I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Intervju på Manpower

Övrigt - Blandat

2008-06-26 09:06

Intervju på Manpower

Har blivit kallad till intervju imorgon, kan nån som har gjort det förut berätta vad dom frågar om och så och vad som händer på intervjun?
det blir min första arbetsintervju nånsin...

vad fan svarar man på "nämn tre positiva/negativa saker om dig själv?"

hjälp!

2008-06-26 09:34
på tre positiva saker om dig själv TROR jag, inte säker, att man ska säga tre saker som du anser bra med dig själv. och vice versa med negativa saker då.

grattis till första intervjun

2008-06-26 09:36
Nu har inte jag varit på någon ManPower-intervju, men jag har aaaldrig nånsin fått de där frågorna som alla säger att man skall få. Tacka fan för det förresten. Är det någon som åkt på dem?

Min taktik annars är väl att svara ärligt. Linda in dina dåligheter i bättre saker. Ställ vettiga frågor själv om verksamheten, fast utan att ta upp allvarligheter, typ lön osv. Det brukar pratas om sist.
Göteborg på låtsas.

2008-06-26 09:36
men man vill ju inte säga för negativa grejer, man måste ju ljuga fram nåt snyggt som egentligen är positivt

Manager

2008-06-26 10:19
Jag har varit på ca 40 intervjuer i mitt liv och har fått den där "Nämn 3 positiva/negativa" en enda gång. Jag minns inte vad jag svarade men jag fick jobbet.

Redline!

2008-06-26 10:21
Jag har fått den frågan en gång också, på negativa ska man ju säga något som är inte så farligt men ändå inte klyschigt typ IBLAND JOBBAR JAG FÖR HÅRT eller, "jag kan vara lite fööör noga när det gäller mitt arbete höhöh" du vet, eller annat dumt för det är så genomskinligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-26 10:24
Snara, sånna svar är ju bara pinsamma?

2008-06-26 10:26
Ja, jag sa ju det?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-26 10:38
Kan man inte skoja lite då? Skoja roligt! Tre negativa saker: "Jag gillar Wannabe med Spice Girls, jag dreglar pinsamt ofta när jag sover och jag plankar på vagnen ibland." Nått sånt hade jag nog kört med. Eller riktiga dåliga saker.. Vad fan. Ingen är perfekt. Man får väl anpassa svaren till vilket arbete det gäller och vilken humor intervjuaren verkar ha. Kanske dumt att dra det där med plankningen om du söker till Spårvägen, eller så är det bra. Jag tror och hoppas att de flesta skiter i vad du säger utan snarare lyssnar på hur du säger det, men det är ju som sagt min naiva förhoppning.
Göteborg på låtsas.

2008-06-26 10:38
typ, ah jag får lite prestationsångest, blir ofta rastlös när inget händer och såna grejer? haha

jag är även lamslagen inför frågan, "berätta om dig själv?" vad vill dom veta då liksom? jag är en kille på 20 vårar som samlar frimärken?

2008-06-26 11:24
när du är på intervju för ett bemanningsföretag har dom ofta samma frågor. jag har varit på intervju för adecco, manpower, jobzone, proffice och ett par andra mindre bemanningsföretag. dom kommer vilja att du berättar lite om dig själv, vad du gör på din fritid, om du använder narkotika/alkohol, om du har blivit straffad för nåt brott, vad du har för positiva egenskaper, vad du har för negativa egenskaper och vad du har jobbat med innan. standradfrågor med andra ord. eftersom dom intervjuar så många olika människor kör dom med samma mall till hela högen (antar jag).
Opinions are like rap careers, everybody's got one.

2008-06-26 11:26
och säg nu inte nåt så jävla genomskinligt när du ska berätta om en dålig egenskap. det handlar mer om att dom vill se vad du säger än hur det faktiskt påverkar ditt jobb. säg nåt som är sant. jag brukar säga att jag är lite disträ men vet om det, så jag försöker motarbeta det hela tiden.
Poet

2008-06-26 11:29
Alltså tre negativa grejer om sig själv är ju en sjukt dum fråga, jag undrar vad dom förväntar sig för svar där. Antingen är det ju något cp-svar som snara sa, eller så vill dom typ att man ska blotta sina mörkaste hemligheter ba: "Jaaa ibland skjuter jag ju upp heroin i armen, också har jag en ovana att vådta folk på väg hem från krogen"
Jag gissar på att alla som någonsin svarat på en sån fråga ljugit. Jag fick den när jag var på jobbintervju också, men minns inte vad jag svarade på den. Antagligen ett cpsvar typ "Ibland blir jag för uppslukad av det jag håller på med och kan inte sluta förrns det är löst". Ugh.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Poet

