I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Andrahandsuthyrning.

Övrigt - Blandat

   

2008-06-23 13:38

Andrahandsuthyrning.

Hej.
I höst skall jag tvinga iväg mig själv från Göteborg för att göra något annat. Har förstahandskontrakt på en lägenhet som jag inte vill säga upp och en kompis som vill flytta till stan. Jag tänkte då att hon kan få bo i min lägenhet. Smutt va?

Iom att jag inte vet vad jag skall göra i höst, så är det inte säkert att det går att fixa genom hyresvärden på smidigt sätt.

Det jag funderar på nu är att..
.. bli låtsassambo med någon, vilket också är en godkänd anledning för att få hyra ut i andrahand. Hur noga brukar hyresvärden undersöka sådant?
.. min kompis helt enkelt bara flyttar in hos mig och skriver sig där, dvs att vi officiellt flyttar ihop. Hur noga kollar de sånt?
.. Kolla med nått gammalt jobb om de kan intyga att jag jobbar där, dvs på annan ort.

Är det någon som har erfarenhet av lösningarna?

Jag vill ha ryggen fri, och hon vill kunna skriva sig där, så att hon bara bor där funkar inte. Iom att jag faktiskt förmodligen kommer börja plugga, så kanske det löser sig ändå, men vill ha lite alternativ ifall jag drar ut och reser eller så.

Göteborg på låtsas.