arbetslös.
hejsan alla arbetslösa / deltidsjobbare där ute. för jag antar att den finns nån iaf. jag söker jobb varje dag, eller försöker söka ett jobb per dag iaf. Jag jobbar högs nån dag i veckan. Det är inte lätt att hitta jobb och det är inte alltid det dyker upp nåt som jag kan/vill söka. jag känner att det är rysligt lätt att bara råka somna/sitta å slö surfa och tappa bort tiden. Det känns också väldigt lätt att bli nedstämd. Ingen vill ha mig, jag är inte värd nånting surrar runt i skallen... hur gör du för att inte tappa bort tiden/inte bli deppig? tacksam för seriösa svar.
socissi.wordpress.com
Starta eget? Du är ju duktig och då skulle du iallafall få något att engagera dig i.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
oh hello kompis =) jo jag har funderat på det....känns skrämmande, men jag kanske borde kasta mig ut.
socissi.wordpress.com
Aa vafan, det är ju bättre än att sitta arbetslös. Du kan ju skaffa papper så att du kan jobba för andra och frilansa när det passar sig bättre. Sen äre väl bara att börja branda dig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
cilia - jag förstår vad du menar. det är tyvärr lite trist när det är så, fast man vill jobba så blir det ju inte så uppmuntrande när det inte finns nå jobb att söka. när man väl hittar nått man verkligen vill göra så är det 30 personer till som söker och det är alltid nån som är mer kvalificerad. starta eget kanske inte är så dumt om man är en driftig person.
Jobba utomlands! Sjukt mycket lättare att få jobba utomlands, jobba där typ ett halvår/ ett år sen söker du jobb i Sverige (i slutet av perioden du jobbar utomlands). Dina chanser att få jobb i Sverige ökar typ med 2487686876 % plus att du har skitkul å fpr väldigt bra livserfarenhet.
-Vakna Johnny, vakna! Du glömde ta dina sömnpiller.
Alltså, ditt liv blir till vad du gör det till. Är du inte villig att ta risker så kommer du heller inte att nå framgång. Så ja, gör som antwon säger: få arslet ur vagnen och bli en entrepenör.
Jag ska sticka ut nacken lite... Men i din position så kanske du inte ska vänta på nåt du "vill" söka. Kan-delen förstår jag men inte vill-delen. Man får ta det man får, varje möjlighet är en dörr till en annan.
ja. jobba utomlands! jag satt utan jobb i sverige och var omöjligt och få nånting, sen direkt jag sökte mig utomlands fick jag jobb i spanien. jag tar jobbet seriöst,men ser ändå detta som en semester..otroligt skönt att jobba utanför sverige! så packa och stick.. kommer inte ångra dig
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
CosaNoztra har en poäng där.. det är sjukt lätt att få jobb utomlands speciellt när man är svensk. kolla runt lite vad som finns och ta ett steg ut i världen och testa på det.
Hpnotiq P24 sant sant, men jag söker allt jag är kvalificerad till typ. Men jag kan verkligen inte söka tex. personlig assistent för jag har aldrig jobba som det och vem fan vill ha en personlig assistent som inte vill vara det? Det är det som blir så knasigt med platsbanken och arbetsförmedlingen alla söker på allt. i morron är en annan dag (i mitt arbetslösa liv) och då skaffar jag lite starta eget-papper =) men ni som har svarat so far... är ni i samma sits som jag?
socissi.wordpress.com
cilia F24 Nej men jag var i samma sits tills nyss. Bodde i Dublin i 1½ år, kanske bästa tiden i mitt liv, flyttade hem igen i Maj å nu har jag riktigt schysst jobb på HP :)
Stick till Norge, du får jobb på dagen nästan.
