Polisen
I några år har jag blivit trakasserad av poliser. Jag har alltid försökt att inte låta det påverka min syn på poliser. Men nu efter ungefär 3 år kan jag inte göra det längre. Därför har jag valt att öppet berätta om vad jag känner och vad som händer. För att ni ska veta vad jag menar med att ”bli trakasserad” så ska jag förtydliga det nu. Polisen; de stoppar mig, kollar genom bilen, visiterar mig ibland, förhör mig osv. Dem har t.o.m gått så långt att dem velat få mig att försöka samla in information åt dem och spionera på folk. Deras ursäkt var att ifall jag bryr mig om dessa individer så ska jag ange dem för deras säkerhet och de har även frågat mig ifall jag skulle vilja ha ett mord jag kunde ha förhindrat på samvetet. Ett mord som jag – enligt dem – kunde ha förhindrat genom att ange vissa människor. Vid ett tillfälle kollade de inte ens på mitt ID-kort utan började genomsöka bilen direkt. Ibland har de t.o.m frågat människor som varit i bilen med mig hur de kan umgås med en person som mig! Jag ska berätta om den ”rutinkontrollen” som kränkte mig mest. Följande hände 2 januari 2009. Jag och en tjejkompis var påväg hem till en vän när vi blev stoppade av tre polisbilar. Vi blev ombedda att backa ut ur bilen av polismän med sina tjänstevapen dragna. Dem började frågade henne om vi haft samlag och ifall jag har slagit henne. De fortsatte med att fråga vem hon är och varför hon umgås med mig. Då sa jag sa till en av poliserna att han borde se skillnaden mellan äpple och päron, med det försökte jag påpeka för individen att jag inte är kriminell. Då svarade han med att säga att det är svårt att se skillnaden mellan äpple och äpple. Detta är ren diskriminering och det är vad jag har gått igenom dem senaste åren. Ibland har det även funnits rasism med i receptet. En gång frågade jag en polis varför denne stoppade mig. Då svarade han med att säga ”du är invandrare och kör en fin bil”. En annan gång svarade en polis på den frågan med att säga ”du kör en svart bil... den ser misstänksam ut”. Jasså? Någon måste informera människor bättre alltså, Volvo S60 är nämnligen klassade som flyktbilar! Jag måste erkänna att jag har barndomsvänner som begått kriminella handlingar och som jag då och då träffar. Polisen gått så långt att dem har försökt få mig sparkad ifrån olika jobb. Hmm... en arbetslös människa som känner sig diskriminerad av polisen. Vad kan han bli utan jobb? Inget trevligt kan jag tänka mig. Detta har skadat mig känslomässigt många gånger i olika former. Har haft sömnproblem vid några tillfällen då jag inte kunnat varva ner och tänkt på hur jag behandlats av en instans som egentligen finns för att skydda Mig och Dig. Jag hör ofta en röst säga "Vi gör bara vårt jobb", eller "du får tänka dig för och fundera på vilka du hälsar på". Sånt här hade kunnat slå fel hos många människor efter ett par gånger. Hade någon med tungt temprament fått stå och tvingats lägga händerna på biltaket i kylan och blivit förnedrad så som jag blev så hade den individen kanske kunnat börja agera utåt. Läste om några killar som begick ett rån och poliserna som jagade dessa killar blev avrättade på plats. Dem killarna kanske har blev utsatta av polisen. Fast iofs, är man kriminell så får man räkna med sånt. MEN om man inte är kriminell och ändå blir behandlad som en? Borde jag då agera utåt fastän jag lever ett liv i totalt avstånd ifrån kriminalitet? Hur besvarar man polisens olagliga handlingar mot Mig och Dig? Jag betalar ju förresten en hel del skatt som delvis går till deras löner. Borde då inte jag uppskattas och skyddas från sådana förnedrade handlingar istället för att bli utsatt för dem av beskyddarna? Vem skyddar Mig och Dig från polisen? Jag blir stoppad minst två gånger i månaden. MVH/ Karafarj, Wordsilah - - - Detta inlägget lades in i Wordsilah's blogg för ungefär 24 timmar sedan. På dagen uppmärksammade jag inlägget via facebook och efter bara 30 minuter lades våran blogg ner utan förvarning. Våran kvinnliga medlem Nabila's blogg ligger på samma server och domän men den är orörd. Så inlägget har lagts upp där för ungefär 8 timmar sedan, få se om den rycks bort där med. Länkknappen verkar inte funka så jag lägger in länkarna här. Nabilas blogg: http://nabila.wordsilah.com/2009/01/07/polisen/ Wordsilahs blogg . http://skriften.wordsilah.com
www.wordsilah.com www.myspace.com/triangularform
Shiee. Låter fan inte kul. Jag har haft ytterst lite med snuten att göra å det gånger som jag haft det så har det gått hyffsat smärtfritt. Sen har jag ju såklart ett svenskt utseende också ;) skämt. Nääe men som du säger om du har röre med kriminella så ser det väl kanske itne så bra ut i deras små korpgluggar. Hade det hänt mig hade jag nog kontaktat snuten o frågat dom vad fan dom vill för någonting. Alternativt försökt få tag på någon polis civilt o kollat läget. Om dom bara är rena idioter som har tråkigt eller om man blivit en liten Lebowski Jr om du är med? Är nog ingen större idé att ställa till med en scen när du blir busted, då lär dom ju mosa in dig i häktet å förhöra dig i dagar om ditt aggressiva beteende mot försvarslösa tjänstemen samt stark samröre med sveriges kriminalitetselit. Har fan ingen aning.. lite svårt o tänka sig in i situationen! Strongt av dig att palla hålla ilskan inne när horerna jävlas med dig.
