I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ekonomi eller juridik?

Övrigt - Blandat

2009-02-10 23:41

Ekonomi eller juridik?

I ett halvår har jag varit säker på att jag ska söka till civilekonom i Lund till hösten men nu har jag börjat fundera på att söka till juridik istället. Båda breda utbildningar, och ungefär lika många terminer. Juridikstudierna verkar dock mycket mer krävande och jag får för mig att människorna som studerar juridik dessutom tar studierna på mer allvar. Jag är självklart villig att lägga ner mycket tid på studier men eftersom det handlar om många terminer vill jag hinna med att leva lite under tiden. Helst vill man ju också ha klasskamrater att göra detta med.

Nu undrar jag om det är någon här som studerar eller har studerat juridik eller till civilekonom som vill berätta hur det egentligen ligger till? Är juridik jättetungt och är människorna som läser till civilekonom roligare att hänga med? Eller har jag missuppfattat allt?

2009-02-10 23:49
Socialt är nog folket som läser de två ganska lika varandra, kanske några fler Af och Von på juridiken, i överigt lämnar jag över till nån som läser civ.ek eller juridik.
 DIF!

2009-02-11 00:17
ta ekonomi, deras fester e galna, dom har den där "skiteri-ja-får-mycket-cash-efter utbildningen" typ av mentaliteten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2009-02-11 00:24
om du vill bli en IQ-befriad paragrafryttare så funkar nog båda utbildningarna lika "bra", stöter på både ekonomer å jurister dagligen å allt som dom inte kan läsa sig till i en bok finns inte.

jurister är väl dock snäppet värre då dom e ena riktiga parasiter, dessutom ter dom sig vara extremt likgiltiga
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"

2009-02-11 02:08
Mr_Evil: Jag tänkte skriva exakt samma sak! Tack för att du gjorde ett utmärkt jobb.
"Who the motherfuckin' bawse?"

2009-02-11 09:22
Många som ska börja plugga verkar tro att man försvinner ner i ett svart hål under studietiden. Jag skulle tippa på att de flesta som pluggar heltid lägger ner ca. 50h i veckan på studier. Det blir ett gäng timmar över..

Om du är riktigt duktig på svenska tycker jag att du ska välja jurist, annars ekonomi.
Juristlinjen kräver att du analyserar språket och ordvalet i lagtexter, prejudikat, förarbeten etc. väldigt noggrant och det kan bli en rejäl uppförsbacke om du inte är språkbegåvad och har ett stort ordförråd.

2009-02-11 10:58
Jag läser juridik och jag skulle egentligen inte rekommendera det. Betygshets, affärsbyråhoreri och korvstoppande av doktrinen är det som gäller. Analys och konstruktivt tänkande - glöm det. Varför jag ändå läser? Bra utbildning egentligen som jag hoppas och tror klingar bra i öronen på framtida arbetsgivare som jag även kunnat söka mig till med exempelvis en pol mag.

Det är så svårt att egentligen beskriva eftersom det finns många som bara älskar juridiken. Det är kul att kunna men det är inte kul att läsa 5000 sidor 4 ggr om på två månader (Jag läser knappt i kursböckerna men så har jag ju betyg därefter också...)
En rotnonchalant kannibalistisk kulturkameleont med omättlig hunger för allt från tahitisk högerprogg till ethiopisk slapstick.

2009-02-11 11:15
Juridik är inte så svårt som det verkar och det är viktigt att inte bli avskräckt för då har man readn tappat en del. Sen har jag inte studerat juridik i Lund men det verkar mycket mer intressant med juridik än ekonomi, det är ju min personliga åsikt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.