I början av Januari 2014 låstes Whoa. Du kan fortfarande logga in i några månader. Forumen kommer vara tillgängliga på obestämd framtid. Läs Mer »

Min man får inte studera

Övrigt - Blandat

2009-01-24 19:03

Min man får inte studera

Då får han inte bidrag från försörjningsstöd.
Han kan inte ta lån på CSN då han inte har PUT utan bara tillfälligt PUT. (om ett år får han PUT) När han läste på SFI fick han pengar från SOC, nu när han klarat SFI och vill fortsätta studera vid komvux säger de att han ej får försörjningsstöd! Trots att han står till arbetsmarknads förfogande får han inte pengar, detta är ett krav för att få försörjningsstöd och han uppfyller det.
Finns folk som läser på SFI i 5-10 år och har försörjningsstöd.
Nu måste han sluta studera och sitta hemma och då får han pengar.

Det är konstigt att socialen och svenska myndigheter i allmänhet inte belönar folk som vill arbeta och skaffa en utbildning! Han kan inte få något jobb, de sparkar ju folk med utbildning för att det är lågkonjuktur, hur skall någon som saknar utbildning få ett jobb. De tycker det är bättre att han skall sitta hemma i 1,5 år och få pengar hellre än att han nästan är klar med sin utbildning om 1,5 år.

Har någon varit med om samma sak? Alltså blivit nekad CSN och försörjningsstöd? Finns det något man kan göra? Vad säger lagen?
Vi har varit kontakt med socialen vid ett antal tillfällen och de ger oss inget konkret svar varför han ej kan få studera sålänge han är beredd att jobba om han får ett arbete!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2009-01-24 19:08
Byråkrati och alla dessa jäkla grejer myndigheter har för sig.
Bli rejält arg, tryck på, tryck på lite till o gå till pressen... ?!

Kanske inte riktigt samma sak, men jag fick inte plugga på komvux för min a-kassa förrän jag hade ringt, skickat brev och skrikit x antal gånger. De gav med sig till slut, men vägen dit var tråkig och lång.

Lycka till!

2009-01-24 19:25
Håller med om att systemet är rätt rostigt på många håll och det suger verkligen när man hamnar mellan...

Ta en sån enkel sak som fribeloppet på csn som ju är en ironi av stora mått speciellt nu med en borgerlig regering med sin sk. arbetslinje. Jag har ett rätt välbetalt jobb som jag med lätthet skulle kunna jobba säkert 1,5 ggr fribeloppet som jag har med fullt studiestöd. Men jag får ju inte detta utan måste gå och räkna antalet timmar så jag inte kommer över gränsen och samtidigt leva snålare än jag egentligen behöver.
En rotnonchalant kannibalistisk kulturkameleont med omättlig hunger för allt från tahitisk högerprogg till ethiopisk slapstick.

2009-01-24 19:43
berimbau, att du inte får jobba mer än vad du gör? tsss. Klart du får, men det är bara det att du då inte är berättigad till det studieSTÖD som erbjuds de som behöver ekonomiskt stöd för att kunna studera. Bara att välja om man anser sig behöva det stödet eller ej.

Har du möjlighet att jobba och tjäna in mer pengar och samtidigt studera så är det bara att göra det valet.

Sorry för OT men fribeloppet är lite väl bespottat.
Hepp och pepp

2009-01-24 22:15
välkommen till den "civiliserade" vuxenvärlden.. plugga, jobba, svält på pension, och sen dö. och de som lever på under 100 spänn om dagen skulle gör vad som helst för att få chansen att leva som en svensson.. sorgligt värre.
sen tycker majoriteten att vi ska skatta oss lyckliga som har det så "bra" som vi har det :D helt hysteriskt roligt hahaha
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-24 22:25
Conspicous

Bra idé. Men vi kan ju inte leva på enbart -mitt- studiebidrag fram tills de har ändrat sig. Vi har ju en hyra och räkningar att betala, plus alla böcker man måste köpa!
Gah

men tack för rådet! Tur att det löste sig för dig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-24 23:38
Trots att han står till arbetsmarknads förfogande får han inte pengar, detta är ett krav för att få försörjningsstöd och han uppfyller det.

Man står inte till arbetsmarknadens förfogande om man studerar. Där har du svaret. Sen är det självklart problematiskt att en individ inte kan utföra denna typ av syssla under tiden, men även de som arbetar på socialtjänsten måste hålla sig efter de regler som finns. Ser dock ingen anledning till att det inte skulle gå att ordna detta på något sätt, så ligg på socialtjänsten och överklaga varje beslut ni tycker är fel. Det går ju uppenbarligen att få bistånd och samtidigt göra socialtjänstens jobb, så då tycker man att även studier borde vara möjliga, särskilt i en tid som denna.

berimbau
Ta en sån enkel sak som fribeloppet på csn som ju är en ironi av stora mått speciellt nu med en borgerlig regering med sin sk. arbetslinje.
tanken är att heltidsstudier just ska vara heltidsstudier. Inte för inte är fribeloppet högre vid deltidsstudier. Har du för mkt tid över till annat är det egentligen utbildningen du ska ifrågasätta och inte fribeloppet.
cry me a river!
--> thcrew

2009-01-25 01:20
joda

jo, hans kurser går även att läsa på distans och kvällar. OM han skulle få ett jobb kan han lätt fixa både jobb och skola. Han studerar ej heltid för han är bara reserv på den fjärde kursen, så det blir tre kurser och inte så långa skoldagar, så rent praktiskt kan han sköta ett kvällsjobb.

