Lasagne recept
Jag ska göra lasagne, och jag behöver något fint recept på något väldigt, väldigt god lasagne. Ingen google, utan jag vill ha era recept, annars är det inte säkert det är gott :(
Kan inget recept, men köp färska plattor, det är 100 gånger godare
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare
2009-01-10 19:26
köttfärsås som du gör själv med din kryddning. Kelda ostsås. Lasagneplattor. Lite riven ost ovanpå. börja att lägga plattor, köttfärs, ostsås, plattor, köttfärs ostsås... du ska alltid sluta med ostsås i alla fall och sen lite riven ost på toppen. ta dam.. 200 grader i ugnen håll lite koll och prova med en kniv när den är mjuk och ser fin ut på toppen. Klar!
Jag skyller allt på Emma!
Jag tycker det är gott med grönsallad och sötsur chilisås till lasagne. :) Mums.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Toastare
2009-01-10 19:42
Ja, sallad med en god dressing är ett måste!
dumboleifi: Det har jag...tror jag :D BB: Tack. Har nog ingen kelda ostsås tror jag. Hm, får se vad jag kan fixa fram, testar den. Tack så mycket :)
Får vänta tills imorgon, så kan jag köpa sån ostsås. Men vad kan man krydda med? OCh vad för dressing kan man ha? Jag är sämst på att laga mat och kan ingenting, så det blir svårt att bara prova mig fram till något gott, haha.
Köttfärs kan du krydda med vad som egentligen, liiiite tomatpuré (du ska inte göra en sås), salt, peppar, timjan och lite oregano typ.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Om du gillar stark mat så prova ha i lite sambal oelek i köttfärsen, det är alltid super. Och svarta oliver gör det lite torrare. Värt att tänka på att köttet inte ska vara för rinnigt, eftersom man sen ska ha bechamelen. Mycket ost och vitpeppar i bechamelen är ett måste också, och riktigt smör.
förlåt om jag lånar tråden lite, vet någon om det finns plattar av 100%fullkorn? Jag hittar bara kugnsörnens 55% ,,
Ostsås är enkelt fixat. Lite mjölk, riven ost, en nypa salt. Koka upp och rör om. Tada!
Spenatplattor är allra godast! Blir lite matigare än vanliga plattor och inte lika tråkigt som fullkorn. Köper alltid färdig bechamel som jag spär ut med fint riven ost och mjölk, kryddar med chilipulver och vanlig svartpeppar.. bir naa-haaajs.
spy_vs_spy barilla har fullkorn, eller har haft förr iaf, har inte köpt dem på ett halvår eller nått.
conspicuous F21 okej soft, ska kolla efter det,, men är det 100% fullkorn vet du det? :S är lite obsessive med det där
medoria: Oh, lät nice. Stark mat är det bästa som finns. Ska kolla upp det där. Tack!
Toastare
2009-01-10 21:43
spy_vs_spy, 100 % fullkorn är fullkorn ju... :> skillz, i köttfärssåsen kan du ha köttfärs, krossade tomater, tomatpuré, vitlök, svartpeppar, salt, oregano, basilika.. sen om du vill kan du hacka soltorkad tomat och om du vill smula fetaost över den när du lägger i formen. Ostsåsen är istället för bechamelsås, den behöver du bara ha lite svartpeppar i. Men eftersom du kryddar köttfärsen behövs inte det. Tänk på att inte gratinera med en för mager ost på toppen.. köp vanlig rivost, det funkar. Salladsdressing, köp antingen Kavli's italienska dressing (inte den fettfria) eller så är det enkelt med olja, vitvinsvinäger, svartpeppar (färskmalen) och italiensk salladskrydda. Ev. lite pressad vitlök i.
Tack Bounty. Det här kommer bli så sjukt gott känner jag på mig, haha :D
BountyBoo F28 Ja, men problemet är att dom blandar upp fullkornsmjölet med vanligt mjöl när dom gör pastan. Så att slutprodukten det bara blir delvis fullkorn. Så är det med deras (kungsörnens) vanliga fullkornspasta också. Den är bara 55% fullkorn.
BountyBoo Varför ska man inte gratinera med en magen ost :S
Spy: för att den inte smälter lika bra.
