Kupering av öron
Var i stan för ett tag sedan och såg en snubbe som gick med en doberman som hade bandage runt öronen, så frågade jag var han hade gjort de så sa han att han hade importerat den från montenegro. Men han sa att man kunde kupera öronen hos veterinärer i Danmark och att är dem över 1 år så får dem bedövning. Tänkte höra med er whoaiter ifall detta är bara lögn eller sanning! :) (Inlägget ändrat av BountyBoo 2008-05-26 01:15:43)
Att man kan göra det hos veterinärer i danmark?
att det förekommer kupering av öron på ex dobermanns är ju helt sant, sen varför i helvete man skulle få för sig att låta göra så är beyond me.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Hunden ser stiligare, sen så ifall dem får bedövning så e det juh inte taskigt
Daemmiz: är du på riktigt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator
2008-05-25 20:52
Är det inte taskigt bara för att det inte gör ont för stunden? Är det ok för mig att kapa dina tår bara du får bedövning under själva operationen?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
har du sett en kupering? fyfan de sjukaste jag sett på ett bra tag vill man ställa ut hunden är man körd i bla sverige, finland och danmark numera. de är alltså inte bara förbjudet att kupera- man kan inte tävla med kuperade hundar (i sverige gäller fortfarande att hunden ska vara född innan regeln trädde in i år). jag har en dvärgpinscher (läs, liten dobermann) och , ja, han hade varit "snyggare" kuperad för de lyfter fram dragen i hundar som är muskulösa o har slimmad kropp- men de är fan extremt inhumant att kupera. dessutom döljer de många fel o sjukdomar hos hundarna- kroksvans förekommer bland annat i min ras o de har varit mkt vanligt att "kupera" bort kroksvansar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare
2008-05-25 21:10
Många köper ju importerade hundar som är kuperade. Detta för att utländska utställningsdomare från länder där kupering är tillåtet helt enkelt föredrar kuperade hundar och ger dem högre poäng. Därför åker även utsällningstöntar till danmark och kuperar sina hundar där, ja det är tillåtet. Man vet inte hur ont det gör och sanningen är att svansen ofta kuperas utan bedövning. Likaså vet man inte om de har fantomsmärtor i svans och öron som man har om man är människa och varit tvungen att amputera något. Har man en hund för att den ska vara snygg så ska man nog tänka över sina värderingar. Det finns en anledning att flera länder har förbjudit det.
Jag skyller allt på Emma!
vissa idioter håller juh på så ba för att dom ska få uppstående öron o se arga ut 24/7.. som att hunden skulle äga oss o sy upp våra ögonbryn :P förj'vligt enligt mig.
Jag gillar Elk, Elk gillar MIG!!!
Toastare
2008-05-25 21:15
Peppis, men det är väl fortfarande tillåtet i Danmark? och gällande utställning så är det ju ofta internationella domare som dömer tyvärr. Dock så ska de dömma likvärdigt i länder med kuperingsförbud, men vad jag hört så är det ändå så att de dömer tll de kuperade hundarnas fördel tyvärr.
bounty- nej de är absolut inte tillåtet me kupering i danmark. de låg lååångt före sverige med förbud på utställning iaf, varpå massa falska vetintyg utfärdats för att kunna ställa ut i danmark från dobermann utställare. i danmark krävs vetintyg om man ska ställa ut med kupering.
bounty- iom att kuperade inte ens får ställas numera i de flesta europeiska länder blir de allt svårare att döma till kuperats fördel, men de är precis som du säger, domarna har i många fall (o de spelar ingen roll vilken nationalitet på domaren)innan dömt i fördel till kuperade hundar- men ändå dömt svans o öron på de icke kuperade (tex slarviga öron som inte syns på kuperade etc). min uppfödare tog in en rysk import som fötts precis innan kuperingsförbudet o därmed kan ställas i sverige- men i tex finland får han inte ställas alls.