cilia - jag är inte i samma sits, men jag var i samma sits tills jag beslöt mig att ta alla chanser jag fick. jag gav mig inte. nu så har jag fått ett underbart jobba i sthlm och det är verkligen allt jag velat ha i ett jobb. så det vänder. men man måste bara komma till den punkt då man är beredd att göra nästan vad som helst för att lyckas. men det är ju inte säkert att det är så för alla. men men. jag önskar dig lycka till och jag tror nog att det kommer gå bra. din vilja att arbeta finns ju i alla fall där :)
Tror jag och trådskaparen är i samma sits. Tråkigt som fan.. söka jobb e inte enkel, visst har jag bara vart arbetslös(eller meningslös som jag kallar det) i 2 ungifär.. men själv söker jag på massa skit jobb..Fast inte bemaning. enkelt att få jobb men dom är skit. vissa iaf..
Jag har ingen personlighet
ja asså jag är typ världens billigaste bemanningsföretag... jag jobbar som extra på hotell och när de ringer så kan jag vara där på en timme typ. så jag tar allt jag får det är ingen fråga om det. jag horar runt så mycket jag orkar. jag vet hur man söker jobb... men tills jag får ett jobb, hur gör jag för att inte tappa bort mig själv och inte känna mig så meningslös... nån idé?
socissi.wordpress.com
Men crap... Du är den enda som kan hjälpa dig själv. Du måste komma på det, ingen annan kan hjälpa dig. Självkänsla och självförtroende börjar ju inte med ordet själv för ingenting. Sluta associera din situation med hur du värderar dig själv, de är två helt olika saker.
cilia Skaffa rutiner/göra ett schema som du gör bestämda uppgifter på och försöka hålla till det. Exempelvis träna/motionera, läsa på inom något du är intresserad av ev lite yrkesmässigt, kanske ta en eller två distanskurser som du kan genomföra via internet, får högskolepoäng och du har något och göra.
ryck upp dig och njut av ledigheten! passa på o gör allt du inte kan när du jobbar. du får jobb tids nog ändå, sålänge du söker. bara en tidsfråga. men tills dess - njut! spendera en helt vanlig vardag i närmaste park med din mp3 spelare och en låda rödvin. vadfasen som helst :) njut!
tack för alla tips och uppmuntran =) det behövs!
socissi.wordpress.com
Nej, håll dig ifrån den kriminella banan. Jag menar, du måste ju stjäla pengar från andra nu när du inte tjänar egna? För du äter och bor väl inte gratis? Låter som att du behöver lite tåga, och vet du hur man får det? Ett enkelt sätt är att jobba. Det stärker dig mentalt somfan! Lycka till
Flytta från Luleå, tror det ökar dina chanser. I övrigt, kan du kvalificera dig mer på något sätt så borde du göra det.
jag är arbetslös, försöker träna så mycket jag kan under den tiden för jag vet att jag inte kommer orka lika mkt sen när man har heltidsjobb. nu har jag sträckt en muskel dock så ja har suttit vid datorn i 2 dagar. :S har laddat upp inför hösten med 2st hong kong serier som jag snart kommer få hem i brevlådan ;) sammanlagt typ 60 avsnitt hehe, illa egentligen. men ja hoppas verkligen ja kommer få jobb innan hösten iaf :p flytta utomlands vore underbart om man inte hade haft en tandställning som innebär att man måste besöka tandläkaren var 5te vecka. blir ju lite dyrt o flyga från t.ex spanien hit stup i kvarten för att gå till tandläkaren.... hoppas att du också hittar ett jobb snart, trådskaparen, I know how u feel :)
Haters gon' hate...
