I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tågluff i sommar!

Övrigt - Blandat

2008-11-06 19:38

Tågluff i sommar!

Nu är det så att jag och 3vänner bestämt oss för att tågluffa i Europa.
Så nu vill jag veta allt, tåg priser? pass? erfarenheter? historier? all typ av info uppskattas.

och vem fan är du?

2008-11-08 14:28
hur länge ska ni luffa runt? köp ett interailkort eller va det heter :P kostar typ 3000 så får du åka hur mycke tåg du vill runt i europa i en månad.

2008-11-09 18:54
Beror på hur länge du ska vara borta.. men jag fick betala 2000 har jag för mig för 10 resdagar..Boka sitplats/sovvagn innan ni åker.Tro mig det är inte alls kul att stå i ett sunkigt tåg i 5-6 timmar utan sittplats!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-13 10:37
jag har kört östeuropaluffen twice. tågen är faktiskt helt ok det mesta är bra mycket billigare än vad västra europa är. jag åkte, berlin-prag-budapest-zagreb-split-mostar-sarajevo-budapest-prag-sverige och prag-brno-wien-bratislava-budapest-revfülöp-budapest-sverige.

som du ser återkommer vissa ställen som behövt extra utforskning och är allmänt nice. personligen sitter jag hellre i korridorerna mellan kupéerna än att betala för sittplats. dock är det mindre roligt att göra det över nätter och man blir uppkörd och bortkörd ganska frekvent. då kommer det väl till pass med den "jagärdumturist" attityden som garanterar fortsatt resande även om man "måste" ha sittbiljett. jag tror dock inte dom har samma överseende i tyskland, frankrike osv. som i ungern, tjeckien och kroatien men vad vet jag..

n är det gäller packning så stoppa i allt du behöver och släng sedan bort hälften. oavsett hur du gör kommer du släpa runt med för mycket grejer.

2008-11-14 12:47
Remy

Vi gjorde det i somras det vi tog kortet med 10 fira resdagar (oftast så stämpalde inte ens konduktörern kortet.) Det håller i 30 dagar och kostade 2800 kronor efter som vi är under 25 hur smidigt som helst. Dock får ni räkna på extra kostnader då man om man vill resa vid speciela tider och till populära destinationer så kommer ni bli tvugna att boka sitt plattser.

Grymt insiativ och ni kommer att ha en "blast".

" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "

2008-11-19 11:13
Berlin: billigt
Paris: hutlöst svindyrt

2009-01-05 16:00
Jag och en polare tänkte köra i sommar, fritt resande i 22 dagar. Någon som har erfarenhet av ungefär hur mycket pengar som går åt per dag?
...och det är det som är så fint med whoa!

2009-01-06 00:23
Mögelfar
Priser o sånt beror helt på... Det beror på.
1 vart du åker.. Östeuropa är BILLIGARE än väst.. Vissa västländer är billigare än andra..
2. när du åker. Har för mig dom flesta europeiska länder har semester i juli. Då blir allting svindyrt o svårt att få tag på boende..
3. Hur du vill åka.. Man kan boka bättre biljetter för dyrare priser. Man kan även åka snabbare direkt tåg på vissa sträckor om man vill betala. Vi gjorde det på vissa resor.. Tyckte det kändes skönare att köpa en sovplats o såva bort en natt på ett tåg istället för att lägga ner pengar för att sova på ett vandrarhem.
4. Mat, vad hade ni tänkt o äta? Om ni vill uppleva mat o restaurangkulturen i andra länder så kostar det en del.
5. Turism, vad lägger ni ner pengar på. Om ni köper presentera o går på museer o ser riktiga turistgrejjer så kostar det pengar, shoppa kan man iof inte göra jätte bra eftersom det e jobbigt att plocka hem allting.

Det är väldigt många saker som spelar roll när man är ute o reser..

Ett tips jag skulle vilja ge är att köpa en ryan air biljett hem.. Jag gjorde det, för då kunde jag bara köra en nonstop resa genom europa o ha ett mål. Då slipper jag räkna resdagarna hem på respasset, O sen så kom jag till sista staden dagen då mitt tågpass tog slut. Sen kunde jag va där nere en vecka extra om jag ville. O sen bara flyga jättebilligt hem.

