Rätt av polisen att skjuta ihjäl hund?
Ja, vad tycker ni? Har svårt att tänka mig att det skulle varit nödvändigt att skjuta ihjäl hunden. Det står att "Det var en nödsituation. Hunden reste ragg, gjorde utfall och visade tänder, den högg även efter min kollegas ben." Om hunden kommit så nära att den skulle huggit efter den ene polisens ben (har för mig att bara tränade hundar biter efter lemmar) utan att verkligen göra det så verkar det konstigt att den skulle behöva skjutas till döds i nästa stund. Om en hund vill attackera en person så är nog ett bet i halsen givet. Men jag vet inte riktigt. Länka gärna till fortsatta artiklar om ni skulle hitta. Känns också konstigt att polisen inte skulle haft bedövningspilar eller liknande om de får larm om en lös och aggressiv hund. Eller om de skulle kallat in en veterinär. Hur hade de tänkt stoppa den egentligen?Artikel i Corren.
A historian is a prophet in reverse
vart har konceptet med bedövningspilar tagit vägen ? förstår inte varför alla ska döda hela jävla tiden.
Niceness!
Skulle en hund försöka äta upp mitt ben, och jag var beväpnad, hade jag nog skjutit den också. Känns inte som att polisen lär ha tänkt till ordentligt efter andra lösningar just där. Men visst, går det larm om en aggresiv hund känns det nästan som att det första man bör ta med sig är någon form av bedövning :P
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
En tik med valpar kan förinställt att den ska skydda sina valpar även om dom inte var i närheten. Därav "aggressiviteten". Det var helt fel av polisen att skjuta hunden i mina ögon. Omänskligt.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Den här tråden kommer spåra ut åt så brutalt många håll & kanter, lås den...
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
Är det rätt av en kriminell att skjuta en polishund då? Det är ju samma sak.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
tycker det var fel gjort,.. jag menar den kan ju inte vart "jätte aggro" om nu någon lyckades komma undan den? vill en hund bita dig så gör den.. inte precis så att den är arg på dig men ba står där och ser dum ut ..
Sleep is the cousin of death
Graffare
2008-07-24 15:01
Blaze_We P21 polishundar är tränade att bita sig fast i benen och hänga där tills polisen kommer och kan gripa personen i fråga.
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Skamliga poliser. Och vad fan är poängen med det här utlåtandet: "En granne såg händelsen. – Hunden gick till attack mot polisen, den var livsfarlig. Jag har hört hundar skälla i det här området flera gånger." Jaha? Hundar skäller? Människor pratar. Vem fan bryr sig om en granne som sett händelsen? Tvivlar på att någon som tror att hundar som skäller är aggressiva är rätt person att avgöra ifall just den hunden var aggressiv eller inte. Har polisen verkligen inga bättre verktyg att ta till än att sätta tre kulor i en hund som "verkar" aggressiv. Verkar ju knappast ha varit så att hunden högg mot polisens hals eller ens bet någon. Sjukt att dom kan skjuta någons hund och komma undan med det. Dra in polisens vapenlicens rakt av, tydligen har han eller hon inte nerver nog att klara av sitt yrke och bör således ej heller gå runt beväpnad.
Vem är du, tjänsteman?
vilka jävla idioter till poliser..
www.RekFoto.se
Ägarna hade förmodligen fått behålla hunden om de hade haft den kopplad, haft munkorg på den när den var ute och även plockat upp efter hunden utomhus, säger Lar s-Ove Jonsson.
Så dom menar alltså att polisen tänkte "äh, dom plockar inte upp efter hunden, nu skjuter jag den!"
Antingen är artikeln störd eller så har snuten mindre IQ än mig.. Och jag kan säga att jag har glocalnet som IQ-bolag!
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
PuGe Okej, men om polisen blir attackerad av en hund som är tränad att döda då? Alltså jag ställer ju mig inte på deras sida, men det är ju inte mer fel bara för att dom är poliser, lika omänskligt om någon skjuter en polishund
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag ska gå runt och skjuta folk nu...
"Får inte första skottet verkan då skjuter man ett till skott tills man får det resultat man vill ha"
krullet Du kan ju inte likställa att skjuta en människa med en hund.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare. Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
Verkar ju knappast ha varit så att hunden högg mot polisens hals eller ens bet någon. Jag känner logiken där..
"-nej vänta skjut inte!"
-AAARHHHG!
-Ok, nu sitter den i strupen, skjut!"
men visst, spekulera kan vi ju göra i all oändlighet. Någon som var där och kan lägga konkret fakta?
