Hur blir man av med fett?
Tjenare Jag känner att min mage börjar puta ut liite men inte så jag kallar mig tjock. Och jag undrar om det räcker med att vara ute och springa några gånger i veckan? Jag behöver bara dra in magen lite så får jag som jag vill ha... ... så räcker det med att springa och hur lång tid kommer det att ta ungeför innan man ser resultat?
Producent
2008-09-21 21:34
så länge du rör dig mer än vad du proppar i dig. ta trappor osv ist för hiss.
Mät och kolla hur många cm du vill gå ner exmpelvis. Eller antal kilon. Blir lättare då. För att förbränna ett kg måste du ha ett underskott på 7000 kcal. Om du har ett dagligt behov på 3000 så sänk till 2500, då får du ett underskott på 3500 i veckan, plus det du förbränner genom motion.
Kort och gått kan vi säga så här. Som du säkert vet innehåller den mat vi äter energi, kalorier (kcal). Hur mycket kcal vi bränner varje dygn varierar men en tumregel kan vara att det ligger runt 2000. 100 gram choklad innehåller 500 kcal, 100 gram pasta 350 (torr). Det du ska göra när du går ner är att förbränna mer än du får i dig Det bästa är givetvis att kombinera både motion och minskat energiintag. För att få en så hållbar nedgång som möjligt bör du inte äta mindre än (om vi utgår från att du förbränner 2000 kcal per dygn) 1500 kcal om dagen. Minska inte med mer än 500, annars riskerar du att tappa muskler. Tänk på vad du stoppar i dig, och använd sunt förnuft. En diet som baserar sig på högt proteininehåll kan vara lukrativt då du inte riskerar att tappa muskler, men för att få gärnen att fungera är det bra med ett visst kolhydrat-intag. Lycka till!
...
krävs att du visar bild för att vi ska veta vilken slags träning du ska få.
Sleep is the cousin of death
Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket kcal jag får i mig dagligen. Jag äter ganska mycket godis men inte så at tdet är något missbruk... hur räknar man ut hur mycket kcal man får i sig och vad man måste sluta äta för att sänka med 500 ?
Spagetti och köttfärssås på lunchen och någon slags sås med kyckling och pommes på kvällen + 2 kexchoklad. Det är nästan bara på helgerna jag äter sådant
de du gör när du räknar kalorier är att titta bakpå förpakningen. Sedad får du ju alltid avrunda och uppskatta, men kan vara bra, om inte annt för att du tänker på vad du stoppar i dig. Om du promenerar en rask entimmas promenad om dagen och börjar räkna ska du se att kilorna rasar. Di kan även tänka på att på morgonen inte inleda dagen med ett glas juice, dels för att det hämmar hunger, och dels för att det ger kroppen en insulinchockm något som binder fett.
...
du behöver iofs inte missbruka godis för att godis ska vara dåligt för dig... för många räcker det med att sluta käka godis och sluta dricka läsk och ta trappan istället för hissen, för att märka av en jätteskillnad.
Wisdom is wonder
Barabajare: ah, okej 1 timme!? Jag är ute och joggar ganska många dagar i veckan men det tar bara 20 minuter ungefär. Kanske springer för liten runda?vaniljj: hm okej, har börjat fundera starkt på att sluta äta godis, tackMedoria: Ett glas med någon sorts juice :)
Börja tänka på vad du stoppar i dig. När jag slutade äta godis, vitt bröd, chips, vit pasta, jasminris, feta såser osv gick jag ner typ 3-4 kg på typ 2 veckor o då cyklade jag bara lite fram o tillbaka till stranden. Nu har jag satt igång med träningen också för de återstående 3 kilona.