Ett annat tips. Om du åker under semesterperiod. Då får du boka in lite vart du bor, vi brukade göra så att när vi var på ett ställe, tex i prag, då bokade vi vandrarhem på nästa ställe vi skulle till. Om man lever så o tänker på nästa ställe man kommer till, då slipper man komma till en stad utan boende, Vilket suger.. Vi vandrade runt i 5 timmar mitt i natten i prag, med 20 kgs väskor för att leta boende, allt var fullt, o det SÖG hårt...
Det är inte alltid man kan bo vart som helst, o visst är det kul med lite äventyr. Men man vet inte vart det är för ställe man kommer till, o sovplatser kanske inte finns offentligt.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-08 19:24
Tack för ditt svar!
Vi tänkte åka rundan Amsterdam-Västra Österrike-Norra Italien-Grekland via båt från södra Italien-Någonstans på balkan-Prag

Vi satsar på att åka i juni så vi slipper hela turistperioden och biljetter, tjae. har jag inte tänkt så mycket på, satsa på nattåg ganska ofta så slipper man hotellnatt, speciellt norra-södra Italiensträckan.
Mat är inget jätteintresse för någon av oss, visst vore det kul att äta mat som är speciellt för just det landet men det behöver inte vara någon flott restaurang för det.

Vi (jag) är sugen på vissa nationalparker och så på balkan, tror inte det blir några museum eller sightseeingturer, upplever hellre naturen på egen hand.
Shopping är lågprioriterat. Inga stora grejer iallafall, och inte mycket.

Bra tips med ryanairbiljetten, det kan inte kosta så mycket prag-sthlm med ryanair, ska kika på det!

Också ett bra tips det där med boka från föregående stad där!

Tack så mycket för tipsen!

2009-01-08 19:53
Mögelfar
Tänk på att norra till södra italien sträckan inte är speciellt lång. Där tror jag inte du får speciellt mycket sovtid, jag åkte igenom en rätt stor bit av italien, det tog 3 timmar.

Jag åkte också båt mellan grekland o italien, de e naajs.! =) Dom där snabbfärjorna får man ju rea på.

Östeuropa är för övrigt jäävligt najs. O se till att dom gör rätt med era pass stämplade, iof är det inte så farligt för dom släpper oftast förbi turister, men när jag åkte serbien så hade dom problem med att släppa ut mig från landet för att jag inte hade någon skriven anledning för att jag var i landet... Skumt det där.

Sen akta er för skumma typer, finns folk på stationerna som är "snälla" och visar er vart nästa tåg är o vart ni kan sitta o så, sen när dom gjort det så kräver dom er på pengar. Vi råkade ut för nån sån, då fick vi gå till vakten o snacka med dom... jobbigt var det.

hmmm, bra att ni åker till prag, det är en MYCKET fin stad... Mycket öl! =P

Ska försöka se om jag har några fler tips.. Hmmm.. Iof ett tips är att leta efter en bra sida där tågen finns.. Har för mig det finns någon schweizisk sida, eller tyskt, typ tyska tågens hemsida, där kan du söka på tågresor genom hela europa, likt SLs system för att söka resor, fast med tåg, o då ser du exakt vad det är för tåg som går, osv, så du ser om du behöver betala osv. Skitbra är den sidan att ha eftersom dom flesta vandrarhem har internet, så kan du bara kolla upp när du e på vandrarhemet när du behöver åka.

2009-01-14 20:34
Jag är mögelfars resekamrat. Vi båda är endast 18 år i sommar, kan detta skapa några problem i vissa länder tro? Pubar,vandrarhemsbokning osv tänkte jag på.

Tack för bra tips annars, nu fick vi lite mer kött på benen!

2009-01-17 13:25
Något som är väldigt fint på en tågluff i Europa är att jazza till Split i Kroatien och sen åka över till ön Hvar och bara köra lite SPA-semester. Sjukt nice. Klarare och varmare vatten får man leta efter. TROCADERO-SPLIT!
Forumsignatur <br>

2009-01-19 20:17
Tack så mycket igen!

Vad kostade flyget från Prag? Vi är sugna på den idéen för att kunna köra nonstop som du sa. Priserna verkar inte vara ute på sidan än.

2009-02-16 02:45

jag o en polare körde i somras..vi körde Krakow-Prag-Zagreb-Munchen
sen stannade man ju på ställen då o då några timmar för o byta tåg o grejer...vi flög till krakow och hemresan tog vi båten via Gdansk till Nynäshamn...Sjukt kul resa och något jag skulle vilja göra om någon gång igen...vi glömde Budapest och det grämer mig för jag var väldigt sugen på töserna som ränner runt där hehe...
Bäst var Krakow och Zagreb...

Wisla Krakow!
BOIA CHI MOLLA