Veolia Transport (driver tuben i sthlm) och blåljus?!?

Övrigt - Blandat

Veolia Transport (driver tuben i sthlm) och blåljus?!?

Har sett att bilar med Veolia Transport - trafikledning på lacken kör runt med blåljus o sirener. Och varför i helvete då undrar jag? någon som vet?

Känns som att det är en företeelse som är få förunnad (polis, brandkår, ambulans, militär(?)).

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Har också undrat över det. Samma sak med bevakningsbilar och Göteborgs Spårvägar. Skall kolla om jag inte frågade på ett annat forum för längesen.
Göteborg på låtsas.
men inte ens bevakningsbolagens larmbilar har ju blåljus, så varför är transportbolagen så speciella?
Hittade på Wikipedia att det är länsstyrelsen som utfärdar tillstånden. Jag antar att kollektivtrafiken anses såpass viktig för samhällets fungerande att de tillåts använda blåljus.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varningsljus
Göteborg på låtsas.
Toastare

2008-05-30 17:03
Är det inte samma som göteborgs spårvägar har i GBG. Händer det en olycka eller att en spårvagn/buss stannar på olämplig plats så rycker de ut först. En servicebil helt enkelt.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-05-30 17:04
okej, upprepade det hobbs skrev :)

som sagt måste de ju snabbt fram för att undvika ytterligare olyckor etc.
Jag skyller allt på Emma!
Hittade ytterligare info på Flashback.
Göteborg på låtsas.
Finns i gbg både lätt och tungbärgare som är utrustade med blåljus och det beror på spårvägen och olyckor med dom och det är enda staden ui sverige där bärgarna har blåljus. Och det beror inte på att tungbärgarna ska ta sig fram snabbare för att en lastbil är inblandad.

SL/Connex har blåljus bla för att dom har tillgång till nycklar och kännedom/karter mm över tunnlar elsystem som bla brandkåren saknar..

Men att busslink har blåljus förstår jag mig inte på dom gör ingen nytta.. :/

Från Flashback-tråden.
Göteborg på låtsas.
jaha så när de har haffat en plankare och låst in i ett rum vid gullmars kan dem åka dit asap för att få slå på lite innan snuten kommer dit...

Men vafan känns lite obefogat ändå...
SL TL åker inte på utryckning bara ut för att nån har hoppat och föraren fick ett spel. Lika mycket för att TL skall vara Connex's förbindelseman gentemot polisen och brandmän som skall under tåget och spada fram liket. Då är det bra att veta till 100 % att strömmen är bruten.

Det är även bra att ha blåljus när man skall åka ut på vagnfel mitt i morgonrusnigen och valhallavägen är täppt, för att få undan trasiga tåget snabbt så att trafiken kommer igång igen.

Från längre fram i samma tråd..
Göteborg på låtsas.
Endorfin-kick
Snacka om att ha noll koll... Antar att du syftar på "väktare"? De har inte blåljus.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
Kontrast. Trafikledningen (för kollektivtrafiken), iaf i Stockholm och Göteborg, har blåljus. Finns en del andra som också har tillstånd för detta, bl.a. organtransporter och vissa väktarbilar (på flygplatser och sådana som bevakar särskilda skyddsobjekt åt försvarsmakten, kanske fler), någon enstaka tungbärgare i Göteborg..

Jag har läst på. :D
Göteborg på låtsas.
hobbs
Ja.. vad har trafikledningen med väktare att göra?

Jo det vet jag.. det är dock inte väktare, det är skyddsvakter eller militära skyddsvakter som vaktar skyddsobjekt (allt från ammoförråd till SVT, osv) och det är en helt annan sak.

Du har uppenbarligen inte läst på tillräckligt :)
Kontrast P23

1. Jag var inte seriös för fem öre.
2. De som jobbar som kontrollanter för Veolia etc. kan också vara ena riktiga svin. Kontrollanter som ingriper fysiskt förekommer. Visserlien kanske inte trafikledare är åt det hållet, men jag drev lite med schablonbilden av whoas åsikter om väktare/OV/kontrollanter/Servicevärdar etc.
3. Jag var skyddsvakt i lumpen och är väktare nu, noll koll?

Ganska lätt o försöka förlöjliga folk på internet va?
Kontrast. Jag vet inte vad trafikledningen har med väktare att göra. När frågade trådskaparen om väktare? Jag kanske är förvirrad, men i första inlägget frågar han om trafikledningen, men det kanske inte var det du syftade på?
Göteborg på låtsas.
Endorfin-kick
1. Det framgick inte.
2. Jo de är ofta otrevliga och agerar illegalt. Men som sagt, de har inget med trafikledare att göra.
3. Jag var skyddsvakt i lumpen, sen väktare samt "spärrväktare" och har jobbat "med" OV och kontrollanter på olika sätt. Vann jag?

Japp, det är inte bara lätt, det är roligt också. Speciellt när man har rätt..
hobbs
Detta skrev jag:
Snacka om att ha noll koll... Antar att du syftar på "väktare"? De har inte blåljus.

Sen skrev du det om trafikledningen osv...
Du skrev till mig först :)
Kontrast P23

1. Så du tror alltså att någon verkligen skulle vara seriös med det stycket jag skrev? Antingen är din världsbild tragisk eller så är världen tragisk.
2. Nej det vet jag, men för gemene man på whoa så är det lite "same shit different names" över alla som jobbar i tunnelbanan. tyvärr. och det var det jag "drev" med.
3. "spärrväktare"=Servicevärd eller satt du i spärren o stämplade åkremsor? Och nej, tro´t eller ej men det finns ingen vinnare här. Att jobba i tuben suger och jag undviker det så gott det går.
Kontrast. Ah, hehe, då missförstod jag vad du syftade på. Jag förstår fortfarande inte helt vad du syftade på, eller varför, men den striden skippar vi. :)
Göteborg på låtsas.