|
|
|
|
|
Högskoleprovet!
Hejsan, det här kanske är fel forum jag vänder mig till. (Sorry isf) Jag har funderat en hel del på fenomenet om Högskoleprovet, Vårt kanske mest användbara kunskapstest och en bra väg till framgång.
Funderar nu starkt på att skriva detta, har gjort det en gång förut och det gick åt helvete... Vad är era erfarenheter ? Vad är bra att tänka på ? Dela med er av tips till mig !!
Mvh MunQ
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Äh är du pantad kan inte all hjälp i världen rädda dig. Du skulle gett fan i haschet under gymnasietiden, men det var ditt eget val. Nu får du stå ditt kasst. Tänk ut vad du vill bli istället och skaffa ett småsunkigt jobb i den branschen. Sen ger du dig fan på att vara grym somhelvete och klättra på "karriärstegen". Men du måste vara beredd att trampa på andra och bli lite hatad av folk kring dig. Det är DU som gäller nu, -fuck alla andra!
|
|
|
Se till att du förstår upplägget och hur högskoleprovet fungerar, då kan du ägna mer tid åt att lösa uppgifter än åt att fundera kring småsaker och stressa. Kolla in www.studera.nu de har länkar till tidigare högskoleprov där, gör ett sånt.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
|
|
|
Som jag har förstått det, och "på min tid" när jag sökte till högskola (cirka 2 år sedan) så använde man högskoleprovet som ett komplement tillsammans med grundläggande högskolebehörighet när man sökte. Det var alltså inte ett substitut för gymnasiebetyg eller nåt. Så jag förstår alltså inte riktigt vad fan serser snackar om, eller har högskoleprovet plötsligt fått sån jävla stor betydelse nu att man kan använda det istället för att ha gått/gjort bra ifrån sig på gymnasiet? Låter lite galet :)
Jag beställde ett sånt här grönt övningshäfte på www.hogskoleprovet.se och fick 1.7 på mitt första och enda försök. Men sen när jag sökte in till gbg's universitet så missade jag att lägga till mitt högskoleprovsresultat på studera.nu och sökte endast med mina gymnasiebetyg och kom in. Sedan dess har jag aldrig behövt mitt högskoleprovsresultat till nåt.
Det känns som att folk överskattar både svårighetsgraden på högskoleprovet och betydelsen det har såvidare saker och ting inte har förändrats radikalt de senaste åren.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
|
|
|
marvingaye
Alltså i dagsläget är det ju så att du söker på dina gymnasiebetyg OCH på högskoleprovet, och då mäts betyg mot betyg och högskoleprov mot högskoleprov. Så har du gjort det har du alltså dubbelt så stor chans att komma in, jävligt händigt alltså. Givetvis måste man fortfarande ha grundläggande behörighet så det duger inte att göra högskoleprovet om man fuckat upp hela gymnasiet.
I vilket fall, jag kommer också skriva högskoleprovet nu i vår (28 mars tror jag bestämt det var). Har aldrig skrivit det innan och hela uppläget är därför väldigt främmande för mig. Vet att man kan betala en sisådär 500 för att få studera på högskoleguiden där dem har uppgifter och gamla prov men utöver det är jag tacksam om någon kan ge mig insikt i vad som faktiskt är värt att lägga krutet på.. vilken del är mest värd alltså? Har fått för mig att man kan kamma hem ganska mycket på att kunna massa konstiga svenska ord, stämmer det?
