självförsvar

Övrigt - Blandat

självförsvar

tjaa alla ,har nån nåt tips på vilken kampsport man ska börja i om man vill bli bra på självförsvar? alltså karate,judo osv, vilket är bäst om man till exempel blir påhoppad på vägen hem från en fest och blir rånad på sin mobil.... tack på förhand / T-boy

ny text i lyricism - Tjalle - En alkoholist's bekännelser (del 1 av 3)

/Tjalle -08
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
finns självförsvars lektioner typ :P annars e de väll typ kick boxning ja skulle satsa på.
Jag gillar Elk, Elk gillar MIG!!!
MMA eller BJJ, kanske muay thai.

Enda jag har erfarenhet av så kan inte uttala mig om några andra.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
mma vet jag va det är ,men vad är BJJ ? :P
ny text i lyricism - Tjalle - En alkoholist's bekännelser (del 1 av 3)

/Tjalle -08
Brasiliansk jiu-jitsu :)
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
Kramaga?
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Hangaround

2008-07-13 20:29
Det skulle fan äga, nån försöker hoppa på och råna eller nått likanade så man kontrar med breakdancesparkar ala Eddie ala Tekken :)
Snopen kille som åker ambulans sen.
/r/whoapunktnu
Känns väl som att nån sport där markstrid ingår är bäst för gatuvåld..
det finns en chat! missa inte den...
dem flesta traditionella kampsporter kör ju på nån sorts självförsvar, fast det beror på klubben hur mycket man satsar på det. ja tränar taekwondo och vi kör en del självförsvar som man kan ha mycket nytta av.
 Haters gon' hate...
_osCar_: markstrid är väl inte så nice o ge sig in på när man är ute....förstör kläderna mm. finns mkt smidigare lösningar.
 Haters gon' hate...
Kaal P19

Vad jag har erfarat så brukar man inte få välja regler osv ute.. ganska lätt hänt faktiskt att fighten "går till backen".. och att ens tröja är lite smutsig är väl inte det första man har i huvet när man ser att en snubbe ska hoppa på ditt huvud!

Om det är överfall det handlar om (lät lite så) så sker det ju ofta bakifrån och då kan det vara svårt att stå på benen..

men men, jag kan inget om självförsvar.. jag bara gissar vilt!
jag tror att en spark i skrevet kommer ge lika god effekt som BJJ/kickboxning/karate/judo. visst om det är två eller fler blir det svårare, men antagligen kommer dom vara så snopna när deras tuffa polare ligger ner bredvid och hostar av smärta att du kan vända dig om och kuta.

fast om din tanke är att du ska banka skiten ur dom när du blir rånad skulle jag satsa på kickboxning/thaiboxning. en hög spark mot ansiktet tar väl ner dom flesta + psykar hans kumpaner.
löpning
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
shit vad knäckta dom hade blivit om du var långdistanslöpare.
Pistol.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death
jag är din bodyguard för en hundring om dagen.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta
jag skulle snarare säga att 400 meters löpare klarar sig bäst... snabb start och accelleration och sen e man ifrån faran... kombinerat med modernt självförsvar som t.ex. Krav Maga och dessutom mentala förberedelser och god fysik så ska man nog överleva.. sen förstås det viktigaste, sunt förnuft t.ex. att inte gå runt dyngrak på stan på nätterna etc...

De slagsmål jag har sett är det oftast flera personer inblandade och då är det inte så kul att hamna på backen.

Det finns ju typ Krav Maga som är helt inriktat på självförsvar, men jag har egentligen ingen aning om vad det är för nåt.

damp funkar
 www.RekFoto.se

Eller så skrattar man åt dom, vänder ryggen och går, har faktiskt funkat de 3 gånger dom försökt råna mig. Då står dom kvar som några snopna fån för att sedan springa i motsatt riktning..
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
Moderator

2008-07-13 22:29
BJJ tror jag inte funkar ett dugg bra. Som någon nyss skrev är det inte så bra att medvetet ta en strid till marken eftersom det oftast är fler än en inblandade.

Krav Maga är det du ska köra på. Gjort för att så snabbt som möjligt göra dig av med din motståndare för att kunna möta nästa/springa därifrån.
I bleed Compton, spit crack and shit chronic
Say my name, Mr Bush, say my name
Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå
Det viktigaste är som sagt klubben, inte kampsporten. Beror helt och hållet på hur tränaren är.

