I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nikotinberoende

Övrigt - Blandat

2009-02-05 19:57

Nikotinberoende

Hej,

jag vill helst inte gå och dras med några beroende av olika slag men jag avnjuter gärna en cigg i gott sällskap eller under en promenad. Jag skulle vara glad över att få veta hur lång tid det tar innan ett nikotinberoende skapas.
I och med att jag fyllt 18 för ett tag sedan har det rökts lite fler cigg än innan.
Jag röker ca 3 ciggaretter per dag och har gjort så i ett tag nu, det låter och är kanske inte så mycket men det är bäst att vara på den säkra sidan.

Behöver jag oroa mig för att bli beroende om jag håller mig på denna nivå?

2009-02-05 20:08
Rök inte alls, det går inte bara lite.. ett tag sen kommer du sitta där med ciggjäveln i flera jävla år och inte kan sluta för det är det vanligaste o göra i hela ditt eviga liv.
Fucks your life up crew
Tjabo!
Admin

2009-02-05 20:16
Jag skulle tippa att du redan är beroende, tyvärr.

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2009-02-05 20:28
Jag insåg inte själv att jag var beroende förrän jag bestämde mig för att lägga ner cigg..
Så prova att inte röka alls, och känns det jobbigt - välkommen som slav under nikotinet!
Om det funkar bra att inte röka så är det bästa rådet jag kan ge att keep it that way.

Ingen här kan svara på hur många cigg du måste röka innan just du blir beroende.
One chapter a day
Producent

2009-02-05 20:34
mysko det där.. provade röka i perioder när jag var i samma ålder men kände aldrig något, hur djupa bloss eller hur många cigg jag än tog så jag fattade aldrig poängen med det och fortsatte inte
däremot när jag tog min första snus så var det rena heroinkicken och fastande efter en vecka typ
märkte inte att jag var beroende dock förrän jag försökte dra ner på det/sluta helt
har än idag svårt med att dra ner på det och tampas med det varje dag typ men att sluta helt vill jag inte ens
men varför är jag immun mot cigg? fler som är det? undrar jag...:S

2009-02-05 20:35
Jag röker inte, men så fort jag känner doften av ny bryggt kaffe så blir jag sugen på att avnjuta en kopp med en cigarett i handen. Konstigt det där.

2009-02-05 20:41
Kanske för att en kopp kaffe och en cigg är som korv med ketchup
Fucks your life up crew
Tjabo!

2009-02-05 20:43
Tvivlar starkt på att du kan ha utvecklat något tyngre beroende av nikotin på den dagliga dosen. Skulle inte tro att det ens kan kallas ett beroende, rent fysiskt.

Men man ska fan inte underskatta tyngden i rökningen som avkopplande och social ritual. Med tanke på de relativt små doser nikotin det handlar om för de flesta halvpaketsrökande människor tror jag fan att det är de rituella delarna som är mest centrala i deras beroende.

Jag håller som bäst på att sluta snusa. Har slutat röka tidigare när jag inte snusade. När jag slutade röka kände jag mig mest lite rastlös och stressad samt att synnerhet var jag skraj att det skulle vara asjobbigt och att jag inte skulle klara av att sluta. Att slusa snusa är mer en fråga om de-tox, skälvande händer, kallsvettande och bultande huvudvärk :).

När det väl är klart är det bara att inte köpa snus något mer. Skillnanden med cigg är att det slänger ju fan folk omkring sig hela tiden, snus måste man be om.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2009-02-06 15:52
jag har rökt ungefär som du i 8 år. typ rökt ett paket varje gång jag festar, mellan 1-10 cigg övriga dar. ibland bara feströkt. ibland inte alls.
jag blev aldrig beroende
men det är ju olika från person till person, en del har beroende personlighet, en del inte
when I play doctor, I play to win

2009-02-06 16:17
Om du röker bara då och då ska du sluta upp med det nu. I tanke på att du har fyllt 18 så kommer snart tanke gång gå över till "tjaaa, man kanske ska dra och köpa ett packet cigg nu efter jag just har sett klart den här filmen. Kan alltid vara lite mysigt och ta en promenad sammtidigt" Trust me, i know!