Jag skulle tippa på att du ligger strax över 3000. Du skulle kunna dra in genom att skippa juicen och kexchokladen.
och just det, kolla ingredienserna i det du stoppar i dig, mer mat än man tror innehåller socker t.ex färdiga såser, juicer, flingor, bröd. Även de alternativ som påstår sig vara nyttiga innehåller socker.
deffa dvs, har du tur så räcker det med att börja springa. allt beror på hur din kropp fungerar. din ämnesomsättning osv.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Det ska jag göra, tack så mycket för tipsen allihopa :)
Kör fysträning + hård magträning så borde de försvinna!
my name is xelly smelly
Jag brukar ligga på golvet, lägga upp benen på sängen och sen köra ungefär 60 situps några gånger i veckan. Kanske är för lite men jag har hört att magen blir att puta ut mer om man tränar magen pga att magmusklerna blir större. Är det så? Och borde jag göra mer situps, vad tror du?
Nje kanske till en början isåfall, men tänk på att du måste hålla uppe träningen också annars kommer de ju komma tillbaka igen.. kör flera set döda magen totalt typ 3 gngr i veckan sen jogga lite eller liknande, och tänk på vad du äter!
my name is xelly smelly
vadå "fysträning"? I-T P22, vill du bli av med magen lär du träna hela kroppen, inte bara för den anledningen du angav men för att bränna överbliven energi som annars sätter sig som underhudsfett.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
pusherman man brukar säga de om typ jogging cykling och liknande övningar
my name is xelly smelly
Hård fysträning i form av situps och andra varianter som är till för att stärka magmuskulaturen är inte att rekommendera. Att detta skulle fungera som en lokal fettförbränningsprocess är enbart en myt. Vad som händer vid styrketräning av magmuskulaturen är att underhudsfettet pressas fram, eftersom musklerna ligger under/bakom fettet, och ölmagen blir ännu tydligare. Precis som I-T påpekar. Undvik alltså "lokal fettförbränning" till en början. Satsa istället på "hurtiga" promenader, det vill säga i ett tempo där du ligger på ungefär 50-60% av din totala syreupptagningsförmåga. Om du inte känner till hur mycket syre du kan fördela till muskulaturen per minut så är en bra riktlinje "en snabbare promenad", dock inte jogging. En pulsklocka kan vara ett bra inköp för att anpassa din träning på ett så effektivt sätt som möjligt. Förbränningen av fettreserven sätter inte in förrän efter ett antal minuter då det oxidativa energisystemet hunnit värmas upp (där fettsyrorna tillhör substanserna som förbränns utöver kolhydrater och en liten mängd protein). En promenad på 45-60 minuter fyra gånger i veckan borde ge tydliga resultat inom en ganska kort tidsrymd. Gåstavar är att rekommendera om din "hurtiga" gångstil vanligtvis inte inbegriper en viss användning av överkroppens muskulatur. Efter ett antal veckor/månader, beroende på hur mycket underhudsfett som behöver förbrännas, kan du köra igång med styrketräning. Din styrketräning bör involvera hela kroppen och inte enbart magmuskulaturen. Detta för att en ökad muskelmassa bidrar till en större ämnesomsättning, även vid vila, och risken att bilda underhudsfett blir mindre. Olika former av GI-dieter kan jag personligen inte rekommendera. Vanligtvis är resultaten mycket kortvariga och har en negativ inverkan på kroppens metabolism. Träna rätt och undvik överdrivna intag av omättade fetter och socker istället för att gå med i någon slags viktklubb.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Just ja. Om du blir svettig under din promenad men inte känner av någon mjölksyra (den svidande känslan som dyker upp i musklerna efter under intensiv belastning) är det en bekräftelse på att du tränar rätt. Fettförbränningen ingår i det oxidativa systemet som omsätter syra till den aktiva muskulaturen, en biprodukt av detta energigivande system är att temperaturen höjs avsevärt i musklerna. Vattnet transporteras sedan av blodet till huden där det avdunstar i form av vattenånga. Svettning = bra, med andra ord. Känner du däremot av mjölksyra beror det på att du belastar muskulaturen för hårt, vid det tillfället förbränns inte fettreserven utan istället ligger fokus på glukos/glykogen. Eftersom den processen inte involverar förbränning av syre så bildas det stora koncentrationer av vätejoner i de arbetande musklerna vilket leder till mjölksyra som i sin tur kan leda till att du måste avbryta träningen. Undvik branta uppförsbackar då otränade benmuskler lätt bildar laktat vid sådana tillfällen.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
okej, tack så mycket men om jag vill träna magen samtidigt som jag vill gå ner lite i vikt, vad gör jag då? Måste jag vänta med situps tills jag blir klar med "bantningen"?
situps brukar funka bra. gärna med en bänk som lutar nedåt.