Du behöver: Nötfärs eller blandfärs lök vitlök Olja/smöt Salt/peppar Kryddor (Oregano,timjan,mejram,rosmarin och Basilika) Krossade tomater(eller hela tomater) Tomat pure morot Selleri(om du vill eller inte) mjölk Du fräser löken på medel värme tills den börjar svettas och bli lite mjuk, ta ut löken och höj värmen och fräs köttfärsen tills brynd, du sänker till medel värme och häller på löken,krossade tomaterna,hackad vitlök,tomatpuren,Riven morot och selleri, låter det putra väldigt länge (tillsätt vatten i omgångar så det inte bränner) I slutet kokar du den tills den blir lite tjockare, du tillsätter alla kryddor samt salt och peppar och till sisst slänger du på lite mjölk eller grädde och låter det koka ihop. Du ska även göra en bechamel sås, Du fräser smör på medel värme, du tillsätter vetemjöl och fräser ihop det (får inte brännas), du häller sedan på mjölk och låter det sjuda ihop till en tjock vit sås.. Smaka av med salt/vitpeppar samt riven muskot. Lasagna! Du läggar i lager .. Pasta Vit sås Köttfärsåsen Pasta Vit sås Köttfärsåsen ______ Botten Kan även gratinera med riven ost på toppen. Låt det smaka toppen!
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Nu skrev jag den en aning hastigt Om du har frågor på grader eller något, fråga.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Shit, vilka svennar! Fatcaesar nailade bechamelen i alla fall. Quornfärssås (samma recept som köttfärs): Stek lök och vitlök i olivolja på medelvärme tills dom börjar få lite färg, får absolut inte bli bränt. Släng i quorn-färs, salta, peppra (svartpeppar) och släng i lite tabasco/sambal oelek om du gillar det. Häll i passerade tomater (MUTTI är bästa märket) och körsbärstomater (halverade). Det absolut bästa är ju att göra tomatsåsen från scratch men då tar det timmar. Häll i rödvin. Nu borde det se ut som en sås, kanske lite vattnig. Låt det koka på medelvärme i minst en halvtimme med lock (fast lite snett så vattnet kokas bort). Smaka av med salt och peppar och lägg i färsk eller frusen basilika sista minuterna. Tillsätt gärna oregano och andra italienska örter om du vill men basilika är ett måste. Där har du den perfekta såsen som även går bra att äta som vanligt med pasta. Tänk på att röra ganska ofta medans den kokar så att det inte bränns fast i botten. Lasagnen: Häll bechamelsås så den täcker hela botten på formen. Lägg på plattor (jag brukar ta varannat lager spenat och vanlig pasta). Lägg på quornfärssåsen och riv på parmesan (reggiano har starkare smak men på senare tiden har jag föredragit grana padano) på. Sen lägger du på ett till lager plattor, quornfärssås och ost och fortsätter så tills du kommer till toppen (ca fyra lager). Avsluta med plattor och häll över resterande beshamelsås, det ska va mycket så det rinner ner hela vägen till botten. Om du har gjort rätt så kommer den va ganska rinnig som den ska va. Inte någon torr jävla toy-lasagne. Sallad: Jag har alltid föredragit traditionell vanlig sallad. Isbergssallad, gurka, tomat, vitvinsvinäger, olivolia, salt, peppar och italiensk salladskrydda. Där har du världens godaste lasagne, lås tråden!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ps. Använd svartpeppar till bechamelsåsen.
spy_vs_spy det står iaf fullkorn på förpackningen ...
Funkenteller P23 Woot, så kan du ju inte säga när jag ger han ett äkta recept på bolognese din tomte :P En annan gyllene regel är att Vitpeppar = Kokning, Svartpeppar = Stekning/grillning Det stämmer nästan alltid ;) Sen kan man ju inte missa muskot till en lasagne! Btw TS; jag glömde säga att ha i vitvin och även lite kanel i köttfärsåsen (Kanel kan uteslutas men vit vin är ett måste)
Redaktionschef
2009-01-10 23:30
Hemligheten för att få en saftig och välsmakande lasagne är att: 1. Alltid tillsätta mer ostsås än vad som egentligen känns rimligt, då stora delar av den "avdunstas" när lasagnen ligger i ugnen. 2. Göra köttfärssåsen lite för stark, då ostsåsen gör att köttfärsåsen blir mildare när lasagnen tillagas i ugnen. sen kan man givetvis köra färska pasta-plattor också, om man vill leka gourmé.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Fatcaesar P22 hmm, det där med pepparen kände jag inte till. Problemet med vitpeppar är att råkar man ha i för mycket så smakar det ju koskit medans svartpeppar har en god smak. Jag sa ju att du nailade bechamelen så då behövde jag ju inte nämna muskoten. Kudos för kanelen, det är mycket riktigt att det passar utmärkt, men jag glömmer alltid bort det. Nu när jag tittar på ditt recept så ser det ju ganska bra ut och så kom jag på att jag glömde morötterna också. FUCK! Jag brukar bara skala dom o skära dom i ganska stora bitar, så man får sötman så slipper man sockra, sen kan man ju ta ut dom om man vill men jag gillar kokta morötter så jag brukar låta dom ligga kvar. När det gäller vinet så känns det ju helt självklart att det ska va rött. Har aldrig provat med vitt men med rödvin så smakar det som min farmors sås :D Men det är ju en dödssynd att inte ha i parmesan i lasagnen.
