I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Psykopat/Sociopat

Övrigt - Blandat

2008-07-02 02:02

Psykopat/Sociopat

Finns det nagon klar skillnad mellan psykopater och sociopater?

Och var kommer antisocial personlighetstorning in i bilden? Horde nagot om att det begreppet haller pa att ersatta bada 2 inom psykiatrin.

Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2008-07-02 07:26
psykopat har problem att passa in i samhället.Sociopat har goda sociala egenskaper bra på att manipulerar , ljuga osv..

2008-07-02 09:44
Sociopat, psykopat & antisocial personlighetsstörning är beteckningar på samma personlighetspatologi. Psykopati är ett biologiskt synsätt, en beskrivning av att störningen är medfödd medans en sociopat är en person som ur ett psykosocialt synsett utvecklat "psykopati" på grund av exempelvis en traumatisk uppväxt & barndom. Antisocial är ett samhällsinriktat synsätt på det hela.
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-07-02 09:45
en snabb sökning gav svaret att sociopat är ett äldre uttryck för psykopat som fasats ut på grund av att det är ett mer laddat uttryck. psykopat är också ett uttryck för en allvarlig antisocial personlighetsstörning
http://www.kommandot.se/wp/

2008-07-02 11:00
bperb said it,
för att spekulera lite över det så kan man ju titta på ordens innebörd;
psykopati pratar om en störning (patologisk, skadlig verkan) på psyket, vilket egentligen inte beskriver beteendet särskilt väl; däremot, socio, vilket betyder samhälle i kombination med "pat" -- samhällsskadlig, och det är ju det som är det essentiella i sammanhanget: enligt allmän åsikt kan sociopaten inte bli bättre, utan bara att tendenserna ofta med åldern avtar, dvs, det är inget problem i sig för sociopaten; vilket däremot benämningen "psykopat" menar, och som vi människor som följer samhällets normer anser. En sociopat får ju inte heller vård, utan får fängelsestraff.

Därefter, hur vida det finns metoder för hur man tar sig an en person med så gravt antisocialt beteende är nog kontroversiellt -- många vill nog gärna straffa dessa människor, varav fängelsestraff. Vilket inte är särskilt konstig i sig, det finns en lång historia av hur vi människor gärna bestraffar icke acceptabelt beteende, trots att dessa individer förmodligen inte kan leva på något annat sätt än som de gör.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-02 15:12
psykopater saknar generellt förmågan att sätta sig in i andras situationer, dvs brist på empati och sympati. sociopater däremot anpassar sina brister till sin fördel, genom att manipulera osv. "vanliga" psykopater kommer sällan så långt
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2011-04-27 15:16
Jag vet att den här tråden är sjukt gammal men jag snubbla över den på google på nåt sätt. Tänkte att jag kan klargöra detta för den som är intresserad eftersom jag råkar ha universitetspoäng på detta område och känner ett flertal som jobbar med dessa människor.

Sociopati är en diagnos som försvann redan i slutet av sextiotalet från diagnosmanualen DSM och ersattes av tex. antisocial personlighetsstörning. Sedan dess har begreppet blivit ett slaskbegrepp som oftast används av media som försöker förklara gärningsmän men som egentligen har noll koll. Psykiatriker och psykologer är vanligtvis allergiska mot detta begrepp idag. Sociopati beskrivs idag oftast, som någon ovan skrev, som en psykopat som blivt den han/hon är på grund av yttre påverkan. Alltså dålig uppväxt/barndom. Det finns idag inga vetenskapliga bevis för att enbart detta kan skapa psykopati. Snarare tror forskarna idag att psykopati är ett resultat av en kombination av gener, hjärnskador och yttre faktorer. Men forskningen är liten och orsakerna till psykopati är idag svåra att säga något om.

Psykopati används idag som en form av "riskbedömnings-diagnos" i fängelser då man vill undersöka om en person riskerar att återfalla i brott eller inte. Denna diagnos finns inte i DSM men psykologen Robert Hare har skapat en checklista/kriterier för denna diagnos som används i ett flertal länder. Diagnosen psykopati är, om man ska förklara den med dagens DSM, en blandning av främst tre personlighetsstörningar: Antisocial, Narcisstisk och Borderline personlighetsstörning. Det är värt att notera att inga psykopater anser sig ha något större problem med detta och söker knappast hjälp för några besvär. Samtliga får sin diagnos om dom hamnar inom rättspsykiatrin eller kriminalvården på ett eller annat sätt. Jag tror dock, utifrån de rättsfall jag har läst från Sverige, att de flesta får diagnoser som antisocial personlighetsstörning utifrån DSM och att de kanske senare när de sitter inne kan få diagnosen psykopati. Om man äns kan kalla det en diagnos för övrigt.

Så för att sammanfatta: Det finns inom den vetenskapliga psykologin/psykiatrin inga sociopater idag! Begreppet är bara ett modeord för folkmun. En psykopat är betydligt mer komplex än en taskig barndom. Begreppet psykopati är bättre men kom ihåg att detta begrepp bara beskriver ett beteende, inga orsaker till beteendet!