Zittla - The Fatal
ät ofta så inte kroppen tror att du svälter och lagrar fett för att överleva. Och rör dig lite i onödan.... någon specifik träning är lite väl mycket för att dämpa magen lite.....
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Måste jag vänta med situps tills jag blir klar med "bantningen"? Det beror ju helt på hur mycket lokal underhudsfett det handlar om. Anser du att det inte är speciellt mycket, men ändå vill minska på det, så kan du samtidigt träna magmuskulaturen. Är det däremot ganska mycket underhudsfett så bör du först se till att förbränna så mycket som möjligt innan du tränar upp magmusklerna. Ett råd är att träna mycket benmuskler, givetvis också överkroppens muskulatur men främst underkroppen, då de är ansvariga för störst del av ämnesomsättningen vid träning. Större benmuskler leder till att du omsätter mer energi vid träningstillfällena.
Hur blir man av med fett? Jag gick ner cirka 13kg under gymnasiet genom att bara äta mindre kolhydrater helt enkelt.
Beroende på vad som fanns hemma eller var jag åt någonstans så åt jag inga kolhydrater alls och käkade mer kött/fisk och sallad eller bytte ut vanlig spagetti/ris mot fullkorns spagetti och bulgur ris om det fanns tillgängligt.
Slutade äta potatis helt och äter fortfarande inte potatis. Det var ganska enkelt iofs då jag inte gillar potatis så mycket (varken kokt, ungsbakad, pommes frittes eller gratäng. bläh)
Oturligt nog blev jag lite för smal för mitt eget tycke och jobbar fortfarande med att bygga upp mig lite. eller försöker iaf. heh
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den Harris&Benedict-ekvationen: Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder) Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder) Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila. Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka. Du kan ju såklart dra av mer också men 500kcal brukar vara vettigt så att man inte går ner för snabbt. Är du kraftigt överviktig, dvs har mer kroppsfett än genomsnittet, stämmer inte uträkningen lika bra längre. Den är från en tid då medelpersonen var genomsnittligt betydligt smalare och mer vältränad än i dag. Är du överviktig får du räkna med att siffran för ditt energibehov är något lägre än vad uträkningen ger.
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaap
Om man vill göra en mer drastisk förändring kan man köra en VLCD-kur i 10-14 dagar dvs Very Low Calorie Diet, typ Nutrilett och Allevo och vad mer dom nu heter, väldigt effektivt sätt att kickstarta en diet och man tappar vikt snabbt iom att man bara petar i sig 666kcal per dag som man och 555kcal som kvinna, kan även kombineras med att man äter ett ordentligt mål om dagen som man hamnar på 8-900kcal risken med vlcd är att man packar på sig vikten man tappat ganska lätt igen alla dieter bör kombineras med motion, som också fortsätter efter att man nåt sitt viktmål
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaap
Är mindre och oftare är ett bra tips. Kroppen har lättare att lagra fett om man drämmer i sig två enorma måltider per dag än fem små. Sen är det helt klart kalori in - kalori ut som är den ultimata formeln för att gå ner.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift
Undvik som sagt dieter där man sållar bort kolhydrater. Kroppen är helt beroende av dessa näringsämnen, celler i hjärnan och nervsystem samt de röda blodkropparna är exempel på funktioner som förlitar sig på ett stadigt intag av kolhydrater. Minumumintaget ligger på 50-100g/dag, dock är det självklart viktigt att du tar in mer om du tränar. Om du överhuvudtaget måste pilla på kolhydratintaget så föreslår jag att du så gott som det går byter från snabba kolhydrater (godis, vitt bröd m.m.) till långsamma (pasta och potatis). På så sätt får du en stadigare blodsockernivå som också räcker under en längre tid. Fokus bör dock ligga på att öka din ämnesomsättning genom att motionera 3-4 gånger i veckan i en takt som "aktiverar" din fettförbränning. Jogging förlitar sig främst på kolhydratdepåerna medan en rask promenad sätter igång oxideringen av fett. Om du slutar upp med att äta kolhydrater samtidigt som du motionerar i form av jogging kan du räkna med väldigt låga blodsockerhalter och brist på energi.
