skillnader mellan svenska famijer och invandrar familjer
jag och mina kompisar satt och disskuterade, vad skillnaden va mellan invandrar familjer och svenska familjer, vi kom fram till att svenska barn har mer frihet, dom ångrar mkt i livet senare, deras föräldrar bryr sig inte lika mkt! och massa annat också, jag höll inte med allt men det mesta verkade sant, enligt mig, tänkte se vad era tankar och åsikter är om det här, vad är den största skillnaden och vrf är de såå?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Pratar vi invandrarfamiljer som en hel grupp nu, eller finns det inte skillnader mellan tex latinamerikanska familjer i sverige och juggefamiljer osv??
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
finns det skillnader, vilket det säkert finns lika många som det finns likheter, så beror nog dessa inte så mycket på om den ena familjen är från dalarna och den andra från finland/chile/iran/somalia, utan på andra psykosociala och socioekonomiska skäl.
Ångrar sig mer senare i livet? Vad vet du och dina kompisar om vad folk ångrar att de gjort?
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik
kanske att man känner att man måste kämpa mer om man kommer från ett annat land än sverige, dvs att man har inte råd att lalla lika mkt och ta lika mkt risker? jo, så måste det nog va.
finns det skillnader, vilket det säkert finns lika många som det finns likheter, så beror nog dessa inte så mycket på om den ena familjen är från dalarna och den andra från finland/chile/iran/somalia, utan på andra psykosociala och socioekonomiska skäl. nja, hemlandskultur spelar mycket in i uppfostrandet av barn tror jag..
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
De skälen som medori nämner skulle jag säga är den övervägande största orsaken till hur en person agerar. Det är ju inte direkt som så att alla svenskar är en homogen grupp, eller ens alla stockholmare.
DIF!
Yun: ja och vad som är "hemlandskultur" och inte är fullkomligt omöjligt att svara på rent objektivt.
men om ni ska förklara för en svensk hur viktigt det är för en blattes heder och så! hur skulle ni förklara då?
Alla familjer har väl nån form av heder, sen att det finns vissa som använder det som en ursäkt för att kränka kvinnorna i familjen är en annan femma.
DIF!
aidaa: jag utgår från att du inte är från en svensk familj?
kommer från en blandad släkt och alla är lika wild and crazy finns inga skillnader direkt förutom kulutrella och de är ju bara förklarigt, och det är ju faktiskt olika från släkt till släkt oavsett om man är "invandrare eller ej"...finns ju några lände ro välja på om man är invandrare så att säga. man kan ju vara finsk eller från tadjikistan- de är ju bara kulturella olikheter och mkt som har med mat o göra som skiljer så att säga. min familj är en svensk/lettisk/skotskt släkt, men som sagtfinns väl inget som är extra "invandrare2 finns bara kultur. så även inom "svenska" familjer.
Jag var aldrig hårt hållen när det gäller att drälla ute, jag var inte hållen alls kan man säga. Det var däremot min syster. Och så har det sett ut för många polare från mellanöstern. Utbildning, inte så viktig. Ingen som någonsinn frågat mig "Vad gjorde du i skolan idag min son?". Jag kom hem med MVG i allt ingen jävel brydde sig. Vaddå du ska ändå ha pizzeria eller sälja tobak. Ingen behöver MVG i Matte C för att baka en pizza Min syrra har nu skitbra utbildning skitbra jobb skitbra allt, och jag är en luffare. Mina söner ska förses med GPS tills de är 30. Så kan det se ut i EN av dom miljontals varianter av invandrarfamiljer som finns.
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
vi kom fram till att svenska barn har mer frihet what? vad jag har upplevt så har alla svenska barn stenhårda tider när dom ska vara hemma, äta osv. minns att typ inga svenskar fick cykla bortom sin egen gata och sån trams. medan jag kom och gick som jag ville och kunde cykla huuuuuuuur långt bort jag ville. men i övre tonåren kan det ju stämma att svenska barn då får mer frihet samtidigt som invandrarbarn får mindre.
Vad skulle Hemliga Arne göra?