2008-06-26 11:30
Fast tror iofs att det är rätt svårt att inte bli anställd av manpower. En kille här blev anställd hos dom när han hade fotboja lixom :P
Admin

2008-06-26 12:01
Ta fram den självsäkra sidan utan att låta dryg. Fråga hur jobbet ser ut i praktiken, och säg vad du har för mål. Det skapar integritet. Intervjun är inget prov som det går att plugga till. Och du lär gå därifrån efteråt och tänka "varför sa jag inte si och så", vilket förmodligen är ett bra tecken.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-06-26 12:44
Positiva saker är väl inte så svårt. Negativa saker kan vara krångligare, man vill ju liksom inte säga saker som faktiskt är negativa, utan man väljer positiva saker och får det att låta som att man själv tycker att det är negativs.

Negativa saker med mig:

-Jag har lätt att blir lite för engagerad i projekt som jag sysslar med, så jag har ofta svårt att släppa något om det inte är helt perfekt. Lite av en perfektionist är jag nog skulle jag säga. Jag har även väldigt svårt att ta det lugnt och söker ständigt nya sätt att angripa problem...

Detta funkar alltid, ingen kommer någonsin att ifrågasätta dig när du säger sånt, de kommer inte stoppa dig och säga, "Men det här är ju positiva saker".

Lycka till!
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-06-26 13:02
grymt! tack för svaren....men en fråga återstår:

"berätta om dig själv?" vad vill dom veta då liksom? typ vad man gör på fritiden och sånt eller?

Poet

2008-06-26 13:04
Typ vad du gör på fritiden ja.

2008-06-26 13:05
De brukar nog specifiera lite bättre vad de vill veta? Berätta om dig själv har jag aldrig fått. Då har det varit mer specifikt. Berätta om dina senste år och dina framtida mål.

Om du inte förstår en fråga är det bara att säga åt dem att klargöra för dig.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-06-26 13:13
Negativa saker, kan funka med att säga "jag kan vara för generös av mig ibland, och har kanske svårt att säga nej"? Den skulle funka skitbra på mig iaf, stämmer in perfekt haha.

Berätta vad du gör på fritiden, sporter etc etc. Släng fram lite tjitteritjatter.. Det kommer nog gå fint. Har varit på en arbetsintervju hos manpower innan, jag fick jobbet då men själv kände jag att intervjuen gick rent åt helvete. Det brukar annars vara jävligt jobbigt att förbereda sig för en intervju tycker jag. Jag blir rätt stressad av det och går gärna hellre dit och ser vad som händer istället och svarar på frågorna jag bara får.

Men lycka till med intervjun! :)
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-06-26 13:38
Att skämta lite funkar alltid bra av två anledningar. 1: om du får respons så ökar du dina chanser att få tjänsten. 2: Om du inte får respons så vill du inte jobba där.

Sedan är det som med allt annat, vissa personer har det och andra inte. Att träna på första intrycket är ju alltid vettigt men vissa människor kommer likväl aldrig förbi första gallringen.

Sedan tar iofs bemanningsföretag in allt och alla. Bara åk ut till en arbetsplats som får merparten av sin okvalificerade personal från ett av dessa företag och studera fenomenent.

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2008-06-26 13:57
borde det vara lättare att få jobbet om manpower fått sånt tips från chefen på stället att jag sökte jobb där? det är så jag fått komma på intervjun, dom ringde mig efter att en chef där tipsat dom om mig

2008-06-26 13:57
har dock inte jobbat med nåt liknande förut

Admin

2008-06-26 15:07
Om de ställer en fråga där du inte riktigt förstår vad de är ute efter, så be dem specificera sig lite. "Menar ni...?"
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-06-26 15:09
har bara varit på 3 jobbintervjuer varav dom ställde Positiva/negativa-frågan på en av dom. Kommer inte ihåg riktigt vad jag svarade men jag avslutade lite skämtsamt med "Nu är det iof väldigt lätt att sitta och hitta på bra egenskaper." Hon skrattade och hela stämningen lättades upp :) Som någon sa, dom är nog mer intresserade av hur du svarar.

förovrigt ringde jag för 10 minuter sedan första samtalet till en eventbyrå angående praktik. Även om dom var intresserade efter att ha läst min CV så va jag fett nervös innan, men kändes sjukt skönt att ha första personliga kontakten avklarad.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2008-06-26 15:41
Da_P_I_M_P - Spolar dom en helt om man säger att man är straffad och eventuellt använder droger? kanske dum fråga men, ja.. Och hur styr man upp möten med bemmaningsföretagen? ska man ringa och boka ett möte eller går man bara dit? Jag är ute efter ett samtal på adecco i köpenhamn och vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

2008-06-26 16:17
Min erfarenhet är att det kan vara ett bra move att faktiskt nämna rakt ut "dåliga" egenskaper (inte de allra sämsta, ni fattar..) och inte sitta och hitta på något "dåligt som låter bra". Det visar på självinsikt och att man vet sina begränsningar.