Kolhydrater är ju bra så länge man inte tar i för mycket. De har ju en tendens att bilda fett om man inte förbränner dem...
Tack allesammans, stor hjälp men borde jag alltså gå lite snabbare än att jogga?
potatissuger P21 Om du överhuvudtaget måste pilla på kolhydratintaget så föreslår jag att du så gott som det går byter från snabba kolhydrater (godis, vitt bröd m.m.) till långsamma (pasta och potatis). Nästa steg skulle väl vara att byta till bulgur ris/fullkorn pasta? det var iaf det steget jag hoppade på med en gng när jag deffade.
Jag antar att hela den här mindre/inga kolhydrater dieten inte är så bra för vissa på lång sikt. Dvs om man inte redan är naturligt smal och bara behöver gå ner i volym.
Har hört att man snabbt går upp de kilon man tappar om man slarvar med det där eller börjar äta "vanligt".
Funkade rätt bra för mig i alla fall. Jag gjorde det bara under en 6månaders period iofs.
I-T men borde jag alltså gå lite snabbare än att jogga? Precis. Det är vid långvarig lågintensiv träning som fettreserverna förbränns med hjälp av syre.
marvingaye Nästa steg skulle väl vara att byta till bulgur ris/fullkorn pasta? Det beror helt på hur pass aktiv du är. De fibrer som finns i exempelvis fullkornspasta bidrar till att man känner sig "mätt" tidigare och således inte vräker i sig lika mycket. Detta innebär i sin tur att du inte får i dig lika mycket kolhydrater som vanligt vilket får en negativ inverkan om du tränar medel-/högintensivt.
Funkade rätt bra för mig i alla fall. Jag gjorde det bara under en 6månaders period iofs. En sexmånaders period med "kolhydratbantning" måste ändå anses vara en ganska långvarig diet i jämförelse med de överhypade 4-veckors dieter som dyker upp med jämna mellanrum. Kroppen pressas inte lika hårt under ett halvår som den gör under en månads intensiv "kolhydratbantning". Därför är risken att gå upp igen mindre vid en diet som inte är lika intensiv.
potatissuger P21 Tack, bra svar. makes sense.. Mjo, 6månaders period är kanske lite längre än de flesta dieter men å andra sidan verkar såna 4veckors dieter á "aftonbladet kurer" vara bullshit. Eller inget jag tycker verkar vara så seriöst i alla fall. Jag inbillade mig aldrig att jag skulle kunna deffa på nåt annat sätt än att träna rätt + äta rätt under en längre period. Att deffa var iofs inte så svårt, det känns desto svårare nu när jag försöker gå upp på rätt sätt och rätt ställen. man lär sig mkt av såna här trådar iaf hah
Mjo, 6månaders period är kanske lite längre än de flesta dieter men å andra sidan verkar såna 4veckors dieter á "aftonbladet kurer" vara bullshit. Eller inget jag tycker verkar vara så seriöst i alla fall. Håller med helt och hållet. Fast vill man se snabba resultat så kan de ju vara värda att testa. Alltid kul att vara smal i en vecka innan man blir fet igen i alla fall ;)
okej, för jag läste i tidningen nyss och där sa en expert att det är bäst att löpa och att det är längden som avgör. Är det så?
okej, för jag läste i tidningen nyss och där sa en expert att det är bäst att löpa och att det är längden som avgör. Är det så? Ska du jogga så gäller det att hitta ett bra tempo du kan hålla så länge som möjilgt. 50-60% av max som nån skrev tidigare & så länge du orkar, då kommer du att förbränna kalorier. Om man kör på hårdare förbränns det kolhydrater och konditioner ökar snabbare, men nettoförbränningen minskar eftersom du inte orkar hålla på lika länge.