|
|
|
Illsnidig Jaha okej, då har inte mycket förändrats från när jag sökte alltså. Ang. hur du kan förbereda dig så rekommenderar jag det där gröna häftet jag talade om, finns på Länk till http://www.hogskoleprovet.se och kostar 350 spänn. Det var det enda jag använde mig utav för att förbereda mig inför provet och jag fick 1.7 på första försöket, vilket jag var nöjd med. Är du inte överdrivet kass på ett visst ämne så är tidspressen säkert din största fiende kan jag säga. Hade man fått hur lång tid som helst på varje del så hade många mer säkert kunnat kamma hem 2.0. Att använda dig utav uteslutningsmetoden sparar dig också otroligt mycket tid om du är effektiv och bra på det. Jag använde mig utav det på alla delar förutom statistik/diagram skiten. Tyckte att den delen var kämpigast, det var inte på något sätt "svårt" men att sitta där och irra omkring på massa olika diagram och samtidigt vara noggrann så man inte läser fel osv, det tar tid, koncentration och tålamod och det är inte lika lätt att köra uteslutningsmetoden där som på t ex matteuppgifterna :) Angående svenska ord m.m så lär dig häftet att kunna förstå på ett ungefär vad ett ord betyder även om du aldrig har hört det förut. T ex med hjälp utav att lära sig vad olika prefix och suffix betyder. Även om jag inte hade någon användning för mitt högskoleprovsresultat så känner jag att jag lärde mig en hel del nya saker under tiden jag förberedde mig inför skiten :)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
|
|
|
Bara att glömma Demir, det blir komvux för din del.
|
|
|
Illsnidig P22 klart att du inte har dubbelt så bra chans att komma in. Du har den "chansen" som ditt bästa betyg ger dig. Om du får dåligt på högskoleprovet och har hyffsade betyg så har du ju precis samma chans att komma in som om du aldrig hade skrivit högskoleprovet, ifyaknowwhattamean
|
|
|
När är högeskoleprovet förövrigt?
|
|
|
marvingaye
Låter gött, jag tror nog faktiskt att jag gör så och beställer hem det där häftet och läser lite varje dag så ska det nog gå bra.. problemet är ju att studierna till högskoleprovet blir en sekundär syssla i vardagen men skit samma, många bäckar små.
Jo det är ju inte bortslösat kunskap vilket som, bra att komma in i "hur man pluggar" igen också, för det känns som man tappat bort det lite.
Tackar för tipsen!
|
|
|
6-12-5-23 P22
Jag vet det, jag är inte dum. Men jag orkade inte räkna ut i detalj hur många % större chans du har att komma in om du skriver högskoleprovet.
Med dubbelt så stor chans menade jag att du har 2 chanser istället för 1. Även om du skriver ett jätte dåligt prov finns fortfarande chansen att du kommer in på det, dubbelt så stor chans alltså.
|
|
|
Jag tänker också skriva högskoleprovet till våren, och så vitt jag förstår är det viktigast att prestera på ord- och läsavsnitten emedan dessa utgör sammanlagt 80 av de 122 poäng som högskoleprovet består av. Härligt om man är humanist/språkfreak som jag! :) För egen del tänker jag huvudsakligen träna på NOG- och DTK-frågor, då matematik är min svaga sida. Å andra sidan torde jag plocka hem åtskilliga poäng på såväl den engelska som svenska läsförståelsen.
|
|
|
Brukar vara typ 66% Gymnasiebetyg 33% Högskoleprovetpoäng på intagningen..
6-12-5-23 P22 var inte neg :) värt att prova iallafall. Kan Big Fred borde jag också kunna !
|
|
|
Illsnidig P22 jo, lite dum är du allt.
Högskoleprovet är en "ny chans" att komma in på den utbildning du vill in på, inte en "till chans". Om du har bättre högskoleprovsresultat än gymnasiebetyg hade du lika gärna kunnat haft absolut lägsta möjliga gymnasiebetyg. Om det är tvärt om hade du lika gärna kunnat strunta i att skriva högskoleprovet. Dina chanser ökar alltså bara om du skriver bättre på högskoleprovet än vad dina gymnasiebetyg motsvarar och därför var dina tidigare uttalanden felaktiga/dumma.
|
|
|
Ett annat tips kan ju vara att ladda hem tidigare prov från VHS och provskriva hemma. På så sätt får du grepp om hur provet är upplagt, hur delarna ser ut osv och kan förhoppningsvis känna dig lite förberedd.
Sen gäller det som vanligt vid alla prov/tentor:
Ta det lugnt, skaffa dig en översikt av vad som ska göras och försök fördela din tid så att du lägger mer tid på det som du finner svårare etc. Gör upp en plan i ditt huvud om hur mkt tid du kan lägga på de olika delarna, och försök håll det, på så sätt slipper du stressa och missa frågor bara för att du la 30 minuter på en enda fråga.