Vi finns i varje hörn

2009-02-06 16:44
när du röker ensam är du hooked.

2009-02-06 16:48
man its the fucking devil!!!!!!!!!! jag kämpar som en jävla idiot .. men inte rökt nu på snart 3 veckor går ganska bra. segt att jag inte kan kröka för då skiter sej allt

Producent

2009-02-06 16:52
bäst är nog att trappa ner successivt, kanske med hjälp av nikotinläkemedel som gör att man istället för att röka/snusa tar plåster eller tuggummin så man vänjer sig av vid själva rutinen att röka/snusa

annars finns ju läkemedel som zyban men också nåt nytt e på väg som heter Champix
verkar lovande

2009-02-06 16:57
jag är snarare fast i snus-träsket, och trodde inte att jag var beroende...jag önskar jag kunde skära ner på det så man åtminståne fick ut nåt av den snus man tar, blir de för ofta får man ju aldrig den där sköna nikokicken ;)

om jag röker känner jag ju sällan nåt då heller då snus innehåller mkt mer nikotin än cigg, dock kan de va gott me en cigg om man festar lite lr tar en kaffe..

om jag ska sluta är det inte för hälsorisken så mycket som för att de e dyrt och man får gula tänder...men men..

Producent

2009-02-06 17:01
Slug P22
jag snusar och försöker hela tiden trappa ner
det inser jag också att om man jämt har nikotin i kroppen så blir det till slut ett normaltillstånd som man jämt måste uppehålla med att ta snus

brukar köra med onico eller ingefära ibland (ingefära funkar bäst) och lider en del för att kunna få ut nåt av snusandet, man får typ lida för att njuta!

2009-02-06 17:48
xlnt:
hehe ja fyfan, de är inte lätt...jag kan klara av att inte snusa på ganska många timmar, men till slut tar man en bara för att det vore gott, inte för att jag börjar darra lr nåt...

jag köper numer bara en dosa åt gången, så jag behöver anstränga mig o gå o köpa ny ibland..om man har ett lager så känner man ju att..tja jag kan ju ta en nu direkt, har ju så många...inte bra.

ska testa onico nån gång, har gjort de en gång för länge sen, de smaka piss, tydligen finns de nån ny smak nu..

ingefära ja..hmm får se om de ska testas oxå..

2009-02-06 21:55
Henko, tyvärr är det insnöade personer som du som lättast blir beroende av så starka produkter som nikotin, du har tur att du troligtvis är en av de få som är mer resistant emot drogen.

Slug,
Tyvärr är den där "nikokicken" knappast värd att kalla kick, den får dig att återgå till en nästan normal nivå i stress, spänning, koncentrationsförmåga, etc. Nikotin är inte ett uppåttjack, utan tvärt om. Tyvärr vet jag det av egen erfarenhet.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-02-06 22:00
Jag rökte nästan 1 paket om dagen i ungefär ett halvår. Och jag kunde lägga av om jag ville, efter 4 månader la jag av i 2 veckor, men började sen igen för det är mysigt faktiskt. Och sen dess nu röker jag bara 5? cigg om dagen? Inte ett dugg beroende, bara skönt att avnjuta en cigg liksom..
be the change

2009-02-07 02:34
Negative - Jasså? Det jag påtalade var att nikotin är en mycket beroende framkallande drog, som sagt håller jag på att sluta snusa just nu och genomgår en trainspotting detox process. Det är bara inte så jävla enkelt att man blir beroende av första ciggen och sen är det lika jobbigt att sluta som det är för någon annan.

Nikotinberoende viktas av mängd, mer nikotin öppnar för fler nikotinreceptorer. Fler receptorer = större känsla av obehag när man inte får sitt nikotin. Alltså, ju större mängd desto större blir beroendet.