2011-04-27 16:50
Vad jag har för mig så föds man väl mer eller mindre som sociopat?

Störningen anses börja i barndomen eller i tidiga tonår och fortsätter in i vuxen ålder
- taget från DSM/Diagnostic and statistical manual of mental disorders, senaste upplagan.

Dvs att man är född med denna antisociala störningen, eller så kanske man bara löper risk som med schizofreni.. vet inte riktigt =p
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-04-28 08:03
DMAt

Som jag skrev ovan dig så är forskarna inte riktigt säkra eller överens idag. Dessutom kan det förekomma olika orsaksbakgrunder till samma syndrom. Det enda man kan se är att det börjar i tidig ålder som du skrev och därför tyder ganska mycket på att det är gener eller någon form av skada vid födsel som är orsaken.

2011-04-28 08:56
Tänkte att jag kan klargöra detta för den som är intresserad eftersom jag råkar ha universitetspoäng på detta område och känner ett flertal som jobbar med dessa människor

Rimmar väldigt illa med.

Som jag skrev ovan dig så är forskarna inte riktigt säkra eller överens idag.

BPD är _INTE_ genetiskt betingat, och det är ingen prenatal "skada" heller.

Att BPD och NPD skulle ha något att göra med APD är ren och skär LÖGN.

Du påstår att du har "universitetspoäng" men bevisligen sett till egen utsago har du inte ens grundläggande förståelse eller kunskap om hur man ens diagnostiserar med varken DSM eller ICD.

Du tycker inte att okunskapen och fördomarna för främst BPD (men också NPD) redan är tillräckligt stora?, behöver vi verkligen fler ignoranta idioter som spyr ur sig skit om dom?

Vetenskapen är f.ö väldigt rörande överens om att den stora majoriteten av alla människor som har APD lever med sin störning i stillhet och agerar aldrig ut.

2011-04-28 17:00
http://topdocumentaryfilms.com/psychopath/en dokumentär om psykopater
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-04-29 11:41
brb2009 P32

Jag sa bara att jag har universitetspoäng i ämnet, inte att jag är någon expert när det gäller varken ämnet eller diagnostisering med DSM eller ICD. Det är en skillnad.

Jag har heller aldrig påstått att Psykopati finns i DSM, jag är bekant med Hares checklista. Däremot finns det många psykiatriker och forskare (bland annat på Stockholms Universitet) som menar att Psykopatins symtom kan översättas som en kombination av symtom från NPD, APD och BPD. Jag har själv bekanta med BPD och skulle självklart aldrig jämföra detta direkt med Psykopati, det var inte poängen. Detta säger man bara för att förenkla det hela och det kanske är dumt, men det är i så fall snarare upp till läsaren om denna tolkar det som att tex. BPD och Psykopati skulle vara samma sak vilket är idiotiskt. Ursäktar om jag uttryckt mig illa där. Därmed har jag heller aldrig sagt att dom har någon koppling till varandra vad gäller orsaker till symtomen. Bara att symtom från alla tre PD:s ofta uttrycks i Psykopati. Och om vi ska snacka orsaker till en PD så du vet du själv att det beror på vilket psykologiskt perspektiv man använder, därför är forskarna oense och få signifikanta resultat finns som kan peka på åt något rakt håll.

Dessutom är jag skolad i ett mer biologiskt perspektiv och det är där foskningen menar att det kan ligga arv och fosterskador bakom Psykopati. Därmed har jag heller aldrig påstått att detta gäller för NPD och BPD, bara för Psykopati.

Jag har heller aldrig uttryckt mig om att de flesta personer med APD skulle agera ut någonting. Det enda jag har påstått är att utredningen av DSM-I tyckte att Sociopati skulle försvinna och att APD skulle träda in till II:an.

2011-04-29 11:51
brb2009 P32

Jag förstår dock din irritation på det sättet som du kanske läste mitt inlägg, vilket jag tyckte var en missuppfattning. Jag gick själv i taket när jag hörde Hasse idiot-Aro på TV 3 jämföra Asperger med Psykopati. Så ja, kanske man inte äns ska nämna NPD och BPD i detta sammanhang. Jag hoppas ingen här inne känt sig kränkt och i så fall ber jag självklart om ursäkt!

2011-05-08 16:11
mayne...önskar jag var sociopat istället för psykopat

2011-05-28 22:14
jag har haft massor av sjukdommsdiagnoser senaste var paranoid schizofreni.. men har även haft sociopat och mild psykopati...

sociopat diagnosen fick jag av en läkare när jag var 21 eller 22 år gammal. men vet inte riktigt vart han fick det ifrån fick inte göra några tester eller något sådant var min vanliga läkare jag gick hos för vanliga problem...

senaste diagnoserna paranoid schizofreni och mild psykopati fick jag som diagnos i höstas när jag fick göra en stor rättpsykiatrisk undersökning. det var dock schizofreni som togs upp i tingsrätten som gjorde att jag dömdes till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivnings prövning som jag nu har..
Sprit, vapen & knark gör den svage stark