Håller med dig, lågkonjukturen ger ju inte fler jobb precis och det vore otroligt bra om han fick ett jobb då han vill jobba och vi skulle få en stabil ekonomi. Men, men...

Jag skall följa ditt råd. tack.

2009-01-25 01:25
La Latina
Det tror jag med, men det är möjligt att Socialtjänsten inte delar den uppfattningen. Det bästa sättet tror jag är att börja studera och sen överklaga det beslut som ni får av Socialtjänsten. Om dom nu totalvägrar. Att han kan sköta ett kvällsjobb räcker dock inte, han måste vara 100% tillgänglig och 100% arbetssökande, och det är där skon klämmer. Med lite tur kan rätten göra bedömningen att studerandet är av sådan art att det fortfarande kan anses att han står till arbetsmarknadens förfogande.
cry me a river!
--> thcrew

2009-01-25 02:36
Man får inte studera överhuvudtaget om man går på soc eller har a-kassa, oavsett man pluggar kvällar eller bara 1 dag i veckan, man måste alltid stå till arbetsmarknadens förfogande.

2009-01-25 02:39
d bästa ni kan göra är att han går till soc, o säger att ni inte är ihop, eftersom om man bor sambo måste man försörja varandra, sen går han ändå i skolan. soc ringer inte runt till alla skolor o frågar om folk går där.

2009-01-25 03:05
Pengar är väl inte gratis?
Varför gråter ni för att ni inte får gratis pengar?(Finns inga gratis pengar, det är alltid någon annan som har jobbat för dem.)
Gå ut och skaffa egna istället. Så enkelt är det.

2009-01-25 03:22
joda

Det låter som att det är doable. han går redan i skolan, men de kräver att han slutar innan han får pengar. kruxet är ju att CSN ej ger pengar heller.

päronpung

vi är gifta så det går inte direkt att säga att vi inte är ihop utan att vi skiljer oss.
Jag kan förövrigt ej försörja honom på studiemedel som är beräknat för en person då jag också studerar ej har ett arbete.

serser

Men gud, väx upp. "pengar är inte gratis" öh, nej precis.
Enda sättet att skaffa "egna pengar" som arbetslös är att panta burkar eller att råna en bank, jag pluggar på heltid så har inte direkt någon tid till det, skämt åsido. Vi har en lag i sverige som säger att man har rätt till ersättning som arbetslös eller studerande, det gäller för alla även dig. :)

2009-01-25 13:10
"PUT" och "SFI" är kanske inte förståeliga förkortningar för de flesta.
www.discotheque.se

2009-01-25 13:16
Alla ni fribeloppsriddare i blank rustning, jag förstår verkligen idén och är väl medveten om den. Men komigen i praktiken finns det ju små möjligheter att överleva utan att både ta fullt studiestöd och jobba. Min poäng var inte bara till att saken i sig är fel utan att synkoniseringen med andra delar av systemet verkligen inte funkar.

Hursomhelst tycker jag att frågan om studiestöd är en rättvisefråga. Ska jag som inte har möjlighet att få hjälp hemifrån eller har ett sparkapital kunna studera och samtidigt vara vuxen med allt vad det innebär i ansvar (ex. boende och andra utgifter). Tycker man det ja då borde man ju förorda ett värdigt studiestöd eller åtminstone möjligheten att komplementera det på det sätt man vill, må så vara om det är tradera-auktioner, jobb eller daytrading.
En rotnonchalant kannibalistisk kulturkameleont med omättlig hunger för allt från tahitisk högerprogg till ethiopisk slapstick.

2009-01-25 15:16
coolhomosexuell

PUT - permanent uppehållstillstånd
SFI - Svenska för invandrare

2009-01-25 18:30
antog det, men poängen kvartstår.
www.discotheque.se

2009-01-25 19:17
coolhomosexuell

må så vara. Men nu är det ju solklart? :)

2009-01-25 21:45
Var med om samma sak med min förra kille... När vi bodde i kalmar kommun så var det inga problem han fick försörjningsstöd. Men när vi kom till Växjö så var de otroligt otrevliga o vi levde på mitt CSN i ett år--- tärde som utav helvete på förhållandet... Har kompisar som har gått igenom samma sak så det är inte helt ovanligt...
true love is so rare, but don`t u worry i`m going no were//MRS MONDAY

2009-01-26 03:38
berimbau
Men komigen i praktiken finns det ju små möjligheter att överleva utan att både ta fullt studiestöd och jobba.