Men jag skulle väll rekomendera, om du nu vill just kunna självförsvar att du tar någon greppvänlig sport då grepp och brytningar utan tvekan är bra mycket mer effektivt än sparkar och slag när man väl hamnat på marken... och på marken hamnar du troligen förr eller senare i en gatufight.

Nackdelen med greppen är väll oftast att det inte är lika effektivt mot en stor grupp individer, du kan ju inte låsa person A om perosn B är påväg att slå dig i huvet med en påk.

Så kampsporter som kan vara bra att testa (eller allra helst blanda).

Någon typ utav jujutsu - tar visserligen lång tid att lära sig men är du grym på det ja då är du överlägsen alla gatubusar och random drunks sålänge dem inte är för många.

Boxning - boxning är troligen bästa att lära sig för att slåss utan grepp. Allra bästa vore att blanda det med någon mer sport, helst grepp då som sagt.

Det finns andra som jag antar skulle funka ok också såsom kickboxning(främst för man sägs lära sig ta stryk som en stenvägg) men jag har inte testat dem själv och kan inte med säkerhet rekommedera dem, det får någon annan göra.

Något att tänka på är att sparkar ofta är överskattade i riktiga slagsmål, en fot är grymt klumpig och seg. Spelar ingen roll om du är kungfu mästaren 2k, börjar du försöka göra flashiga snurrsparkar när du slåss spikar du din egen kista... givetvis kan vissa "spark" tekniker funka ibland vid väl valda tillfällen. Låga bensparkar t.ex är ju rätt effektiva om man vet hur man ska sparka dem men, men....

Lär dig greppa, bryta, låsa för att slåss mot en person.
Lär dig greppa, bryta, låsa och boxas när du slåss mot mer än en person.
Lär dig gärna något mer, ingen kampsport är HELT värdelös. Tränar du t.ex kendo kan du ju plocka upp en pinne eller nått och börja vifta med. I

Boxning blir du garanterat vältränad av om du går in för det seriöst dessuom, det är inte alls säkert om du väljer att träna karate, jujustu/judo taekwondo eller någon annan traditionell kampsport. Deras fysiska del varierar något otroligt från klubb till klubb på ett helt annat sätt än boxningen.

Talar bara av egna erfarenheter, jag har vaken svart bälte eller är proffsboxare så lita på vad jag säger på egen risk. Kan dock garantera att oavsett vad du väljer så kommer du ha störra chans än om du inte kunde något alls.

Taeokwondo , stavning

Krav Maga eller MMA-träning är onekligen en väg att gå.

BJJ tror jag inte funkar ett dugg bra. Som någon nyss skrev är det inte så bra att medvetet ta en strid till marken eftersom det oftast är fler än en inblandade.

Rätt och fel. BJJ funkar alldeles utmärkt då du fortfarande kan tillämpa vissa grepp stående. Men givetvis vill man INTE ta det till marken om flera är inblandade, men då ska man helst inte slåss över huvudtaget utan helt enkelt springa.

Kickboxning är utmärkt allround-träning och Muay Thai likaså, då knän och armbågar är väldigt smidiga att använda när det hela blir väldigt närgånget, har du en stark clinch och får in grepp bakom nacken på någon som inte har en blekaste aning hur denne ska försvara sig mot detta resulterar det i regel i många elaka knän mot huvud och bröst.

Judo är en utmärkt disciplin för självförsvar också då folk som hoppar på en i regel har kläder på sig, vilket innebär att grepp och chokes du lär dig inom judon ofta går att tillämpa i verkliga livet också. Det finns en anledning till att exempelvis samtliga japanska poliser tränas i judo.

Fördelen med just MMA är ju då helt enkelt att du tillämpar i princip alla ovannämnda element i denna sport, dvs. var än du behöver försvara dig är du väl förberedd.
Look with your own eyes - See with your own mind
Och Tae Kwon Do överlag är definitivt inte den lämpligaste disciplinen för självförsvar.
Brasiliansk jiu-jitsu bäst närstrid, som nån tidigare sa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Kan dock garantera att oavsett vad du väljer så kommer du ha störra chans än om du inte kunde något alls.

