I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

egypten(hurghada)

Övrigt - Blandat

2008-11-09 17:35

egypten(hurghada)

nån som vart där?
hört att det ska vara väldigt lätt att bli sjuk där nån som har erfarenheter?
ska nämligen åka dit.

fridens

Toastare

2008-11-09 18:40
Det är fint om man åker dit för att dyka eller snorkla. Över vatten är det en byggarbetsplats och rätt fult, hotellkomplex osv. Gamla stan är rätt fint men fortfarande turistinvaderat.

Magsjuk blir de flesta, även om reseledarna hävdar att det inte alls är så. Börja käka magtabletter innan och ha alltid med alkogel som du tvättar dig med. Trots detta kan du bli magsjuk ändå...eller ja lite resediarré får du räkna med. Detta eftersom alla hotell nästan enbart är all inclusive och då äter man fesljummen buffé där bakterierna frodas. Maten är ingen höjdare då den är anpassad för tyska och ryska turister, som är de som dominerar där.
Under en vecka serverade de "inhemsk" mat i form av falafel endast en gång. Restaurangerna i Hurgahada serverar i stort sätt samma mat varesig det står att det är en italiensk restaurang eller libanesisk.
Dock finns det små falafelhak som serverar god falafel.

räkna med att taxicahufförerna försöker blåsa dig gällande växel.

och dyk som sagt ner under ytan för det är det bästa med stället och du vill aldrig komma upp igen! ;)
Jag skyller allt på Emma!

2008-11-12 01:43
Jag hörde det var skabbigt som fan,

2008-11-12 19:58
Världens rövhål helt enkelt, om du inte bor i El Gouna.
413

2008-11-12 20:08
ja var där för en månad sen..har varit där förut

som sagt.. ett av världens bästa dykvatten helt klart..men fy fan för folket o så det ser ut där...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-13 00:20
Hurghada var så sjukt jävla deppigt ställe. Fult som fan mitt ute i öknen, aggressiva försäljare överallt och tjejen jag var där med blev trakasserad så fort hon lämnade hotellet utan mig. Vilket hon bara gjorde en gång, sedan vägrade hon gå nånstans ensam. Se till att åka på utflykter till Kario och Luxor. Att se Egyptiska museet med alla otroliga historiska rikedomar och pyramiderna och sedan konungarnas dal i Luxor är bland det häftigaste jag varit med om. Framför allt konungarnas dal, sjukt stor upplevelse.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2008-11-13 10:13
Jag åkte på utflyktet till Kairo (alla åker ju samma rundor)

och vi hamnade på conny sätet längst bak i bussen och satt så sjukt illa. Vi åkte svintidigt och kunde inte sova. Så vi var helt off.
Pyramiderna var typ in ut i en pyramid på leda, fota.. åka högre upp, fota. Sfinxen.. gå på led, fota, ut, in i buss.
I Egypten så är det lag på att ha egyptiska gudier, detta för att de ska få in cash dinarer genom turismnäringen.
Vår guide sög. Han skröt om saker som att de hade moderna bilmärken och mc donalds.
Inte mycket intressant fakta..
Sen hörde man inte ett skit på egyptiska museet. Och visst det var coolt men det tappar lite när man inte har nån guide. Även om vi anslöt oss till andra guidegrupper och tjyvlyssnade.

Var i tunisien med min mamma och måste säga att det var sjukt mycket bättre. Fast där åkte vi lite tågresor själv. Men där gjorde vi också runtresa i sahara osv. och det bästa jag gjort är att ligga i en pool på ett tak på ett hotell precis i utankanten av saharaöknen. Och det var helt tyst.. och massvis med stjärnor på himmeln.

Karlarna har jag inget problem med. Det är en förstårlig kulturkrock, även om det är jobbigt. Men det lär man sig hantera.. eller ja, ignorera.

2008-11-13 10:59
Jag åkte till Egypten i december, kanske hade tur för det var inte så extremt mycket folk vid pyramiderna, även om det såklart var full ruljans. Vi bokade inte vår Kairo-tur genom resebolaget utan köpte en direkt i en lokal resebutik i Hurghada och det funkade finfint. Tror det kostade typ tusen spänn för hela paketet - flyg tur och retur till Kairo och en personlig guide som bara vi två hade under hela dagen inklusive käk och inträde på museet och vi blev runtkörda i en minibuss typ vart vi ville. Hade en bra guide också, man måste väl ha tur antar jag.