Antar att du syftar på denna
artikel. Problemet som jag ser det är att gränslandet mellan snabb gång och jogging kan vara en alldeles för ansträngande nivå att ligga på för de som är otränade. En bra riktlinje är som sagt att gå hurtigt men träningstillfället ska endast upplevas som "något ansträngande" (Borgskalan) och inte vara lika intensivt som den här experten(?) framställer.
Saxat från hans program:
Du ska bli trött, men inte alls svimfärdig.” Än så länge är allting fint. Träningen skall kännas i kroppen men inte så till den grad att man känner av yrsel.
Nu är ångan uppe! Arbeta hårt med armarna, du ska känna dig ordentligt trött efterråt.” Tveksamt. En av fettreservens främsta kvaliteter är att den lagrar cirka 75000 kcal (runt 8kg fett) och i stort sett räcker för evigt, exempelvis går det att leva endast på fettreserven i flera veckor vid nödsituationer. Om man känner sig ordentligt trött tyder det på att man har använt sig av kolhydratdepåerna (som är främst aktiva vid medel-/högintensivt arbete. Fettreserven förbränns som sagt vid långvarit
lågintensivt arbete.
Sista rycket! Maxa allt du har! Det ska svida i benen när du kommer i mål.” Att det svider i musklerna tyder på att man har passerat sin laktattröskel (mjölksyretolerans) och detta sker endast vid spjälkningen (glykolysen) av glukos/glykogen. Denna process är nämligen anaerob och behöver inte syre för att arbeta vilket bidrar till koncentrationer av vätejoner som leder till mjölksyra. Glykolysen förbränner enbart kolhydrater i form av glukos/glykogen, alltså lämnas fettreserverna orörda. Mjölksyra är ett tecken på att träningen varit för intensiv (om man har fettförbränning i åtanke).
Med tanke på att den här "experten" tidigare i artikeln nämner att:
Nio av tio har för bråttom och kör stenhårt innan konditionen kommit igång. Upplevelsen blir negativ och motivationen faller platt.” ...är det minst sagt konstigt att han i sitt program helt överger det här tänket. Att först värma upp, eller "få upp pulsen", under några veckor för att sedan helt lämna det lågintensiva fettförbränningsstadiet och sträva efter en närmast högintensiv träning låter inte vettigt.
Ett råd är som sagt att införskaffa en pulsklocka. Med hjälp av den kan du ligga exakt rätt i din träning och få ut så mycket av den som möjligt.
Gång är att föredra framför jogging vid förbränning av underhudsfett. Detta därför att jogging är kroppens automatiska anpassning för att göra rörelsen så effektiv (energibesparande) som möjligt vilket vi inte eftersträvar i det här läget. Vid en snabbare gång sträcks de stora muskelgrupperna ut i större omfattning och rörelsernas tempo blir även snabbare.
Man slutar äta och spyr om man nu gör det : )
Ät mindre och drick dej ist mätt på coca cola så bantar du ju fast det inte känns som det...
BIT POP is taking over klockan 8
Hur blir man av med fett? Fettsugning och eller motion med strikt kost.
Potatissuger. Men vad man förbränner under den aktiva aktivitet är ju inte intressant? På vilket sätt är det inte intressant att veta sin energiförbränning under träningspasset?
Det är ju kcal in vs kcal ut som är viktigt i slutet av dagen/veckan/månaden. Självklart förstår du att den totala metabolismen även påverkas av motion. Ju mer träning desto mer energiåtgång, speciellt med tanke på att kroppens basala ämnesomsättning gynnas markant av regelbunden träning.
