I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bra hundhalsband?

Övrigt - Blandat

2009-02-28 09:27

Bra hundhalsband?

Har en hund som är i en fas där han drar väldigt mycket, pga. andra hundar som löper, tidigare har vi haft vanligt svart läderhalsband typ, fast dem har varit nära på att gå sönder för de gånger han har dragit. Nu har vi läder/stryp, vilket jag inte alls gillar, förstör hans päls osv.

Kan passa på att säga att han är en labrador som snart fyller 5 år, ganska stark är han också.

Så nu undrar jag om ni har några tips på bra hundhalsband, helst inga stryphalsband, helst något vanligt läder fast lite starkare så han inte drar sönder det om ni har några förslag på sånt. Annars kanske någon slags sele.

Vad använder ni till era hundar, och är de bra?

Tips på var det finns att köpa uppskattas också.

Digg it...

2009-02-28 09:33
Köp ett tjockt halsband, du får mer kraft att styra honom då. Annars är ju sele bra iom det inte blir lika mkt slit o stök för dig... kolla på någon djuraffär
Fucks your life up crew
Tjabo!

2009-02-28 09:35
Kan varmt rekommendera http://www.hurricanekennels.com/.
4-5cm breda halsband i nylon eller läder, sydda 6 ggr & med en rejäl D-ring i änden.

& givetvis ska ni gå till roten av problemet & gå en kurs med honom för att få bukt på dragandet.
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2009-02-28 10:48
Vad bra att du dissar stryphalsband. De brukar ju oftast motverka syftet och gör att hunden drar ännu mer.. Och så är det ju förjävla taskigt också.

Som sagt kolla upp sele. Det är skonsammare för hundens nacke också. Men skaffa inte någon tärd sele som är till för att hunden ska gå fint i. Det är blir ju som stryp då... Köp en spårsele kanske? Det är inte så dyrt på t.ex. Granngården. Din hund har ju växt klart iaf.
Om du har sele kan du föra kopplet framför hunden också, då blir den hindrar av att dra, men inte p.g.a att det gör ont eller liknande.

Men det viktigaste är ju som sagt att få bort dragandet. Gå helst en kurs. Och gör det hos någon som använder sig utav positiv förstärkning och inte använder straff alls.

Eller köp en bok? Jag har den här men har inte läst den ännu:

"Vad gör jag när hunden drar i kopplet?"
Turid Rugaas

Förlaget är Canis så kollla canis.se

2009-02-28 19:09
Jag har grimma på min hund, schäferkorsning som inte gillar andra hanhundar.
De blir inget bråk med den på, han vet att de inte är lönt så jag behöver aldrig "använda" den, går med kopplet hängande.

2009-02-28 19:30
retrieverkoppel, lätt ta på och av.. tycker det låter som ni borde lära hunden att gå i koppel dock trots eventuella störningar så som löptikar..

2009-02-28 19:31
omg köpa bok för att lära hunden gå i koppel!?!?

kolla ett avsnitt av the dog whisperer, han visar ju typ i varje avsnitt hur göra!

2009-03-01 12:36
Lär hunden kontaktövningar så slipper du dessa problem :)

Annars rekomenderar jag ett nomehalsband, dvs halvstryp.
"if you cant beat them, join them"

2009-03-01 12:47
Jag rekommenderar helstryp. Det är den bästa typ. Fungerar även på flickvän.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-01 13:09
Har en rottis, hon är stor och 10 månader, väldigt nyfiken på ankor och småbarn.. har henne i en "Easy-go" sele typ, Jävligt skönt och har underlättat som fan när hon drar.. Väldigt duktig hund förövrigt som inte drar utan följer oss som går ut med henne, vet inte om du har de problemet att din hund är lite av en rebell å vill gå lite själv, Såfall finns ju något skit som heter HALTI.. Då drar dom ABSOLUT Inte då de sitter runt deras nos så om dom drar så rör det vid en känsligt ställe där uppe på nosen någonstans!
The News called it crack, i called it diet coke..

2009-03-01 13:10
ett känsligt ställe, såklart.

2009-03-01 14:19
halti?
halvstryp?
sele?
vissa hundar drar mindre me sele, har haft endast sele på min sedan drygt 1års ålder. han är lättare hanterad med sele.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-01 15:05
håll han i svansen.
what is a.m.b?