som jag ser det är två vägar att välja på egentligen, antingen adderar du nya rutiner eller så subtraherar du gamla. skulle dock rekommendera en kombination utav båda dock.. hitta något intresse som inte innefattar arbete eller att hitta ett arbete. vad som helst du tycker är tillräckligt roligt. eller utveckla något du redan gör till något annat i större skala så det blir ännu mer underhållande. byta miljö är alltid ett bra alternativ när man fastnar i negativa loopar, speciellt när man går och har långtråkigt länge. sen rekommenderar jag hårt att du passar på att njuta av ledigheten, all tid du har över till att göra allt vad du nu kan tänkas vilja göra och gör dom sakerna nu! när du väl hamnar i arbetar rytmen kommer du sakna varenda minut av den lediga tiden du har haft och du kommer gå runt och ångra dig senare för att du inte gjorde vad det nu än är du vill göra, under den perioden du var ledig och hade tid till allt :) personligen har jag vart arbetslös i 6-7år lr mer. har knappt sökt nå jobb öht. blev skickad på en massa av ams söka jobb grupper, lr ja, deras så kallade Vuxendagis.. gick på För många av deras skit program. alla blir mer eller mindre deprimerade av att gå runt hemma eller på jobbsökar program och hela dagarna försöka hitta ett jobb.. jag gav upp hela skiten när jag insåg hur jävla idiotiskt allting egentligen var, jag slutade söka jobb alls och gav upp hela strävandet efter arbete och allt vad det innebar. begav mig på något av en spirituell resa istället.. ångrar mig inte det minsta! har fortfarande inget jobb men nu har jag börjat fundera på att kanske skaffa nån bättre inkomst källa. förresten som några skrev, STARTA EGET!! är nog helt klart bland det bästa du kan göra, att själv förverkliga sig till den grad att man startar ett helt företag själv är helt lysande! startar hellre eget än jobbar med något halvdant under någon annan.. det är visserligen en läskig tanke för många, men det är inte överdrivet krävande och det är inga överdrivna risker med det heller om man skulle misslyckas. så länge man inte tar multimiljon lån å har sig då ;)Look within, find your own divinity. Detach yourself from Social and Material struggle..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Jag jobbar lite dåodå, vet oftast i samma vecka om jag jobbar något i veckan,jag har inget fast jobb men något man skulle kunna kalla liknande "timanställd" med en sunkig lön. De bästa är väll att dagarna då du inte jobbar att försöka få en normal dygnsrytm. Och hitta på hitta på så mycket du kan. dvs inte ligga hemma hela dagarna o glo på ordjakten som man igentligen hatar och kan alla orden :)och sen det pusherman skrev.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
Jag och en polare var/är arbetslösa, har varit det till och från (jobbat lite för min morbror, säsongarbete). Men vi kom på idéen att starta eget. Så nu har vi kommit en bra bit på vägen att starta en egen klädbutik i göteborg. Så satsa bara på något eget som du själv vill göra. OM andra kan varför skulle inte du kunna? Men att vara arbetslös suger....Har ju inte fortfarande något arbete utan jobbar mest med vårat företag men det betalar ju inga räkningar. Men håller med om att vara arbetslös kan göra den deppig, men jag tränar mycket, ute och går, träffa vänner. Det är jätteviktigt annars sitter man bara hemma och ugglar så blir man mer och mer asocial. Men lycka till finns absolut något arbetedär ute för dig, bara att du inte har hittat det ännu.
http://blogg.streetsofgothenburg.se/
Vet inte om någon har sagt det men sök jobben innan de ligger ute. Det finns många företag som har för lite personal men som inte kommit sig för att fixa folk än. Därför är det smidigt för dem om du ringer upp och tjatar. Har fått alla mina jobb så, från att jag var 14 tills idag. Börja med att ringa upp och kolla om de behöver extra personal. Extrajobb blir snart ganska många timmar och mynnar gärna ut i heltid när någon annan på jobbet försvinner. Företag förlorar ju inget på att ha dig på sina inringningslistor så det är en bra inkörsport till tyngre arbete.
http://www.earforcefm.blogspot.com
Jag har två timanställningar själv som brukar mynna ut i ca 170 timmar / månad. Personlig assistent och posten var det här.
