vad har hänt med kidsen?

Övrigt - Blandat

vad har hänt med kidsen?

Satt på roslagsbanan förra helgen och lyssnade på ett samtal mellan sex 12-15 åriga killar, snacket gick enbart runt datorspelet wow. visst ett samtal om ett datorspel, det är väl inte så farligt?

absolut inte, men det var inte första gången jag hörde exakt samma snack dessvärre, utan varje gång jag sitter på tåget med ett gäng mellan-högstadieklassare så går tongångarna likadant. datorspel datorspel och återigen datorspel.

Vad har hänt? på "min tid" så var det full färd med å snacka fotboll, hockey osv...bara sport å ibland en flicka eller två. det skiljer inte så många år mellan men glappet känns enormt.
visst tycker jag också att datorspel kan vara roligt, och visst spelade jag också allt ifrån n 8bit, nes, sega mega drive, n64, ps1 osv. Men var det någon som ringde och sa "det är fotbollstunering på den lokala planen" så släppte man allt, snörde på sig dojjorna och drog dit. sen spelade man tills mamma eller pappa kom dit å var skitförbannade för att man inte hade kommit hem i tid.

Är det så tråkigt att den tiden är död? vad har hänt med spontanidrotten? känns verkligen som att alla kids sitter hemma å lirar datorspel och "umgås" på internet istället för att träffas "irl" som det så vackert heter.

jag känner verkligen "stackars barn, ni vet inte vad ni går miste om", å jag tycker verkligen att det är hemst

"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Enligt mig så kan det bara vara av godo att ungar undviker idrott.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)
usch vidriga hockey och fotbollskillar som snackar fitta med en fet prilla under läppen
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik
... är det så farligt?

Det är lite tråkigt att den Sociala grejen är borta bland ungdomar.. knacka dörr när man skulle leka osv.
trodde du skulle säga att dagens kids är katigare än vad man själv var som liten och att dom saknar respekt ;)
 Haters gon' hate...
Vilket iförsäg är SANT, när jag var liten hade man fan respekt för allt som gick i en klass högre än en. Nu kastar skitungarna snöbollar efter en och skriker ord som jag inte vill ta i munnen!
Hangaround

2009-01-10 01:50
Klart Internet och Dator/TV-spel är roligare än sport. Det vet alla.
/r/whoapunktnu
men vad vet vi om huruvida den sociala grejen att knacka dörr är död eller inte? är vi barn idag?det enda vi vet är att dom inte tycks vara lika sociala som oss. men det är ju väldigt olika beroende på var man bor, vilket område, och vilken tid på året, samt vilken dag i veckan. spontanidrott är nog desto vanligare på sommaren, och i barnrika områden. lite svårt att dra ihop ett lag på en gata där det bara bor tre ungar.
nu under vintern är det mycket tv-spel :) fett kul.. blir en hel del under sommaren också men inte alls lika mycket. där är det basket varje dag :) så ofta som möjligt nu under vintern också , men våren sommaren och hösten går det spela utomhus ^^

so Im still that young kid you was :)
Get Random!
Dom är nog inte mer osociala än vad vi var, utan dom hänger på msn istället. Hela "knacka dörr" fenomenet är nog som bortblåst idag, när varenda unge sitter på msn eller skickar ett sms. Riktigt jävla tråkigt.
Can't break necks in boxes
Alla är inte sportbögar tyärr.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Handlar inte om man var sportbög eller inte. Man var jämt ute, lekte krig i skogen, byggde kojjor, åkte pulka, byggde snöigloos, busringde. Sen har vi ju alla lekar man höll på med såsom röda vita rosen, burken, tjuv och polis och så vidare. Existerar det idag?
Can't break necks in boxes
whosa
lekte allt det när jag var liten.. för en 10 år sedan då jag var 6 år.. kanske upp tills jag var 10. . sen kom tv-spel och blev mer utvecklade.. men det var inte försen jag var runt 13-14 som det blev allvarligt och man var inne mer än ute.. var då xbox kom tror jag faktiskt. första halo. då var ju nästan alla lekar slutköra. detta gäller ju de mindre också. nu börjar ju folk spela vid 10-11 .. om inte tidigare.

miss the good ol' days when cellphones wasnt invented..
Get Random!
När fan är folk nöjda? Ena stunden klagas det på ungdomar på vagnen med brytning som anvädner uttryck som walla sho osv och som pratar alldeles för "högljutt", nu ska det klagas på att ungdomar nördar sig framför datorn?