2009-03-01 15:09
baldur: Det där var en bok för att lära hunden att inte dra. En bok för att lära den gå i koppel är säkert tjockare.....
Visst kan man kolla på the dog whisperer om man vill använda sig utav allehanda elaka och grymma metoder för att på kort sikt få hunden att göra som man vill. Det är dock ingen lösning på problemet, precis som nosgrimma osv. Ceasar Millan borde inte få vara på TV.
Om du läser en bok i ämnet får du ju antagligen veta VARFÖR hunden gör som den gör, HUR DU ska göra för att få hunden att VILJA göra som du vill osv. Lite skillnad mot att kolla på ett TVprogram där "hundtränaren" måste låna med sig hunden hem och ge den elchocker för att få den att lära sig ett visst beteende.

Det är ju för att vissa hundar försöker dra sig loss från det som stryper. Och då stryper det ju bara ännu mer... Halvstryp är heller inte bra.
Sådana koppel som går över nosen verkar ju heller inte så trevligt för hunden. Det fungerar säkert skitbra, men det är ju såklart mycket sjysstare gentemot hunden att gå till grunden med problemet och lösa det istället för att använda sig av en sak som omöjliggör problemet.

Egentligen borde alla hundar alltid ha sele då det är väldigt lätt att dom gör illa nacken av halsband osv. Även hundar som inte drar kan ju få ett tokryck nån gång. Eller så måste man kanske rycka undan hunden själv av någon anledning. Då är ju sele bättre.
Jag har själv halsband på min hund just nu då hon växer så jävla fort och mycket att jag inte har råd att köpa nya selar hela tiden. Och så har hon gått riktigt fint i kopplet.
Vi hade sele i början dock och det var en stor anledning till att det gick så bra att lära henne gå i koppel. Nu har hon börjat dra en del också plus att växandet lugnat ner sig lite så jag tänkte köpa en sele till veckan.

2009-03-01 15:10
Ni som rekommenderar halvstryp, hur tänker ni? Varför inte helstryp lika gärna?

2009-03-01 19:55
Gurraa haru en hund? snacka inte då.

2009-03-01 20:08
halvstryp känns mer humant tycker jag. o fattar inte hunden halvstryp så kommer den inte fatta helstryp (iaf enligt egen erfarenhet). halvstryp sliter mindre på päls också (även här bara enligt egen erfarenhet)
jag gillar halvstryp i tyg (i stil me gustaf o evitas halvstryp)

men som sagt kör sele på min nuvarande hund.

2009-03-01 22:11
Hubbelito: Ja, jag har en hund. Det är min andra. Jag skrev ju det i inlägget också så jag förstår inte vad du menar.

Peppis: Det kanske är mer "humant" än helstryp. Men det är fortfarande inte ultimat, eller hur. Det bästa är ju alltså att inte använda sig utav något redskap som skapar obehag för hunden. Det finns väl s.k. "gå fint"-selar också som skapar obehag vid drag? Det är såklart också fel.

2009-03-01 22:16

Bästa om man har en hund som är stark, inte vill skada halsen osv osv..
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2009-03-01 22:25
Det roliga är att ni tror att det handlar om vilket halsband man har? Haha... geez.

Lär er att uppfostra en hund först och främst. Då blir inte detta ett bekymmer.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2009-03-01 23:11
Kontrast: Det är väl de flesta här överrens om? Sedan ser jag inget fel i att rekommendera BRA prylar istället för elaka och grymma hjälpmedel som stryphalsband osv.

Även om man har uppfostrat och fortfarande uppfostrar sin hund bra så kommer det alltid perioder där hunden är mer eller mindre besvärlig. Då kan det vara bra att veta att man ska använda sig utav en, t.ex. sele istället för stryp när hunden (som aldrig dragit förut) börjar dra. Eller hur?

2009-03-01 23:15
Gurraa
Visst det är klart att det är bra att avstyra folk från plågsamma halsband osv.

Jo det har du rätt i, håller med... Man bör veta att man inte behöver ta till det värsta direkt osv.

Har väl mest skummat igenom tråden men diskussionen har varit uppe innan. Både här och "i allmänheten".. den har handlat om vilka "verktyg" man ska använda för att få pli på hunden osv.