Den här killen röker 3 cigg om dagen och jag har upp tills nu snusat en dosa om dagen. En dosa snus motsvarar 6 x mer nikotin än ett paket cigg läste jag när jag kollade lite om tips för att sluta snusa. Om han röker mindre än en sjättedel av ett paket / dag skulle min nikotinkonsumtion vara ungefär 40 gånger högre än hans. I och med att det ändå är möjligt för mig att sluta, menar jag att det rent fysiska beroendet av nikotin inte kan vara mycket att tala om på 3 cigg om dagen. Jag klarade inte att gå 20 minuter utan en snus, innan jag började känna av det.

Ytterligare utöver detta menar jag också att det är överdramatiserat att sluta röka nu för tiden. Det var svårare att slut röka förr. Förr när folk rökte 2 paket cigg om dagen, eftersom de hade fullt tillträde till att röka under hela arbetsdagen, hemma på kvällen, ute på krogen och dylikt. Numera är rökning i mycket högre grad en mitt i mellan aktivitet. Alltså är vår bild av att sluta röka influerad av våra föräldrar som reducerades till spattiga nervvrak. Det berodde också på att de rökt i 20 år och rökt dubbelt så mycket per dag. Fan själv har jag sällan tid att sätta i mig mer än ett halvt paket om dagen.
Groupie

2009-02-07 06:50
Vad är detta för tråd? Har inte orkat läsa svaren men kom igen, det känner du bäst själv om du är beroende eller inte. Vem ska kunna säga om du är beroende eller inte...rök dina 3 cigg om dagen om du tycker om det, annars låt bli och inget mer med det.
"Vill man träffa folk, då ska man gå med i en skytteklubb"

2009-02-07 09:46
cigaretter är smutsigt, finns inget sjukare än att gå ut för att suga i sig gift... folk e så jävla lurade..
LEGALISERA CANNABIS

2009-02-07 09:49
Vanliga ciggaretter är ju helt meningslösa att röka ändå

2009-02-07 10:00
sluta röka bums, du kommer inte ångra dig!
cry me a river!
--> thcrew

2009-02-07 11:48
Tack för svaren, verkar vara väldigt individuellt för hur lång tid det tar att utveckla beroende, men än så länge har jag inte känt av något beroende och det skapas troligtvis inte av att röka ett paket på en vecka men man kanske skulle ta och undvika ciggen i en vecka för att se.

2009-02-07 12:00
nej, du borde undvika ciggen i resten av ditt liv. problemet är inte att det är svårt att sluta röka för att man är så jävla beroende, det är svårt att sluta för att det är svårt att sluta helt enkelt. Har nog lika svårt för att sluta äta typ ost, det är inte nikotinet det sitter i. Så, sluta nu medans det är enkelt, annars sitter du lätt där 8 år senare och röker bara för att.
cry me a river!
--> thcrew

2009-02-07 13:13
en av de härligaste saker jag har gjort i mitt liv är att skrota cigg/snus, beroende i 8 år, jag snusa ungefär en dosa om dagen mot slutet. går man bara in med positiv inställning så klarar man sluta, gäller hela tiden att påminna sig om hur mycket man har att vinna på att vara icke-rökare: hälsa, ekonomi, självförtroende, stresståligare(bara toppen på isberget) samtidigt som man ska ha en charmlös inställning mot nikotin och dess förespråkare.

Men till Ts; antalet cigg spelar mindre roll, det är många som börjar precis som du med 2-3 cigg i rädsla för att bli beroende, men det är ytterst få som lyckas upprätthålla det på de viset.
Även fast dom lyckas så ser jag inte poängen med att plåga sig en hel/halv dag med abstinensbesvär och ständig längtan efter stunden man tillåter sig själv att tända den, hellre är jag kedjerökare än genomlider den psykiska tortyren. Anyswayze, hoppas att du övertygar dig själv om att sluta innan du verkligen sitter med skägget i brevlådan!

