I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jordbävning i Skåne

Övrigt - Blandat

2008-12-16 06:51

Jordbävning i Skåne

Hörby för några minuter sen kom en jordbävning som skrämde skiten ur min morsa, och min sömn!!!! Typ hela byggnaden totalskadade och min dörr höll på att hoppa av, sjukt fett imo, med tanke på att vi bor i Sverige...
Fick några fler av era känna på vibratorn?

"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2008-12-16 07:00
Jajjemen! Vaknade också och undrade vad det var som hände . Kändes som att en jäkligt stor långtradare körde förbi intill väggen :)

Kul att DN har rubriken Larm om jordbävning i Lund när de sen skriver att epicentrum var "39 km nordöst om Malmö"...

10-4 , over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-12-16 07:00
Nah jag kände inget, dock är jag i norrköping då, men en polare till mig sa att hon vaknade till av skalvet och hela kvarteret då

2008-12-16 07:02
F.ö. intressant att det var en 4,7:a på Richterskalan - räknas som en "lätt".

10-4, over...

2008-12-16 07:08
kände den i jönköping, mest för att ja låg vaken antar jag.

2008-12-16 07:24
DN har ändrat rubriken ett par gånger nu efter att folks mail om "upplevelsen" börjat trilla in :)

10-4, over...

2008-12-16 07:30
SvD har en mer exakt placering: "ungefär 60 kilometer öster om Malmö och 9 kilometer nordöst om Ystad."
Typ Tomelilla eller strax sydost.

10-4, over...

2008-12-16 08:05
Trodde jag drömt innan jag satte på radion för en stund sen och de snackade om det hela tiden. Skönt att man kom upp iaf, Sverige borde ha en signal som väcker hela Sverige 06:00 på vardagen och 06:30 på helgerna :) UPPSTÄLLNING!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hangaround

2008-12-16 08:11
hur är det möjligt, trodde det krävdes kontinentalplattor för det?

2008-12-16 08:23
Tech - Dags för konspriationsteorier m.a.o. ;)
1. Regeringen (alltid denna regering!) testar i hemlighet atombomber!
2. Folket som bor i vår ihåliga jord är på väg att slå sig ut!
3. De Gamla gudarna är på väg att vakna!

Nej, men spänningar kan uppkomma även en bra bit bort från kontinentalkrocken :)

10-4, over..

2008-12-16 08:28
Jönköping? jag bor i göteborg och kände inte nått.
Jag har ingen personlighet

2008-12-16 08:33
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-16 08:43
Mabande , klart det måste vara teori två! jag bara låg o väntade på dem med ett leende på läpparna när skalvet kom

- mjölksyra är livet
Hangaround

2008-12-16 08:45
Mabande

så när Rise sa "you'll never get felt, you're an earthquake in new york" så hade han fel!..där ser man:)

2008-12-16 08:48
oh shit, aldrig hört talas om en jordbävning i sverige förrut
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2008-12-16 09:10
Haha, jag låg och sov, vaknade inte ens lite! Gött moss :)

2008-12-16 09:14
06:20 vaknade jag av skiten i huskvarna iallfall
(”)_(”)_.-””-.,
´ . . ´; -._, ´)_ "jag kommer fucka ur din tråd om du ska vara
( o_, )´ __)´-._) respektlös" /Amar F18

2008-12-16 10:17
vafan jag sov och missade hela skiten.. så bittert.
vilket år, 2008! jordbävningar, finanskris och den kallaste november i lund sedan 1973!
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2008-12-16 10:35
Nån mer som såg på nyhetsmorgon? En tant var med i ett reportage filmat tidigt i morse och sa "jag trodde först det var katten som kräktes i min säng, men det va ju ett ordentligt skalv".
En annan ringde in och sa att hennes diskborste trillat i golvet.

Jag funderar på att ringa och berätta om min tvål som trillade ner från sin hylla i duschen. Tror ni att de skriver en artikel om tvålen? Det verkar inte helt omöjligt..
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-12-16 10:59
fan jag vill också få uppleva sånt..
Fucks your life up crew
Tjabo!

2008-12-16 11:07
Jag drömde att vitrinskåpet hade gungat till ordentligt. Sekunden senare (eller nåt sånt) väckte min sambo mig och frågade om jag kände hur sängen rörde på sig och hur hon hade hört det klirra i vitrinskåpet. Vi gick upp och kollade runt och såg att hennes sminkprylar låg på golvet. Det var lite småläskigt.
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2008-12-16 11:33
06:20 vaknade jag av skiten i huskvarna iallfall

Jag märkte ingenting :(

2008-12-16 11:36
Tycker det är sjukt kul när folk förvandlas till hobbyexperter så fort de är med om något och blir intervjuade i tidning... läste i någon artikel om "Anna 20, studerande" som uttalade sig i stil med "jag har varit med om jordbävningar i Grekland förut men den har var ovanligt lång, säkert 10-12 sekunder".

Haha...
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2008-12-16 11:36
sov mig igenom det :(

2008-12-16 11:39
jag vaknade och trodde att mitt ben hade fått värsta cp-rycket. fattade inte vad som hände, vände på mig och somnade om. jävligt synd att man inte var vaken och fick uppleva detta asså
ask Beavis, I get nothing Butt-head
Poet

2008-12-16 13:04
Jag (är i Malmö) kände ingeting. Men mina föräldrar bor i Tomelilla och de sa att det var minst sagt fucked up.
At the gates of Eternity...
Producent

2008-12-16 13:20
I lund. Ficken bok i huvvet då jag har min bokhylla precis brevid sängen. Skakade rätt ordenkligt asså.