RATED R!
polisen är ett jävla pack som ska bekämpas på samma sätt som alla orättvisor, hårdnackat och envist. dess existens faller på sin egen orimlighet, att människan är ofullkomlig råder ingen tvekan om, men att använda ofullkomliga människor för att skydda oss från desamma är en paradox. polisen har ingen preventiv funktion, i annat fall hade vi sluppit kriminalitet. det är inte svårt att se att varken vardagsbrott eller yrkeskriminella drar sig för att begå brott, livet skulle inte bli "osäkrare" för någon medborgare i en polisfri stat. det enda som händer är att vi ger sadistiska svin makt att utöva sina sjuka behov, och de som i slutändan blir drabbade är vi själva utan möjlighet att få upprättelse.
http://www.kommandot.se/wp/
Fyfan lider med dig, i detta land så får man fixa det mesta själv och hålla polisen/myndigheter utanför helst!
Poliser är avskum och maktkorrupta jävla svin som ska få sitt straff en vacker dag i helvetet... Finns dock bra poliser också men dom är få...
BOIA CHI MOLLA
Ja som sagt, finns bra poliser också... Kommer kanske en dag då du behöver polisen. Man undrar hur folk kan se ner på polisen så mycket som vissa här! Undra hur det hade sätt ut utan poliser..... ?
fan va rolia
mazive; vaddå utan poliser? Vad sägs om poliser som sköter sitt jobb?
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard
poliser är människor som du och jag, och med lite extra makt och immunitet kan det gå helt åt helvete. för att överdriva så är väl polisen ett snitt av resten av befolkningen, med problemet att de negativa inslagen får större genomslagskraft då rötäggen kan gömma sig bakom brickan. om det nu finns några "bra" poliser kan de aldrig väga upp mot nackdelarna. med ursäkten att "skydda medborgarna" utnyttjas polisen till att skrämma och passivisera all form av positiv kritik och få befolkningen till en skock får som utan att ifrågasätta nånting accepteras att bli rövknullad dagligen. varje nyutbildad polis är ett steg från frihet mot slaveri
http://www.kommandot.se/wp/
mm ja, polisen lägger resurser på att jävlas med enskilda individer. Fåntratt.
http://www.earforcefm.blogspot.com
polisen är ett jävla pack som ska bekämpas på samma sätt som alla orättvisor, hårdnackat och envist. dess existens faller på sin egen orimlighet, att människan är ofullkomlig råder ingen tvekan om, men att använda ofullkomliga människor för att skydda oss från desamma är en paradox. så jävla word.
Not a follower, so Twitter has never been an option.
välkommen till civilisationen
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Känner likadant, blir inte stoppad och kontrollerad så fort dom ser mig men när dom gör det så är dom så djävliga dom bara kan, vart inslängd i fyllecell nykter och fick sitta maxtid (8 timmar eller vad det var) när jag satt ensam utanför en festival och tog det lugnt bara, blivit visiterad ett otal gånger utan speciell anledning t.ex. Nu har jag ingen egen bil för tillfället så glider runt i massa olika, men ska bli "roligt" att se hur det blir när jag har en egen bil som de lägger på minnet, kommer garanterat bli genomsökt stup i kvarten. Har stött på TRE poliser i hela mitt liv som betett sig på ett trevligt och bra sätt, här i Uppsala iaf.
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
bperb P20 grymt skrivet!
