I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Paypal Scam / tradera ?

Övrigt - Blandat

2008-09-07 16:21

Paypal Scam / tradera ?

Har erfarit att personer som auktionerat saker (mig oxå) på nätet, ebay och tradera,
fått mail från utländska konton som påstår sig gärna vilja köpa varan för ett asdyrt pris och vill betala genom paypal.

Det luktar ju scam, men att ge sitt paypal namn (vilket man brukar göra när folk ska sätta in pengar) borde ju vara detsamma som att ge ut sitt lösenord etc. Som sagt paypal namnet använder man ju i vanliga fall och ger ut för att folk ska kunna betala.

Vad är haken?

(Inlägget ändrat av Frozen 2008-09-07 16:22:48)

2008-09-07 17:17
Efter första raden fick jag uppfattningen att olika personer har auktionerat ut dig på nätet.. :)
CAMPIONI!
Rappare

2008-09-07 17:44
Dom som köper, kan säga att dom inte fick varan och ta tillbaka sina pengar. Om du inte kan bevisa motsattsen.
 Allt har nåt positivt och negativt i sig som en atom

2008-09-07 17:48
Skulle vara klockrent om man skaffa sig en fake paypal konto och flyttar pengarna och inte skickar varorna. =)

2008-09-07 18:26
HBO P20

Är det så simpelt?

2008-09-07 20:15
kaneida: Det går inte till så. Om du vill kunna ta emot pengar i större valörer måste du ha ett bankkort kopplat till pp kontot som back up. Skulle pengar föras övertill ett annat konto kommer de garanterat tas tbx.

Hbo: japps.
Jag säljes: Allt från nes till dreamcast. Skicka pm om du är intresserad!<br> http://www.tradera.com/category/auctionlist.aspx?f tgnr=229752

2008-09-07 21:07
Borde inte folk till höger o vänster då claima att dom aldrig fått grejerna och få pengarna tillbaka hela tiden, sen sitta och skratta med sin gratis mobil / laptop, etc. på dom arma säljarnas bekostnad ?

Kan jag t.ex köpa en dyr grej av nån på ebay, betala genom paypal, sen när jag fått grejen greja på paypal och påstå att jag inte fått skiten sen återförs pengarna till mig fastän jag fått min vara?

Om det är så lätt varför är då paypal så vanligt?

2008-09-07 21:21
Ingen som minns trådstarten "lurad av paypal" eller liknande nyligen här på whoa? En stackars traderasäljare som skickat en trasig mobiltelefon till Nigeria och inte fick låss sina pengar från paypal trots att mail från deras support kom som bekräftat att nigerianen han sålt till hade satt in pengar där. Haken? Mailen kom inte från paypals support utan samme nigerian som skickat de vidlyftiga buden.

Bedragarna skickar alltså först extrema bud, sen om du accepterar dem falska mail "från paypal" som bekräftar att pengar skickats och hoppas att du skickar varan.

Paypal och auktionssidan har som synes ingenting med (icke)transaktionerna att göra.

2008-09-07 21:23
Testa att acceptera ett bud och rapportera i tråden vad som dimper ner i mailkorgen från [email protected].

2008-09-07 22:54
La nyligen ut en auktion och fick en snubbe som skrev så här:

Am fredrik Eriksson I Saw your advert on Tradera.com I wise to buy it from you , I want to know the present condition of the item and the working but i think i can quickly make an offer since i love this particular item i will be paying you the total payment of 350 POUNDS for the item Including the shipping since i can't wait for the bid of the item to end this due to the Urgently needed of the item So i will arrange the payment as soon as you agree to sell the item to my for the total Payment i offer including the shipping . payment will be effect upon your response as i will be paying via PayPal because it is the most secure and reliable . And if you don't know about the payment you can Quickly registered on www.PayPal.com And i will be required for the Information below to send the payment you :

ska man verkligen tro på detta?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-07 22:58
Är du dum nog att ens överväga saken så tycker jag absolut du ska acceptera. Jag har även en bro du kan få köpa för en billig slant.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-09-07 22:59
350pound = 4000 för en kamera som kostar 1800kr, bra! måste va nåt lurt på g
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-07 23:02
ska man verkligen tro på detta?

Det tror jag. Jag läste igenom det och jag tycker då inte att det ser ut som något de skickar ut till alla. Att skriva the item istället för exempelvis the phone, laptop eller valfri annan grej är nog bara språkligt bruk och inte en förenklande omständighet som gör det lättare att använda samma mail till alla.

Go for it.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-09-07 23:04
Haha så man får alltså cash till sitt ''paypal konto'' sen äre bara att skicka dom till sitt eget?

2008-09-07 23:07
la upp en grej förut, fick då typ 10st liknande mail som du från olika personer. jag skrev tillbaka till några och sa att jag skulle sälja varan för det 10 dubbla. såklart gick dom med på det. the shit is scam!
SUCK SHAFT

2008-09-07 23:10
va fan jag vill ju ha 4 lax : )
Admin

2008-09-08 10:02
Eftersom riktiga PayPal inte håller i pengarna ska de dimpa ner på ditt konto inom några timmar efter betalning. Så "bekräftelsemail" är värdelösa om du inte ser pengarna. Och seriösa siter som Ebay skickar alltid ut en massa egna bekräftelser och kvitton efter ett köp. De som blir lurade gör affärer utanför auktionssiterna, så vill någon köpa din vara jättedyrt är det bara hänvisa till budknappen. Bor de i Nigeria tar det ändå flera dagar innan paketet kommer, så de kan nog vänta en dag eller två till på att auktionen ska ta slut om de nu gillar varan så mycket. Och risken att någon budar över är väl inte så stor. Om det går, använd Buy Now-funktion.

