I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan jag äta min köttfärs?

Övrigt - Blandat

2009-01-29 13:52

Kan jag äta min köttfärs?

Min mamma, pappa och flivän säger alla olika.

Tog upp den ur frysen för 2 dagar sedan, 1 dygn för tina i rumstempratur, och 1 dygn i kylen. Nu är det så att den har fått lite vita fläckar överallt.

Är det lugnt?

Vilket som är min chiliconcarne klar när som helst, får väll se om jag dör.

work some magic

2009-01-29 13:55
Vita fläckar? Är det fettet så är det lugnt antar jag (har inte sett vita fläckar på min köttfärs nånsin så jag vet inte) men är den gråaktig är det bara att slänga..

2009-01-29 13:56
Steker du den så dör eventuella bakterier i vilket fall. Borde klara dig du.

Btw är det kött från ICA så vill jag att du skriver testamente med där du skänker dina tillgångar till whoa.nu

2009-01-29 13:58
lukta på den? luktar den inte gubbfot så käka på du!
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2009-01-29 13:58
Brodin1 P20

Vet du hur Lik luktar? jämför, Du bör kunna se om det är mögel eller ej, Och nej mögel kommer inte så snabbt i kylen, Det beror dock på hur länge den har legat i frysen. 1 år?

Lukta på den.. Och var inte paranoid, Allt dött kött luktar inte gud, men sålänge det inte luktar starkt surt och lik så är det okej.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2009-01-29 13:59
vit/gråkaktig ja?

vafan jag sitter ju här med en smarrig gryta framför näsan, jag vill äta den!
work some magic

2009-01-29 13:59
Det värsta som kan hända om den är lite sur är att du får ränneskita typ, dålig i magen och sitter på toa en stund.

Du blir sällan dödssjuk.

2009-01-29 14:00
Fatcaesar P22

Den var inte "hårig", ska lukta på andra halvan jag frös in igen..
work some magic

2009-01-29 14:01
Frös in igen!! Haha jag ska aldrig äta din mat :D

2009-01-29 14:02
haha, jag har dåliga skills i köket, men jag försker åtminstone att göra helt eget :D *pik pik till en annan trådskapare*
work some magic

2009-01-29 14:03
Brodin1 P20

Du ska inte frysa in köttfärsen igen om du tinat den, du skapar bakterier när du tinat den etc. Inte bra.

2009-01-29 14:05
hahaha fyfan vad ackligt. du kommer pissa med arslet om du kakar det dar sager jag

2009-01-29 14:06
NU HUGGAR JAG IN, jag kan inte motstå frestelsen.
work some magic

2009-01-29 14:07
lycka till snusko

2009-01-29 14:09
Du får väl skriva om du blir magsjuk sen :)

yessir,

Vadå snusko? Om det inte är något fel med den så är det väl inte? Om köttfärsen luktar lik så känner man det.

2009-01-29 14:10
bakterina dör väll om man steker de stenhårt iaf.
work some magic

2009-01-29 14:11
Fatcaesar P22

Man fryser inte in tinad kottfars igen, det ar att snuska sig. I ovrigt skulle jag inte chansa, sa nar det galler just kottfars som latt kan bli en bakteriehard sa lagar du till nagot av det sa snart du tinat det. Luktsinnet kan du lita pa nar det galler mjolk och mejeriprodukter ja. Tank lite.

2009-01-29 14:12
Brodin1 P20

Som sagt, Happy diare pa dig. Nu ska jag ut och klamma en pizza.

2009-01-29 14:17
Brodin1 P20

Njae

yessir

Ursäkta mig? läs vad jag skrev ovanför.
Att man inte ska frysa in köttfärs som man har tinat, Bara om man tillagat det och ska andvända som lunch.

Och luktsinnet funkar bra till köttprodukter, Jag vet jag har jobbat i branchen, sen så måste man gå på båda delarna, Ett kött som ör mögligt men inte luktar något kan beror på massvis med saker, nu är han dock hemma så luktsinnet bör räcka för att veta om det är bra eller dåligt.

2009-01-29 14:19
sååå, Brodin hur mår du nu efter? =)

2009-01-29 14:22
att laga "helt eget" är inte att man använder bakterier som krydda haha! till nästa gång har jag ett tips ang. frysta saker typ köttfärs:
Ha det fryst ända tills du ska laga det, häll upp en jävla massa varmvatten och släng ner hela förpackningen i nån halvtimme-trekvart så tinar det tillräckligt för att du ska kunna dela upp det och fräsa upp i stekpannan. är det fortfarande lite isigt så börja med lite lägre temperatur på plattan (typ 5 om du brukar steka på 7) och kicka igång 7an sen när den inte är klumpig längre.

2009-01-29 14:22
ont i magen, men det har jag alltid för jag äter så mycket, återkommer med resultat ikväll.
work some magic

2009-01-29 14:23
ja inkuberingstiden är väl mellan 6-8 timmar för magsjuka :P

2009-01-29 14:28
-verbose- P24

Jag håller inte alls med dig där,
du bör låta köttet tina tills rumstempurerat, Skapas inga bakterier av det.
Nu kan jag inte garantera att det gäller vid köttfärs så ta det lungt med mig, men kött ska aldrig shock stekas, det ska vara rumstempurerat för att det inte ska bli segt etc, nu så maler hela sveriges kottproducenter köttfärren så jävla finmalt så att det spelar kanske ingen roll.

Dock, när det gäller köttbitar så.

Brodin1 P20

Du bör känna något i magen efter 1-2 timmar :) det västa någon timma efter det.

