|
|
|
|
|
Vad hatar du när folk säger?
Alla har vi väl saker som vi säger som andra tycker låter fel eller korkat så in i skogen, och på samma sätt finns det ju saker DU stör dig på när andra säger? Det handlar inte om rätt eller fel eftersom INGEN av oss talar korrekt svenska utifrån rådande bestämmelser ifrån t. ex. Svenska Akademien och Språkrådet.
Så, vad stör DU dig på när folk säger? Det kan gälla allt från en speciell meningsuppbyggnad till ett slangord eller bara något riktigt dumt?
Personligen kan jag ibland störa mig på när folk skriver och istället för att.
Exempel: jag tycker om och springa. Jag tycker ju förstås om ATT springa egentligen!
Ytterligare ett exempel: och läsa kvantfysik är inte lätt. Det är ju förstås inte lätt ATT läsa kvantfysik!
Det är ju lätt till när man gör ett sånt här inlägg att man själv blir en måltavla för eventuellt språkhat eller bara rent hat men slösa inte energi på mig. Jag är från Östersund, vi säger allt helt fel, så bespara mig!
Börja hata - NU!
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Alltså vadå, typ skinka?
..
|
|
|
finns så sjukt många fula norska om som man hör varje dag.. tar död på mig
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
Promotor
2009-01-14 18:36
|
Vet inte om jag förstog tråden till 100 nu, men här är ett exempel..
jag: va fin du är den: tack jag: varsågod
vet inte varför, men just dedär "varsågod".. vet inte varför.. ba e så
|
|
|
Det handlar inte om enstaka ord helt utan sammanhang, som "skinka"!
Ett exempel: en kille här på Whoa häromdagen HATADE när folk sade fett i en mening. T. ex. det är fett nice att gå på krogen.
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
kepchup! vafan e d? och att säga typ eller lixom för mycket. eller när folk byter ut ord och säger grejsemojs ist.! harm!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
restinpieces F22 Alltså, handlar det inte om sammanhang!?
..
|
|
|
Sålänge det är något som folk säger så är det på rätt väg! Ett ord för sig själv som man själv tycker låter helt knasigt räcker inte. Jag tycker ju t. ex. att ordet "potta" låter helt idiotiskt men det räcker inte för att få skriva i detta inlägg.
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
klockrent kanoners strålande.
folk som yppar ngt av dessa tre har ett nackskott att vänta.
|
|
|
Restinpieces skrev något bra där då det faktiskt heter ketchup men en del säger "kepchup". Helt knasigt ju!
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
|
|
|
Det finns mycket, t.ex. när folk säger:
"Jag gav han sina pengar" istället för "Jag gav honom sina pengar". Ja, jag är medveten om att i Norrland pratar man så till vardags, men så är jag inte uppfostrad.
"Han fick mycket mer än mig" istället för "Han fick mycket mer än jag"
Folk som använder uttryck som: "Palla" "Orka"
Bara ett par jag kom på nu iaf...
|
|
|
"asså typ när nån säger nåt grejsemojs som ingen fattar eller lixom e helt luddig och mest pratar på ett sätt för att d låter typ gulligt fast mest fjolligt lixom."
satt i ett sammanhang?
|
|
|
Ja, nu börjar det likna nåt här!
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
Det är nog Kalle Ankas fel, för i Kalle-tidningarna när man var liten skrev de alltid "mej" och "dej".
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
Meh, nu raderade jag mina långa rader, darn! Själv lägger jag inte stor vikt på hur folk pratar då jag ändå förstår vad dem menar, förhoppningsvis.. Kul va?
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
|
|
|
wasteapa
Yes, någon såg mitt "långa" inlägg!
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
|
|
|
"näe, jag ska inte med ikväll.. vill vara hemma"
|
|
|
folk som tror att det heter "situationstecken"
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
|
|
|
folk som säger "fara" i stället för "åka"
|
|
|
"det är asnice" "det är asbra" "ditt jävla as" "vilket as"
|
|
|
Dusty Crates: Där har vi väl också ett norrländskt fenomen? :) "Under julledigheten for jag hem till familjen i Lule"
|
|
|
dusty: jag förstår verkligen inte vad det är för fel med det? jag vet att det kan bli problem eftersom vissa anser att fara syftar på att åka längre bort, och att det lätt blir missförstånd. men det är helt klart jämförbara.
|
|
|
i norrländska dialekter tycker jag ordet gnussa e värst. "ja har stått o gnussat i köket hela morgonen." eller " vi va ut o dansa män dä va en karl som stod o gnussa mot mä hela ti'n"
|
|
|
just ja, kom på en till..
inte nog med folk som skriver "LOL".. men folk som faktiskt säger det! skjut mig och kissa i såret, snälla!
|
|
|
den mest retliga och idiotiska fråga i hela världen som jag blir pissed off på dagligen.. exempel "-jag tog bussen hit imorse. -gjorde du?"
