Patetiskt att festa varje helg vid 30 års ålder?
Jag har under de senaste åren utvecklat en ganska föraktfull attityd mot det så kallade "vuxenlivet" och i smyg hånskrattat åt mina jämnåriga vänner vars existenser kretsar kring giftermål, barn, villalån och parmiddagar. Istället har jag satt stolthet att tillsammans med yngre kompisar festa loss fredag/lördag varje helg (och jag menar verkligen varje helg, utan undantag), dricka kopiösa mängder bärs och sprit, shaka röv på diverse dansgolv och ragga brudar. Det har varit en livsstil som jag har varit helt tillfreds med tills nu... De senaste helgerna har jag inte haft kul ute, gått hem tidigt och liksom inte kunnat skaka av mig känslan av att jag är en patetisk jävel som super bort min fritid och bränner sjukt mycket cash på alkohol när jag egentligen borde bete mig som en "vuxen". Vilken är den allmänna opinionen gällande 30-plussare som festar bort varenda helg? Borde jag försöka slå mig till ro med någon trevlig dam, eller går jag bara igenom en livskris? Tankarna är många. Kanske jag får bita i det sura äpplet och göra mig redo för vuxenvärlden trots allt...
Fan mannen, du är fett med ful// Ey, kolla din tand den är fett med gul
Livskris. Varför frågar du andra om hur du ska leva ditt liv? Jag vet nu vid 20 års ålder att jag inte är den sortens person som trivs med att dra ut och supa varje helg, det ger mig ingenting. Men inte behöver jag fråga min kompisar i samma ålder som gör det om det är ok. Det är min ensak. Tycker folk att jag är konstig och tråkig för det är det bara tragiskt.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
Varför frågar du andra om hur du ska leva ditt liv? För att jag är en osäker människa och behöver input.
Självinsikt är alltid ett gott tecken och ett kvitto på att du är på rätt spår.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Unrealistic P30 Då tycker jag att du ska göra det som känns bäst för dig. Kanske prova att skippa några suphelger och detja lite tjejer. Ta några lugna hemma helger. Känna efter vad du trivs bäst med.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
Det ena behöver ju inte utesluta det andra? Ta ett par vita helger, festa andra. Börja dejta, gör andra saker. Att supa varje helg är inte bra för någon, vare sig man är 18 eller 30. Familjeliv och giftermål kommer förhoppningsvis inte efter första dejten, så du har gott om tid på dig att känna efter.
detach yourself from social and material struggle...
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Toastare
2008-09-21 23:03
Livet är inte svart eller vitt. Det är inte fest eller giftermål. Man kan vara singel, ha yngre vänner och göra nått kreativt av helgen. Man kan vara 20 och göra nått kreativt av helgen. Supa är inte allt. Gör det du känner är rätt.
Jag skyller allt på Emma!
Ja, får nog bli några vita helger framöver. Dejting, ja... lite skrämmande att träffa nya tjejer nykter, men that's life...
ja tycker faktiskt att de lite patetiskt, lite får man inse att man inte e 14 år längre o inte kan supa sej stupfull varje helg uatn faktiskt får tänka lite på hur man beter sej.
Toastare
2008-09-21 23:06
Skissen, precis som man inte ska supa sig stupfull när man är 23 heller... eller 14.. eller 14 ska man inte ens dricka. 23 ska man iaf väl klara av att tänka på hur man beter sig.. jag super mig stupfull ibland, det innebär inte att jag gör bort mig ändå.. det innebär att jag tar en bulle hem och mår jävligt dåligt utan att nån ser det.
Toastare
2008-09-21 23:07
Unrealistic, du behöver ju inte träffa tjejer bara för att du har vit helg.. hitta på nått annat ball. Händer ju saker i växjö med.. som inte har med alkohol att göra.
jo jag vet hur man ska bete sej o dricker i stortsett aldrig alkohol, men en del männiksor gör inte de o inser inte att dom borde skärpa sej.
Ja, kanske är det någon poesikväll på biblioteket man kan gå på... nej, skämt åsido, visst finns det grejer att göra, får försöka övertyga polarna att skippa spriten alternativt hänga med mina äldre vänner.
Toastare
2008-09-21 23:19
Skissen, ville bara få fram att det inte har med åldern att göra.. Unrealistic, du kan åka på glasrunda i glasriket!
Unrealistic, du kan åka på glasrunda i glasriket! Bra förslag! Gjorde det med min före detta för ett par år sedan och vi hade skoj. Om inte annat så är det ju sjukt kul att få komma ut och lyssna på den sanslöst breda småländska som pratas ute i obygden...
Toastare
2008-09-21 23:33
Ja och nu har de ju byggt en gigantisk outlet i Kosta! (sen kan du ta en öl på don camilo.. pizzerian där.. eller en sangria och ett parti boule!)
