I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-09-23 14:01

nostalgi

En nostalgilista för alla oss som e uppvuxna på 90 talet

Det var...

Vi som "knackade på" hos våra kompisar utan förvarning när vi ville träffa dem
Vi som lärt oss räkna genom att räkna antal pet-flaskor som behövs pantas för att köpa 100 st 50-örestuggummin
Vi som slog in skolböckerna i diverse fina skydd för att vi behandlade dem med respekt
Vi som kan skillnaden mellan discodans och tryckare
Vi som på egen hand klippte i våra jeans innan de började säljas söndertrasade
Vi som har sparat en blå/röd kudde fylld med märken såsom silverfisken och baddaren
Vi som någon gång har haft en OKEJ-poster upphängd på väggen
Vi som samlade på allt - främst kapsyler
Vi som var den första generationen som kunde zappa mellan Skurt och Björnes magasin
Vi som i våra egna dagböcker inte kunde undvika att använda samma fraser som i "Berts Dagbok"
Vi som försökte allt vad vi kunde att bygga lika fina trädkojor och hitta lika coola "gömställen" som det fanns på TV
Vi som förmodligen var den sista generationen att motta hemstickade tröjor och sockar från våra far/mor-mödrar
Vi som på egen hand lärdes oss datorer/internet/fildelning och dessutom fick lära våra föräldrar hur de kollar sin mail
Vi som visste skillnaden mellan att ringa billiga lokalsamtal och dyra riksamtal
Vi som trodde att vi blev rika när guldtian ersatte papperstian
Vi som upptäckte erotik genom ryska posten och snurra flaskan
Vi som hade kvar Sovjet i kartboken hela grundskolan (trots upplösningen)
Vi som trodde att pins i stil med "Rör inte min kompis" skulle förändra världen
Vi som använde gnuggisar dagligen
Vi som förtjusades av att leka med slime ifrån Buttericks
Vi som började "hänga med våra polare" när det blev för ocoolt att "leka med våra kompisar"
Vi som jublade när gröna/svarta tavlan bytades ut till whiteboards i skolan
Vi som fick hjälpa läraren att trycka på play på videoapparaten
Vi som fyllde våra cykelhjul med kulor eller spelkort för att det skulle låta så mycket som möjligt när vi flög fram
Vi som trodde att vi skulle bli rika när vi efter många år skulle sälja våra kulor, ishockeykort och pogs
Vi som spelade in musik på kasettband genom radion
Vi som köpte sura droppar för tioöringar
Vi som gick från altavista till eniro och från eniro till google
Vi som frågade chans på någon ny varje vecka
Vi som hittade på ett eget språk för att kunna sjunga med i engelska texter
Vi som drack Cuba Cola och Jaffa
Vi som läste OÄ i skolan
Vi som insåg att dagliga duschar och deodorant är en självklarhet
Vi som var närvarande medan myrornas krig fortfarande gick på TV
Vi som fortfarande säger negerbollar och aldrig har sagt det och menat något förolämpande
Vi som var för coola för vanliga sällskapsdjur och skaffade vandrande pinnar och tesvamp
Vi som har gjort massvis med busringningar innan "Anitan" dök upp
Vi som smällde äkta tiger-smällare och thunder kings (inga nya mjukisvarianter) varje nyår
Vi som smaskade omkring med Jenka, Shake eller Hubba Bubba i munnen
Vi som tvingades runt för att sälja bingolotter varje vecka
Vi som fick fler finnar av Clearasil
Vi som hade förstaklickare-kepsar
Vi som läste Lyckoslanten
Vi som inte fick slänga maten eftersom det fanns barn i Afrika som uppenbarligen var hungriga
Vi som var med på rökrutornas tid
Vi som drack Sunkist ur pyramidformade förpackningar
Vi som kallade 1:orna för ettakladdare och 2:ornna för toalettdykare
Vi som lämnade Bingolotto samtidigt som Leif Loket Olsson
Vi som hade en väldigt härdad men ändå öm nintendotummen
Vi som införde pizza, kebab och tacos i svensk husmanskost
Vi som dansade så långa tryckare att vi klibbades fast i varandra
Vi som fortfarande kan dansa Macarena till punkt och pricka
Vi som är de sista att komma ihåg movieboxen
Vi som fortfarande inte kan se Ingvar Carlssons ansikte utan att tänka på dojan
Vi som använde telefonkort och beeper innan mobilernas tid
Vi som fick förbud att använda tamagoshi på lektionerna
Vi som använde sockiplast för att förhindra det groteska vårtspridandet
Ski-pants
Vi som spelade snake på datorn som små innan det dök upp på mobiltelefonen i tonåren
Vi som fortfarande säger Domus eller Servus i stället för Coop
Vi som älskade bockastyren och max antal växlar på cyklar
Vi som var de som började med lunarstorm och vi som tog jävligt lång tid på oss innan vi hade hjärtat att sluta med det
Vi som vara jäkligt skeptiska till MSN när det kom då ICQ faktiskt fungerade alldeles utmärkt
Vi som har försökt att säga krankelibrankelfnatt eller killevippen för att se om det gav någon effekt
Vi som lärde känna Robert Gustavsson genom Björnes Magasin och inte Parlamentet
Vi som går igång på "När du hör den här signalen... *pling* ...när du hör den signalen, då vet du att det är dags att vända blad. Då börjar vi..."
Vi som var tvungna att blåsa i våra nintendospel för att de i överhuvudtaget skulle fungera, teknik: kraftigt men utan salivstänk
Vi som drev våra föräldrar galna med monotona piptrudelutter från ett hypermodernt gameboy i bilen
Vi som i våra busringningar aldrig lyckades lika bra som Hassan gjorde på radio
Vi som hade gameboy color med färgrannt hölje, inte färgskärm
Vi som utan besvärliga åldersgränser sprang upp och handlade Blend Ultra (!) till våra mammor
Vi som åt Bamse-meal på Clock innan vi upptäckte Happy Meal
Vi som vek alla våra nya tjugokronorssedlar till skjortor
Vi som käkade Raider och inte Twix!
Vi som hade en hel hylla med filmer som vi spelat in från TV på kassetband
Vi som tyckte att vi var extremt välberesta genom timmar framför BackPacker (1 och 2)
Vi som hade bänkar med lock på Vi som fick de blåaste tungorna av Vira Blåtira
Vi som fick onödigt mycket information om att vi skulle ringa 112 i stället för 90 000