Till Luxor åkte vi med en utflykt genom ving eller fritidsresor eller vilket det nu var vi åkte med. Det är den enda organiserade charterutflykten jag varit på och den förstärkte ju alla fördomar. Man blev behandlad som en dagisunge av en blond svensk 20-nånting-tjej som bara "jaaa, vad DUKTIGA ni var nu när ni kom tillbaka till bussen i tid..."

Men återigen vill jag pusha för Konungarnas dal, vansinnig upplevelse, missa inte den du som ska åka dit! I alla fall om du har något som helst historieintresse. Det är en mängd djupa grottor som var kungagravar och som byggdes för att motverka plundring. Pyramiderna var ju ganska lätta att hitta för gravplundrare, men de förseglade grottorna ute i öknen var det inte och de fick också vara ifred genom flera årtusenden. Grottorna går rakt in i berget och har typiska egyptiska målningar som täcker både väggarna och taken och de är helt ofattbart välbevarade tack vare att de inte utsatts för åverkan och att luften är så torr. Så tror jag att det var iaf...Att stå och titta på detaljerna och veta att någon stod på samma fläck och målade dem för 3.000 - 4.000 år sedan och att bilderna är så skarpa och hela att de lika gärna kunde vara en vecka gamla är helt svindlande.
Toastare

2008-11-13 14:28
Bazooka, fast vi åkte i januari. Tror det är bättre att som du åka genom en lokal turgrej än med resebolaget man reser med. Vi åkte ju som sagt buss till kairo i gryningen, i karavan, med beväpnade män som följeslagare.

Vår svenska reseledare var väl också en tjej i typ 20 års åldern som var där för första gången och hon var USEL.

Konungarnas dal låter riktigt grymt..

2008-11-13 16:36
Hallonbåtish - jag klarade mig utan magsjuka i Egypten turligt nog, men jag tvättade händerna ofta och nojade över maten. Åt inte vissa saker och vi hade full pension med alla måltider på det fyrstjärniga hotellet för att försöka undvika sjukan. Vilket funkade, men var jävligt trist, fy fan för sådana matsalar, det var ju som att vara tillbaka i skolan förutom att det inte var finniga innebandykillar som trängdes i kön till trågen utan sura, rika ryssar. En stor del av nöjet med att åka någonstans på semester tycker jag är att släntra runt på inget särskilt sätt och ramla över barer och restauranger som man testar, olika varje kväll. Men jaja.

Bounty - Vi eskorterades också av "turistpolisen" i en kolonn med bussar mot Luxor, rätt konstig känsla. Att åka buss ända till Kairo från Hurghada låter jävligt segt. Konungarnas dal var faktiskt en av de starkaste upplevelserna, på vissa sätt, jag haft. Det kanske bara låter konstigt för många, men jag är så fascinerad av historia så jag kan fullständigt tagen av sånt där. Det häftigaste var när jag stod i en av gravarna och tittade på bilderna som löpte i långa rader över hela väggarna. Så såg jag plötsligt att färgen inte var helt ifylld i en bild. Den som målade den hade missat att fylla i blå färg sista centimetern ut till konturen på någonting och det tog andan ur mig helt. Jag föreställde mig att jag var den första som någonsin sett det där 3000 år gamla slarvfelet. Som om all tid som gått klipptes bort och de här två sekundkorta momenten, en stressad eller slarvig egyptisk gravmålare på tusentalet före kristus och en svettig svensk turist i Mecca-shorts tretusen år senare på exakt samma plats, lades alldeles intill varandra som när man viker ihop ett blad så att spetsarna möts. Jag kanske inte lyckas förklara känslan, men det var fantastiskt. Hela resan var värd det enda ögonblicket.

2009-01-18 06:56
jag var där för ett par år sedan. men sjuk vart jag inte iallafall
Hej, Träffat Jacob?

2009-01-24 23:24
Jag personligen är förälskad i stället. Det kan bero på att jag e därifrån. ( egypten) Måste däremot hålla med mångas kommentarer. svårt för magen, jobbiga försäljare.. osv..
antingen älskar man stället eller så hatar man det.. så är det helt enkelt ! enjoy ur trip !
http://marcedwardkhalil.blogspot.com/

2009-06-13 01:25
Jag var där förra sommarn bodde på ett hotel me egen inhägnad om man säger.
de va skysst väder och allt dedär fett fint vatten men ett helvette när man väl tar sig ut på gatorna, jag blev inte magsjuk det kan bero på att jag spritade händerna med gél ganska ofta innan man käkade etc.. du kanske redan e hemma från resan men tänkte att jag kunde skriva ett par ord iaf:)