Väldigt sant, med undantag för aikido ;)
Sen är det nog bra om vi får rätt på begreppen här, den bästa metoden för närstrid är en kombination av discipliner (som MMA), inte en enstaka disciplin. Även Krav Maga är en samling av vad som ansågs vara de bästa metoderna för specifika situationer.
kickboxning eller thaiboxning

tror nog bjj skulle funka rätt ok även om flera stod runtomkring, tror knappast nån är sugen på att försöka safta en spark i magen på dig när du ligger med ett mördande strypgrep runt personen i frågas polare. mma är nog bäst, om man inte vill pyssla med krav maga då kanske, men då krävs det nog att man ser till att vara aningens mer nykter om man ska kunna utföra sina flashiga israel-grepp. rallarsvingar har en förmåga att inte riktigt bry sig om de regler man är van vid:)
http://www.kommandot.se/wp/
Min tanke var inte att man skulle satsa på att ta striden till backen, utan att man skulle klara sig bra om striden gick till backen.. vilket borde vara relativt stor chans om du blir påhoppad!
Moderator

2008-07-14 19:44
_osCar_ Min tanke är att om striden tas till marken vill du inte stanna där en sekund längre än nödvändigt, och i bästa fall vill du vara den som står när den andra hamnar på marken. Så att du kan springa därifrån.
Lexicon P20 : fanvaf kul :D
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"
Utan tvekan två saker:

Le Parkour och Krav Maga

Det bästa självförsvaret är att springa.

Men Krav Maga är det bästa sättet att oskadliggöra någon snabbt.

Fult? Fegt? - Effektivt :P
"Wannabe? Toughguy? Want a piece of me? Here, take both of my legs and walk home peacefully"
att springa är det bästa råder väl ingen tvekan om, frågan var väl snarare formulerad så att det alternativet inte riktigt längre finns. krav maga kan nog vara jävligt effektivt, om man är jävligt bra på det. alltid bra att kunna fulknep, men de sitter väl i ryggmärgen ändå:) tror mer på mma ändå om man inte ill ägna livet åt att slipa på den perfekta armbågsblocken för att få komma till nästa steg. vi brukar köra sumo ibland som omväxling på träningen, det är nog egentligen inte heller så dumt. kan nog liknas de flesta fylleslagsmålssituationer iaf
http://www.kommandot.se/wp/
umgås me många polare sen kan du köpa elpistolen av mig ;)
Jag gillar Elk, Elk gillar MIG!!!
BJJ lär ju äga.. eller shaolin kung-fu, mer defensivt hittar du fan inte.. :P
annars kan du ju börja träna MT eller teakwondo eller något..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.
pekiti tirsia ftw!
riktiga män väger över 70 och röker blunts på toan.
beväpna dig, tårgas och teleskopbatong.
mama said knock you out
Och Tae Kwon Do överlag är definitivt inte den lämpligaste disciplinen för självförsvar.

om du tror att taekwondo bara är en sport i ringen så kan jag säga att du har misstagit dig rejält. dem flesta klubbar sattsar mest på det dock men det förekommer självförsvar i tkd också....

ett klipp från human weapon, kolla tekniken efter typ 40 sek ;)
 Haters gon' hate...
är det "human weapon" det heter? det som var som rallarsving fast bättre? ganska nytt va?
pistol/kniv
 Ja mitt användarnamn är gay... Men jag gjorde denna användare 2007
Moderator

2008-07-14 23:30
Jag hävdar fortfarande krav maga. En relativt modern sport som inte är inriktad på kampsport öht utan bara; oskadliggör motståndaren så snabbt som möjligt och ta dig sedan därifrån.
Moderator

2008-07-15 00:04

Rätt värdelös video, men lägg märke till i början när han har tagit ned två personer och den tredje flyr, då flyr även han som har blivit attackerad. Det är därför jag ser det som så bra. Har du tagit ned striden till marknivå känns det inte som att det handlar om självförsvar längre, då handlar det om att segra.

Öht känns det viktigt att poängtera att allt våld utöver det som ger dig möjlighet att fly från den som attackerade dig inte längre är självförsvar. Då börjar det handla om att du ska attackera den andre, och då är det dennes tur att försvara sig.
är det "human weapon" det heter? det som var som rallarsving fast bättre? ganska nytt va?

fyfan vilken hädelse att påstå att det skulle va bättre än rallarsving...

rallarsving äger både human weapon och fight quest och det är inte ens nära...

mer rallarsving åt folket

Tränar själv Krav Maga. Det är självförsvar. Får inte kallas kampsport i Sverige pga regler om hur mycket våld/vapen som max får ingå under det som klassas som kampsport.