en död moderat är en bra moderat
Toastare

2008-09-23 14:17
Måste ju vara för folk födda på 80-talet.. eftersom mycket saker inte fanns längre 1990. Men det kanske menas med folk födda på slutet av 70-talet/början av 80 och som växte upp på 90-talet som det står..
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-09-23 14:19
och den som är fel är tamagotchi som faktiskt kom 1997..

den är rolig och har läst den innan.. men den har för stor sträckvidd om man tänker t.ex på Ingvar Carlsson som dojan och samtidigt lekte med tamagotchi så blir det ju fel.

2008-09-23 14:25
Jag föddes 92 men har kanske gjort/varit med om 70 - 80% av allt som står :) Väldigt ung på vissa dock.

2008-09-23 14:25
Känner igen negerbolls grejen där, var en bra lista tycker jag.

Jag säger fortfarande negerboll och kommer alltid säga negerboll, men jag älskar dom så jag är snarare rasförrädare än rasist
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-09-23 14:27
Vi som var den första generationen som kunde zappa mellan Skurt och Björnes magasin

hahaha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionschef

2008-09-23 14:32
Kul läsning :)

Har fortfarande ett minne av att jag var 6-7 år och sprang upp på Ica 200 meter bort från huset och köpte snus för 5 kr åt min farbror. Det var tider det :)
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-09-23 14:33
hahaha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-23 14:35
Ja 37 stycken av dom stämde ju iaf.