Ska man ändå smita undan med bra/dålig så skriv samma på båda ställena, men tänk på att det kan uppfattas som fusk att bara fylla på med samma ord.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-06-26 16:49
Fick den frågan om negativa egenskaper nyligen. Jag var ärlig och sa att jag har problem att komma igång med saker men när jag väl startat så går jag in i det helt. Vet inte om det var så bra svar men jag blev antagen iallafall.
Tror det kan var bra att göra som någon sa där uppe och ta upp riktiga negativa egenskaper men sen förklara varför det inte kommer vara något problem.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-06-26 19:51
And-R X3

antingen får du skicka ett mail med personligt brev och bifogat CV och sen ringa upp dom eller så får du skriva ut ditt CV, lägg det i ett fint kuvert och gå in med det på kontoret i köpenhamn (vilket rekommenderas). ligg sen på lite ifall dom inte har hört av sig efter en vecka, så många som söker att man blir en i mängden automatiskt.

jag svarade att jag drack alkohol 1-2 gånger i veckan och fick en massa uppdrag. om du säger att du använder någon form utav drog tror jag dom spolar dig rätt direkt, om det inte handlar om något en läkare har skrivit ut av en bra anledning.

hur det är om man är straffad vet jag faktiskt inte men utgår från att det beror på vad du är straffad för. om det handlar om skadegörelse/stöld ska man nog försöka linda in det på något fint sätt och förklarar varför det blev så, du är trots allt deras ansikte utåt till kunden. ifall du snor/förstör nåt där (vilket dom kan tro) blir dom ratade hårt av företaget som hyrt in dom.

2008-06-26 23:54
Vad dom söker är en slav, som kan slava åt dom? När som helst och vart som helst. Det är väl ett bemanningsföretag?
Säg att du kan ställa upp på allt, Är organiserad person. blabla blabla.
Manager

2008-06-27 00:08
Spolar dom en helt om man säger att man är straffad och eventuellt använder droger?

hehe varför skulle du ens säga det? det har väl inte dom något med att göra såvida dom inte frågar om det..? eller?

"mina negativa sidor skulle väl vara att jag tar jobbet på lite för stort allvar... det och att jag missbrukar heroin..
..men jag vill understryka att jobbet är det absolut viktigaste för mig...det och heroin på delad plats.."
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-06-27 00:32
När jag fick frågan "nämn några negativa egenskaper blabla" så svarade jag lite halvt oseriöst att jag är höjdrädd och har problem med att öppna ögonen under vattnet. Vilket var helt orelevant för jobbet jag sökte haha
Arbetsgivaren tyckte bara att det var kul.

fick jobbet sen också. kan dock inte säga att det var tack vare det där men man vet aldrig.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Toastare

2008-06-27 00:40
Vaer dig själv, det är viktigast.. man hör direkt om någon krystar ur saker.

och försök vända negativa saker till nått positivt, om de mot förmodan skulle fråga nått sånt.
Jag skyller allt på Emma!

2008-06-27 12:51
yun_di - Tanken var väll snarare att jag kanske skulle vara ärlig om jag skulle åkt på ett pissprov efteråt, men visst är det väll bättre att bara säga nej..

Toastare

2008-06-27 13:46
självklart ska du inte vara ärlig då, de kommer inte anställa dig.

så då säger du att du fått nått annat. eller slutar hålla på med det så du kan få ett jobb.

2008-06-27 13:54
3 negativa saker:

Gillar inte att ha tidspress på mej.
Har svårt att ta order/instruktioner från andra.
Arbetsskygg.

3 Positiva:

En hejjare på att dricka öl.
Kreativ
...Sen har jag nog inga fler goda kvaliteter.
/P Strom
Producent och Allvetare.

2008-06-27 15:21
haha är kreativ negativt eller?

jag fick jobbet! hon ba, "var inte nervös det är inget förhör" trodde jag skulle slippa frågan, sen droppades bomben, "vad skulle du säga är dina svagheter?", tänkte efter lite men kom inte på nåt och lade "ibland blir jag lite okoncentrerad, men det är jag så pass medveten om så att jag kan motarbeta det" nån variation av den. det vart hon nöjd med till skillnad från mina styrkor som jag var tvungen att lägga typ 3-4 stycken innan hon gick vidare

2008-06-27 15:22
I en arbetsintervju ska man absolut ljuga om det kan gynna en! :)
/P Strom
Producent och Allvetare.