Hur som helst, tumregeln är att aldrig skicka något innan ni har fått pengarna. Och är ni osäkra på mottagaren, beställning spårning av paketet så får ni en bekräftelse på att det är levererat.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Rappare

2008-09-08 19:24
Nej Evolution, det går inte alls på några timmar. tar 5-7 bankdagar om jag inte minns fel.

Men som sagt folk, var försiktiga när det gäller paypal. Kan vara jävligt svårt att bevisa att man levererat grejerna.

2008-09-08 19:34
Så dom räknar kallt med att man ska skicka varan bara för att man får bekräftelsemailet från det fejkade "paypal nigeria" tex. ? Dom flesta brukar ju inte skicka förräns man ser stålarna på ens konto.
Rappare

2008-09-08 19:41
spelar ingen roll. även om du har fått pengarna kan dom kräva tillbaka. inte hur länge som helst dock.

2008-09-08 20:01
Så dom räknar kallt med att man ska skicka varan bara för att man får bekräftelsemailet från det fejkade "paypal nigeria" tex. ? Dom flesta brukar ju inte skicka förräns man ser stålarna på ens konto.

De räknar kallt med att en del ska göra det ja. Bedragarnas bekräftelsemail innehåller uppgifter av typen - "du måste skicka oss ("paypal") uppgifter om en försändelse av den aktuella varan för att vi ska släppa dina pengar, tillsvidare trycker vi på dem" - som sätter fart på folk i fart med att göra sitt livs klipp (det är som sagt generösa bud de lägger!).

Framgångsprocenten är nog när allt kommer omkring låg men det är heller inte så mycket arbete som ligger bakom varje försök.

2008-09-08 21:16
Hahaha äru dum eller, värsta kedjebrevet, helt opersonligt, "item item item..."

fullfjädrad när jag kickat en gås..

2008-09-08 22:53
Ge mej kameran istället så slipper du bli lurad iaf.
cry me a river!
--> thcrew

2008-09-08 23:10
Du får kameran om du är min slav i 20år, deal?

2008-09-09 01:56
deal.
cry me a river!
--> thcrew
Toastare

2008-09-09 02:41
joda haha du ska vara slav åt en med systemetpåse på huvudet..och inte var som helst.. i kolmårdens djupa skogar ;)

och för att vara on topic, att man ens överväger nått sånt här? Och sen HBO nej det går inte att dra tillbaka pengarna, det är ju precis som internetgiro.. ingen kan bli lurad. Det är ju den tjänsten man betalar för.
Jag skyller allt på Emma!

2008-09-09 03:17
BountyBoo.

mja, men jag skulle bara förklara att slaveri är olagligt och leva lycklig i resten av livet med min kamera och skita i dealen.. nu har ja iofs avslöjat allt.. men men.. hade tillåme kunnat splitta den med dig.. 2 bad!

cry me a river!
--> thcrew
Skivsamlare

2008-09-09 09:16
denna typ av scamning är väldigt vanlig inom handel av ex. wow-konton
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Rappare

2008-09-09 19:43
aja ni får säga vad ni vill. jag vet att det går att ta tillbaka pengarna, har varit med om det själv.
Toastare

2008-09-09 20:13
HBO, varför har du gjort det..inte så ? OM man ska göra det måste båda parter skriva till paypal där de förklarar varför och hur det ska ske.
Jag skyller allt på Emma!

2008-09-09 22:56
Joda: jag är huuuuuuuuunrig, gör maet! jalla jalla farfar.

2008-09-09 23:39
nix. kameran först. =)
cry me a river!
--> thcrew

2008-09-10 00:07
Maet på bordet först!
Skivsamlare

2008-09-10 07:36
det går att ta tillbaka pengarna, har flera kompisar som blitt scamade på detta sätt.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2008-09-11 01:48
nänä.
först kameran.
sen slav.
cry me a river!
--> thcrew

2008-09-11 11:11
Kolla alltid personen du köper ifråns omdömen.
Signera alltid dina betalningar med användarnamn.
Köp inte falska kläder såna som säljer falska kläder är skojare.
När du blir kontaktad av säljaren lägg märke till om denne är seriös eller inte.

Tradera Rules.
-

2008-09-11 11:12
Och glöm inte att hälften av auktionerna utgörs av stöldgods.
-

2008-09-11 11:31

Folk går ju på vafan som helst på internet. "Du har vunnit en kryssning, ge oss 5000 för att få den!", "hej det är från banken, ge oss ditt kontonummer så vi kan vara säkra på att dina pengar inte är stulna", "I R hot girl from russia, please give credit card number so I can buy ticket to visit you for sex!" Folk som inte skulle låna ut sin mobiltelefon på stan ger ut sitt kontonummer till alla som kan påstå att de är kungar från nigeria.
Människor är dumma, kåta och giriga. Alla scams som utnytjar två eller flera av dessa egenskaper kommer att dra in pengar!
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.