I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Växter som inte behöver ljus?

Övrigt - Blandat

2008-08-12 07:45

Växter som inte behöver ljus?

Tänkte utsmycka badrummet med lite växter. Det finns ju alternativet plastväxter som kan kunde köpa på IKEA, men det känns lite trist.

Har googlat runt lite, men det ser rätt mörkt ut;P

Så min last resort är att se om nån på whoa råkar känna till nån växt som kan överleva i ett badrum?

Eller har ni några roliga tips om hur man kan piffa upp badrummet lite, dela gärna med er!

Hare gött!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2008-08-12 08:08
Lampor?
Redline!

2008-08-12 08:16
Själv har jag bara plastblommor i mitt badrum. I olika former.
Men om jag inte minns fel så ska ormbunkar klara sig i ganska mörka förhållanden. Tror jag i alla fall. Dock skräpar väl dom ganska mycket, men det kan det ju vara värt.

Såhär ser det i vilket fall ut hemma hos mig;

2008-08-12 08:31
Garderobsblomma klarar allt!
"Not fuck myself in the head with stupid men"

2008-08-12 08:59
Har googlat runt lite, men det ser rätt mörkt ut;P

Haha, fyndigt! ;)

Som sagt klarar sig inga växter utan ljus, dock kräver som föregående sagt garderobsblomman inte så mycket ljus. Silverkalla ska också fungera ok i mörker har jag hört. Dock råder jag dig att investera i en växtlampa om du tvungen ska ha levande växter, om inte annat så kommer du ha mycket större urval att välja mellan. Lycka till! :)

& kown, skitmysigt badrum!
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
Toastare

2008-08-12 10:48
Säger som Victoria, garderobsblomma är bäst.

Fast den blir ju glad av ljus och vatten, då blommar mina iaf...

Länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/Garderobsblomma
Jag skyller allt på Emma!

2008-08-12 12:10
Haha. Öppnade tråden och började läsa för att se om det fanns några tips som jag kunde vidarebefodra till dig. Sen såg jag att det var du som startat den. :)

2008-08-12 16:37
kown:

Soft du har gjort. Plastväxterna bryter verkligen den sterila badrumskänslan som vitt kakel ger, vart hittade du dem?

Victoria F27, BountyBoo F28, pimpslap F23:
Tack! Jag ska kolla upp garderobsväxt. Verkar lovande:P Och levande för den delen...

Reflective F24:

Ja, se så driftig jag är:P

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-12 17:28
kletiga kleton: Växterna kommer från någon sådan där prylaffär som ligger i Skrapan där vid Skanstull du vet. Tror den heter Happy eller något.

Toastare

2008-08-12 17:43
Jag har också två plastväxter i mitt fönster, ja jag har fönster i badrummet, som ser trevliga ut. De är från bauhaus och kostade nog lite mer typ 150-200kr/st. Men de ser riktiga.
Blir ju lätt för fuktigt för växter i badrummet också.. och garderobsblomman blir för stor där.

2008-08-12 21:40
yeah...garderobs blomma (zamiakalla) lätt bäst...klarar nästan allt..vattna inte mkt bara...du ska plåga den....så trivs den...skulle det inte funka så sen till hösten/julen så finns det assnygga grenar o kvistar på gardencenterna som är allt från röda till gröna till krylliga till raka osv osv...tex kornellkvistar som är asnsyggt att sätta i en vas...eller tex trollhassel..(dem krylliga grenarna)...finns oxå torkade bomullskvistar med bomullen kvar som är hur läckra som helst att sätta i vas...om det då inte funkar med en växt som alltid är helt klart snyggastttt!! ciao

2008-08-12 22:25
jag hittade sjukt fina plastblommor på NK idag (nere i källaren). min pappa (som är blomstergrossist och har drivit industriodling av blommor sen 70-talet) såg först inte att de var plast. fanns allt möjligt fint! jag ska två köpa små rosa rosenbuskar att ha på en byrå i sovrummet när lönen kommer (eh, det är ju bara nästan två veckor kvar, bra jobbat!). tror de kostade 140 kr styck.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2008-08-12 23:52
Köttrosen då?
fantastiskt

2008-08-13 02:14
gud vilken söt tråd ! =)
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Toastare

2008-08-13 12:19
Trolltyg_ men den gillar att duscha ibland som sagt.. då blommar den med gröna blommor liknande fredskallans.

2008-08-17 13:15
japp? men för det ska den inte ha mkt vatten ändån!? det är ju fukten den gillar med en dusch...det gör för övrigt nästan alla gröna växter..

2008-08-17 13:37
alla växter behöver sol och vatten, mängden beror ju på hur de är nischade. den här är väl anpassad till ett liv under tät skog där lite ljus och vatten kommer ner och konkurrerar ut andra växter sämre anpassade till detta. skulle den däremot få en ljus eller vattenchock så är den inte anpassad efter det
http://www.kommandot.se/wp/