I med lite vin i skiten, det är godis!
Så puttinuttigt.. MEN DET ÄR FEEEEEL!
Funkenteller: Åh, fan vad gott det lät. Fan vad alla postar gott... Haha, jag ville inte ha så mycket gott att jag får beslutsångest vilken jag ska köra på. Men funken, din tog nästan hem priset tror jag ;)
Ps. Sen ska den ju in i ugnen på drygt 200 grader i ca 30 minuter också. Lär ju inte bli så god annars ;P
Funkenteller P23 Ja, hehe angående morötterna så måste dom rivas imo, kan fan inte ha några stora moröttsbitar i min sås.. skulle smaka balle då ju =/ men det är jag det.. Och självklart har du sätt att lasagne ska va en OSTsås och inte bechmel, dock bara en skillnad :P Och njae rödvin ger helt annan smak och för min del så vill jag äta en lasagne som den klassiskt görs, annars äre något annat för mig =/ Är ungefär som pasta carbonara, det får inte vara något annat än det som ska va i!!! skillz Naww :'<
Fatcaesar P22 1. Jag sa absolut inte att det skulle va ostsås i! Riven parmesan överst i varje lager. 2. Mitt recept är klassisk lasagne förutom att jag bytte ut köttfärsen mot quorn. Det är i alla fall så man gör den i min familj och ja, jag är italienare. 3. Kan tänka mig att din carbonara är pasta med ost- och skinksås ;P IT'S ON!
Funkenteller P23 1. ne det vet jag =) men ska va ;) eller nu blev jag osäker för det.. det är.. väl .. en.. ostsås :s? 2. Stekt vitlök,Körbärstomater,Sambal oelek(inte ens italienskt),Rödvin FEL!! Du måste va halv italienera tror jag :< dessutom glömde du sellerin! 3. nej fyfan.. Koka spaghetti med Knaperstekt bacon och lök som serveras med ihopp vispad äggula,grädde(ska inte bli tjock såklart),salt Svartpeppar samt riven parmigiano reggiano. ;) Oh yea IT'S ON!
1. Bechamel är väl ändå ingen ostsås? 2. Ok, busted. Jag är halvitalienare, men du kan ju fan inte påstå att vitlök inte förekommer i italiensk matlagning?! Och hajar inte vad som skulle va problemet med körsbärstomater. Sambal oelek var som sagt frivilligt, jag gillar min sås arrabiata (look it up!). Och rödvin är fan i mig inte fel! 3. Grädde FEL! Och det ska va purjolök i, betch!
Funkenteller P23 1. Noes, det är en fransk grundsås på smör,mjöl och mjölk, men tänkte till lasagnen så ska det nog va ostsås. 2.Woot nej det sa jag inte, sa att jag inte steker min vitlök i bolognese :P fräst vitlök smakar fan röv anus allan pärsson, jag älskar körsbärstomater =) inte i bolognese dock, klart du gör, jag gillar min bolognese med chili,cayene,paprika etc, men nu var det genuine boilognese ;). GAH rödvin i bolognese :< är kanske jättegott men jag måste säga att jag kammar hem den poängen där endå. 3. Nehe? nu tror jag du fuskar, grädden kan stämma där är jag osäker.. :< men purjolök vette fan, har du fakta som styrker det? !
Kellda ostsås smakar ju skit?! hur kan någon tipsa om den? Om man inte pallar göra egen bechamel så är mitt tips KESO!!(ingen som någonsin märkt när jag inte pallat göra bechamel) ojoj va jag ska laga lasange imorgon!!