Förbrukar du mycket kolhydrater en aktivitet bränner kroppen mycket fett resten av dagen. Nej. Vid vila står fettförbränningen för 2/3 av ämnesomsättningen. Dessa är dock relativa siffror vilket gör att oxideringen av underhudsfett knappt är märkbar vid vila. Om du vid träning förbränner kolhydrater, genom medel-/högintensiv träning, så kommer inte kroppen att komma upp i någon nämnvärd fettförbränning. Kolhydratdepåerna återhämtar sig relativt snabbt tack vare EPOC (den fas av förhöjd puls och andning som sker efter ett träningspass). När denna fas är över är kroppen tillbaks i "sparfunktion" där endast mycket små mängder fett oxideras. Med andra ord, hur mycket kolhydrater du än bränner under en aktivitet så kommer inte fettförbränningen under den resterande delen av dagen att påverkas nämnvärt.
Att jogga/springa en given sträcka eller given tid förbrukar ju ALLTID mer kalorier än att gå. Ja, i form av kolhydrater som jag redan har nämnt. Fettreserven påverkas inte nämnvärt vid jogging. Därför bör man hålla sig på en lågintensiv nivå så länge man vill förbränna underhudsfett. Förbränningen av kolhydrater leder inte till någon nämnvärd/långvarig viktminskning.
Dock kan jag förstå att man förespråkar gång före löpning på folk som är väldigt otränade eller väldigt feta pga av att det är något man kan göra varje dag. Främsta orsaken till att det är gång som gäller vid viktminskning är som sagt att fettet endast oxideras vid lågintensiv träning. Genom att gå aktiverar man större muskelgrupper än genom att jogga (eftersom kroppen effektiviserar rörelsen till att kräva mindre energi), detta främjar den totala metabolismen.
Dock när konditionen och kroppen har byggts upp är löpning att föredre. Ja, god kondition och uthållighet är avhänging "små" mängder underhudsfett. Därför blir fettförbränningen inte intressant för motionärer som inte längre har som mål att gå ned i vikt. De kan lägga fokus på mer intensiv träning där glykogen-/glukosdepåerna används i större utsträckning, alltså träning i upp till 90 minuter. Fortsatt fettförbränning är egentligen bara intressant för marathonlöpare som kommer att köra slut på sina kolhydratdepåer under tävlingsmomenten och därför måste effektivisera oxideringen av fria fettsyror.
Detta är etablerad kunskap och finns bland annat återgiven i den här
boken .
Jag länkar här igen eftersom den inte fungerade och du verkade inte ens ha läst den
Länk till http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1543194&postcount=5 Kan tom klistra in den för att du ska se.
Att gå ner i vikt, fettvikt, handlar om att skapa ett energiunderskott. Det spelar ingen praktisk roll man bränner kolhydrat eller fett under aktiviteten i den synvinkeln. Hamnar man på energiunderskott vid slutet av den givna mätperioden har man gått ner i vikt, fettvikt. För fettreduktionens skull spelar det ingen roll när man utför konditionsträningen. Man förbränner mer fett under aktiviteten fastande, men då minskar fettförbränningen vid andra tidpunkter under dygnet i stället. Förbränningsträning postprandialt innebär högre kolhydratoxidtation under aktiviteten, men då förbränner man mer fett vid andra tidpunkter i stället. Varken kondititionsträning, som löpning, cykling eller promenader, eller styrketräning ökar fettförbränningen över dygnet som helhet. Quote: Whether resistance exercise is as effective as aerobic exercise for body-weight management is debated. To compare 24-h energy expenditure (EE) and macronutrient oxidation elicited by comparable bouts of stationary cycling (BK) and weightlifting (WTS). 24-h EE and macronutrient oxidation were measured in 10 nonobese male subjects on three occasions using whole-room indirect calorimetry. BK and WTS days were compared with a nonexercise control day (Con). During BK, subjects exercised for 49 +/- 7 min (mean +/- SEM) at 70% of OV(2max) and expended 546 +/- 16 kcal. During WTS, subjects performed a 70-min circuit consisting of four sets of 10 different exercises at 70% of exercise-specific 1-repetition maximum and expended 448 +/- 21 kcal (P < 0.001 vs BK). 