2008-12-16 15:43
är inte så obekant me jordbävningar i sverige.
jag har pluggat rätt mkt geografi (dock kan jag inte ge er svar på varför vi kan få jordbävningar utan att kolla i en bok)
och när vi läste om naturkatastrofer så kom de en snubbe som var typ kär i jordbävningar o snackade (ja ni vet precis som sådana som jagar stormar så jagade han jordbävningar) hans största miss i livet var att han missat en jordbävning i.....hm vafan var de. bromma eller ngt
:-)

2008-12-16 15:49
hur fan går det till? vi ligger väl mitt på en platta?
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-12-16 15:59
Simba

det undrar jag också.
men jag läste nånstans att det kan "studsa" typ och själva skalvet kan då bryta ut någon helt annanstans..
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2008-12-16 16:27
pallar verkligen inte slå i mina böcker...

2008-12-16 16:35
Simba - Där har jag svaret på din fråga

Just att Scandinavia ligger mitt i en platta är helt korrekt men däremot så har Skåne en spricka som går vertikalt, heter något med Teorosi eller liknande. Alltså så börjar sprickan uppe någonstans vid Ängelholm och slutar öst om Ystad där hamnen ligger självklart. Just därför var själva mittpunkten 9km nordöst om Ystad :)

Det ska också komma ett efterskalv, längtar somfan.

Om ni vill veta hur man räknar i Richterskala kan jag berätta det med :) annars är Wikipedia din vän.
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2008-12-16 16:49
GhostfaceKillah

Oooo.. efterskalv! då kanske man får en chans att uppleva det ändå. hoppas man inte sover över denna gången också..

2008-12-16 17:59
Då missade man hela skiten, f-n vad surt att se alla klasskamraterna snacka vilt om det när man själv inte fått vara med om själva grejen... :-(
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-12-16 18:24

Måste ju vara en liten jävla spricka.. ingen av dom stora plattorna är ju här.. skumt att det kan komma upp till en 4+ tycker jag.. Säkert något tophemligt militärt experiment..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-12-16 18:53
Jag vaknade och undrade varför någon i helvete hade satt på torktumlaren, och somnade om sen

2008-12-16 19:33
Simba - Haha, om den går igenom Skåne vertikalt (tyvärr vet jag inte hur man laddar upp bilder här) så är den ju inte så speciellt stor. Men själva sprickan upptäcktes runt 100år sen men jag vet inte livslängden på den är, har inte någon riktig källa till det.

What so ever så längtar jag till efterskalvet.

2008-12-16 19:55
2012 närmar sig uppenbarligen ;)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-12-16 19:56
Jävla tur ändå att sverige har så hög standard på sina byggen
Graffare

2008-12-16 20:33
Märkte inget fastän jag gick upp kl. 06 :)
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2008-12-16 21:25
hela min säng flyttades fram o tbx , det var sinnes skumt . fatta inget ...... kunde aldrig komma på tanken att det skulle vara jordbävning, så jag funderade på va fan som hände igentligen på väg till jobb, sen fick man höra ....

2008-12-16 22:22
Jag bor i San Francisco och jag marker aldrig jordbavningar. Markt typ 2 av 12 st det senaste aret. sover som en stock. :)

2008-12-16 22:30

de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2008-12-16 22:43
Har nu bröderna Schulman gjort sig märkvärdiga igen? Snygg löp..
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-12-16 22:57
Om ingen dog tycker jag det är gnälligt, annars beklagar jag. Utomlands kan dom ha jordbävningar nästan varje dag.
www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels

2008-12-17 10:06
Ett tecken från gud, visar att han också har tröttnat..

www.gravbortskane.tk

:D
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-12-17 11:16
Skitkul att vakna av jordbävningar :D
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-12-17 11:40
Årets mest överhypade händelse?

Undgick mig och 100 andra på jobbet (Malmö) helt.

Tidningarna är fulla med folk som gråter ut i panik, men läser man artiklarna så är det typ på höjd en katt som blivit skrämd. De försöker verkligen blåsa upp det och rubrikerna är en kavalkad i humor, den ena roligare och mer befängd än den andra.

Sen skulle jag också vilja veta vad de 1600 personerna som ringde 112 hoppades få ut av samtalet.

Who gives a fudge?

2008-12-17 12:05
NääNuJävlar : inte? jag brukar sova rätt djupt men jag vaknade. kanske är mitt hus som e rivnigsfärdigt och lätt hakar på i lite skaknigar?
(”)_(”)_.-””-.,
´ . . ´; -._, ´)_ "jag kommer fucka ur din tråd om du ska vara
( o_, )´ __)´-._) respektlös" /Amar F18
Poet

2008-12-17 12:19
E-Wan: Haha tänker precis samma! Vad sa de? Vad ville de ha hjälp med?
At the gates of Eternity...

2008-12-17 13:06
Fick detta mail på jobbet idag...hehe.

I USA har orkaner skördat massor med människoliv och lämnat tusentals utan hem... I Mellanöstern så råkade dom ut för sk "mud slides", när marken plötsligt börjar glida och drar med sig allt i dess väg..Sydamerika har haft otaliga översvämningar detta år och 100 tals människor har fått sätta livet till..

Men vi ska inte tro att vi sitter säkra från dessa fruktansvärda naturkrafter bara för att vi bor häruppe i Norden, den här bilden är tagen i Skåne imorse och visar att vi inte ska ta saker och ting för självklara i livet, utan katastrofer skapade av Moder Jord kan komma när som helst..Var som helst...

Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com