Klart att det inte är. Man ska ju inte leva efter någon jävla mall.
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
Patetiskt tycker jag verkligen inte att det är. Så länge du trivs med det är det bara att köra hårt. Ledsnar du hittar du något annat att göra. Hitta en brud så kan du variera med lugna hemmakvällar och rena fylleslag. Och lyssna inte på andra, särskilt inte yngre människor som tycker att det är patetiskt att ha roligt, de har bara vuxenkomplex.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
BountyBoo När du skriver så verkar ju en heldag i Kosta plötsligt ganska lockande...
Det finns någonting mittemellan toffel och supa sig dyngrak varje helg, jag trivs där.
- : Swing Down Sweet Chariot And Let Me Ride : -
är det du som tycker det är patetiskt så är det ju bara du som kan göra något åt. vad omgivningen tycker är ju helt ointressant. men nu är ju omgivningen rätt duktig på att säga vad som är rätt och orätt. jag har en kompis som, förmodligen utan att reflektera över min ålder, bestämt sig för att sluta festa vid 25 eftersom hon anser att det är tragiskt, sorgligt och patetiskt att göra det. jag tycker dock inte att det nödvändigtvis har med åldern att göra. men vad man måste fråga sig är om inte livet är mer än att supa och festa. oavsett om man så är 17 eller 37. jag upplever att det jobbigaste med att gå ut för min del är att det finns få klubbar som spelar bra musik , där jag faktiskt har chans att träffa någon som är i min egen ålder. de flesta är runt tjugo eller strax över och då känner jag mig pga det gammal, och det är nog också därför jag rätt snart kommer sluta gå ut, eller gå ut mindre.
Toastare
2008-09-22 00:16
medoria, säg inte så... jag är ändå äldre än dig. Men visst är det jobbigt när man plötsligt har en 20-åring efter sig.. eller kanske ännu värre en 18-åring. Eller blir lurad av en skäggstubb osv. ;)
Bounty: vakna och känn lukten av nybryggt kaffe! mig springer dom nödvändigtvis inte efter så du kan skatta dig lycklig.
men vad man måste fråga sig är om inte livet är mer än att supa och festa. oavsett om man så är 17 eller 37. Ungefär så jag själv har börjat tänka. Wasn't life supposed to be more than this...
ja, man kan ju börja bygga en båt.
Men å andra sidan, vad är mest patetiskt... en onykter 18 - 20-åring, eller en 30-åring? Alla är patetiska när dom är onyktra, bara att leva med det. Bara för att man är 18-25 så är man inte coolare än Bosse 45 som är onykter.... Tänk på det!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hej jag är 27 och jag har whoa
nej P27 Patetiskt.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Är ju hur många 30-åringar som helst uter och super varje helg, många utav dom skulle jag om än kanske aningen fördomsfullt placera i kategorin White Trash men det beror ju givetvis på vart man befinner sig.
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!
gör som mej o kröka alla dagar utom fredag lördag.... de hjälper brodeer.
/Cash Hunter aka DJ Rufus
Toastare
2008-09-22 01:19
cashhunter, men du bor ju i luleå..är det inte kotym att dricka varje vardag där?
^^ vissa nöjer sej med att arbeta dom dagarna... :)
Jag vill inte vara elak eller så, men jag tycker att det är rätt så töntigt att en 30-åring hänger med 18-20 åringar som en gjorde hos mig i somras.
spetznas... din oskulds-tråd är patetisk... :P Jag har rätt många 30åriga polare som gillar att juica. don't pass judgement lilleman du är inte 30 själv än. Fast o andra sidan är du kanske medlem i IOGT-NTO?
medoria F26: Det finns väl till och med klubbar som du fortfarade inte kommer in på, att vara 20 i Stockholm är ju kefft med alla 23, 25,27års-gränser, så riktigt så illa är det inte ;)
DIF!
bob: dom klubbar jag går på med 20årsgräns har massa småbarn börjat gå på. och så är det oavsett åldersgräns, det finns alltid dom som lyckas ta sig in ändå.
Du får väl bli en "sån där som slinker in" på ställen med 27 vid dörren då ;)
DIF!