http://www.earforcefm.blogspot.com
Pusherman X11 hur gammal är du om du har varit arbetslös i typ 7 år? vad har du för inkomst källa nu? jag har knappt råd med hyra och mat nu när jag är arbetslös. a-kassan är ju som ett skämt. men hur som haver....idag ringde en kille och ville att jag skulle komma på intervju. Nu på torsdag, så hålla alla tummar ni har för mig =) till den tjänsten var det mer än 200 sökande så jag är rätt nöjd att jag får komma på intervju över huvudtaget.
socissi.wordpress.com
Arbetslös är ju inte direkt det bästa som finns, va mer eller mindre arbetslös efter gymnasiet i 2 år... va ganska soft att man gick cash från A-kassan, men man bodde ju hemma så man klarade ju sig bra. Men själv så vart jag riktigt less på att gå hemma och vara arbets och tog en liten språkresa för att försöka ändra omgivningen och det va kanske en av det bästa saker jag gjort. Fast nu som sagt sitter jag arbets igen och söker olika jobb hit och dit.. fast det är ju ändå att man skall ha kontakter, det är fan så man får jobb. tycker det är så jävla najs att många kompisar och sånt ställer upp och hjälper en när man är i knipa. Fast har inte sverige fortfarande en riktigt stor arbetslöshet? eller har du snurrat runt på senaste?
There's nothing more powerful than to arrive at your womens house all ready on nut #2! you wont be bullshittin on nut #2! -Katt Williams
GreenCap P23 Det är typ 20-30K färre arbetslösa (inskrivna på AMS) jämfört med samma tid förra året. Men sen är det ju stor mörkertal; icke inskriva, folk som studerar bara för att inte gå arbetslösa, praktikanter, långtids arbetslösa som tar upp friår etc etc..
Finns ju ingen mening med att sitta på ams, känns liksom meninglöst.
http://blogg.streetsofgothenburg.se/
Känner igen mig i det du säger men nu ska det bli ändring nån gång! Ränner på arbetsförmedligen här där jag bor hela tiden och får order om olika aktiviter jag ska göra för att få ett jobb, nu jävlar! hehe.
Live Hard, Die Young
Försök hålla fast vid/skapa så många dagliga rutiner du kan. Som t ex: gå upp regelbundet en viss tid varje morgon (även om det är klockan 10 eller senare ;) ) gå ut på promenader/cykelturer. Planera dina dagar dagen innan osv även om du inte ska göra något viktigt. Planera in måltider, hushållsärenden, jobbsökande men även oviktiga smågrejer som tvprogram, tvspelande, telefonsamtal till vänner osv. Fick höra att sånt ska hjälpa en från att bli deppig när man är arbetslös och motverka att allt bara känns meningslöst. Man känner att man fortfarande kontrollerar sitt liv genom att planera saker och sätta lite gränser för sig själv :) Jag var arbetslös i 4 månader efter gymnasiet och ovanstående tips verkade funka rätt okej för mig. Not gonna lie though..tog ett tag innan jag lyckades tvinga mig själv till att följa mina löjliga scheman.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Toastare
2008-08-19 22:50
börjar plugga till nått som genererar i ett jobb. Har du redan utbildad dig så tycker jag (ärligt) synd om dig som hamnat i fel kategori.. flytta till annan ort och sök jobb där.. eller tvärtom på ordningen. och sen är det ju faktiskt dåligt på arbetsmarknaden just nu. Så om du inte vill nått av ovanstående så skaffa dig en hobby, gå upp samma tid varje dag, skaffa dig rutiner, gå ut och gå, gör gratis aktiviteter i staden du bor etc. Lycka till på intervjun. Arbetsförmedlningen är bara ett stöd i arbetssökandet, hitta jobb får man göra själv. De håller mest reda på statistik. Min kära mor jobbar där..
Jag skyller allt på Emma!
