I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Åk hem till där ni kom ifrån.

Övrigt - Blandat

   

2008-09-21 03:27

Åk hem till där ni kom ifrån.



För ca 2 veckorsedan satt jag på bussen på väg ner till stan, bussen är så där halvfull och det sitter några killar längstbak som spelar lite musik på sin mobil. Efter en kortstund börjar en kvinna skrika åt ynglingarna att de ska stänga av deras jäva musik och att de borde åka hem till sitt jävla land osv. Hon öste glopord och rasistiska komentarer åt killarna och hotade killarna med att hon skulle skicka sin son på killarna. Grabbarna svarade att kärringen borde lugna sig och att hon inte skulle skrika. Jag reser mig upp och säger åt killarna att stänga av musiken vilket de också gör, sen vänder jag mig till kvinnan och säger att hon kanske borde ta det lungt och att om hon pratade lite vänligare så kanske killarna skulle lyssnat på henne.
Då vänder hon sin ilska mot mig och ber mig att dra tillbaka där jag kom ifrån osv. Sekunderna efter stannar bussen och kvinnan går av, sen tänkte jag inte mer på det. Att tilläggga (kanske utan relevans) är att kill gänget bestod av både svenskar och invandrare.

Så idag:
Jag gick med lillebror till williys för att handla. När vi går in så går vi in samtidigt som en kvinna och hennes man samt ett annat par. De första paret som gick in tog den sista varukorgen( ni vet de rödakorgarna som finns i matbutiker). Willys personal hade väll inte hunnit fylla på, aja hur som, då började kvinnan från de andra paret genast skrika i stil med: Jävla invandre fan va ni ska ta allting, åk hem till ert jävla land å ta där istället osv osv har aldrig hört någon ösa sånna komentarer i så rask takt, kvinnan som tog varukorgen ignorera henne och gick in i butiken, manen som var i samma sälskap som den gapiga kvinnan tog henne i armen och gick ut ur butiken.


Jag vet om jag ska vara förvånad eller vad, när jag var mindre känndes det som att sånna hör händelser var vanligare men allt eftersom jag växte upp tyckte jag att "vardags" rasismen eller vad man ska kallade minskade, och nu tycks det bara ha kommit tillbaka.

Min fråga är då, har det alltid varit lika mycket eller har det ändrats eller är det bara jag som har vant mig vid det?

Har ni liknande erfarenheter ?

Och vad ska man göra för att förhindra detta?