DRA ÅT HELVETE! -.-
Jag tycker polisen sköter sig skitbra och blir aldrig trakasserad. När jag var yngre blev jag stannad ibland och ibland av konstiga anledningar, så jag kan till viss del känna att deras tillvägagångssätt i vissa situationer är ineffektivt. Men jag känner ändå att om man inte har något fuffens för sig alls så blir man inte trakasserad.
Redaktionen
2009-01-07 15:32
Flytta till en mindre stad! Har kan vi behandla dom lite hur vi vill :)
namaste
Det är inte skam att polishögskolan precis som allt annat i samhället inte är perfekt. Det är fullt förståligt att även där sker misstag. Att maktgalna idioter som egentligen inte ens bör få vara väktare lyckas komma in i polishögskolan och utbildas till poliser händer tyvärr överallt. Det som är skam är att man inom polisen känner till dessa rötägg, man vet exakt vad som pågår och man vet av ren mänsklig magkänsla att det som sker och görs utav vissa inom polisen är ett hundra procent fel. Man vet att det inte är försvarbart, men man bara ignorerar det, vem vill sätta dit eller klaga på en kollega? Problemet med poliser som jobbar ute på fält där det är lite mer stressigt är att man själva blir som dem man jagar, man drabbar oskyldiga. Dem flesta poliser i Sverige är Bra poliser, dem flesta är hederliga kvinnor och män som inget annat vill än att få människor att känna sig trygga och sätta dit människor som gör livet surt för andra. Men tyvärr väljer dem även att blunda för när deras arbetskamrater sänker sin moral till samma nivå som kriminella. Du polis, om du ser och läser detta, tro inte att alla hatar dig, jag är glad att du finns. Men snälla, gör vad som är rätt, du vet vad som är rätt och när du vet att någon inom din kår gör fel se till att det blir rätt. en av kommentarerna på nabilas blog. well put!
det finns bra poliser och dåliga, inget mitt i mellan.
Skyll på systemet
där har vi en kille som köpt good cop-bad cop rutinen rakt av
no shit, jag behöver ingen litteratur föreläsning för att förstå hur det ligger till, jag är ty allt för avtrubbad.
Skyll på systemet
Läste om några killar som begick ett rån och poliserna som jagade dessa killar blev avrättade på plats. haha ja typ ett av Sveriges mest uppmärksammade fall. Var har du varit? Konstigt att dom bara stoppar just dig var och varannan dag? Det har aldrig hänt mig någonsin?
vad har du för etnicitet?
Blunted in stockholm
Gussti haha ja inte ser jag svensk ut, men jag hänger inte heller med kriminella eller ger polisen andra anledningar att stoppa mig. Vafan, tror du vi lever i south central??? :P
Konstigt att dom bara stoppar just dig var och varannan dag? Det har aldrig hänt mig någonsin? jag blir aldrig stoppad men jag känner folk som blir det titt som tätt. det räcker med att du är nattaktiv och har på dig baggy kläder i stort sett. hoodies är ju nästan i klass med dreads när det gäller att vara snutmagnet. och ja, etnicitet spelar en stor roll i sammanhanget...du är otroligt naiv om du tror att polisen bara rutinkollar folk som dom vet ägnar sig åt kriminella handlingar.
Vafan, tror du vi lever i south central??? :P nej, vi lever i sverige. men det är precis den där attityden som gör att du och många andra tryggt kan blunda för dom problem som trots allt finns. "sånt händer väl inte här!"
Demento P22 Jag sover otroligt bra om jag vet att polisen kollar folk med hoodies som smyger omkring utanför mina föräldrar och syskons bostad på nätterna, no doubt!! Vad är din poäng? Räcker det med att vara nattaktiv eller spelar etnicitet roll? Du får nog bestämma dig pöjk!
Jag menade trådskaparen idjut.
Blunted in stockholm
yessir P28 vem sa något om att smyga runt folks bostäder? ja det förvånar mig inte det minsta att du som varken känner till problemet eller är utsatt för det tycker att det är helt ok att folk särbehandlas pga. etnicitet och klädstil. om polisen inte hade stöd från den naiva majoriteten så skulle den här typen av skit inte hålla i längden.Räcker det med att vara nattaktiv eller spelar etnicitet roll? Du får nog bestämma dig pöjk! det ena utesluter naturligtvis inte det andra. att vara somalier med hoodie och baggybrallor och vistas utomhus på natten är värre än att vara svensk och göra detsamma.
Jobbade nattetid som värdetransportör för ett tag sen. Våra bilar hade en skitstor logo på sidan där det stod xxxxx Security. Jag hade uniform och hela kittet. Under de tre månader som jag jobbade på stället blev jag stoppad och undersökt av polisen minst en gång i veckan! Värt att nämna är att mina svenska kollegor som kört samma rutt i flera år innan mig aldrig någonsin blivit stannade av polis.