Toastare
2008-05-25 21:19
Peppis, aha..men det kanske är enklare då att hitta veterinärer att göra det "svart"
ingen aning. har faktiskt aldrig hört om ngn som är så dum att den kuperar svart. risken är ju att hunden förblöder.
däremot skrivs det ut vetintyg svart på de redan kuperade hundarna för att tex ställas i danmark.
Toastare
2008-05-25 21:21
Peppis, jag har hört flertalet... och det är väl inte direkt utställningsmänniskor vi pratar om då.
ah, jag har bara koll på utställningsgrejen. inte idioter med hundar som vapen o dylikt.
Hunden ser stiligare, sen så ifall dem får bedövning så e det juh inte taskigt Nu blev jag helt mållös. Jag slutar tydligen aldrig förvånas.
Delam tange barat
men.. vad ÄR kupering av hundar?
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Jag skiter ifall ni har något emot kupering, det var inte det jag ville ha svar på! Ni måste ha något fel i era huvuden eller så är ni extremt dåliga på att läsa. Jag sökte svaret på frågan om det är tillåtet att kupera hundars öron i Danmark.... Inte vad ni tyckte om att kupera öronen på hundar.... Säger som Petter.....GOD DAMN IT!!!!!
och jag trodde jag gav svar på din fråga.
Jo men resten av folket vill skriva sina egen åsikt....
hm.. ja, det framgår tydligt om man läser igenom inläggen att kupering är förbjudet i danmark och dessutom att danmark var före sverige med att förbjuda detta hemska ingrepp. vidare framgå det också att det antagligen går att göra det svart i danmark, men då borde de väl gå att göra svart i sverige också? hur som jag fattar ingenting...
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Ja exakt men vill helst inte göra det svart, vill inte riskera något med hunden, sen så vill jag att det ska vara en som gör det snygggt osså så det inte blir snett och fult
du kan väl göra det hos en utbildad vetrinär, fast svart? den vt ju vad den håller på med lixom...
Jo men man kan inte veta 100% att han kan de om han gör de svart, inga papper på det och allt sånt
det är ju iofs sant, men en utbildad veterinär är ändå... utbildad :p hahaha åk nånstans där de e lagligt bara... lr skär i hunden själv va fan usch
Hunden ser stiligare, sen så ifall dem får bedövning så e det juh inte taskigt Så... om någon bestämmer sig för att kupera dina öron, givetvis med bedövning (för då är det juh inte taskigt), då är det lugnt? För du ser ju stiligare ut.
Jo men resten av folket vill skriva sina egen åsikt.... Kan du inte hantera att folk har åsikter är whoa sannolikt fel forum för dig.
Look with your own eyes - See with your own mind
Toastare
2008-05-26 00:59
DaEmmiz, som PenDragon skriver frågar du om något på ett diskussionforum så får du ju räkna med att alla inte är av samma åsikt.
Hoppas du tycker din hund är snygg när han/hon kanske har smärta hela livet. Vad ska du göra när du får barn, plastikoperare dem så deras utseende faller dig i smaken?
Bjäär, kupering är att man antingen skär av en bit av hundens öron och tejpar dem så de blir stående när hunden egentligen har liggande öron. Eller att man klipper av svansen vid första kotan.
Här är en dobberman med både kuperade öron och svans
Toastare
2008-05-26 01:04
Kupering blev förbjudet 1989 i Sverige. Anledningen att det är förbjudet är som sagt för att det är smärtsamt för djuret och jag förstår inte på något vis hur man vill utsätta sitt djur för det. Speciellt när skälet endast är egoistiskt.
Dessutom så kan man läsa följande
Det finns många nerver i ytterörat, inklusive vagusnerven som kontrollerar sväljning och nervvävnad i hjärta, mage och lungor. Då öronen kuperas stimuleras denna nerv och kan därför ge problem i samband med narkos.
jag är rädd att ge dig svaret för att du kanske kommer göra det då.
Bounty: tack :D då vet jag. stört skummt de där... //Ydebrinkarn- fan va äckligt de ser ut när hunden inte har nån svans!!
Toastare
2008-05-26 01:15
DaEmmiz var ändå ett omregg så antagligen drev hon/han för att provocera. Låser tråden