Svara först på de frågor du känner dig säker på, dvs skumma igenom provet, svara på det du kan fort och återkom till det du inte är lika säker på.
Det bästa tips jag fått inför stora tentor är att när examinatorn/tentavakten säger att man får starta, att då inte öppna provet direkt utan ta en eller två minuter, andas lugn, kolla sig omkring på alla andra som stressar ihjäl sig och bara andas. Sen öppnar du provet i lugn och ro, utan stress. På så sätt behåller du ditt lugn genom hela provet.
|
|
|
Lol 6-12-5-23 P22 det är roligt att se någon som är så säker på sin sak men har så fruktansvärt fel.
|
|
|
6-12-5-23 P22
Nu är du ju bara jobbig.
Du söker ju in på både gymnasiebetyget och högskoleprovet var för sig, inte på det som är "bäst" utav dem. De som söker med högskoleprovet konkurrerar ju inte med gymnasiebetygen och vise versa. Har du skrivit högskoleprovet söker du på det också. Alltså en till chans, 1 chans + 1 chans = 2 chanser. I procent blir det säkert inte exakt dubbelt så stor chans då det varierar hur många platser som går till vilket, men utan att gå in på detalj så jo, man kan visst säga att det är dubbelt så stor chans.
------- Högskoleprovet är f.ö asbra. Alla slackers som inte brydde sig i skolan och bara lalla runt i 3år kan ge sig fan på att skriva högskoleprovet. Får dem en bra poäng kan dem glassa in på sin utbildning iaf och styra upp allt dem klanta till det när de var unga.
Frozen F24
2 minuter är ju rätt mycket, speciellt på ord delen då det så vitt jag vet är totalt 15minuter. Förstår konceptet dock, kanske funkar bättre då man iaf har en sisådär 40minuter på sig eller nått.
|
|
|
Illsnidig, ett bättre sätt att uttrycka det på är kanske att man får dubbelt så många chanser men inte dubbelt så stor chans. :) Förstår att det var det du ville säga.
|
Skivsamlare
2009-01-10 20:39
|
att beställa dessa häften och gamla högskoleprov (för pengar) är dumt då de gamla proven finns att få gratis (eller låg kostnad) på studera.se eller någon sån sida (du kan säkert få hjälp att hitta dem av din lokala gymnasium/komvux
Ernst Nördar Till Det: Jag bloggar om mer och mindre kända svenska hiphopsläpp hos www.GATUSLANG.se
|
|
|
Illsnidig: om du lägger en minut av 15 har du 14 kvar, i mitt tycke värt det men eftersom jag vet att tiden är knapp på högskoleprovet kanske man inte behöver göra det på varje enskild del...även om jag personligen alltid gör så. Tycke och smak, därför jag skrev större prov/tentor :)
|
|
|
Negative
Mjo givetvis. Men poängen torde ju gå fram för alla som är normalbegåvade i alla fall.
Fiyah P26
Häftet beställer man ju ifrån studera.nu, menar du att du vet vart man kan få det billigare än för 350kr?
Frozen F24
Jo det är sant, själva principen är ju smart, att kyla ner sig lite så man kan behålla lugnet, kom bara att tänka på att just på den delen kanske 2 minuter var lite väl mycket.. kanske räcker med att man tar 30-40 sekunder extra eller nått innan man öppnar häftet. 2 minuter är ju ganska lång tid när man sitter och inte gör något alls ;D
|
Skivsamlare
2009-01-11 16:50
|
Illsnidig P22
är 90% säker på att man kan få gamla högskoleprov gratis, kanske dock bara till sin dator och inte som häfte/utskrivet. men jag kan ha fel, ber om ursäkt i så fall, hoppas någon rättar mig i så fall
Ernst Nördar Till Det: Jag bloggar om mer och mindre kända svenska hiphopsläpp hos www.GATUSLANG.se
|
|
|
|
|
|
Illsnidig P22 eftersom gymnasiebetygsgränsen och högskoleprovsgränsen följer varandra så är det i princip så att det är det bästa resultatet som räknas. 1,2 på högskoleprovet brukar mtsvara ungefär 16 i gymnasiebetyg osv. Jag förstår inte att ni inte förstår.
|
|
|
6-12-5-23 P22
Jag förstår inte hur du inte fattar.
