I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-10-24 13:20

Sprutor!

Vilka sprutor ska man ta om man tex åker till Thailand?
Och vad kostar de? Och ÄR men TVUNGEN att ta dom?

Highfive anyone, anyone?

2008-10-24 14:29
Thailand

Obligatoriska vaccinationer

Gula febern-vaccinationen krävs om Du anländer från vissa länder i Afrika eller Sydamerika.

Rekommenderade vaccinationer

Resenärer som enbart vistas i stadsmiljö
Polio-, stelkramps- och difteri-vaccinationerna ses över. Skydd mot hepatit A (epidemisk gulsot). Hepatit B-vaccin (vid frekventa eller långvariga vistelser i landet). Till vissa riskgrupper dessutom: vaccin mot kolera/turistdiarré.

Resenärer som vistas i stadsmiljö, gör dagsturer eller vistas på turistorter
Polio-, stelkramps- och difteri-vaccinationerna ses över. Skydd mot hepatit A (epidemisk gulsot). Hepatit B-vaccin (vid frekventa eller långvariga vistelser i landet). Till vissa riskgrupper dessutom: vaccin mot kolera/turistdiarré.

Långtidsresenärer eller resenärer (t.ex backpackers, hjälparbetare etc) som vistas i miljöer med sämre hygieniska förhållanden eller i vissa riskområden
Polio-, stelkramps- och difteri-vaccinationerna ses över. Skydd mot hepatit A (epidemisk gulsot) och hepatit B samt tyfoid, japansk encefalit och tuberkulos. Till vissa riskgrupper dessutom: vaccin mot kolera/turistdiarré och rabies.

Malaria
Profylax med malariatabletter kan komma ifråga! Kontakta en vaccinationsmottagning för närmare information!

Myggskydd
Mygg kan sprida sjukdomar som t.ex. malaria, japansk encefalit och denguefeber. Om Du har mygg i Din omgivning - använd alltid myggstift/spray på fria hudytor! Långärmad skjorta och långbyxor minskar ytterligare risken för myggbett. Vid övernattning på landsbygd eller i djungel bör Du även använda ett impregnerat myggnät som skydd.

Källa: www.vaccinationsguiden.se
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-10-24 23:52
ofaan! Va fan kostar de då?
Highfive anyone, anyone?

2008-10-27 10:52
jag drar till thailand och den enda sprutan jag fick var mot hepatit a
http://duckdown82.tumblr.com/

2008-10-30 08:26
kör hepatit A+B sprutorna (twinrix) kostar ett par hundralappar och håller i ganska många år. Sedan rekomenderar jag dukoral. ett drick vacccin mot kolera (men framförallt mot semesterdiarré). Den kostar också ett par hundralappar, men kan vara en jävligt bra investering för att slippa 3-4 dagars magsjuka..

twinrix tas i två omgångar med två veckors mellanrum (minst 4 veckor före avresa) för att ge ett fullgott skydd. Hepatit kan du få från mat, dryck, sjukhusvistelser etc.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-10-30 13:19
aha okej okje ! Får se till o fixa det! Tackar :=)
Highfive anyone, anyone?

2008-10-31 22:37
Jag åker till Jamaica i februari, någon som har koll på sprutor när man ska åka dit?
- same shit, different color

2008-11-01 02:10
Effekten hos dukoral är extramt omdebatterad och vissa läkare skriver inte ut den för vanliga semsterresor. Dels för att de anser att effekten inte är tillräckligt bevisad, dels för att man kan få bi-effekter av att ta det (i praktiken dricker du ett par miljarder magsjuke-bakterier som är "inaktiverade"). Effekten mot vanlig semesterdiarre är än mer om diskuterad.

När jag var i Asien hade jag tagit Dukoral innan, men blev nästan lika ofta magsjuk som andra jag reste med, ofta samtidigt.

Du blir betydligt lyckligare av att ha med dig en bra magmedicin i reseapoteket.

Twinrix är en bra grund, 1+1 spruta med en månad emellan innan man drar, en ytterliggare 6 månader senare. Ger 25 år-livstid skydd. Kostar ca 400-500 st.

Dina vaccin du tog i plugget kan ha nytta av en booster, man menar numera att en ytterliggare spruta än de obligatoriska ger ett mkt kraftigare skydd.

Japansk encefalit rekommenderas för de riktigt avlägsna platserna med mycket mygg. De brukar vilja att man inte tar den om man inteverkligen behöver den (vilket få gör). 3 sprutor under en månad. Nasty sjukdom dock som sprids via svin -> mygg.

Malaria-tabletter är si och så. Åker man under värsta myggperioden sover man säkert bättre, men väldigt få orkar ta dem enligt instruktioner, de har mkt bi-effekter och är svindyra (i sverige, ca. 360/förpackning). Väldigt få verkar använda dem och är man i ett område med myggproblem är det 99% säkert att myggnät finns där du bor. Myggmedel och kortisonsalva/nässpray (mot kli) är det ett måste.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.