Va kommer härnäst?

Angående sportbögar??? Skojar du eller? Bar för att du är en tjockis behöver du inte bli upprörd för att det fortfarande finns folk som gillar att röra på sig...

Dessutom får ni det att låta som att ALLA ungdomar idag har tillgång till dyr elektronisk utrustning.. om ni tänker längre än näsan räcker så fattar ni att så inte är fallet... många ungdomar får faktiskt nöja sig med gamla hederliga nöjen som de Whosa räknade upp.-...

sporter som fotboll och basket är nog fortfarande ganska vanligt med som sagt redan i tråden är det ju givetvis på sommaren eller när det är bra väder?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
varmt räcker bara :)

Im still a kid though.. I play alot.. är ute alot.. leker dock inte lekar längre :)
Get Random!
Satt på roslagsbanan förra helgen och lyssnade på ett samtal mellan sex 12-15 åriga killar, snacket gick enbart runt datorspelet wow. visst ett samtal om ett datorspel, det är väl inte så farligt?

Jag föredrar höra ett samtal om datorspelet wow än om misshandel, våldtäkter och annat kriminellt snack. Är personligen inte intresserad av idrott heller så det bekommer mig inte. Kan dock lova dig att stöter du på ungarna i den åldern som spelar hockey/fotboll så kommer detta diskuteras med.

Är det så tråkigt att den tiden är död? vad har hänt med spontanidrotten? känns verkligen som att alla kids sitter hemma å lirar datorspel och "umgås" på internet istället för att träffas "irl" som det så vackert heter.

Tiderna har ändrats radikalt, det är tidseffektivare och bekvämare och umgås över internet. Ungar idrottar fortfarande, men kan nog tro att det gått ner en del då de nu fått ett konkurrerande tidsfördriv. Dessutom har inte nyhetsmedierapportering om huliganism inom hejarklacken eller "nollningar" a la galgning som AIK ungdomarna höll på med bidragit till att folk vill släppa ungarna utanför. Lägg till all jävla misshandel, rasistiska grupperingar av invandrare som gängar sig upp mot ensamma vita ungar, pedofiler och skit och rätt snart så märker man att ha ungen hemma är rätt så mycket mer värd än att ha honom utanför hemmet.

Dessutom så kan det även vara en ekonomisk fråga för flera familjer, att få träna fotboll så måste man betala avgift, utrustning kostar, ungen käkar mer man måste lägga ned mer tid på dem osv.

Hejar på alla spelnördar i alla fall :)
Detta är inget nytt många greppar inte riktigt det, äldre generationer klagar alltid på dem yngre, att dem var mer aktiva och var mer ambitiösa. Jag menar inte att det inte blir "sämre"

Men det verkar ligga i våran natur att tänka att "vi" var så mkt bättre än dem yngre. Jag är trött och orkar inte beskriva det bättre.

Men det är fel och är på väg att bli katastrofalt, visst datorspel har positiva egenskaper som är många. Men hjärnan behöver balans, som det ser ut idag och i framtiden med secondlife och allt vad det heter så blir det mindre fysiskt krävande.
Vi är på väg att bli pacificerade och förslöade, den datoriserade världen gör oss knappast kvickare, även fast Nintendo kommer med något gymnastikspel..

Civilaren
Sant, en avvägning mellan spel fysisk aktivitet och socialt umgänge med riktiga personer är viktigt. Min plan för framtida unge är kampsport och något bollsport samt simning, blandat med motorsport och avslutningsvis självklart låta hålla på med datorspel under kontrollerade former genom att även ge tips på hur han kan få övertag mot andra. Spelar själv så höhö :> Dock låta honom även rätt tidigt få upp intresse för tekniken kring spel i form av leveldesign, modellering eller programmering. Bäst för honom och kodad ihop en spel jag kan kränga för 50 mille innan han fyllt tio.
Det låter relativt sunt, men det är ju precis så "alla" föräldrar sitter och planerar.
Sedan visar sig ungen ha en egen vilja det är ofta där det skiter sig, dagens samhälle distanserar barnen från deras föräldrar något otroligt..