2009-01-29 14:33
Haha okej men då ska jag vänta tills ikväll =)

2009-01-29 14:34
Jag käkade köttfärs som legat i kylen några dagar. Helt grått och luktade ytterst otrevligt. Gjorde hamburgare, svinäckligt. Blev dock inte dålig i magen eller nåt.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2009-01-29 14:37
Dog av skratt när jag läste "Andra halvan jag förs in igen" Dagens ungdom snål och INTE petiga humm humm, Ät den å se hur den smakar.
The News called it crack, i called it diet coke..

2009-01-29 14:39
Gjorde hamburgare, svinäckligt.

hahaha! Joe skiljer på tips och upplysning som få andra :D

Fatceasar, ja det är klart, men det går fortare om man lägger det i hett vatten. Köttbitar håller jag med dig att de ska vara heltinade, de ska ju stekas mycket längre och värmen ska gå igenom hela osv.

2009-01-29 14:50
usch
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-29 15:14
Följer detta med spänning.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!
Toastare

2009-01-29 15:42
Lukta på den, luktar den unket släng den..

men inget kött tål att värmas till rumstemperatur och sen kylas ned igen.. bakterierna älskar det och förökar sig som om din köttfärs vore ett harem.

Ha så skoj på toa!
Jag skyller allt på Emma!
Producent

2009-01-29 15:56
Jag hade hellre tryckt i mig 3 askar läkerol än den köttfärsen.
Toastare

2009-01-29 15:59
jag med.. för jag vet exakt hur den köttfärsen luktar. Man ska äta god mat. Unna sig!!
Toastare

2009-01-29 15:59
hade nog hellre ätit lite laxermedel rakt upp och ned också..

2009-01-29 16:16
har också köttfärs i kylen .. men palla låta den tina en hel dag .. jag värmer skiten i mikron sen steker jag skiten
Get Random!
Toastare

2009-01-29 16:20
Värma i micro gör ju inte, man tar fram den ur frysen.. tinar i micro och steker.

det är som folk som kommer med lunchlådan och ställer den på diskbänken..

2009-01-29 16:42
Jag tycker det är äckligare att käka laxermedel rakt upponer istället för en nice chili con carne!
De är säkert inget fel på din köttfärs. God damn, hur tror ni det ser ut på de lokala gatuköket/pizzerian?

yessir; Skämta inte om att pissa med röven, de är inge kul. Att tömma kroppen på vatten via rektum är inget man skojar om, fy helvete. Aldrig mer chilinötter.
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard
Toastare

2009-01-29 16:47
Rapsodisk, Bägge mina närmsta pizzerior gillar pizzor och gör ett bra jobb med bra råvaror. Varför dra alla pizzerior/gatukök över en kam? Gatukök.. äter nån nått mer än korv eller mosbricka där?

Jag gillar också nice chili con carne, det gör man med bra råvaror..som all god mat. Man kan inte steka bort unken smak av dålig köttfärs.

Äter man nått dåligt så känner man det även efter tillagning, gör man inte det så är ens smaklökar ändå inte värda nått bättre.

2009-01-29 16:57
Härligt att du har så softa pizzerior i närheten. Det jag ville påpeka var att magen tål mer än vad man tror, man har nog ätit en del skit utan att man vet om de.

Bra råvaror är ju alltid bra, men man tager vad man haver. Jag är iaf. inte kräsen. Sen är nog TS köffärs inte så dålig. Det luktar/smakar ju tydligen inget speciellt.
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard
Toastare

2009-01-29 17:00
Ja, klart magen tål det.. men det smakar ju unken köttfärs.

Köttfärs blir dåligt snabbt eftersom den flesta köttfärsen redan är förpackad med speciell gas i förpackningen som gör att den håller längre.
Han har väl dålig smaklökar..

2009-01-29 17:23
Rapsodisk P20

At du dina gamla kottfars for den kan ju vara bra?! Jag har rad att slippa chansa.

2009-01-29 17:26
tinar menar jag såklart.. jag tinar köttfärsen i mikron på högsta effekt i typ 5min . sen steker jag den :) samma med kyckling
Get Random!

2009-01-29 17:32
KinG-PhiL

Man tinar inte nagot pa hogsta varmen. Du varmer saker pa hogsta varmen, det ar en markant skillnad. Och kottfars ska inte varmas upp p.g.a just bakterierisken.

2009-01-29 18:55
igår åt jag fyra månader ung köttfärs som hade legat i frysen hela tiden, tillagade den väl och än sålänge är jag inte död iaf:)
Anima Sola

2009-01-29 19:00
challma P20

ok, jag antecknar.

2009-01-29 19:32
UPDATE:

Nu ska jag gå och utöva den berömda "2an" på den vita stolen.
Jag återkommer med resultaten från prestationen och dens konsistens.

STAY TUNED
work some magic

2009-01-29 19:37
Iiih! Spännande!!!
One chapter a day

2009-01-29 19:44
yessir

aiight..

har i alla fall alltid gjort så (A) .. jag lever än så länge :)
Get Random!
Rappare

2009-01-29 20:02
Vafan, fryser man köttfärs delar man ju upp det i 500g/påse så att man inte ska behöva frysa in efter man har tinat ett kilo.
Varför har man ens köttfärs i frysen flera månader? Man gör väl rimligtvis slut på maten innan man handlar ny. :S
Och att "tina" köttfärs i micron på högsta är ju bara dumt. Då får man ju en frusen boll i mitten som tillagas mycket saktare än resten av färsen, och så vår man stå i spisen hur länge som helst.

gosh

2009-01-29 20:19
KinG-PhiL

se där!

Rappare

2009-01-29 20:33
haha är de inte typ en timme sen nu?
Tears of Liquor EP
https://soundcloud.com/nicoelrico/sets/tears-of-liquor-ep