Det är så...charmigt med generalliseringar. Jag känner både svenska familjer och invandrarfamiljer som håller sina barn väldigt hårt, precis som jag känner svenska och invandrarfamiljer som inte gör det. Att svenska föräldrar inte skulle bry sig lika mycket tycker jag låter jävligt fel. På vilket sätt skulle dem bry sig mindre? Antar att du menar i samband med din teori om att svenska föräldrar ger sina barn mer frihet. Och i sådana fall skulle jag vilja påstå att det inte handlar om "att inte bry sig" utan om en annan syn på uppfostran...
Delam tange barat
Invandrarfamiljer odlar saker i sina vardagsrum. De river upp parketten och odlar bananer. Alla alltså, det finns inga undantag. Det är väl den största skillnaden. Ba! Skittråd.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Det bästa med invandrarfamiljer är att jag har hört att man får mycket mat hemma hos dom! Svenskar är snåla & man får vänta på polarens rum & leka med barbie medan familjen krubbar.
Kown: behöver ju inte nödvändigtvis ha med snålhet att göra. Jag upplever att man inte vill bjuda på mat av rädsla för att man förstör barnets matlust och att barnet sen inte vill äta när det kommer hem. Du kallar det snålhet, jag kallar det hänsyn.
medoria: För övrigt så skämtade jag ;)
jag kallar allt detta bullshit
Fucks your life up crew Tjabo!
svenska familjer krökar mer. d e väll de. förutom finnarna
generalisering det med. försök skilja en turk från hans raki flaska
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
kown: hur fan ska jag veta det? inte en smile så långt ögat kan nå.
Lagom dum tråd. "Invandrarfamiljer"? Är du på riktigt? :) Man kan inte generalisera på det sättet i det här sammanhanget. En somalisk familj skiljer sig lika mycket från en bosnisk familj som en svensk familj. Kurder, Libaneser, Iranier, Somalier, Bosnier, Albaner, Turkar, Finnar osv. Om man tror att människor med ovanstående nationalitet har precis likadana familjer måste man vara riktigt efterbliven.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
marvingaye Håller helt med dig. Förutom på punkten att precis alla invandrarfamiljer odlar bananer i vardagsrummet då. Bortsett från det håller jag med.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
e inte den svenska familjen typ i 2 olika hushåll? eller alernativt svenskarna familjer.
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "
om vi för de första låssas att mitt första meddelande var rätt stavat och sen läger till ett s i slutet av svenskarnaS så kanske folk förstår inne börden av mitt aningen sarkastiska inlägg.
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "
Breakare
2008-10-03 01:13
låter mest som en tidsfördriv det hela....men får man fråga om du är svensk eller utis, oavsett frågan så kan du la svara sj på hur du växte upp :D????
HERB, bust a cap in yo ass
Heja Chilenar familjer! Frihet och moral i en salig blandning med god mat och sköna släktingar som alla har rökt gräs någon gång i sitt liv.. mums! Som dessutom alltid bjuder på käk, och är bäst på att grilla! Jag älskar fördomar om mitt folk :E
Follow the dao, right about....NOW!
Vi och dom!
marvingaye
En somalisk familj skiljer sig lika mycket från en bosnisk familj som en svensk familj.
För att inte tala om att skillnaden mellan svensk och svensk familj o mellan en bosnisk och en annan bosnisk osv osv.
Visst det finns ju nationella traditioner men de utövas ju helt olika mellan folken innom samma nationalitet, eller utövas inte alls.
Jag är svensk men jag firar inte jul,påsk nyår födelsedagar o sånt tjafs. Det gör inte jehovas vittnen heller av vad jag vet med några få undantag
reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella, Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...
Jag är ju ingen familj men väl en familje medlem
reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella, Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...