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
Jag vet en polare som är modern dansare, haft relativt långt hår fram tills typ oktober. Jag rakade skallen på honom och dagen efter så blir han stoppad på centralen "Du ser misstänkt ut", det hände 2gånger samma vecka efter att han rakat skallen, helt galet! Jag är glad att jag har glasögon
Follow the dao, right about....NOW!
Det är ju ingen hemligehet att polisen stannar folk för hur dom ser ut. Har man stora kläder är man misstänkt, har man dreads är man misstänkt, ser man inte svensk ut är man misstänkt.. ect Tycker inte det är rätt på nåt sätt och det gör att iaf jag känner mig mindre trygg så fort jag ser en polis. Väktare och poliser ger mig dåliga rysningar. Har träffat en snäll polis, det väger inte över alla svin jag stött på.
Ta mig inte seriöst Jag är inte på riktigt
Demento P22 Well, fattar du inte vad jag menar får du försöka lära dig läsa mellan raderna. Tråden handlar ju dessutom om den här snubben som skrivit tråden och hänger med kriminella. Skiter väl i vad du tror om att polisen? Hans myspace talar ju för sig själv ffs haha
( Att vara naiv anser jag f.ö att man är, om man tror att polisen bara stoppar folk som inte ser svenska ut :D )
Jag har inge problem med polisen alls, visst har man blivit gripen o dömd, men jag kan inte påstå att jag varit oskyldig heller. Men däremot Tulltjänstemännen på arlanda kan jag känna mig särbehandlad av varenda gång jag passerar, spelar ingen roll vilken destination jag kommer ifrån.. Blir alltid indragen på "rutinkotroll" och får vädra ballen i nakna rummet. (ni som flugit hem från amsterdam vet vad jag pratar om)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Mastermani haha från Amsterdam av alla ställen, vafan hittar dom dina spliffar då?
yessir P28 Jag tog flyget från amsterdam som exempel för på de flighterna är det extra mycket rutin kontroller i tullen med hundrar bestyckade med vass näsa. Lätt att känna igen scenariot att behöva följa med in bakom väggen och svara på konstiga orelevanta frågor och klä av sig. Mig händer det inte bara när jag kommer hem från amsterdam, utan vilken destination jag än varit på om det så är en jävla tallinkryssning eller inte. Man hittar aldrig spliffar/droger/tårgas u name it på mig.. Jag skickar hem det med posten istället (sarkasm) ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Mastermani :) blir också stoppad i tullen titt som tätt. Säkerhet kostar ...
yessir P28 Tråden handlar ju dessutom om den här snubben som skrivit tråden och hänger med kriminella. Skiter väl i vad du tror om att polisen? suck...det är ju precis det som är grejen. du tror, jag vet.( Att vara naiv anser jag f.ö att man är, om man tror att polisen bara stoppar folk som inte ser svenska ut :D ) jag har aldrig hävdat att polisen bara stoppar folk som inte ser svenska ut. är du överhuvudtaget läskunnig? ":D"
Demento P22 haha stoppa dina köksbordsteorier i en säck så drar vi ett streck över det här. Jag vet att polisen gör sitt jobb, och kriminella kan gråta ut hur mycket dom vill över att dom blir stoppade hela tiden. Buhu. Det är ju knappast obefogat, och verkar ju inte heller vara i det här fallet... Inget blir sanning bara för att du tror dig veta något och säger det tillräckligt många ggr :) Skönt att veta att polisen gör sitt jobb i alla fall. Det här är ju bland det bästa jag hört på länge.
yessir P28 Jag vet att polisen gör sitt jobb, och kriminella kan gråta ut hur mycket dom vill över att dom blir stoppade hela tiden. Buhu. Det är ju knappast obefogat, och verkar ju inte heller vara i det här fallet... när har tråden handlat om kriminella som grinar över att dom blir stannade?! har du helt och hållet missat att tråden handlar om människor som INTE är kriminella som blir mer eller mindre förföljda av polisen? Det här är ju bland det bästa jag hört på länge. hur sjuk är du egentligen om du tycker att man förtjänar att trakasseras av polisen för att man har släktingar och/eller vänner som är kriminella? kan du inte åtminstone tycka att det är fel av den anledningen att resurserna kunde ha lagts på något bättre, även om vi bortser ifrån det faktum att det är otroligt förnedrande för personen som blir utsatt för den här typen av förföljelse?
att resurserna kunde lagts på nåt bättre är ungefär det lamaste argumentet nånsin när det kommer till rutinkontroller. genom vetskapen om risken att bli rutinkontrollerad avhåller man sig ifrån att göra saker man inte får. därmed bör man även förstå värdet i att oskyldiga blir kontrollerade rutinmässigt. för vidare läsning kanske Benthams Panopticon kan vara något?
