I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Läkare och tystnadsplikt? (knas?)

Övrigt - Blandat

2008-12-03 02:54

Läkare och tystnadsplikt? (knas?)

Har festat en hel del den senaste tiden och bara varit allmänt ohälsosam! till slut sa kroppen ifrån och mitt hjärta började slå konstigt och jag fick åka in till akuten i förrgår och jag kom hem idag. Läkarna frågade om jag hade några sjukdomar eller om jag hade tagit några droger vilket jag nekade till. efter massa prover osv så sa läkarna att jag inte hade några hjärtfel alls utan att jag va helt frisk, dock vet jag att jag har spår av brajj och ladd i mitt blod och när läkaren skulle skriva ut mig och låta mig gå så sa han "ta hand om dig och sluta misshandla din kropp" och jag fick en låång och arg blick imot mig, (han sa ingenting eftersom dom har tystnadsplikt och mig mamma va med) självklart har dom hittat spåren av drogerna jag har i mitt blod, och nu undrar jag ifall de registreras på något sett och vad är isf konsekvenserna?

ARSENAL!
DJURGÅRDEN!

2008-12-03 03:08
i sverige trodde jag det anmäldes, dock sitter ju inte kokain kvar lika länge som rökat i kroppen. lägg av med skiten innan det blir värre, för det blir det om du fortsätter. ganska enkel fakta

2008-12-03 03:15
ditt hjärta börjar slå konstigt för att du håller på att punda ihjäl dig och du är rädd för en polisanmälan?

Kanske dags att vakna?

mama said knock you out

2008-12-03 03:17
man taaare lungt! jag håller inte på att pundar ihjäl mig.. jag har ätit dåligt och sovigt dåligt den senaste tiden och och laddet va bara pricken över i:et.. kan någon svara på frågan istället?
ARSENAL!
DJURGÅRDEN!

2008-12-03 03:53
Nej det är tystnadsplikt som gäller om du inte är minderårig då skickar dom socialen på dig. men jag antar att du är 21 eller?
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2008-12-03 09:05
Det händer inte något, läkare får inte anmäla för att du har spår i blodet.
Bara knas om det är snuten som tar de typ.
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2008-12-03 09:17
hur är det med lvm då? kan inte en läkare fixa det?
http://www.kommandot.se/wp/

2008-12-03 10:05
Det ska rätt mycket till innan det blir tal om LVM och LVU, först bör läkaren erbjuda frivillig inneliggande vård. Går inte patienten med på det skrivs ett intyg som ger polis och socialtjänst rätt att föra patienten till vårdinrättning. Men det stämmer att det är läkare som skriver sådana intyg för patienter som är allvarligt hot mot sig själv och andra.
"en riktig vän slår en inte rakt i ögat"

2008-12-03 10:48
Värst vad Frida kan^_^

2008-12-03 10:54
kan inte en läkare rekommendera att ens körkort dras in?
...om man nu dyker upp med lite skit i ådrorna.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2008-12-03 11:05
Kaneida

Haha, men det är sjukvård det är tal om! det är det enda jag kan! :)
"en riktig vän slår en inte rakt i ögat"

2008-12-03 12:34
Det är inte alls säkert att han såg ngt i blodet...bloder visar ju typ bara aktiva ämnen så det visar oftast bara 1-2 dagar bakåt i tiden. så om du åkte in i måndags o säg festade i fre-lör behöver det inte ha synts.

Och att bli LVM'ad i Sverige är FETT svårt...jag vet för jag vill att min polare ska bli det men det krävs så sjukt mkt!
Admin

2008-12-03 12:39
LVM tas till som en sista utväg när det är risk för patientens liv, i stort sett.

Tystnadsplikten och sekretessen är stark och förmodligen en av de lagar som hålls på hårdast i Sverige. Det ska mycket till för att den ska hävas (även om den enkelt kan hävas av patienten själv, det är bara säga till).

Det är inte säkert att de såg att du hade olika droger i blodet om de inte kollade efter det. Men eftersom du kom in med hjärtklappning gjordes förmodligen bedömningen att du inte berättade hela sanningen så de kollade efter det. Brajj däremot ger inte samma biverkningar som kokain som går ganska enkelt att överdosera, så brajjet kanske de inte såg. Hittade de något så står det på sin höjd i din journal. Det som garanterat står att du kom in, dina symptom, behandling etc.

Jävligt korkat att inte berätta hela sanningen för din läkare förresten. De har tystnadsplikt av en anledning. Ge så mycket information som möjligt, det kan rädda ditt liv, då vet de vad de ska leta efter och sätta in för behandling.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-12-03 15:09
Evolution sa allt som behöver sägas.
spliff macht frei
Graffare

2008-12-03 20:24
läkare får inte anmäla om du har illegala substanser i blodet.
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2008-12-03 21:32
Hur fan skulle han märkt det på en snabbcheck?

Han lär ju antagit att du var en normal 21 åring som drack mycket på helgerna osv. och därför sa han så... stop analysing!

2008-12-04 09:54
sluta knarka... droger fuckar bara med en.

2008-12-04 12:08
dom tog inget jävla drogtest på ditt blod när du kommer in sådär men hade du tagit ladd lär en kunnig läkare ha hajjat det direkt endå... zzzzz whoa folk och sina jävla drog nojjor verkligen
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-12-04 14:21
Pusherman

nojjor eller inte, fortsatt du far du se vad som hander

2008-12-04 23:25
Lugn bara, tror inte att de har kollat om du har spår av droger i blodet, det är svindyrt och hör inte till några standard rutiner, de har kollat allt annat så att de vet att de inte är knas med din kropp rent fysiskt.. när proverna ska analyseras gör man en beställning till lab och så vitt jag vet så finns inte ens alternativet för att kolla upp droger.. tror snuten sköter det på nå vänster och som sagt svindyrt.. men läkaren kunde nog räkna ut vad du pysslat med ändå men kommer inte att anmäla dej.. ta till dej hans uppmaning i stället, han verkade ju bry sej om din hälsa! Så det borde du också göra!

Mr. Moral :)

2008-12-04 23:27
hmm nu läste jag vad folk skrivit ovan, tyckte evolution sa de bra!

2008-12-04 23:32
För att bryta mot tystnadsplikten så krävs det väl att det skall finnas misstanke om brott som ger minst två års fängelse, om jag inte minns fel?
 DIF!