Svenskar jobbar invandrare söker jobb de är skillnaden
de är klart att alla familjer e olika! men samtidigt så förstår vi ''invandrare'' varandra bätte gör vi inte? jag menar om du skulle säga till din kompis som en svensk ba '' jag får inte ha pojkvän för min familj '' hon skulle verkligen inte fatta... hon skulle bara se det från din sida.. men om du hade sagt samma sak det till en annan kompis som har invandrar bakgrund skulle den förstå bätte, skulle den inte? =) jag har en kompis som e svensk, hennes föräldrar e stränga men om man jämnför hennes med mina så är mina 100 ggr strängare, sen håller jag med om att det finns ''invadnrar'' familjer som inte e stränga mot sina barn, eller inte barn ''killar'' de e typ vi tjejer om e offer, föräldrarna kämpar verkligen för att tjejen inte ska göra nåt dumt, inte skämma ut familjen vara ''ren'' ha oskulden kvar o.s.v... medans killarna ska lära sig å stå på egna ben, så dom får göra vad dom vill... btw, jag kmr från en ''invandrar familj'' men jag e född här i sverige=) förstår inte er som inte tkr att det är någon skillnad mellan invarndrar familjer och svenska familjer... enligt min åsikt så kan aldrig en invandrar familj bli svensk hur mkt den än försöker.. eller kanske enligt familjen själv men den kmr aldrig vara svensk i svenskars ögon
Aidaa: ja men problemet med hela ditt resonemang är ju att du generaliserar. Därmed faller också din teori. Anledningen till att din "invandrar"kompis förstår dig medan din svenne dito inte gör det behöver faktiskt inte ha något att göra med att det enda du och din "invandrar"kompis har gemensamt är just "invandrarskapet". Det kan vara vad som helst annat, typ att ni är från samma samhällsklass, samma trostillhörighet etc etc. Sannolikheten att det skiljer sig åt mellan olika "invandrar"familjer är alldeles för stora för att kunna göra den typen av generaliseringar som du gör. Inte bara mellan, men även inom familjer finns det enorma skillnader kring hur man uppfostrar barn, som till exmpel kan ha att göra med plats i syskonskaran etc etc, för att kunna säga att alla familjer har en enhetlig syn på barnuppfostran. Barnuppfostran är något synnerligen komplext, där väldigt många faktorer faller samman, framförallt personlighet.
förstår inte er som inte tkr att det är någon skillnad mellan invarndrar familjer och svenska familjer.. Eller så är det du som inte förstår att begreppet du använder är för vagt och diskussionen överlag är väldigt meningslös eftersom det är skillnad mellan invandrarfamiljer och invandrarfamiljer.
Säg t ex arabfamiljer eller balkanfamiljer i sverige jämfört med svenska familjer och jag kan nästan hålla med dig men ändå inte eftersom resonemanget är så meningslöst . Svenska familjer skiljer sig oerhört mycket från varandra också.
En välbärgad svensk familj från t ex lidingö skiljer sig oftast väldigt mycket mot en svensk familj ute på landsbygden eller en svensk familj från ett betongområde i Akalla.
Ju mer man tänker på det desto dummare blir jämförelsen och hela diskussionen känns som sagtoerhört meningslös.
Men whatever, kör på.
Jag är klar :)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
svenskar snor jobben av invandrarna har jag hört. de parasiterar på multikulturen, typ startar hiphop communitys de odlar potatis i vardagsrummet. dessutom äter de griskött men inte hundkött. De förtrycker kvinnor, i andra kulturer finns det heders relaterat våld. Svenskar har ingen heder de använder sig av traditionellt kvinnovåld. Dvs man slår sin fru lite när som helst för ingenting. Svenskar tycker invandrare ska ta seden dit man kommer det är därför svenskar gillar Ibiza för att seden bland lokalbefolkningen där är att supa sig redlös i flera dagar i sträck o kräkas på trotoaren. Sveskar gillar att sätta man framför jag för att ursäkta sitt knullade betende. (Det är ju så man brukar göra)
chilenare är jag... Mycket mer respekt mot föräldrarna... mycket mer. nästan alla mina vänner är svenska , bor i ett svenskt område, därifrån kommer min jämförälse.
Mannen tror att han väljer kvinnan, men det är nästan alltid tvärtom. Det är kvinnan som väljer den man som skall välja henne.
Jag tycker reklamen man får upp för den här tråden är passande för nivån. DryNites Pyjama Pants Absorberande nattbyxor med diskret skydd, för 4-15 år.
finns det skillnader, vilket det säkert finns lika många som det finns likheter, så beror nog dessa inte så mycket på om den ena familjen är från dalarna och den andra från finland/chile/iran/somalia, utan på andra psykosociala och socioekonomiska skäl. Politiskt korrekt ordbajseri på hög nivå, Mona skulle vara stolt över dig.
Fast hon tycker ju iofs att svenskar inte har någon kultur, och att det är därför vi är avundsjuka på dom.