Ville mest bara påpeka att närmaste brukshundsklubb (eller dylikt) inte bara är nyttigt för hunden och för dig utan kommer att löna sig rejält i längden... :)

2009-03-01 23:21
Ja, man skall använda sig utav psykologi och inte prylar när man fostrar sin hund.

Sedan finns det ju vissa positiva "verktyg" som ex. klicker.

2009-03-01 23:24
Sant sant..
Känns som att många (unga) som skaffar hund idag inte riktigt vet om att det finns t.ex. kurser och liknande för ägare/hund. Man kollar lite på TV4+ och köper sen lite rediga halsband osv... Tröttsamt.

Aldrig prövat klicker... Har dock en lite för gammal hund nu för att lära nytt så, det får väl bli nån gång i framtiden :)

2009-03-01 23:54
Äh, man kan lära en gammal hund att sitta. Köp en klicker och klicka in hunden din. Det kommer såklart gå lite långsammare än för en valp. Men med tanke på att det tar oerhört kort tid att få en valp att förstå klicket så gör det inget att det tar längre tid för en gammal hund. Det kommer ändå gå fort.
Det som kan vara svårt är omställningen för hunden att istället för att vänta på ett kommando och sedan göra det den tror är rätt så ska den ta egna initiativ och göra saker. Men det går. Prova vetja. Men läs på lite hur man gör först, man ska t.ex. inte locka fram beteenden som man gör annars. Det kan lätt bli fel ifall man inte vet hur man ska göra. Kolla på Canis.se eller köp en klickerbok. Finns en pocket på Adlibris för typ 50 spänn. Allt du behöver. Och så en klicker (eller något annat som gör ljud).

2009-03-01 23:55
Gurra
Omg!! Att cesar skulle vara djurplågare, please.. människopsykologi funkar inte på hundar sorry..
Hur tror du hundarna beter sej emot varandra i en flock!?!?!?
Det är väl ändå det beteendet man i bästa möjliga mån måste efterlikna..

Positiv förstärkning, ja det använder sej alla flockledare av! pfft please..

2009-03-02 00:10
Gurraa
Hehe yep.. jag tror dig helt och hållet. Hunden är dock näst intill helt döv så jag vetifan hur lätt det blir ;)

Bra tips annars.

2009-03-02 00:16
baldur:
Han skulle nog av vissa definieras som djurplågare, ja. Nu håller ju den största delen av Sveriges hundägare på med straff och annat trams i sin inlärning men det är en annan sak.
Här är ett redskap han använder sig utav.

Det är ett s.k. "stackel". Ett stryphalsband med taggar invända mot hundens hals för att orsaka smärta. Djurplågeri eller ej? Vad tycker du, baldur?

Vart har jag pratat om människopsykologi? Jag skrev "psykologi" sedan tolkade du resten. Man skall självklart använda sig utav "hundpsykologi". Att den väldigt ofta är rätt liknande är inte så svårt att förstå, när man väl satt sig in i det.

Jag vet hur hundar och vargar beter sig gentemot varandra i en flock. Dom använder t.ex. INTE strypkoppel, elstötar och andra elaka ting bl.a. Ceasar använder sig utav. (Såklart).

Hur många gånger har du sett en tik göra sina valpar illa? Har du sett många äldre hundar (som talar BRA hundspråk) göra yngre hundar illa på grund utav ett felaktigt beteende?

Varg/hundflockar har INTE en alfahanne som ALLTID leder dom i vått och tort och som dessutom STRAFFAR(?!) sina medhundar då dom gör fel. När en vargflock ska jaga är det den bästa jägaren som är ledaren. När dom blir anfallna är det den bästa försvararen som är ledaren. Osv osv. Precis som det fungerar i en människofamilj.
Alla studier som visat på att varg och hundflockar har en stark ledare och en hierarki är utförda på individer som är INSTÄNGDA. I små gårdar eller stoooora hägn på djurpark spelar ingen roll. Alla nya studier som gjorts på vargar i det FRIA visar på att det INTE finns någon hierarki som du påstår.

Om du har något mera så kom gärna med det. Jag motbevisar dig mer än gärna.
De flesta hundägare har ingen aning om vad positiv förstärkning är och hur det fungerar. Eller att det ens fungerar. Dom har fått "råd" och "tips" av sin uppfödare eller andra hundägare som "vet". De använder sig alltså utav negativ träning.

Säg mig, baldur; tycker du att det är okej och tror du att det är en bra metod, att trycka valpens nos i dess avföring ifall den bajsat eller kissat inomhus för att på så sätt få den att förstå att det är fel och att kissa ute är det enda rätta?

2009-03-02 00:17
Kontrast: Haha ja, ifall hunden är döv blir det ju svårt med klicket! Du kan dock använda dig utav visuella signaler. Men det är ju svårare och kanske inte lika exakt som ett "klick" i precis rätt tidpunkt.

2009-03-02 00:29
Vart har jag pratat om människopsykologi? Jag skrev "psykologi" sedan tolkade du resten. Man skall självklart använda sig utav "hundpsykologi". Att den väldigt ofta är rätt liknande är inte så svårt att förstå, när man väl satt sig in i det.

Det skulle såklart stått "Att den väldigt ofta är rätt liknande människopsykologi är inte..."

2009-03-02 02:52
Det här med sele på en hund som drar låter lite halvknepigt tycker jag.
Borde inte hunden få mer kraft att dra i en sele än i ett halsband?

halvstryp går ju bort direkt om man har en hund med lite större huvud då halsbandet för att g över huvudet blir för stort för att få någon strypeffekt, om det nu är det man vill ha...
Antoine "Flash" Howard (1975 - 2004) R.I.P

2009-03-02 08:58
kraizy-
donno, min blir mer lättkontrollerad med sele o drar inte lika mkt med den.
nu för tiden kan han inte ha halsband iofs för han fattar inte grejen, måste träna om honom igen om han ska börja me halsband igen.

2009-03-02 09:35
Kraizy, poängen är ju att man inte ska använda sig av redskap för att få hunden att göra som man vill. Och selar är mycket skonsammare gentemot hunden. Varför vissa hundar går bättre i sele vet jag inte. Sedan kan man, som jag skrev tidigare i tråden, föra kopplet ett halvt varv runt hundens bringa, så när den drar tar det stopp där och den blir lite upplyft, typ... Det är inget som gör ont eller liknande utan det blir bara ett störigt hinder.

2009-03-02 12:55
Gurraa: Mot vilken typ av hund använder sig Caesar Milan utav det halsbandet du visade ovan? Tror inte direkt att han använder det mot en snäll och fin cocker spaniel som har problem med att gå fot? Han använder sig utav detta halsband på en hund som har stora problem och under väldigt korta perioder. Dvs, en hund som är fientlig mot allt och alla och som enligt vissa skulle varit borttagen för länge sedan.
Att få det att framstå som om att han är en djurplågare är ju bara fel. Han rehabiliterar väldigt många hundar som mår så dåligt. Så jag kan nog säga att average dog owner, plågar sin hund bra mycket mer än vad denna man gör.

Jag tror inte heller att jag skulle vilja ha en helt vanlig sele på en pitbull, som är ute efter att döda mig så fort jag kliver i närheten av den. Därav halsband modell stackel. Bra mer humant än en hund som mår så dåligt och tror att alla är ute för att skada den.

Jag själv har hund, har alltid varit omgiven av hundar och även blivit attackerad utav två stycken hundar. Dom två hundarna finns inte idag, då ägarna har avlivat dom, fastän jag inte gjorde någon polisanmälan emot ägarna. Det går ju alltid att rehabilitera en hund, eller lära den att uppföra sig bra. Sen är det självklart en fråga om vilka redskap man använder och hur pass mycket hunder lider innan, under och efter avsedd behandling. Det är min åsikt.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2009-03-02 12:59
Jag tror inte heller att jag skulle vilja ha en helt vanlig sele på en pitbull, som är ute efter att döda mig så fort jag kliver i närheten av den. Därav halsband modell stackel. Bra mer humant än en hund som mår så dåligt och tror att alla är ute för att skada den.

Detta är såklart inte något som man har permanent, utan man kanske använder det för att visa för hunden att det inte är ok att bita "mig" när den är så stressad som dom oftast är. Sedan övergår man omedelbart till "vanligt" halsband.

Visst är det inte ett ok redskap, men jag tycker ändå det är bättre under en sådan pass kort period än att avliva hunden.

Sen är jag nyfiken på källa av det du säger, att han använder elchocker och dylikt, för än så länge ser jag det bara som det är något du säger?

2009-03-02 13:09
Sen när är det rehabilitering att använda sig utan tortyrredskap!?

Jag vet inte vilka hundar som blivit utsatta för stackel i hans program, jag har inte sett det själv.
Han använder sig även utav elchocker bl.a.
Sedan använder han sig utav en massa andra medel som kan tyckas vara harmlösa men som är totalt onaturligt för hunden. Som när han tvingar ner dom på rygg, eller när han jagar runt redan uppstressade hundar med tillhyggen (för att "förlänga sin arm" som han säger) tills dom är så slut att dom inte pallar göra annat än att ta emot all skit dom får från honom. Sedan sätter han på dom ett elhalsband och ger ifrån sig sitt karaktäristiska "tss"-ljud varje gång dom får en stöt. Det är därför hundarna alltid sätter sig ner såfort han tittar på dom och säger "Tss". Hunden väntar sig ju en stöt.
Det är lika mycket rehabilitering som när man förr i tiden använde elchocker och lobotomi på psyksjuka.

Att man, som du antyder, måste vara extra hård mot "skarpa" raser som exempelvis Pitbull är bara en myt och har ingen som helst vetenskaplig förankring. Det är snarare tvärt om.
Tror du att en Pitbull som varit folk alt. hundaggressiv och sedan blir "rehabiliterad" med smärta och rädsla som grund blir en stabil hund senare?
Har du däremot gått till grunden med VARFÖR hunden är aggressiv så är det mycket lättare att lägga upp ett träningsschema med RIKTIG rehabilitering och med hjälp utav det ta bort de faktorer som gör att hunden blir aggressiv i vissa situationer.

Jag säger inte att hans metoder inte fungerar. Jag säger bara att dom är onödigt grymma och elaka och framförallt OVETENSKAPLIGA.
Det fungerar uppenbarligen att lära in beteenden på hundar genom att göra illa och straffa dem när de gör fel. Vi har ju antagligen gjort så så länge vi haft hundar, nu finns det dock nya riktiga studier på vilda hundar och vargar som visar att vi hela tiden haft helt fel när det gäller hundens sociala hierarki osv.
Det går kanske även snabbare än att uppfostra hundarna med positiv förstärkning. Däremot så håller det hunden lärt sig genom positiv förstärkning i sig enormt mycket längre (hela livet, med lite repetitioner) än vad det gör om du använt straff för att lära din hund saker. Och FRAMFÖRALLT så får du en ENORMT mycket LYCKLIGARE hund när den får lära sig att bete sig genom att begå misstag men få beröm när den väl gör rätt. Du får även en glad och positiv hund som vågar ta egna initiativ istället för att bara ligga ner och vänta på att husse eller matte ska säga åt den vad den ska göra.

2009-03-02 13:16
Detta är såklart inte något som man har permanent, utan man kanske använder det för att visa för hunden att det inte är ok att bita "mig" när den är så stressad som dom oftast är. Sedan övergår man omedelbart till "vanligt" halsband.

Visst är det inte ett ok redskap, men jag tycker ändå det är bättre under en sådan pass kort period än att avliva hunden.

Men det är ännu bättre att lösa problemet på ett, för hunden (och människan) naturligt sätt. Straff fungerar helt enkelt inte lika bra som positiv förstärkning. Det räcker heller inte med att använda sig utav exemplevis ett stackel en kort period. Hunden glömmer bort det efter ett tag. Om du däremot gått till roten med problemet på ett psykologiskt plan så kan du bygga en ordentlig grund för hunden, som håller i sig hela livet. Och det utan att hunden ska gå runt och vänta på nästa bestraffning.
Så fungerar hundar nämligen. Blir dom "uppfostrade" med straff så går dom och väntar på nästa bestraffning, jämför med att när du var liten och visste att du skulle få skäll av dina föräldrar när du kommer hem.

Jag frågade baldur ifall han tyckte det var en bra metod att trycka ner valpens nos i dess avföring ifall den bajsat inomhus för att få den att förstå att det är fel. Jag ställer samma fråga till dig.

Sen är jag nyfiken på källa av det du säger, att han använder elchocker och dylikt, för än så länge ser jag det bara som det är något du säger?

Jag ska försöka leta upp en källa, jag hittade ett brev som amerikanska hundpsykologer skrev till National Geographic då dom började sända The Dog Whisperer, hoppas jag kan hitta det igen. Där beskriver dom några utav hans metoder, bl.a. när han använder sig av "flooding" för att "hjälpa" hundar att "överkomma deras rädsla för vissa saker".

2009-03-02 13:23
Ja min hund är glad och livlig och jag använder mig nog både utav positiva och negativa inlärningssätt, såsom alla våra andra hundar har blivit uppfostrade. I vissa lägen är det nog väldigt svårt att bara lära en hund genom positiv förstärkning, för det tar lite längre tid och går inte alltid att tillämpa. Våran hund har haft en liten ful ovana där hon vill jaga sådana som är ute och joggar tex. Detta problem togs om hand via ett litet negativt inlärningssätt för att sedan övergå i ett positivt. Funkar bra mycket bättre än när hon nu fått för sig att längdskidåkare är roliga att springa efter. Där försökte vi nu med enbart positiv inlärning och det går verkligen långsamt. Hon glömmer gärna det hon lärt sig, för hon förstår inte riktigt att det hon gör är fel. Men att brotta ner sin hund har man ju gjort några gånger och visst fasiken hjälper det. Jag har inte heller sett att det skadar hunden på längre sikt.
¨
Så det är väl upp till ägaren, hur man vill uppfostra sin hund, men såsom du får det att framstå så har de flesta "plågat" sin hund med negativ inlärning. Det är nog inte så rätt, av vad jag har för erfarenhet. Alla våra hundar som vi haft i familjen har varit glada, utåtriktade och initiativrika hundar, som verkligen haft det bra och aldrig gjort en fluga förnär.

2009-03-02 13:25
Nej det är inte rätt att trycka ner nosen i deras avföring, för hunden förstår inte vad den har gjort för fel. Det säger väl sig självt.

2009-03-02 13:25
Jag har inte hittat artikeln jag tänkte på ännu. Detta står dock att läsa på Wikipedia:

Despite his results, some view his methods as outdated. Among his methods are quick leash corrections, quick assertive touches, and walks to drain energy. One controversial method he uses is the alpha roll, where he physically rolls a dog on its back. Patricia McConnell writes in her book The Other End of The Leash, "Well-socialized, healthy dogs don't pin other dogs to the ground." (p. 138)

Dr. Nicholas Dodman, the director of the Animal Behavior Clinic at the Cummings School of Veterinary Medicine of Tufts University, has said "Cesar Millan's methods are based on flooding and punishment. The results, though immediate, will be only transitory."

Jean Donaldson, the San Francisco SPCA Director of The Academy for Dog Trainers has criticized Millan for physically confronting aggressive dogs and using choke collars for fearful dogs.

On September 6, 2006, the American Humane Association issued a press release criticizing Millan's tactics and called on the National Geographic Channel to cease airing the program immediately.

In October 2006, the International Association of Animal Behavior Consultants wrote a letter to the National Geographic Channel regarding concerns "that the program may lead children to engage in unsafe behaviors." The Association called for a change in the program's rating of TV-G.

Men det är ingen hemlighet att han använder sig utav bl.a. stackel och elchocker. Googla bara Ceasar Millan så kommer du få upp en massa resultat. Hans fans säger inte att han inte använder sig utav dessa redskap/metoder heller. De ser ju bara hans snabba resultat på TV och tycker det är asgrymt och säger, som du, att "det är ju bara en kort stund..." "bättre att hunden plågas ett litet tag än att den avlivas..." osv. Poängen är ju dock att det går att rehabilitera hundar utan grymma metoder och de kan på så sätt räddas undan avlivning. Att hundens beteende som den blivit inlärd med hjälp utav positiv förstärkning håller mycket längre än vad Ceasars metoder gör är ju "bara en bonus".

2009-03-02 14:04
Först:
Nej det är inte rätt att trycka ner nosen i deras avföring, för hunden förstår inte vad den har gjort för fel. Det säger väl sig självt.

Precis. Hur kan du då inte förstå att det tankesättet ALLTID GÄLLER? Inte bara när hunden kissat inne utan när den hoppar ute, springer efter skidåkare/fåglar eller vad som helst.