Minns inte hemsidan i huvudet, men googla på krav maga + stockholm så kommer du in på en bra hemsida för klubben i sthlm. Där står det en hel massa om Krav Maga.

Lycka till..
Rataxes..
zZz, ja, jag har sett Human Weapon-avsnittet om tae kwon do, det är fortfarande långt ifrån den bästa självförsvarsdisciplinen. Krav Maga skulle i princip kunna kallas en slags MMA, då de gjort precis samma sak som i MMA där. Dvs. plockat de mest effektiva metoderna från alla kampsporter, med skillnaden att Krav Maga är mer inriktat på att oskadliggöra snabbt och effektivt, oavsett hur "fin" tekniken kan tänkas vara. Medan MMA har regler.

Rallarsving var klart bättre än Human Weapon enligt mig :) Inte samma liga, även om Human Weapon är kul också.
PenDragon P24

Men är human weapon det där som dom gjorde reklam för förut, massa extrema grejer dom gjorde.. såg nyaa Karate avsnittet, var inte så extremt som jag kommer ihåg att trailern var..
Taekwondo som nämnts några gånger i tråden är en tävlingssport, och man använder visserligen armbågar, händer m.m men det är väldigt mycket fokus på sparkar.. min erfarenhet säger att det främst är fokus på "pitchagi" (stavning?) som är en ypperlig spark att tillämpa för tävling.

Jag kan inte säga det nog antal gånger, saken med sparkar är att oavsett hur bra och skicklig eller snabb du är så får du endå en viss klumpidunsfaktor. Jag säger inte att dem alltid är till ondo eller helt värdelösa. Är du duktig och får ett perfekt tillfälle att hoppa in en blixtsnabbt "titchagi"(stavning igen?) i magen eller ännu bättre, skrevet på din moståndare lär han inte resa sig upp igen.

Men som sagt, taekwondo är inte längre lämpat för gatustrid då den blivit "sportiliserad" (om den nu någonsin var så lämplig).

Saker taekwondo kan ge vilket är bra är ju snabbhet: Man bli otroligt snabb och smidig av allt runt skuttande och snurrande.
Något annat som är väldigt bra för just taekwondo som visserligen finns i flera kampsporter, dock inte lika utbrett, är ju krosstekniker. Folk som inte vet så mycket om kampsport tror ju att det är främst i "karate" som man håller på och krossar stenblock och bräder men ack, under alla år jag tränat karate har jag aldrig krossat, sett det krossas eller ens hört talas om någon som krossat något över huvudtaget. Tror aldrig någon av dem tränarna jag haft med svart bälte heller krossat något överhuvud taget.

Å andra sidan får man krossa för första gången till grönt bälte när man tränar taekwondo (som du tar efter ungefär ~1års träning), visserligen är det en lite klen kross men det bygger självförtroende.
När man får krossa vet man att teknikerna verkligen funkar också, det är en sak att slå i luften eller med "touch" på en motståndare och en annan sak att drämma näven i en bräda/stenblock/eller vad det nu kan vara.

Dock har man ju hört att det i en del klubbar fuskas lite med krossteknikerna vid graderingen, specielt vid högre bälten (rött/svart) då den graderingen innebär att eleven får tävla på en högre nivå.
Och i vissa fall kan man ju vara jätte duktig på tävlingsformen men värdelös på kross och tydligen släpper dem upp vissa endå för dem vill ha ett bra sparringslag. Men, men.. det är ju deras förlust. Krossa är det roligste som finns, man känner sig som bruce lee :)

ja har rött bälte i tkd o har aldrig behövt krossa nånting, men för svart ska vi kunna göra 3 olika tekniker, sparkar eller slag, o krossa antingen tegelstenar eller plankor.

vadå grönt bälte efter 1 år? är inte det lite väl slött? tränat typ exakt 1 år o har rött bälte som sagt. (alltså skryter inte över att jag ska vara snabbare än andra men det känns inte ens som att vi har skyndat med bältestesten och på ett år är man flera graderingar före :S beror väl på klubben dock, som allt annat)
 Haters gon' hate...