Kulturella skillnader i uppfostran brukar vara tydliga, och att säga sådär tyder antingen på att du aldrig någonsin träffat en invandrare och dennes familj öht (eller möjligtvis en av varje), eller total ignorans av verkligheten av typen "nejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejlalalalalalala".
Oavsett skillnader inom den egna gruppen, så är man fortfarandre varandra närmre
som en regel (och som vi alla vet bekräftar undantagen regeln).
Med det sagt skulle jag vilja generalisera grovt utan att tänka på individen en sekund...
Dom flesta invandrare har som tidigare nämnts en bättre syn på familjen, vilket är något jag saknar hos dagens Svenskar. Med det kommer dock ibland ett tribalistiskt tänkande vilket kan sätta käppar i hjulet på i vissa situationer.
Dom är ofta mer generösa mot gäster, detta saknar jag också hos Svenskar
som har en tendens att vara mer kalla mot främlingar.
Andra skillnader varierar ju grovt beroende på om vi snackar om somalier eller bosnier, and everything in between.
Jag låter invandrarna säga vad som är bättre och sämre med oss för objektivitetens skull.
Sittin sideways...
puserb: att du ens förutsätter att jag är ignorant och förmodligen inte träffat invandrare säger mer om dig än om mig. som är invandrare.
"svenska familjer bryr sig mindre" .. Menar du att dom bryr sig mindre om barnen eller vad barnet gör ?
jag tror inte att det har så mkt var man kommer ifrån att göra.att säga att svenskar bryr sig mindre är lite fel eeh?klart att dem har mer frihet,det e deras land ju ? jag växte upp bland svenskar och jag håller inte med dig. är man en hel familj,har både mamma och pappa,har man en viss trygghet.ensamstående har det lite tuffare.så är det hos dem flesta. jag är bosnier och min mamma var sträng som fasen.nytt land,nytt språk,hon var ensam,fullt förståndligt.hur dem andra invandrare har det,har jag ingen aning om.det handlar om mentalitet .jag kan bara prata för mig själv där.
hahah asså ville få igång en disskution men det gick itne så bra, men haha yallafall så om jag gör så hära : känner du någon tjej som är i hedersförtryck? hur märks det på henne isf? tror ni att killar kan drabbas av hederförtryck, isf hur då? hur märker du det på honom? vrf tror ni att vissa föräldrar vill bästemma vem deras barn ska vara tsm med?? borde föräldrarna få bestämma vem deras dotter ska vara tsm med?? eller vem deras son ska vara tsm med?? på vilket sätt kan ett rykte skapas? på vilket sätt kan ett rykte skada en person som lever i hedersförtryck? vad kan man göra för att rykten inte ska skapas?? äre skillnad mellan ryktena som går om killar och tjejer? är det skillnad på om är killar eller tjejer som startar rykten? vrf och vrf inte? peace in the east
känns som att ordet invandrarfamiljer inte passar in om vi nu ska vara PK
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
Skillnaden mellan svenska familjer och invandrar familjer är den att svenska familjer bor i fina villor i någon fin förort och röstar på Sverige Demokraterna och äter gris medan invandrarfamiljer bor i slummen och våldtar svenska flickor och odlar vitlök i vardagsrummet. Truth like whoa.
Kultursnobb
medoria: Se alternativ 2. Att du är invandrare har egentligen inte så mycket med saken att göra, faktum kvarstår, många skillnader är kulturella oavsett skillnader inom gruppen. Detta är heller inte frågan om svenskar vs. invandrare, utan alla mot alla.
Sittin sideways...
puserb: ja, jag kan ju bara utgå från min egen verklighet, någon annan har jag svårt att utgå från. och det är med utgångspunkt i den, samt rätt omfattande kulturstudier, jag kommit fram till mitt ställningstagande. sen att du tycker annorlunda, behöver ju inte betyda att du har fel, eller att jag är ignorant. att hemfalla åt den typen av påhopp gör att denna diskussion blir fasligt mycket tråkigare att följa.
Da_herbman P20: Frågan är vad en svensk i slummen? Att bara tar sig hit får hon skylla sig själv ;) Ne men tycker om uppfostran inom invandra familjerna.. lite strängt men helt okej.
Jag har ingen personlighet
Svenska brudar är horor, därför hänger dem i slummen. Jag trodde detta var lika uppenbart som att 2+2=5.
Kultursnobb