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Skulle nog säga att Corren är sveriges mest amatöraktiga tidning. Kan lova att hälften av det som står i artikeln inte stämmer. F.ö. så bör inte den ägaren tillåtas att ha djur över huvud taget.
hunden hade nog avlivats i vilket fall som helst :/ men ja det slutar väl oftast på det här sättet när polisen ska ha hand om sånna här saker, det hade säkert planerat knäppa hunden redan på vägen dit
Lillfrida: Omänskligt?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
"amrikansk pitbull terrier" Okej...?
Askin P21 Ja, i mina ögon så tillhör det inte mänskligheten att köra metoden. "slå och fråga sen". Visst om hunden är aggressiv och bör avlivas, men inte på det sättet. Jag relaterar det hela till hur jag skulle känna om det var min hund som var i den situationen och jag skulle reagera som om att de skjutit min kompis och se det som kanske ett onödigt dråp. Det tillhör fan inte mänskligheten att bara skjuta sådär rakt av.. Samma sak som om jag skulle köra samma metod om ngn människa springer emot mig å ser aggressiv ut så skjuter jag bara. Och snuten ska skipa rättvisa..
Hazn_ P19 Dom där är väl inte ens renrasiga? :o
Enligt hans brorsa så ska dom vara en blandning av amerikansk och afrikansk pitbull. Enligt annonsen så är dom amerikanska pitbulls. Enligt artikeln så är det amstaff. Så jag vetefan om dom är renrasiga eller inte. Va inne på att köpa en av dom, men nu håller jag mej nog undan.
Jag relaterar det hela till hur jag skulle känna om det var min hund som var i den situationen och jag skulle reagera som om att de skjutit min kompis och se det som kanske ett onödigt dråp. Det tillhör fan inte mänskligheten att bara skjuta sådär rakt av.. Exakt. Du dömer allt utifrån en synvinkel. Sedan tillhör det ganska rejält mänskligheten att försvara sig när man känner sig hotad. Orkar inte kommentera artikeln. Det känns lite fattigt att sitta här och uttala sig om en situation "corren" har återberättat för mig...
Hazn_ P19 afrikansk pitbull? aldrig hört förrut? Askin P21 Ja, jag dömer utifrån MIN synvinkel. I det här fallet så klarar jag verkligen inte av att se det ur polisens synvinkel så det hela blir förståeligt i mina ögon.
Lillfrida: Objektivt och bra..
En väldigt läglig artikel... Undra på att "ökad hundkunskap" är önskad inom polisen när deras hundkunskap sträcker sig till att sätta 3 hålspetskulor i en 1-årig tik.
jag undrar hur polisen tänkte när dom fick larmet om en lösspringande hund, " vi kliver ut ur bilen och går hotfullt mot hunden och ser vad som händer"
Awaiting Beheadment and Mutilation
Två anmälningar har gjorts till polisen om att hunden ska ha sprungit lös och betett sig aggressivt den senaste tiden. Tidigare i veckan blev en polisman attackerad då han försökte lugna hunden . Hade gjort exakt samma sak som polisen. Allvarligt talat!
Det är väl bara att skjuta? Ser inte riktigt problemet här. Varför ska man ta risken? Hunden kan ju mycket väl attackera någon.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Precis som någon sa så hade väl hunden ändå avlivats. Ägarna hade ju tydligen inget intresse av att behålla hunden heller att döma av Två anmälningar har gjorts till polisen om att hunden ska ha sprungit lös och betett sig aggressivt den senaste tiden. . Och bedövningspilar? Nu vet jag egentligen inget om bedövningspilar men en hund som blir träffad av en bedövningspil är väl antagligen vid medvetande i några sekunder till och mer krävs ju inte för att den ska göra stor skada
Jag har hört afrikansk pitbull förut, men det har vart när en oseriös säljare försökt lura på en skitunge att hans gatukorsning va renrasig. Precis som snubben i artikeln, om de inte va han som va skitungen som blev lurad och sedan sålde sina gatukorsningar i tron om att de skulle vara renrasiga förjävligt av snuten att ta död på hunden men lika illa med folk som behandlar sina hundar illa
----------------------------------------------------------------------------
WOW!! Dom skrev Amstaff och inte Pitbull.Ett stort steg för mänskligheten!!
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
efter att ha läst lite i tråden...
Enligt hans brorsa så ska dom vara en blandning av amerikansk och afrikansk pitbull.det finns inget som afrikansk pitbull.Däremot det togs till Sverige några import hundar från Sydafrika i början på 90-talet.Då va de renrariga amerikanka pitbullterriers.