"fan vad jag är seg. - är du?"
"jag har hittat 100 spänn på gatan. - har du?"
så jävla retligt, jag vill mörda! vill du? pang pang pang!
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"
|
|
|
|
|
|
wasteapa
HAHAHAH BLÄ
|
|
|
Jag säger lol, and love'in it! Det började ironiskt, men nu blir det att automatiskt 'LOL ÖHÖHÖ' när någon säger något roligt...
Till hatandet:
"Jag gedde honom en present", visst, folk sa så på dagis, men vad i helvete? När man hör 13 + åringar säga det så börjar man ju undra :/
Blunted in stockholm
|
|
|
folk som använder orden vet du som ett "vettu" efter varenda jävla mening i en berättelse.. bondspråk, sträcker mig efter kniven varenda jävla gång jag hör det
eller folk som envisas med att säga interljuv
mama said knock you out
|
|
|
interjuv är en klassiker.. haha, fyfan
|
|
|
Att säga ord som "klump", "mjölk" eller "tölp" utan runda L är ju nästan straffbart. Det hela är ju såklart en fråga om dialekt men tamigtusan vad fånigt det låter.
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
vad är runda l?
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"
|
|
|
undrar detsamme jag..
Blunted in stockholm
|
|
|
^^ spot on!
P-Danielsa är något av en nationalskatt i republiken! haha.
Chillar med låtsas-mpc'n...
|
|
|
Kan väl kalla det ett norrländskt L, blir mest begripligt så. Dalmasarna, värmlänningarna och Närkisarna är stora fans också.
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
apan:
hur kunde du glömma det korrekta uttalet av "Älg"!! Det heter inte (Elj) utan (AAÄÄLJGHiJ)
|
|
|
Ja, L:et ska helst svälgas och frustas ut.
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
Vill inte tänka på hur det låter i Stockholms-bilarna på E14 mot Åre när de ser en älg.
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
Jag hatar verkligen när folk försöker smyga in saker, typ jantelovers. Folk som inte kan ta att man säger något bra om sig själv utan att de måste smyga in att man har stort ego, gärna med hehe så man ska tro att dom skämtar men det gör dom verkligen inte. Hatar fan jantelover kommentarer i alla dess former.
|
|
|
Det är inte dig det är fel på, det är mig.
be the change
|
|
|
När man får ett svar som lyder; "Är det så?"
Det är inte bara ouppfostrat utan rent av oartigt!
|
Hangaround
2009-01-14 20:51
|
jag HATAR folk som avslutar sina meningar med "...om man säger". inte "..som man säger" och inte "om man säger så.." - utan OM man säger.
"alltså, jag skulle köpa en tröja som inte riktigt var röd utan kanske mer hallonröd, om man säger.."
först trodde jag det var ett östgötskt uttryck men jag har hört folk från andra ställen använda sig av denna hemska fras så antingen är det något nationellt jag bara sluppit undan innan eller så har den härliga östgötskan spridit sig.
you killed the part of me that cares.
|
|
|
Folk som överanvänder ordet "dock". Och på helt fel ställen dessutom.
One chapter a day
|
|
|
Jag stör mig verkligen på när folk avslutar en mening med så...
Eller när folk säger "större än mig". Det heter förfan större än vad JAG är. Hur svårt kan det vara?
!LÅS INTE DEN HÄR TRÅDEN!
|
|
|
"större än mig" funkar väl? snarare "större än vad Jag är" som låter lite skumt, lr inte direkt men om man inte orkar säga "större än vad JAG är" så e första ex. bra
dialekter är en stor del av detta problem.
jag hatar folk som säger "LOL", fruktansvärt barnsligt, räcker me o höra lillbrorsan skrika det under otaliga CS-sessioner, samma sak med "OFTA!", rikligt störande
|
|
|
När folk säger negerboll. Och motiverar det med att "vi alltid sagt så".
|
|
|
"spendera tid med ngt", vidrig anglicism, det heter "tillbringa tid med ngt".
till den grad tt jag drar moig för att säga "spendera pengar", som är korretkt..
"seriöst" istället för "allvarligt", också en anglicism, dessutom ganska ny, har ploppat upp vad jag upfattar de senaste 6-7 åren. Låter allmänt efterblivet, du hör alldrig någon med djupare språklig insikt använda det.
att överdosera "typ" och "liksom" är helt lugnt i jämförelse. fy faen,
|
|
|
Slug: det heter större än jag/du och inte större än mig/dig..
regeln säger att man ska kunna sätta vad framför.. "större än vad jag är" och inte "större än vad dig är"
|
|
|
"Än mig" är accepterat av lingvister, bara småborgerliga svenssons som protesterar mot det är min erfarenhet.
|
|
|
hatar folk som säger "du vet va?" efter varje mening eller bara "va?" efter varenda jävla mening! sjukt störande! fast samtidigt skrattar jag när nån säger så så jag tycker nog det är lite roligt oxå :P
|