Det finns goda möjligheter att överleva utan att arbeta extra, jag klarade det med en hyra på 4200. Sen att man inte har råd med allt man vill ha råd med är en annan femma. En annan stor bov i dramat är kurslitteraturen. Är det något vi ska förändra så är det litteraturfinansieringen, det är den överlägset orättvisaste utgiftsposten, tätt följd av boendekostnaden.
cry me a river!
--> thcrew

2009-01-26 18:59
joda: att du klarade att bara ta fullt studiestöd med en hyra på 4200 kr är ju bara att applådera till. Men jag håller inte med om att det finns "goda möjligheter att överleva", visst man svälter inte, långt ifrån, men man tvingas försaka väldigt mycket som en mycket stor del av befolkningen i övrigt kan ta sig råd till, något som jag finner rätt orättvist.

trevligt att du tar upp kurslitteraturen. Mina böcker förra våren kostade mig 4500 kr och då handlade jag allting nytt på kåren. Hade blivit snävt med min hyra på 4500 varje månad (12 mån hyra utan el) och palla den utgiften, isf. skulle jag behövt sitta och läsa referensexet på biblioteket på varje bok... good show, good show...

2009-01-26 19:11
men man tvingas försaka väldigt mycket som en mycket stor del av befolkningen i övrigt kan ta sig råd till, något som jag finner rätt orättvist.
Självklart, men så länge som studenter bränner +1000kr i månaden på fylla funkar det samtidigt dåligt att gnälla. Sen att det är knepigare om man tex har barn osv är självklart. Finns ju förövrigt bostadsbidrag att söka för de flesta om de inte har jobb.

Mina böcker förra våren kostade mig 4500 kr och då handlade jag allting nytt på kåren.
Mjo, det slår lite snett som sagt, såväl spridning under terminen som totalsumman. Jag har klarat mig rätt billigt undan, men vissa kan ju få lägga ut 1500 i månaden på litteratur om det vill sig illa. Att låna/köpa begagnat går ju inte alltid heller. Slopad moms på akademisk litteratur vore väl ett första steg i rätt riktning.
cry me a river!
--> thcrew

2009-01-26 22:29
det finns faktiskt biliotek där man kan få tag på nästan alla kurslitteratur.

2009-01-26 22:33
päronpung
det där är inte sant, det har iaf aldrig varit det för min egen del. finns litteraturen finns den i ett begränsat antal exemplar som inte är i närheten av antal studenter, att du dessutom endast kan låna boken i 14 dagar gör inte saken bättre. Hade det gått att låna all litteratur för alla studenter hade det inte varit något problem, nu går inte det. Även om jag klarat mig jävligt billigt undan har inte alla det, vilket jag tycker är orättvist.
cry me a river!
--> thcrew

2009-01-26 23:01
böckerna brukar finnas på andra bibliotek än just skolans.

2009-01-26 23:17
Nåja, tråden handlar om något helt annat än detta, så vi kan lämna det här. Jag skulle dock bli förvånad om särskilt mkt av min kurslitteratur finns på statsbiblioteket eller något annat av kommunens bibliotek. (Kursen jag läser nu är ett sällsynt undantag då vi även har en skönlitterär bok som till och med finns som ljudbok :D)
cry me a river!
--> thcrew

2009-01-26 23:36
jo d e ju klart att d beror på vad man läser, men mycket litteratur finns att få tag på via biblioteken, eller begangnade. eller varför inte kopiera upp en bok? :-p jobbigt men billigt

2009-01-26 23:37
plus att man faktiskt kan sälja av sina böcker när man är klar

2009-01-26 23:46
man kan ju plugga utan att berätta det för någon (myndighet).
sen kan man väl tenta av dom grejerna? annars kan han ju läsa dubbelt om ett år eftersom han redan kan hälften.. voila!
vadå? jag dyster?

2009-01-27 00:08
päronpung
att du kan sälja boken hjälper inte när du står i butiken och ska betala den. Det är inte heller någon garanti att få den såld. Att kopiera böcker är olagligt och alltså inget systemet ska ha som tänkbar lösning. Särskilt billigt är det inte heller att kopiera upp tusentals sidor.
cry me a river!
--> thcrew

2009-01-27 01:54
ja det är klart, men jag säger bara att det går att få tag på litteraturen på andra sätt, än att köpa den till fullpris o skolan, där dom är dyrast.

student bay har ju kommit, sen hur mycket böckar dom har vet jag ej.

2009-01-27 02:14
Student Bay är ju inte heller särskilt lagligt. Människor ska inte behöva bryta mot lagen för att få ekonomin att gå ihop, då är det något fel på systemet.
cry me a river!
--> thcrew

2009-01-27 03:10
det är alltid systemets fel :-p

2009-01-27 11:19
de e knas. själv har jag precis tagit lärarexamen, finns inga jobb, arbetslös utan något ekonomiskt stöd eftersom man inte har jobbat upp nån akassa o får inget soc för ja bor med min tjej... gött e de!
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2009-01-27 14:24
hastla baby!

2009-01-27 18:10
Spyder
Varför ska du få soc om du har en flickvän som kan försörja dig? Känns som det finns andra som behöver det mer även om jag förstår att det kan kännas surt.
cry me a river!
--> thcrew