Fortsätt festa och supa tills du tröttnar på skiten, sen kommer du börja få lusten av att slå dig till ro
och vem fan är du?
jag vet bara att jag hade känt mig jävligt patetisk om jag inte hade andra intressen än att vara ute på krogen att supa när jag är 30.. är 24 och har redan tröttnat på det.. men är ju ändå ute och träffar folk och så, det måste man ju liksom, och tycker inte att det är patetiskt när andra festar loss liksom, det är bara patetiskt om du känner att det inte är rätt väg för dig men ändå fortsätter på den för att du är rädd för att växa upp eller förlora status eller något löjligt i den stilen.. tycker du det är dunderkul att festa så är det inte det minsta patetiskt att festa.. men jag menar motsatsen till att supa skallen av sig på krogen varje helg behöver ju inte vara barn och parmiddagar, det kan vara att lära sig nya saker, att resa världen runt för pengarna man slängde bort på sprit, att se till att uppleva något nytt varje helg o.s.v.. kan låta clyshigt men det är fan mer givande..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag är 27 och tröttnar aldrig på att festa.att festa betyder inte gå ut och supa sig varje helg,utan SOCIALIZING.alla vi behöver det,speciellt efter att ha jobbat hela veckan,sen har man ju liksom mer råd med fester när man är 27 jämfört med när man va 14,17 eller 20.så det är ju mer logiskt,eller? men det e stor skillnad på hur det festas här och utomlands tex,så jag förstår på ngt sätt varför du tänkte att det va ''patetiskt''.
Ja, lite patetiskt är det nog (fast inte inför andra, inför dig själv!). Jag tror de människor som festar mycket inte ger sig tid att "växa upp", gå genom viktiga personliga steg i livet osv. Att stödja sig på spriten (och allt där inräknat) är en lösning men förmodligen inte den bästa. Säger absolut ingenting om att man inte ska unna sig något, ha roligt, göra "vad man vill" osv, men det måste finnas gränser och jag tror människan mår bättre av att inte vara alldeles för likriktad så som festandet gärna gör en.
Producent
2008-09-22 11:07
det är gubbigt att enbart bry sig om familjen osv. supa är tidlöst.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Jag ställer mig samma frågor som du rätt ofta, det känns ibland som att helgerna kunde erbjuda mer än att bara festa, jag går också ut VARJE helg, mitt "problem" är att jag oftast har jävligt kul o jag har svårt o se andra platser där man kan vara social o träffa nya människor på samma sätt som man gör när man går utpå klubbar, för-efter fester osv...Jag uppskattar helt enkelt att snacka skit för mkt o vet inte vad som skulle kunna byta ut det. jag tänkte senaste i söndags på "undra om detta kommer fortsätta när jag är 30, undra hur länge man pallar denna takten?" aja...jag hade nog känt mig lite bull om jag var ute hela tiden när jag är 30 o verkligen inte styrt upp ngt i mitt liv men sen frågar man sig, vill man vara så jävla uppstyrd som alla "vuxna" är? Jag menar vad är det átt vara "vuxen"? är det att leva ett inrutat liv, knappt ha tid o träffa sina polare o endast spendera tid med sin kvinna eller sina barn efter jobbet o sen kanske ha råd att åka på nån semester på lovet? Jag har svårt o se det charmiga i allt detta...jag gillar dom sociala aspekterna av livet fan vad tråkigt det kommer bli den dagen...barn är det enda jag ser fram emot i den riktiga vuxenvärlden. räkningar o att ta hand om sin ekonomi o allt annat skit gör ju dom flesta från 18-20 års ålder eller ngt...jag började då iaf! Jag hoppas att vi ca 80-talister blir en ny generation där man kan variera sig bättre o inte blir tråkiga jävla svennebananer
Mer eller mindre alla svenskar super varje helg, det är bara det att det inte alltid sker i det offentliga rummet.Livscykeln :13-18 , "husfester" (om man har tur), annars 'hänga på stan' eller dyl. och dricka tyskt/hembränt18-20 , uteställen.. alla klubbar som släpper in dig är dina ställen!20-25 , 50/50 hemmafest/klubb.. många förfester som ist. blir fest.25-30 , after work-öl som ofta blir klubbkväll, men många hemmakvällar. även s.k. parmiddagar30-35 , parmiddagar dominerar här. men även några utekvällar då och då. mycket rödtjut.35-40 , när barnvakt finns - parmiddagar och familjeträffar40-50 , ev. livskris då man går tillbaks till 18-20 stadiet igen.. annars ett lugnt decennium med ett fåtal bläckor, dock riktiga jävla bläckor då...50-60 , livsnjutarperioden.. fester i form av 3-4 par och stora mängder vin, whiskey och nåt sött för damerna intas60-70 , pension och alla regler försvinner, dricka på dagtid är helt ok.. mer solosupning här70-80 , gammeldanskperioden. en sup innan man lägger sig håller doktorn borta.80-90 , när du väl dricker så gör du det med barn/barnbarn och du blir jävligt full på en mellanöl Typ så? :) Bra grejer.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
Festa på
http://duckdown82.tumblr.com/
det känns som om den här diskussionen tangerar den om man kan ha roligt utan sprit, eller utan att dricka sig redlös. även där tvista de lärde. de gånger jag går ut och dricker mindre än att jag faktiskt fortfarande vet var jag är och med vem blir jag anklagad för att vara tråkig. och gammal. kanske inte så konstigt då att vissa fortsätter att hinka i sig även om dom så börjar närma sig fyrtio.