I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bli pilot?

Övrigt - Blandat

2008-04-27 12:39

Bli pilot?

tjaa!

jag undrar vad som krävs om man vill bli pilot. betyg, behöver man någon fysisk/psykisk träning osv.? har hört de här med synen. jag har linser just nu, sätter de stopp för mig att bli pilot eller? för jag har för mig att jag hars ett piloter med glasögon men många säger att man måste ha perfekt syn :/

någon som kan förklara lite vad som krävs osv? nån här som kanske utbildar sig till de? är de roligt/tråkigt?

uppskattar all sorts info!

2008-04-27 12:45
www.google.se :)
be the change

2008-04-27 13:13
Har en kompis som precis har blivit pilot, och han var tvungen att av diverse anledningar flytta till fyra olika lander for att fa tillrackligt med erfarenhet, licenser osv for att lyckas. Har aven for mig att perfekt 20/20 syn ar ett maste.

Kika har annars, lycka till!
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel

2008-04-27 13:50
Så länge du har pilotglasögon är det lugnt!

2008-04-27 18:10
incognito_ X0

hahahahahaha XD
nej det där kunde omöjligt ha varit så kul...
hahahahaha :D

nej, jag ska gå lägga mig nu
forever feels like home

2008-04-27 18:13
Kostar det inte asmycket pengar att utblida sig? Hade en på mitt gamla jobb som hade jobbat i flera år och snålat för att ha råd med utbildningen
Smash the show, glas on the go, geezers like whoa!
jewelheist.tumblr.com

2008-04-27 18:32
Det krävs framförallt en tjock plånbok.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-27 18:44
Synen måste vara perfekt utan hjälpmedel såsom glasögon/linser. Idag har vi något som heter laser, och för 25 lakan får du perfekt syn och kan därmed bli pilot. Såvida du inte ska bli Jas 39 gripen pilot. Men att någon från Whoa skulle bli det är nog rätt osannolikt. :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-27 20:49
Hmm.. Jag kan säga såhär; vill du bli stridspilot är det inte ens ett måste att ha helt perfekt syn, om du inte har det så ska det kunna rättas till med linser, inte glasögon. Dessutom är det en fördel om man är relativt kort om man är stridspilot.

Men om du vill bli vanlig trafficpilot/charterpilot så krävs inte heller där perfekt syn, och då får du lov att ha glasögon på dig, inte ett måste med linser.
Och, som sagt, inte perfekt syn, men du får inte ha skitdålig heller. :P

Det finns utbildningar som csn kan betala stöd till, till exempel på en sån är.. förlåt jag har tappat bort kortet.. Men som sagt det finns ett utbildningscentrum som verkar i Norge/Sverige och USA, det är samma koncern men utbildningen är svensk, delvis norsk, och halva utbildningen sker i Norge, den andra halvan i USA, tror Nevada.

Varför vet jag det här?
Jo! Jag funderar själv påatt bli pilot!
Och ett hett tips är att du inte använder dig av sas eller liknande utbildningar, sök hellre till skolor, då slipper du stå för hela kostnaden själv.
/C

2008-04-27 20:54

Antigen mycket pengar.. Känner en kille som är 89a och jobbar som pilot för ryan air, som blev pilot genom att betala alla kostnader själv, men han var rik...

Simulitanskapis.. ja, det ordet är lite svårt för mig..
bra syn

Elr arvidsjaur, där behöver du fina betyg och man måste klara en massa tester gjorda under press och stress.. Men lycka till :9

2008-04-27 21:00
paaandy X0
Hur kan nån som inte ens har gått ur gymnasiet vara pilot, det är ingen väktarutbildning vi pratar om här
 DIF!

2008-04-27 21:03
bob P19
Asså han är ju lika bra som en vanlig pilot, bara att han är yngre. Men det är ju därför han är anställd på ryan air också

2008-04-27 21:14
kanske prova detta? http://www.arvidsjaur.se/sve/kommun/skolor/sandbacka/flygskola/start.asp

2008-04-27 21:19
känner en som är det ! han tyckte det var kul dem första 10 åren sen blev det skit segt. han har jobbar som pilot i ca 35 år och av dem åren har han varit hemma på julafton 7 ggr. sen sa han att man inte hinner vara med polare och sånt. det som gör att han jobbar kvar är lönen och att han snart ska gå i pension!

2008-04-27 21:31
För det första. Vad vill du bli för typ av pilot?
Antar att du syftar på flygplanspilot eller helikopterpilot.

Stridspilot inom Försvarsmakten, nedan kallat FM.

Fysiska krav i kort version: Du måste vara grymt helt enkelt.
Genomgå en del tester såväl fys som psyk och en del annat.

Exakta krav och mer info om utbildningar för att bli stridspilot i FM hittar du på FM:s webbsida.

Att bli stridspilot i FM är svårt. Nedskärningarna i FM gör det ännu svårare och uttagningar görs väldigt få gånger per år. Men om du lyckas så har du en av dom bästa utbildningarna i sverige som dessutom är... just det - gratis.

Hårt och tufft som fan, men en hel jäkla del mos!

Mer info kan du söka efter på FM:s webbsida, www.mil.se.

2008-04-27 21:48
Har för mig att dom skulle öppna ngn slags gymnasielinje här där dom sammarbetar med Midlanda flygplats för blivande piloter.

jag kan ha helt fel, men jag läste nåt om det i lokala blaskan.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Toastare

2008-04-27 21:53
info om att bli trafikflygare som det heter.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-04-27 21:55
som sagt arvidsjaur har gymnasium och Ljungbyhed har på universitetsnivå. Båda ger studiebidrag/studielån... Ljungbyhed är riktigt tufft att komma in på, konkurrensen är hög.

Sen kan du ju ta den långa vägen och den kostar ju som sagt mer pengar där du själv tar lektioner och samlar ihop flygtimmar för att sen ta en påbyggnads utbildning.
Jag skyller allt på Emma!

2008-04-28 19:31

Det finns väll olika skolor som typ utbildar folk till piloter. Man gör ett antal test tror jag o sedan några prov kasnke för att då se om man passar...men detta är något som jag bara hört jag är inte säker.  Men som nelly furtado sa: I'm like a bird, I always fly away...

Jag tog stolen och kastade den på henne när hon sprang när för trappan (yeeeees) och träffade henne och hon började gråta som en hora/snopp_dogg p19 om bråket med sin lillesyrra