Redaktionschef

2008-09-23 14:48
Tycker för övrigt att typ bonbons-godiset (sura skurtrasor, öronvax, måsskitar och allt vad dom hette) och "de som fick uppleva tiptop med riktig nougatfyllning" borde stå med :)

Fan vad jag började tänka på "1990 Nånting" låten nu.

2008-09-23 15:02
vad är/var förstaklickare-kepsar?

Vi som går igång på "När du hör den här signalen... *pling* ...när du hör den signalen, då vet du att det är dags att vända blad. Då börjar vi..."
hahah klockrent...
Jag tog stolen och kastade den på henne när hon sprang när för trappan (yeeeees) och träffade henne och hon började gråta som en hora/snopp_dogg p19 om bråket med sin lillesyrra

2008-09-23 16:11
Fan vad klockrent :) fick många back-flash när jag läste listan :D
Hej, Träffat Jacob?

2008-09-23 16:12
Dom som man skulle knäppa där bakom? Med dom där hålen.. Eller?
prefix for death.

2008-09-23 16:32
Fan vilken bra lista, takes you back=)

En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2008-09-23 16:53
Tänk hur kul man hade när man var liten.

Nu får man knappt köpa cigg utan legg, fyrverkerierna är prutt och inte fan har man en ny brud varje vecka. (man byter inte "flickvän" med sin polare i dag heller)
Toastare

2008-09-23 16:54
Nej förstaklickare kepsar var efter min tid och det var för förstaklickare.. alltså de som börjat etta. Knallrosa eller nån annan neonfärg för att fröken skulle hitta dem enkelt.

2008-09-23 18:41
"Vi som åt Bamse-meal på Clock innan vi upptäckte Happy Meal"

CLOCK! Finns det kvar?

2008-09-23 18:45
Nej. Det lades ner 1999.
Då stängde den sista resturangen.

2008-09-23 18:51
t -centralen va?:D
Mannen tror att han väljer kvinnan, men det är nästan alltid tvärtom. Det är kvinnan som väljer den man som skall välja henne.

2008-09-23 18:55
Vi som utan besvärliga åldersgränser sprang upp och handlade Blend Ultra (!) till våra mammor

-hahahaha fyfan! Det har man gjort otaligt många gånger.

Dom flesta sakerna har man varit med om, vilka sjuka minnen man fick upp! RIKTIGT skön lista :)

2008-09-23 22:27
Vi som fick hjälpa läraren att trycka på play på videoapparaten

hahahaha
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2008-09-23 23:56
född 90 och kommer ihåg ungefär 95% utav allt som står på den där listan. Roligt att läsa faktiskt :). Men vissa saker är tragiska att de fortfarande utspelar sig "Vi som fick hjälpa läraren att trycka på play på videoapparaten"
*snaark*

2008-09-24 00:50
Brings me back som en kille från amerika skulla säga. fast jag är ju från sverige.. Kul lista hursom. haha detdär med att sluta säga "leka med kompisar". Vi började säga "skoja med polarna" när leka blev för töntigt och i början förstod aldrig morsan och farsan vad jag menade

underbart

2008-09-24 00:55
Här har vi ju något underbart också. Dagens ungar ser på martin mystik och svampbob fyrkant. men vi vi såg banne mig på bra grejer

2008-09-24 01:00
man blir jävlar i mej nostalgisk när man läser listan...saknar dom gamla tiderna när ens största problem va när man inte fick actiongubben lr tv spelet man ville ha lr va tvungen o gå o lägga sej när man ville va uppe o kolla på tv o skit som ansvar, ekonomiska bekymmer o olycklig kärlek inte existerade...sweet old childhood :P
en död moderat är en bra moderat

2008-09-24 01:42
vi som köpte wutangtröja och fick höra från lärare att dom var rasister

2008-09-24 03:03
Ah, fet lista :)

Får mig att tänka på denna:
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard

2008-09-24 05:10

Vi som lämnade fram en lapp skriven av mamma med hennes legg när vi skulle hyra film.
och vem fan är du?
Toastare

2008-09-24 12:59
Vi som inte bara hyrde film, utan faktiskt och hyrde en moviebox för att man inte hade video hemma.