* Gymnasiebetyget du har konkurrerar med alla andra som söker på gymnasiebetyg.
* Har du skrivit högskoleprovet konkurrerar du också med alla som skrivit det.
Har du inte skrivit högskoleprovet kan du stryka den andra punkten. Det du inte verkar ha greppat är att dem inte bara tar det som är bäst, du söker på båda två i två helt oberoende uttagningar. Alltså 2 chanser istället för 1. Glasklart.
Fiyah P26
Det är visserligen sant att man kan hitta gamla högskoleprov, men kan vara bra med en något mer utformat guide om hur och vad man bör studera istället för att bara sitta själv och analysera gamla prov och göra egna antaganden. Vet att den där sidan min polare använde sig av när han läste (kostade dock 500) hade ett väldigt bra upplägg, jag tycker dock det var lite dyrt.
Gamla högskoleprov kan dock vara ett bra och nödvändigt komplement att ladda hem!
|
|
|
Jag skulle gärna vilja återuppliva denna tråd eftersom jag tycker den behövs! Jag skrev högskoleprovet första gången för några månader sen (ja, ni vet väl själva när det var...) och fick 1,1 som resultat. Helt okej för att vara första gången, I guess. Grejen är att det som drog ned snittet rejält var den verbala delen (LÄS, ELF, MEK och ORD). Jag fick sämst på ORD! ELF gick bäst av dem. Och sen ifall jag tittar på hur jag presterade på den kvantitativa delen presterade jag mycket bättre i överlag. Så problemet är nu hur jag ska kunna höja mig på den verbala delen? Jag har hört att det är bra att läsa SvD:s "Under strecket" men den är ju så fruktansvärt tråkig! The Economist verkar dock helt okej för att träna på ELF.
Hur gör ni?
|
|
|
Mjo, "Under strecket" är ofta riktigt tråkig. Det spelar egentligen inte så stor roll vad du läser så länge du faktiskt läser något. Ju mer du läser desto fler ord stöter du på och du lär dig börja härleda (vissa) ord du inte förstår. Men du kanske ska variera dig mer än bara Sportbladet ;)
Läs nyheter, bloggar, böcker, faktatexter etc. Få lite spridning. Det behöver inte vara superavancerat, det är viktigare att du tycker det är intressant. Kanske därför "Under strecket" rekommenderas eftersom det är ofta är blandade ämnen.
The Economist är säkert jättebra för att öva sig på engelska men återigen; det finns inget specifikt undervisningsmaterial som är bättre än något annat. Du kan lika gärna läsa nyheter på t ex BBC. Läs allmänna nyheter, sport, vetenskap etc. Få lite spridning. Själv hade jag exempelvis tyckt det var mer intressant att köpa en National Geographic än The Economist. Men så länge du tycker det är intressant kommer det att funka.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
|
|
|
Äh, jag gissade mig fram till 1.9.
Don't!
|
|
|
Jag fick har gjort det 5 ggr.
Första gången: 1,4 Andra gången: 1,7 Tredje gången: 1,8 Fjärde gången: 1,7 Sista gången: 1,4 :(
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
|
|
|
Hej Hej alla hpmänniskor...hoppas allt är bra med er...Jag funderar på att skriva högskoleprovet om några månader dvs i augusti september kanske. Om jag bestämmer mig för det så siktar jag på 2.0. Hur mycket tid bör man avsatta till högskoleprovstudier per vecka? Uppskattar svar tips råd.... Ha en bra helg!!! :) ___________________ flyers tryckt av print24
|
|
|
Är högskoleprovet betydelsefullt för alla utbildningar? Även såna som inte är CSN-berättigade, vart nyfiken bara då min syster har sökt till en musikalutbildning på dansskolan base23. Dom kör visserligen auditions där, men jag undrar hur mycket man går på betyg i den typen av utbildningar.
|
|
|
No clue faktiskt. Lättast är ju att kontakta högskolan o kolla. Men ens öde avgörs nog ganska mycket på de där uttagningarna skulle jag tro.
|