I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sl-kort whaaa?

Övrigt - Blandat

2008-08-18 19:33

Sl-kort whaaa?

Helloj whoa!
Det är så att idag stod jag inne på pressbyrån och skulle köpa mitt månadskort. Eftersom jag är 20 fyllda så måste jag ju köpa det kortet med fullt pris. Men detta ville jag inte utan sa till hon i kassan att jag skulle ha reducerat, ser ju inte så gammal ut så det funkar ;-).
Men sen blev jag lite nojjig ändå, kan kontrollanter stoppa en och be en visa legitimation vid en biljettkontroll? Jag vill gärna inte betala böter för att ha köpt ett sl-kort med reducerat pris. Men vafan gör man inte, priserna är ju så underbart skyhöga så jag vill fan inte betala 700 spänn för att lämna min plats åt pensionärer som bara slöåker på dagarna, eller trängas med fisande-berra en måndagsmorgon när man ska till jobbet.

Men iaf det sista kom bara upp nu i skallen hur det kan vara en tidig morgon. Så det jag undrar är som sagt, kan dessa kontrollanter kolla min legitimation om de blir misstänksamma?

Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
Producent

2008-08-18 19:34
Japp det kan dom. Har kompisar som många gånger fått böter då dom åkt buss på halv-biljett, fast dom egentligen ska åka på hel.

2008-08-18 19:37
jag åkte dit en gång. Kom kontrollanter från båda hållen men såg inte den närmaste som kom bakom mig. Hon kom fram till mig PRECIS på den stationen jag skulle av på. Hon bad om giltlig biljett, sen när hon såg att det var reducerat kort bad hon om leg. Pallade inte rabbla upp random person nr så jag gav henne mit leg. Skulle betala 1200 inom 10 dar

2008-08-18 19:37
japp d kan dem som sagt, fick böter häromdan faktiskt, men det lönar sig iaf för mig att åka på red. pris eftersom man inte åker fast ofta så blir det ändå billigare i längden...
 whatever...<br>

2008-08-18 19:38
Oh damn, men hoppas på att jag ser mycket yngre ut än jag är då. Vilket jag iofs tror, får ju alltid visa legg när jag ska ha en dosa snus..
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-08-18 19:48
Om en kontrollant frågar dig om leg säger du helt enkelt att du inte har något. De kan ju inte kroppsvisitera dig.

Du är däremot skyldig att uppge personnummer. Om du uppger ditt riktiga personnummer utan att visa leg för att styrka det kan du sedan överklaga och hävda att det inte var du som fick boten.

Du får nog vara beredd att kriga lite med SL om det här ska fungera, men det är det kanske värt...?

Själv köper jag överhuvudtaget inget kort. Torskar ca 1 gång om året, men sparar ändå flera tusen kr på att planka.
Urbanized Konfusion ute nu!
http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats

2008-08-18 19:54
Uschh!
23år och åker säkert både buss och tunnelbana på skattebetalarnas pengar, skämms! ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-18 19:54
Ehm... jag har åkt på reducerat sedan jag fyllde 18 (tidigare reglerna så var det ju upp till den åldern)

Jag har aldrig någonsin åkt fast, men sedan har jag ju ett jäkla babyface (kan fortfarande tas för 17-18 ibland). Men nu vågar jag inte längre, är trots allt 23... ska köpa sl-kort med studentrabatt snart, äntligen har de infört det.... puuh.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-18 19:57
PortZebie P23
Okej, låter iofs som en smart idé!
Men behöver kort, hur gör du tex när du ska åka buss? Där är det ju klippt om man inte är 5 stycken en fredagskväll och tränger sig in.. Får väl skaffa ett barn så jag också kan åka buss gratis!

2008-08-18 20:00
fejkat sms ftw

2008-08-18 20:10
Jag har kört på reducerat i över ett år nu, (1st/mån) så även om jag skulle torska har det varit värt det. Numera kan man ju även dra iväg ett nöd sms om det skulle krisa.

Man kan alltid rabbla upp ett fake personnummer (som ingen i världen har, men ändå stämmer matematiskt). Du har ingen skyldighet att legitimera dig, och då kan de (om de nu orkar) tillkalla polis. Då får dem luska reda på hur gammal du är istället.

Busschafförer har aldrig varit något problem. Kollar de ens på kortet? Haha.

de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2008-08-18 20:10
fejkone: Ja, det ger fan inte många vuxenpoäng inte :D Men å andra sidan brukar jag ju betala böterna utan att bråka...

magnetism: Jag behöver nästan aldrig åka buss, bor och jobbar nära tunnelbanan. Men behöver jag åka buss så har jag alltid en "backup-remsa" på mig. (För övrigt jävligt bra att ha om det är kontroller vid spärrarna)
Urbanized Konfusion ute nu!
http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats
Poet

2008-08-18 20:20
Haha hänt mig också. Skulle av vid Tekniska Högskolan för att ta Roslagsbanan, väl uppe vid den långa jävla rulltrappan så står det givetvis kontrollanter. Jag hade köpt ett dygnskort på reducerat pris, fast jag var 21 år gammal. Försökte lura blatten med att ge han falskt personnummer, så han skulle tro att jag var yngre, men det funka inte så väl. Sen när jag väl fick min bot, så frågade jag han om jag kunde få ett tuggummi, vilket han gjorde haha.