2009-02-07 13:59
Sluta röka dessa 3 cigg per dag sen känn efter ifall du behöver ta de för att det börjar kännas stressigt. Är det så så är du beroende tyvärr :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-07 14:35
För mig är beroendet inte något jag "känner av" till vardags. Jag klarar mig utmärkt utan cigg förtuom efter en kopp kaffe, en bra film, en öl, när jag umgås med vänner, under en promenad, när jag vaknar, innan jag somnar, när något oväntat händer, när jag är sur/nere.. ja..

"A smoker is always a smoker when the chips are low"
ganska klockrent citat från någon.

Sluta upp att älta, det bli jobbigt när du verkligen vill sluta hur som helst. Kan du inte sluta nu är du beroende. Vilket jag tvivlar på.

2009-02-07 18:31
yet_schooled - Folk som du, som på allvar går runt och kallar sig icke-rökare som får mig att vilja börja röka igen. Helt allvarligt, du är en vandrande pro-rökningslobby.
Hangaround

2009-02-07 18:41
att undvika rökning på vardagar upplever jag inte som jättesvårt. det jävligaste är när man super och festar, alkoholen har blivit bundis med ciggen sen många år tillbaka och då skiter sig allt om man hållt upp flera dagar innan man söp. om du frågar mig så känns det tragiskt nog nästan omöjligt och faktiskt lite tråkigt att festa utan att kunna ta en skön cigg i goda vänners lag. ett tag körde jag på policyn att inte köpa paket utan bara tigga, fast tillslut framstår man ju som värsta snyltaren så då, dumt nog, går man och köper ett paket till utekvällen eller på fyllan. och om man inte röker upp det den kvällen ligger det ett halvt paket kvar och spökar. sen följer paketet med till jobbet. och till café-besöket. och sen pallar man bara inte bry sig längre, och tänder en ny fast det bara är ONSDAG.
ja hujedamig.
http://matildaberggrens.blogg.se

2009-02-07 23:09
Henkso P24

Folk som du, som på allvar går runt och kallar sig icke-rökare

Du har fattat galoppen!

2009-02-07 23:09
dalit
word :)
cry me a river!
--> thcrew

2009-02-08 12:25
WillA1
Där ser man, så som du beskriver det är det för mig också. Jag har inte tänkt på det psykiska beroendet. Jag har inte känt av några fysiska besvär men vid såna tillfällen som du beskriver är det svårt att låta bli att tända en bara för att man kan och är van vid det.

2009-02-08 12:38
Har under en lång period (6-7 månader) rökt varje helg, vet inte exakt hur mycket, men kanske ett halvt paket per helg. Under hela den tiden har jag inte mått konstigt eller dåligt under veckorna.

2009-02-08 13:29
alla ni som säger att ni röker 3-4-5 cigg om dagen men absolut inte är beroende! jävla pajjasar asså!!!! varför gör ni de då? idioter aså

2009-02-08 13:45
hightower P20 jag nekade mitt beroende hela tiden, jag "feströkte" varje dag, rasterna på skolan. jag röker kanske 3-4 om dagen och sa att jag inte va beroende men när jag försökte sluta, fan då blev de svårt, men jag måste försöka igen haha

2009-02-08 13:52
hightower
Idiot? Det är väl när man väl blivit beroende som man inte ska göra det? Så länge man inte är beroende av det kan man njuta av det utan att det är någon större hälsofara. När man blivit beroende ellar håller på att bli det är det viktigast att sluta eftersom det börjar bli farligt. Du kan vara en pajas.

2009-02-08 13:59
Jag röker mycket men är inte beroende.. Och det är skönt.. För när jag känner att jag vill sluta så är det bara att sluta köpa cigg och tralla vidare..
be the change

2009-02-08 18:10
buddud : och när fan vet du att du "håller på o bli" beroende då?? antingen känner man ett sug eller inte så är det bara. Och om man inte är ung och dum så att man börjar röka o blir fast så tycker jag att man ska ge fan i de för de blir ett jävla helvete när du väl ska sluta! punkt

2009-02-08 18:10
och jackvegas: visst kör på så.. Sen en vacker dag så kommer du sitta där och inte kunna sluta. Om du inte är nån slags supermänniska såklart som är immun mot nikotinberoende, men det tvivlar jag på!