Fan vad glad man var när pappa kom hem med den svarta plastväskan!

2008-09-24 13:05
Mycket man känner igen på listan från ens egna glansdagar...
Redaktionschef

2008-09-24 13:09
Vi som hade amiga eller commandor64 hemma och inte pc eller valfri konsol :)
Toastare

2008-09-24 13:20
Oracle, vi som spelade banden till C64 i stereon i hopp om att musiken till dataspelen fanns inspelade på dem ;)

2008-09-24 13:30
Kärlek.

Jag och mina kompisar "tjuvrökte" när vi var 12, istället för att mötas av "Du måste vara 18" fick vi bara en moralkaka innan paketet kom ner från hyllan. Det var tider det.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-09-24 13:30
shit det var verkligen back in the days! Bästa tiden i mitt liv!
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!
Redaktionschef

2008-09-24 13:41
Bounty haha ..

På tal om gammal skön musik och spel. Kolla dom här två om ni vill återuppliva lite gamla minnen.

100 Amiga games in 10 minutes.

100 C64 games in 10 minutes.

2008-09-24 13:46
Här har ni "the shit" som man säger på HipHopiska! Pojken med guldbyxorna, kvalitets barnprogram...

Toastare

2008-09-24 15:03
Soulie, riktigt riktigt bra!

Oracle, fy fan vad skön nostalgi overflow!! Jag minns vilken glädje jag kände när min storebror visade att det fanns c64 och amiga simulatorer till PC :D
Jag älskade dessutom James Pond!

2008-09-24 15:05
Bounty: Eller hur :)

2008-09-24 15:10
1987 var året, och man var 10år!

Toastare

2008-09-24 15:30
Nej man var 7 och man ville bo i en svamp annars fick man kramp!

2008-09-24 16:13
james pond! haha, lääääääääääääääänge sen jag ens hörde det namnet =) inte det vanligaste liret man brukar ta upp=)

((MAAD))

2008-09-24 16:40
född 85 och tycker att jag känner igen allt på den där listan haha

trevlig läsning
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-09-24 16:47

gula blend! haha fick till och med hjälp av kassapersonalen när jag inte nådde upp till kassan :D
We call them winerbrods.
Toastare

2008-09-24 23:41
davve_d, världens bästa spel! och man får inte glömma tvåan! ROBOCOD! hur bra är inte namnen?
Toastare

2008-09-24 23:42
..och tydligen har det kommit en trea enligt wikipedia, Operation starfish.. och en spinoff med sportspel.

fan finns det inte amiga simulator till mac?

2008-09-25 01:05
bounty

när ska du lära dig 'mac is crap'
och vem fan är du?

2008-09-25 01:31
! P20 Ja det var bra grejjer det där! fan va sämst alla moderna barnprogram är!

Fan vilken bra lista måååånga grejjer jag känner igen mig i där!

Vi som tyckte det var kul att spruta axe framför en tändare/tändsticka
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2008-09-25 03:34
Bästa reklamerna från tv3 var.

Lillebror Lillebror följ med landet där vi bor, kom och följ med lille lille bror,
Lillebrors naturliga jogurt, sund och gott.

&

Tut tut här kommer vi med puffar som är rostade med hånung. mm hånungsrostade.

2008-09-25 07:03
Tesvamp.
Jag är så glad att få svart på vitt att någon annan minns dom där äckliga jävla "djuren".
Min pojkvän tror att jag är dum i huvudet när jag berättar om ett "djur" man matade med sött sött te och som sen delade sig på något sätt (i sitt hem: glasslådan).

2008-09-25 13:00
ingen som nämnt garbage pale kids
i'm always telling the truth even when i'm lying.

2008-09-25 13:15
Född 92 med, pokemon generationen.