vadå? jag dyster?
tyvärr så faller ju hela systemet på att rutinkontrollerna inte genomförs på ett slumpmässigt urval av individer. om kontrollerna skedde slumpmässigt och inte utgick ifrån förutbestämda kriterier såsom etnisk härkomst skulle folk inte ha lika stor anledning att klaga, men så är inte fallet. det är intressant att du tar upp den avskräckande effekten som dom här kontrollerna tydligen har (enligt dig), vilka brottsliga handlingar förebygger man enligt dig med detta system? det fungerar ju inte ens att döda människor i avskräckande syfte genom att administrera dödsstraff, så vilka konkreta effekter får dom här rutinkontrollerna enligt dig? naturligtjävlavis hade man kunnat lägga resurserna på något bättre än att rutinmässigt förfölja personer som inte är kriminella enbart baserat på deras övriga umgänge, etnicitet eller kläder. vad resulterar de här rutinkontrollerna i? en beslagtagen femma och en butterfly på sin höjd (om vi nu talar om rutinkontroller av personer som inte punktmarkerats för att dom är yrkeskriminella eller liknande), anser du att den vinsten står i proportion till den arbetstid och energi som läggs ner på det? för att inte tala om vad det gör för att ytterligare stöta bort individer som redan befinner sig i riskzonen för att känna ett utanförskap? för vidare läsning kanske Benthams Panopticon kan vara något? ja, för benthams sinnessjuka syn på integritet är precis sånt som man börjar oroa sig för när man ser hur vissa behandlas av den svenska polisen. tror iofs inte att bentham heller menar att ett kontrollsystem i stil med panopticon ska appliceras på vissa utpekade grupper i samhället. så din poäng var...?
skander - Ett par saker som jag reagerade över i texten var: * "Jag måste erkänna att jag har barndomsvänner som begått kriminella handlingar och som jag då och då träffar. " - Hur ofta träffar du dem och hur gravt kriminella är de (det hintas om mord i tredje stycket)? Risk finns att du p.g.a. samröre med dem hamnat i nåns span-lista över allmänt misstänkta. * "Läste om några killar som begick ett rån och poliserna som jagade dessa killar blev avrättade på plats. Dem killarna kanske har blev utsatta av polisen. " - Javisst hade de blivit utsatta för polisen. Alla tre var aktiva nynazister som satt i fängelse (dock ute på permission för att spela i noréns pjäs 7:3), en av dem är dömd för folkrättsbrott i Bosnien (bl.a. tortyr av lägerfångar). Det som hände 020109 är dock bara tragiskt... Svar på frågan: * "Hur besvarar man polisens olagliga handlingar mot Mig och Dig? " - Anmäl dem. Ta namn / bricknummer och gör en anmälan. Oavsett om förundersäkningen läggs ner i brist på bevis så kommer den ju finnas kvar i arkivet (och du lär väl få ut något papper om att anmälan är gjord) och efter tillräckligt många anmälningar så kan du gå till media med det. Ett gäng anmälningar om polistrakasserier som matchas med polisrapporter om att de stoppat en person på "rutinkontroll" utan att hitta något lär inte se snyggt ut. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Producent
2009-01-09 02:18
åh gud :{ om ni läser längst ner så ser ni att det där är ett citat. och det är itne själva TS som är med om det. att mabande inte har läst ursäktar jag med att klockan var 00. vill inte förstöra bilden jagh ar av honom, att han läser samma inlägg minst 20 gånger och spånar i minst en timma på det han ska svara :D
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
När jag är ledsen brukar jag tänka på Malexandermorden, då blir jag glad. Poliser är bara ett jävla pack översittare.
trådskaparen är ett internet-troll. allt han skrivit är påhittat.
få tyst på ungen kvinna! http://myspace.com/the1manboyband
De enda bra snutarna jag stött på är de som är lite äldre och varit med ett tag. Alla nya och unga snutar tror att de är något
När jag är ledsen brukar jag tänka på Malexandermorden, då blir jag glad. Årets mest idiotiska kommentar.
Ja, det var verkligen en idiotkommentar. Måste vara något fel i huvudet om man blir glad över en sån sak
När jag är ledsen brukar jag tänka på Malexandermorden, då blir jag glad. Detta är ju en asbra kommentar. Den är rolig. För är den oseriös så är den underbart provokativ, och är den seriös så har Fete_Tony fel i huvudet, och det är också asroligt.
Tack, Fete_Tony!
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin