Effekten hos dukoral är extramt omdebatterad och vissa läkare skriver inte ut den för vanliga semsterresor. Dels för att de anser att effekten inte är tillräckligt bevisad, dels för att man kan få bi-effekter av att ta det (i praktiken dricker du ett par miljarder magsjuke-bakterier som är "inaktiverade"). Effekten mot vanlig semesterdiarre är än mer om diskuterad. När jag var i Asien hade jag tagit Dukoral innan, men blev nästan lika ofta magsjuk som andra jag reste med, ofta samtidigt. Du blir betydligt lyckligare av att ha med dig en bra magmedicin i reseapoteket. Twinrix är en bra grund, 1+1 spruta med en månad emellan innan man drar, en ytterliggare 6 månader senare. Ger 25 år-livstid skydd. Kostar ca 400-500 st. Dina vaccin du tog i plugget kan ha nytta av en booster, man menar numera att en ytterliggare spruta än de obligatoriska ger ett mkt kraftigare skydd. Japansk encefalit rekommenderas för de riktigt avlägsna platserna med mycket mygg. De brukar vilja att man inte tar den om man inteverkligen behöver den (vilket få gör). 3 sprutor under en månad. Nasty sjukdom dock som sprids via svin -> mygg. Malaria-tabletter är si och så. Åker man under värsta myggperioden sover man säkert bättre, men väldigt få orkar ta dem enligt instruktioner, de har mkt bi-effekter och är svindyra (i sverige, ca. 360/förpackning). Väldigt få verkar använda dem och är man i ett område med myggproblem är det 99% säkert att myggnät finns där du bor. Myggmedel och kortisonsalva/nässpray (mot kli) är det ett måste.
Negative, negative. Our destination is Gaza.