Redaktionschef
2009-01-11 01:22
Håller helt klart med. Ska det vara ostsås så ska det vara hemmagjord ostsås efter konstens alla regler. Dock behöver man sällan stoppa i så mycket ost som det ofta står i recept. Det kan till och med fungera att bara göra en vanlig, hederlig vitsås (smart om man vill ha ett nyttigare alternativ). Ungefär lika spännande med Kelda ostsås som folk som går och köper en sån där kryddmix när dom ska laga korvstroganoff... kom igen liksom hehe...
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Fatcaesar P22 1. Nej, det ska va bechamel till lasagne o inget annat. 2. Kan va så att du steker vitlöken för länge. Blir den brun så är den förstörd. Beställer du bolognese i italien så frågar dom om du vill ha den arrabiata så för mig känns det som att det är lika rätt. Och när det gäller körsbärstomaterna så tycker jag att du är lite för petig. Där handlar det ju bara om vad man gillar bäst, det smakar ju ändå tomat. Och även fast jag var helt säker så var jag tvungen att dubbelkolla med farsan och det är visst rödvin det ska va. Vitt vin passar bra till risotto (milanese) och kyckling etc. men till tomatsås så ska det va rött. 3. hmmm, kollade runt lite och hittade inget om purjolök fast det har det alltid varit i min familjs carbonara. Kanske inte är det vanligaste men i min bok så hör det till i alla fall.
Funkenteller P23 1. Då hade jag alltså rätt från första början! Wohoo :P 2.Steker inte min vitlök i bolognese. Oh se där, man lär sig något nytt, Och det är med Sambal oelek? Jag har faktiskt aldrig testat att göra en tomatsås på körsbärs tomater, blir för mycket pill och för lite sås känns det som men whatever rides your boat! Jag måste säga att jag ska testa med rödvin, har aldrig sett rödvin någon gång och även när det gäller italienarna själva, Låter intressant. Kan va så att det är svennifierat att ha vitt vin i? 3. Som sagt, whatever rides your boat =) Nu retades jag med dig och det hajade du right? men jag tror att bolognese är varumärkt som det kallas(?) då ska det innehålla vissa saker men är inte säker.. hittar ingen källa till det
Fatcaesar P22 hehe, jag var väl inte helt seriös jag heller, även fast jag tar min tomatsås på fullaste allvar. Men jag tror vi missförstod varandra angående hela bechamel-historian för jag sa hela tiden att man skulle ha bechamel i. Du antydde att jag inte hade muskot i min och det var det jag försvarade. Kul med en "diskussion" i whoa som inte slutar med personangrepp. Kan va min första.
Funkenteller P23 hehe ne förstår det, men blir alltid orolig att.. nej vänta nu? förstod han att jag var ironisk, eller kanske inte? ah snap.. Jo jag är seriös med min med, men som jag säger så är det smak och tycke =) så att skoja om det är ju nemas, ah well jag läste nog fel där :P Men jag kör alltid med Bechamel med muskot i min med! annars äre ju inte the real deal! Det är sällsynt här, och synd fan =/ alla ska alltid visa vilka praktfittor dom är.. "nej jag vet att min sås är rätt.. det sa min farmor 1988" wut? ne orka sånt..
mmm, helt otroligt också med tanke på hur jag började mitt första inlägg, hahaha. Antar att när det handlar om nåt så oviktigt som matlagning och inte Souljah Boi så blir det helt enkelt inte lika hetsigt.
Funkenteller P23 haha stämmer kanske, Matlagning för mig är dock en passion, men man får liksom respektera att vi är alla olika, du kanske gillar svamp i din köttfärsås.. ne fyfan säger jag, men inte jag som ska äta den. Och varför nämner du Souljah boi av alla? det enda jag kan koppla han med är att han sa att han kunde möta vem som helst i spel via xbox, roliga var att Screwattack.com contra med värsta feta videon haha, ganska skoj :)
Fatcaesar P22 öhm, hallå, nu får ju du ta och haja ironin också. Men jag glömde visst att göra en lipande smiley. Hela inlägget var ju på tvärtomspråket typ.
oh uhm:P Jag ska nog lägga mig istället.
Min sambo penslar plattorna med lite vatten i varje lager, det minimerar risken att dom inte göttar till sig i ugnen och nej det blir inte vattnigt. Spenatplattor som någon skrev har vi med, sjukt mycket godare.
Funkenteller: Tror jag kör på din lasagne med Fatceasar's bechamelen där. Men hur mycket av varje ska man ha i bechamelesåsen ungefär, så den blir bra, hehe...?
Ska det inte vara någon ost i bechamelsåsen?