I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mattehjälp: förkorta bråk

Övrigt - Blandat

   

2008-08-02 17:27

Mattehjälp: förkorta bråk

Tjao!
jag ska läsa ett naturvetenskapligt basår till hösten och tänkte att då måste jag nog repetera matte C innan jag börjar. Nu har det dock gått upp för mig att det är betydligt mer saker än matte C jag behöver repetera. Jag var tillexempel nyss tvungen att fråga efter hjälp för att multiplicera 24 med 8. Och nu försöker jag få 75/192 att bli 25/64 (har tjuvkollat i facit) genom att dividera med 3 men jag vill förstå varför det ska divideras med 3. Hur vet jag att det är just tre som det ska divideras med? Finns det nåt sätt att kolla, förutom i facit eller med en miniräknare? Måste man gå igenom alla tal ett efter ett till det funkar på båda? För jag vet inte hur man t.ex. ställer upp 75/5. Alltså, om jag gör såhär:

75
---- = hur ska jag då räkna ut det? Börjar jag med femman i femman, den går en gång, var
5

lägger jag ettan då? Och hur fortsätter jag sen när femman går en gång i sju och lämnar två över?

Jag känner mig inte särskilt lyckad på matte nu, önskar att jag hade en gammal mattebok att kolla i men de ska ju spara, spara, spara så inte fick man med sig någon sådan bok.

Science Genius Girl