2008-06-27 15:29
2 negativa med mig:
Perfektionist
Hatar människor

-

Har fått den där frågan en gång, och det var på just Manpower. De hade för övrigt en massa andra riktigt dryga frågor som "Hur skulle dina vänner beskriva dig?" Som var sagt förut - var dig själv, vänd det negativa till något positivt, och anpassa svaren till arbetsplatsen.

Den som skulle skämta om wannabe med spice girls och de andra sakerna kommer aldrig få jobbet. Meningen är att du ska berätta något relevant för arbetet, och det är sällan någon som söker en pajas.

This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.
Toastare

2008-06-27 16:27
garyowens, grattis! Hoppas du blir förmånligt anställd där.. eller är det bara en uthyrning det gäller?

det bästa är ju att få betalt om de inte hittar relevanta jobb till dig.. om du nu är utbildad inom nått.

jag anmälde mig för jag har sökt en del jobb genom rekryteringsfirmor, inte som anställd hos dem..utan de söker för kunds räkning. Nu ringer de och säger att jag har intressant bakgrund bla bla.. grejen är att det är ju sjukt mycket sämre betalt att vara anställd genom dem än att jag får anställning som originalare/ad-ass direkt av en byrå/företag etc.

2008-06-27 17:46
BountyBoo: tack! är bara en uthyrning nu tror jag, på just den här posten, men har andledning att tro att företaget kommer vilja ha kvar mig och anställa mig till en annan position senare efter just denna behovs-anställning, vet inte om det går eller hur det där fungerar riktigt.
om dom nu har ringt och varit intresserade av din bakgrund, har du inte större chans att få anställning sen på själva företaget? eller blir man alltid anställd genom manpower så länge man vart det från början?

Toastare

2008-06-27 17:51
garyowens, jag vet inte vad som gäller.. sen har de skumma rekryteringsregler ibland om att man inte alltid får ta jobb på företaget om det inte är sagt så från början. Men nu är det manpower som tyckte min bakgrund var intressant=lätt att hyra ut. Och det kan vara att jag jbobat i kassa och med administrativa uppgifter, så det behöver inte betyda att de vill hyra ut mig som originalare. Och jag vill ju hellre ha en provanställning på ett företag där jag får mer dolares. Men visst är det ett alternativ om jag inte fått nått av de jobben jag sökt sen..

Men som du har det är riktigt schysst, de flesta företagen anställer faktiskt.. och då är det svinbra.

2008-06-28 04:05
Management

Det beror ju helt på situationen. Nær jag sitter och intervjuar mænniskor før en position på mitt jobb så ær det klart jag hellre ser en person med bra humor. Om jag tex hade frågat om en persons dåliga sidor och han eller hon hade svarat "I can't turn left" så hade den personen åftt jobbet direkt.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2008-06-28 11:24
När jag har intervjuer så kör jag alltid med nämn 3 negativa sidor....kul att se hur skruvar på sig :)

2008-06-28 13:52
Har aldrig varit på nån intervju men är nog dags snart, har slappat ett antal månader nu, men nu blev de ju ännu jobbigare, va fan ska man svara på om man får ''nämn 3 negativa sidor'' ???????? help me :), enda jag kommer på är ju att man kanske är lite morrontrött,

2008-06-28 16:53
det var ju det hela tråden handlade om, kolla igenom så finns det lite tips :)

Admin

2008-06-28 21:26
Jag anser att humor är bra, det och att få negativa saker att låta positiva.

På min intervju fick jag frågan "vad gör dig uttråkad/omotiverad?", holy fuck tänkte jag. Ska jag säga monotont arbete? Kom snabbt fram till att det inte var så bra då det var en telemarketingtjänst jag sökte. Jag kikade ut genom fönstret och sa snabbt "dåligt väder och jobbiga människor".

Förutom kommentaren "det där var ett utmärkt svar" så fick jag också jobbet.

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2008-06-28 22:42
ja var på en sån också, det gick bra sa han. efter 1 vecka ringde han o sa att det fanns ett jobb för mig typ 4 mil varifrån ja bor men som tur var hade ja fått ett annat jobb som var närmare från en annan kontakt :)

fick ett annat erbjudande nu också, dem behövde en finsktalade it-suport till hösten....
men grejjen är att ja kan typ inget om it och min finska är som den bredaste norrländskan så ja passar nog inte in där så bra ;) funderar på om ja ska höra av mig, verkar inte särskillt kul om ja ska vara ärlig.
 Haters gon' hate...