Civilaren
Barnens fria vilja får abrupt ett slut när jag bryter mot barnens rättigheter och smiskar till den :P
Gymkulturen bland många smågrabbar är nog på många sätt farligare än datorkulturen.
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"
Gymkulturen bland många smågrabbar är nog på många sätt farligare än datorkulturen.

word.. det e nog på många sätt sant.. eftersom många ungdomar idag ser upp till Hulken utseendet och har mindervärdeskomplex, är osäkra på sig själva osv och börja stoppa i sig olika preparat som kan förstöra både det ena och det andra rent anatomiskt...

men de mest extrema datornördarna mellan åldrarna 0-20 år riskerar nog en hel del åkommor dom också både fysiskt och psykiskt.. dock om man sköter sin hälsa i övrigt så borde man ju rent teoretiskt kunna sitta vid datorn ganska mycket..
kaneida kan jag ana ironi? hoppas det iaf
Ja för det är verkligen ett hulkenutseénde som uppmuntras i samhället? Knappast har man bredare axelbredd än en pilsnerkorv är man antingen anabolastinnt kriminell eller sportfåne som snusar och kan uttala två ord, fitta och bög enligt dagens fördomar.

Jag skulle påstå att just ett datanördsutseénde uppmuntras. Du ska ha en konstig hållning, vara extremt smal, som Pete Doherty. Den förut alternativa indiekulturen har blivit norm anligt dem själva utgör den intellektuella minoriteten av befolkningen som uppskattar "riktig kultur". Elitism, översitteri och självdistans existerar inte hos detta. Denna stil uppmuntras, leder in män till anorexi och har blivit en motpool till sportintresserade män för att dem har hamlat i ett svennefack med snus, bög och intersportstrumpor.

Minns du när vi åkte tåg? Du tittade ut genom rutan och jag moonade. Folk trodde vi var tvillingar!
hahahahah okej det var faktiskt dagens sanning
bring 1997 back!
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Det är förjävligt att så många ungar spelar WoW hela tiden. En hel generation gamers förstörda av blizzards jävla easy-mode spel! När JAG var ung så krävde mmorpgen blod, svett och tårar! Och vi hade inget internet, så vi fick spela via röksignaler!

Sen tror jag allvarligt att anledningen att så många ungar snackar spel idag är att det är något som de flesta håller på med. Om 3 snubbar i gänget spelar fotboll, en tränar kampsport och en av dem spelar hockey, men alla spelar WoW, så är det ju rätt naturligt att de snackar om den grejen som ALLA håller på med, eller hur?
Svensk hiphop har gått åt helvette när DJs tror att "lite av det bruna" betyder "spela mer Timbuk"
Ingen i mitt kompisgäng vill snacka bicepscurl eller fitta så det blir bara WoW. Fy fan för dagens samhälle!
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift
När min dotter är ungdom kommer de då tidigt vuxna fråga sig vad fan som hänt med kidsen, varför dom inte lirar/snackar dator spel, skickar sms och hänger på msn som dom själva gjorde.
Rock out with your cock out!
Children today are tyrants. They contradict their parents, gobble their food, and tyrannize their teachers.
-Socrates, 469 BC - 399 BC
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.
Alla i mitt fotbollslag när jag var liten spelade tv och datorspel. Jag är säker på att det är precis samma sak med kidsen idag.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Management jag väntade på den, tack.
Det ar val som alltid!
same same but different. alla ungar sitter inte inne och pular framfor datorn dygnet runt, lika sa som att alla ungar inte drar runt pa stan och spoar pensionarer. Det ar bara vad du valjer att hora som du hor. lyssna runt lite mer sa marker du att det blir ''samma sort snack'' som nar du var ung. i helt andra termer och betydelser, fast fortfarande same same.

Inte läst nått mer än första inlägget. Då jag ser detta minns jag när min gammla IT-lärare sa att inom 20-30 år kmr kommunikation bara ske på internet då "kidsen" inte gör nått annat. Alla pratar om "wow" nu, och tänk när dem gör det 10 gånger fetare.

F.Ö minns jag tiden då man softade ute med fotbollen och nåra vänner klockan 10 på kvällen och morsan kom och skrek på en.. Fina tider.
o just de.. du är jävligt äcklig också.