Det är inte alls så pass svårt att få jobb. Allt handlar om hur motiverad du är och VAD för slags jobb du kan tänka dig ha. Det finns X antal bemaningsföretag (där du bor med förmodligen) som gör så du får jobb relativt snabbt. Det mesta handlar nog om att personer inte vill ha "skit jobb", men när det kommer till cash så finns det inte skit jobb. Ps. nu har ja inte läst hela denna topic eller läst hela din topic, jag ger bra allmänt förslag på vad personer kan få jobb då det funkat för mig som både studerar på heltid och jobbar.
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.
tack för alla bra kommentarer. jo jag försöker faktiskt skriva en to do list dagen innan eller på morronen. Det är ju sällan dö viktiga saker men det hjälper mot att känna sig så värdelös. jo jag är utbildad, och betalar tillbaka på csn det är sjukt svårt med min inkomst...eftersom bo och äta kommer först och sen csn. Men på nåt sätt lyckas jag ju alltid betala. funderar på att plugga vidare. dels för att det inte finns några jobb och för att det skulle vara roligt att lära sig mer, man kan aldrig lära sig för mycket kruxtet med det är att det jag vill läsa kostar pengar....som jag inte har.
socissi.wordpress.com
hur söker man jobb utomlands? finns de nån sida för dem som söker personal eller?
JMD, Jag Måste Dansa!
Toastare
2008-08-20 00:45
Shorty, ams.se har länkar till arbetsförmedlingar utomlands och de annonserar även jobb där arbetsförmedlare utomlands söker arbetare genom ams.
Jag skyller allt på Emma!
Shorty F22 Om du är sugen på att jobba utomlands så rekommenderar jag kolla på
Länk till http://www.resedagboken.se eller
Länk till http://www.backpacking.se , där brukar andra Svenskar lägga ut i forum att deras arbetsplats söker personal.
Dock så är det mest svensktalande jobb mot svensk marknad så som support, sälj och dylikt kontorsarbete. Perfekt som första jobb utomlands i alla fall och sällan krävs någon arbetslivserfarenhet.
Utöver det är nog
Länk till http://www.monster.com den ultimata arbetsförmedlingen för att hitta jobb utomlands.
Lycka till!
känner igen mig som fan! har gått arbetslös i långa perioder.......efter ett tag börjar man på allvar tro att ingen vill ha en, att man inte duger osv. Men helt plötsligt efter mycket motgångar får man till sist ett jobb. Kanske inte det jobbet man helst ville ha men ändå....fortsätt kämpa, ge aldrig upp!
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!
på nåt sätt känns det skönt att veta att det finns fler som sitter i samma båt som jag. Skönt och hemskt naturligtvis. Men ja på nåt sätt kommer det lösa sig. i morron gäller det!
socissi.wordpress.com
jag hänger löst, det är ingen kul känsla ska ni veta! nästan som man vill ha svaret nu, fast anställning eller same as you guys......promenader i skogen bo hos morsan......se på pussel el vafan d heter
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor
Gå i skolan?
arbetsintervjun gick ju rätt ok. De skulle prata med 5st av över 300 sökande. Det känns rätt kul att ha kommit så långt. Men nåt säger mig att jag inte kommer få jobbet. Ni vet man kan som få en känsla. Trist.
socissi.wordpress.com
Jag vet inte om det här har direkt med saken att göra, men jag var lite smådeppig innan eftersom jag snart ska börja söka jobb, och jag inte blir något direkt av min utbildning (hojta om ni vet nån som behöver en idéhistoriker liksom). Men iaf, Vi gick på en föreläsning med en karriärcoach, och efter den blev jag mer positiv och allt kändes inte så omöjligt längre. Han sa bla att man inte ska glömma bort den osynliga arbetsmarknaden. Att man typ ska ringa till företag som inte söker folk som jobbar o höra sig för där ändå. Läsa på om dom innan, och så ska man själv verka intressant. Man ska tycka att man är den bästa de kan få!! Man ska veta sina drivkrafter och stå för den man är!
Säger det igen, dra till Norge och du får jobb direkt. Bra betalt dessutom.