24-h EE on BK and WTS days (2,787 +/- 76 kcal x d(-1), 2,730 +/- 106 kcal x d(-1), respectively, P > 0.05) was elevated compared with Con (2,260 +/- 96 kcal x d(-1), P < 0.001), but 24-h respiratory exchange ratio (RER) was not different. 24-h carbohydrate oxidation was significantly elevated on the exercise days (BK = 370 +/- 18 g x d(-1), WTS = 349 +/- 23 g x d(-1), P > 0.05) compared with Con (249 +/- 29 g x d(-1), P = 0.04). 24-h fat and protein oxidation were the same on BK, WTS, and Con days. EE and macronutrient oxidation in the periods after exercise also did not differ across conditions. In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day. Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800. Quote: With regard to nutrient oxidation, we observed no differences in 24-h fat oxidation on LI or HI days when exercise was matched for EE. The increase in 24-h EE was primarily supported by an increase in the amount of carbohydrate oxidized. http://jap.physiology.org/cgi/content/full/92/3/1045 För att gå ner i vikt är det en fråga om energi in minus energi ut, och träningens kaloriförbrukning hamnar på "energi ut"-sidan. Det påverkar inte fettförbränningen över dygnet som helhet när man utför förbränningsträningen. Det är ett sätt att förbruka energi, oavsett när man utför aktiviteten, och fettreduktion är resultatet av ekvationen fettinlagring minus fettförbränning. Båda sakerna sker kontinuerligt (fettinlagring sker även vid energiunderskott), och är fettförbränningen större än fettinlagring över en given mätperiod, minskar man i fettvikt. Aktivitetens intensitet påverkar fettförbränningen, och maximal fettförbränning under aktiviteten nås vid en intensitet av 65% av VO2Max, dvs runt 75% av maxpuls - betydligt högre än promenadtempo. Lyle McDonald säger: Quote: The majority of research shows that as far as real world fat loss goes, it doesn't really matter what you burn. Rather, 24-hour calorie balance is what matters. Because if you burn glucose during exercise, you tend to burn more fat the rest of the day. If you burn fat during exercise, you burn more glucose during the day. The end result is identical. If that weren't the case, then athletes like sprinters who never "burn fat" during exercise wouldn't be shredded. Basically, they burn so many calories that they remain in balance and don't gain any fat. So, while morning cardio probably provides some psychological benefits to bodybuilders who are programmed to do it that way, I can't say that I think it will result in greater "real world" fat loss, which is what matters. Det finns inga studier som visar att fastande träning ger större fettförlust. Tidpunkten är irrelevant. Visst förbrukar man mycket mer fett under aktiviteten fastande, men då förbrukar man mindre fett och mer kolhydrat resten av dagen i stället. En fördel är dock då att man har mer kolhydrat kvar och kan kanske prestera bättre på kolhydratkrävande aktiviteter som styrketräning.
Forumssignatur...<br>
Det är dock lättare att se hel heten om du trycker på länken.
Forumssignatur...<br>
Att jogga/springa en given sträcka eller given tid förbrukar ju ALLTID mer kalorier än att gå. Ja, i form av kolhydrater som jag redan har nämnt. Fettreserven påverkas inte nämnvärt vid jogging. Därför bör man hålla sig på en lågintensiv nivå så länge man vill förbränna underhudsfett. Förbränningen av kolhydrater leder inte till någon nämnvärd/långvarig viktminskning. Det där blev fel.
Man förbränner mer av fettreserven vid högre intensiteter men kolhydratförbränningen tar överhanden ju hårdare träningen är. RER (Respiratoriska kvoten som är utbytet mellan CO2 och O2) närmar sig full kolhydratförbränning (1.00) ju mer man ökar intensiteten i träningen. Vid 80-90% av den maximala syreupptagningsförmågan förbränner man alltså mer fett än vid 60%. Dock är detta, precis som du säger, en alldeles för hård takt för de flesta som har fettförbränning i åtanke.