De som säljer ´pitbulls´ på nätet är 100% skojare som säljer blandraser som inte ens innehåller APBT blod.Förra året togs det 2 hela reggade kullar av renrasiga APBTs i Sverige.
Ang denna hundägaren så tar man fanimej inte valpar på 1-årig tik.Dom borde skjuta honom med på en gång.
Det är bättre för den hunden att den är död och det är ibland mkt bättre att skjuta hunden på plats om man gör det snabbt och så smärtfritt som möjligt än att utsätta den för onödig stress och risk för skador vid greppandet.
sen är artikeln skriven av en idiot som dramatiserar till det hela och snackar massa bull
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Polis har inte bedövningspilar, sånt måste begäras. Medan polisen begär bedövningspilar till en hund som ska avlivas så hugger den en unge - Whoa gnäller "Varför gör inte polisen något?!?!"
Polisen skjuter hunden på plats då den gör ett utfall mot dem - dom skjuter. Whoa gnäller "Varför skjuter dom?!"
Polisen beslutar sig för att man kan mysa hunden till likgiltighet, polisman biten av hund. Whoa skrattar "haha snuten försökte komma nära en aggressiv hund!!"
Istället för att påpeka fel vore de bra med lösningar som ni (lillfrida, Asexuell_hundvalp) själva skulle tycka var bra om ni skulle ingripa mot en hund som rapporterats aggressiv och som gjort utfall tidigare.
Blaze_We P21: Är det rätt av en kriminell att skjuta en polishund då? Det är ju samma sak. Nej? Hur tänkte du nu? En polishund är ett verktyg för polisen när de med lagstöd ingriper. En hund som attackerar är en nödsituation.
Eh ofta man har med sig bedövningssprutor, skjuta en dos stå och vänta i 5 minuter innan den verkar. Hunden hinner hugga en till lite pojke/flicka bara för nu har man stressat upp hunden som bara den.. Det är typ lag på att skjuta djuren om de går till attack mot en människa. Och så är det inte bara i Sverige, det gäller typ alla länder i världen... Cry babys hela bunten
-- Mellanslagsanvändare --
Lillfrida * "Så dom menar alltså att polisen tänkte 'äh, dom plockar inte upp efter hunden, nu skjuter jag den!' " - Nej, de menar att hundägarna inte brydde sig om att försöka hålla hunden på ett acceptabelt sätt. Upplockningen var bara grädde på ingen-munkorg-inget-koppel-aggressivt-beteende-moset. "hon varit tvungen att fly undan hunden på väg till tvättstugan" "När polisen kom till platsen vid åttatiden i morse kom hunden (...) galopperande med käftarna öppna" (jösses vad rackigt skrivet f.ö.) "Hunden reste ragg, gjorde utfall och visade tänder, den högg även" "Två anmälningar har gjorts till polisen om att hunden ska ha sprungit lös och betett sig aggressivt den senaste tiden." "Tidigare i veckan blev en polisman attackerad då han försökte lugna hunden." 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
får man fråga vart det här hände ?? för det hände en liknande grej här i stan för ett tag sen.. undrar o mdet är det ni pratar om..
Det blir ingen extra sång, vi är klara – hej då
OsvenskTiger P25: Kunde nästan tänka mig att det va nåt sånt bull gällande dom afrikanska pitbullhundarna. Sökte på google efter dom, men det fanns inte alltför mycket. Det jag ville få fram om hans hundvalpar var mer att visa vad det är för en person. Att han har fått 4 stycken sålda är tragiskt som fan, för den här snubben kan mycket väl ha "tränat" morsan till att bli kamphund. Han skulle troligvis inte bry sig vilka som köpte valparna. Och att en 1-årig hund få valpar är, som dom flesta nog vet, fel. Jämfört i hundår så va tiken 14 år, och det är lite för ungt för att få ungar. Polisen gjorde rätt, men nu ligger det en hel del press på oss andra pitbull/amstaffägare. Fick dubbelt så många snea blickar igår och förrigår än vad jag nånsin har fått när jag vandrade hunden.
Det är lätt att sitta här och gnälla men... Fakta kvarstår dock, ingen av er var där. Ni vet inte hur situationen såg ut förutom det som står i "tidningen ". Eller var ni där och såg hur agressiv eller icke-agressiv hunden var? Tror inte det...
Nej, men jag har gemensamma kompisar med den snubben och hans polare. + att jag nästan köpte en av valparna.
OK, tack för alla intressanta synpunkter.