Manuell Eller Automat :/
Ska köpa ny bil och och sitter och funderar på om jag ska satsa på en automat eller manuell växelåda, ska f.ö köpa en saab 95 aero fast vet inte så mycket om växelådor i allmänhet och ännu mindre om saabar i synnerhet... Vet att en automat drar lite mer soppa, najsare att köra i tät trafik, kostar mer att laga.... mer än så vet jag inte så kan någon skriva lite för- och nackdelar med både Automat och Manuell växelåda. Tack! :P
kan växla snabbare med manuell, kan köra mer ekonomiskt, sen det du säger att det är billigare är ju åxå en posetiv grej, =) automat om du är osäker på växlingen så du inte krokkar nybilen ; )
((MAAD))
När en automat växellåda blir gammal o sliten är det ett helvete o köra med skiten. Köp manuell så slipper du mycket strul och så kommer du ihåg hur man växlar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skall du köpa ny ny bil eller beg? Hade jag köpt bruksbil idag så hade förmodligen köpt automat, men då vet jag å andra sidan inte vad Saabs lådor har för rykte om sig vad gäller ekonomi och hållbarhet. Finns det med paddlar i ratten så kan det kanske vara ett trevligt alternativ.
Göteborg på låtsas.
Saab måste du nästan ha automat i. De har sjukt liten motor så kör du i stan blir det bara ett evigt växlande. Det är turbon som ger all speed. Jag föredrar nästan alltid manuell, men just Saab 95 Aero skulle jag ta med automat.
kan växla snabbare med manuell förutsatt att du är fett grym på att växla (och köra bil i allmänhet) eftersom dagens automatlådor ställer in sig efter hur man kör, am I right?
Just en saab 9-5 aero så skulle jag slå till på en manuell. Automatlådorna är lite sådär, en bekant drog tre lådor på ett halvår ungefär. :/ Annars har en polare till mig en sjukt fräsch 9-3 aero för försäljning just nu. Nordic steg 3 ~ 270 hk. Går ruskigt fint.
i'll make you disapear like gas in the air...
davve_d: tänkte dementera en myt (och bekräfta en annan). Mycket få förare växlar snabbt med manuell låda. Hade automat på förra bilen: en volvo 740. Just det, sossecontainern, med minsta motorn dessutom. Jag körde ifrån 90% av rödljushetsarna för att min automat växlade så snabbt. Men soppa hinkade den i sig, aldrig under litern per mil. Saknar volvon fortfarande...snyft
Jag skaffade mig ett liv men nu har jag lagt det nånstans och kan inte hitta det. Fan också!
Jag ska köpa en 05-06a så det blir ingen sprillans ny direkt, men alltså hur är det med accelerationen på lådorna? Automat är segare än manuell rent generellt eller är jag helt ute och cyklar.. Och jag har inga problem med att växla eller så bara det att många aeros som jag hittar på blocket och bytbil.com har automat låda så tänkte ifall saab satsat speciellt på att utveckla automater till aero modellerna
Manuell är ju helt klart roligare, men om du bara ska pendla så är ju automat väldigt bekvämt och enkelt.
Vem fan kör på automat? Att växla ska för fan sitta så långt in i ryggmärgen att man gör det utan att ens fundera på saken! Att köra automat är något som enbart krigsveteraner med ett amputerat ben bör ägna sig åt. Fan ska du göra med högerarmen? Sitta och flippa kanaler på stereon eller?
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
saab är en av sveriges vanligaste tjänstemannabilar. folk som kör i jobbet brukar föredra att köra så lökigt som möjligt, det är därför du hittar en massa med automatväxel. Och har du fru/flickvänn så borde ju automat vara självklart ;)
smutsig_slampa. Tänkte också på det, men Aeron borde vara lite för dyr för tjänstebilsfolket, tycker jag. Sen är ju Aeron ingen sportbil heller, så jag klandrar inte folk som väljer automat till den. Visst, manuell på en roligare och mindre bil, men på en stor kombi? Inte för min del. Så jävla roligt är det inte att växla. :)
Göteborg på låtsas.
en bekant drog tre lådor på ett halvår ungefär. :/ - Av nån anledning så tror jag det inte har så mycket med bilen att göra som med föraren ;)
Ang. SAAB-automatsslitage: Ena bilen är en 20 år gammal SAAB 900 automatare som inte behövt byta / reparera växellådan de senaste 20 000 milen.
Så det är nog ingen större fara att köpa en beggad automatare - förutsett att den tidigare ägaren kan köra bil.
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Jag hade nog tagit en automatlåda till en sån bil. Annat vore det om du köpt en liten sportig bil eller typ Audi, BMW, Mercedes. Då är det nämligen du som kör bilen. I en SAAB är det bilen som kör dig. :)
hobbs Klart aeron är en grym sportbil, 250 hästar som bränner porche 911 turbo på 2an samt 3ans växel.. kanske inte toppfart men ändå , den är stygg!
Rainman. Saabarna är rätt galna i de intervallen, men Aeron är fortfarande ingen sportbil i min bok. Jäkligt trevlig bil visserligen, men jag hade kört på automat, tror jag. Snor några sekunder till hundra och några deciliter från tanken, även om jag inte tror att det senare är så mycket. Handlar nog mer om hur man kör den. En grej är att Saab i alla år fått helt otroliga mängder kritik för sina manuella lådor. De rasade till höger och vänster, men jag hoppas och antar att de fått bukt med de problemen nu. Det var främst på gamla 900, har jag för mig.
Göteborg på låtsas.
Jag tycker att du ska köra på automatväxellådan. Mindre delar och behöva bry sig om. Finns ju dessutom hur många som helst som bränt kopplingen på manuella. Sen alla toyboys som förordar manuella... 95% lär inte ens utnyttja manuella fördelarna, speciellt med tanke på att vanliga lådor är inte gjorda för att växla snabbt med. Dessutom köper du nog inte billen för att sätta 400meters tider så skit i det manuella när du har möjlighet för automat. Dessutom är din bil framhjulsdriven så automat är nog smidigare. Roligare dock med manuell på bakhjul så man kan kontrollera röven aningen bättre.