Så vi rullar mannen, så vi rullar! :)
At the gates of Eternity...

2008-08-18 21:42
BC99 P25

"Försökte lura blatten med att ge han falskt personnummer, så han skulle tro att jag var yngre, men det funka inte så väl."

Varför funkade det inte? Uppgav du ett som stämmde eller förstod han att du ljög?

2008-08-18 22:25
e det bara jag som har fått för mig det här, vågar dom inte ha kontrollanter ute på helgkvällar??
goda råd är dyra, jag ger dig rätt gratis...

2008-08-18 22:36
man kan inte uppge falskt personnummer inte ens om man räknat ut rätt kontrollsiffra. dom har mojänger som kollar upp personnumret, vem det tillhör, var denna är folkbokförd osv. Sen jämför dom den infon med vad du skrev på pappret. Om det inte stämmer så blir det trubbel.

men som det tidigare sagts, visa inte leg, ge dina riktiga personuppgifter utan tjaffs. Skriv under med lite krafs, INTE med din riktiga namnteckning! Sen väntar du tills en påminnelse kommer. Ring till SL och fråga varför du har fått den och att du aldrig åker tåg. Du kommer få skicka in din påminnelse-bot och en kopia på ditt leg. Sen så var det inget mer med det!
skvätt skvätt

2008-08-18 22:43
Vad är det för maskin hahaha. De kontrollanter har varit old school isåna fall då de hade papper och penna. De körde "stolen" och allting för att räkna ut hahaha.
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2008-08-18 22:44
To Ro Ro

det funkar faktiskt, fett bra sak att tänka på.

2008-08-18 22:54
Chico P21
det är typ som en blackberry där dom kollar upp personnumret. jo, papper har jag varit med om också, men dom har fan blivit hi-tech den senaste halvåret.

PimpMyStrumpa X18
jepp, bra sak det där. har sparat många slantar tack vare det.
skvätt skvätt
Poet

2008-08-18 22:56
Naddikk: Nej jag bara hittade på något personnummer haha. Alla de 15 åren jag bodde i Stockholm, så har jag aldrig stött på en kontrollant. Så självklart den enda gången jag fuskade och körde på reducerat kort, så haffar dem en :)
At the gates of Eternity...

2008-08-18 23:24
Endel smarta knep, tack för dom. Ska fan testa det där med att skriva på och sen fråga vad fan det handlar om när de skickar böterna om jag nu blir tagen. Jäkligt smart faktiskt :) Grejen är ju att min signatur inte är speciellt utarbetad och ser ut som en 3-åring skrivit mitt namn på mitt legg.. Aja något ska jag väl få till :)

2008-08-18 23:34
magnetism P20
om du kan efterlikna din signatur på legget så är det lugnt. dom kommer nämligen be dig att skriva din signatur två gånger på ett papper.
skvätt skvätt

2008-08-19 08:29
vet många som har torskat för reducerat. blev själv tagen en gång, uppgav falskt personnummer flera ggr, tills slut tröttnade dom, lagom tills det var dags att stiga av, då tänkte jag att detta gick ju lätt och skulle stiga av. men dom tyckte inte att jag skulle gå nånstans så det var 5st jävla fittkontrollanter som höll fast mig. tur att man är liten som en dvärg och stark som en björn så man kunde kravla sig ur deras låtsaspolisgrepp och tagga därifrån.
SUCK SHAFT

2008-08-19 11:25
Det är för jävligt!
Om man är student så borde man fan få åka på samma pris som tonåringar och pensionärer, nere i östergötland så är man iaf ungdom tills man är 26 vilket är betydligt mer okej.

SLs studentrabatt finns väl bara till nåt skitdyrt terminskort?
 DIF!

2008-08-19 13:10
volt

Också reflekterat över det. Min gissning är risken för handgemäng och dyl är så pass överhängande i och med fylla.
spliff macht frei

2008-08-19 13:12
Men så böterna för att åka på ett reducerat kort när man har fyllt 20 är 1200:- ?
 DIF!

2008-08-19 14:06
Ni kan garva lite åt mitt tidigare inlägg i denna tråd.
Jag åkte på lite "karma".

Yes, jag blev tagen IDAG... 1200 spänn till SL. Jag äkan småfuska, men jag kan faen inte ljuga och hitta på nödlögner när det väl gäller... Jag erkände hahahaha...

2008-08-19 15:51
^I så fall hade du väl lika gärna kunna skippa att köpa barnbiljetten? Eller blir det mer än 1200:- om man åker helt utan?

Det måste ju gå att låna ett personnummer av ett småsyskon eller annan, och på så vis åka på reducerad biljett? Måste väl vara det smidigaste.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2008-08-19 15:56
Fejkat sms hur funkar det Tokd?

2008-08-19 17:56
_-bacteria-_

jo exakt det jag tänker med....kan ju bara tänka en fredag kl 2 7 polare påväg till efterfest och 2 har kort...kan ju bara tänka mig modet hur det skulle sluta hehe....

så nån som sätt kontrollanter under helgkvällar?
goda råd är dyra, jag ger dig rätt gratis...

2008-08-19 18:35
Om man ändå ska planka, planka på riktigt.

Eller så kan man ta ett gammalt SMS från SL och skicka på vidarebefodra, då kan du gå in och skriva om giltighetstiden, brukar oftast funka eftersom de aldrig kollar ordentligt i alla fall, eller vet vad de kollar på.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!