Sedan:

Ja min hund är glad och livlig och jag använder mig nog både utav positiva och negativa inlärningssätt, såsom alla våra andra hundar har blivit uppfostrade. I vissa lägen är det nog väldigt svårt att bara lära en hund genom positiv förstärkning, för det tar lite längre tid och går inte alltid att tillämpa. Våran hund har haft en liten ful ovana där hon vill jaga sådana som är ute och joggar tex. Detta problem togs om hand via ett litet negativt inlärningssätt för att sedan övergå i ett positivt. Funkar bra mycket bättre än när hon nu fått för sig att längdskidåkare är roliga att springa efter. Där försökte vi nu med enbart positiv inlärning och det går verkligen långsamt.

(Jag tog bort nedersta raden i ditt citat och svara på det längre ner).

Det går utmärkt att använda sig utav enbart positiv förstärkning för att avvänja hunden till att springa efter folk eller djur. Anders Hallgren skriver i den här boken hur han med hjälp utav shaping (klickerträning) fick en hund som alltid sprang efter harar att sluta. När hunden fått syn på en hare, men ännu inte hunnit pumpa ut allt adrenalin till kroppen och stuckit iväg (ca. 2 sekunder) så klickade han och gav en godis. (Hunden är alltså redan "inklickad" och vet att ett klick betyder "jag har gjort rätt / jag kommer få godis"). När hunden äter blir den inte stressad (jämför själv, är det inte svårare för dig att äta ifall du är uppstressad?) och lugnar därför ner sig. Sedan fick den ju lära sig att när den får syn på en hare ska den sätta sig ner och invänta belöning. Efter en massa repetitioner och två veckor senare fick hunden (när den var lös) syn på en hare. Satte sig ner och tittade upp mot husse för att förhoppningsvis få en godis istället.
Jag använder mig utav samma metod för att få min hund sluta bry sig om andra människor och djur och det går hur bra som helst.

Det är så oerhört svårt att tima in sin bestraffning PRECIS när hunden gör det den inte får göra. Det handlar ju om hundradelar (om inte tusendelar) och det är därför sådana metoder är så inexakta och inte alls lika bra som positiv förstärkning.

Om man tränar med straff kan jag tänka mig att man endera säger NEJ eller FY eller kanske tom nyper till hunden så fort den tittat bort mot haren den vill springa efter. Då har man ju bestraffat hunden innan den stuckit iväg och den kommer aldrig lära sig att inte springa efter harar. Om du däremot inte gör något, utan väntar tills den sticker iväg innan du försöker fånga den eller skriker NEJ så har du ju misslyckats fatalt. Hunden har hunnit sticka iväg, den får dessutom en reaktion från dig (en adrenalinstinn hund förstår kanske inte att ditt NEJ betyder just "nej" i denna situation utan den hör bara att du skriker och följer efter. Dvs den får backup av dig i sin jakt på haren!

Förstår du skillnaden? Hur gjorde du när du fick din hund till att sluta springa fram till folk?

2009-03-02 14:05
Men att brotta ner sin hund har man ju gjort några gånger och visst fasiken hjälper det. Jag har inte heller sett att det skadar hunden på längre sikt.

På vilket sätt fungerar det? Att hunden avbryter det den håller på med? Det är ju självklart. Men den förstår antagligen inte varför du brottar ner den. Särskilt som de enda gångerna hundar själv brottar ner varandra är när de leker. Endera så tänker din hund "Shit vad kul, brottningsmatch! Jag springer efter nästa skidåkare också för då får jag brottas ännu mer." Eller så ser den att du är arg på den och blir bara rädd och förbryllad över varför du slänger ner den på backen för den bara tänkte springa efter en skidåkare. Eller hoppat upp på dig eller vad den nu gör för "fel".

Hon glömmer gärna det hon lärt sig, för hon förstår inte riktigt att det hon gör är fel.

Precis. Hon ska lära sig när hon gör rätt. Vad skulle du föredra; varje gång du gör fel på jobbet så får du en utskällning av chefen. Eller varje gång du gör rätt på jobbet så får du positiv feedback? En hund kommer aldrig förstå att den gör fel när den hoppar upp för att slicka en i ansiktet. Den kan däremot lära sig att du blir arg och att den blir bestraffad när den hoppar upp. Och därför låter den (förhoppningsvis) bli. Om man däremot lär hunden att man blir ännu gladare om den står kvar på backen och man kanske böjer sig ner för att hälsa på hunden i ett, enligt den, hövligt manér så får man en i grunden lyckligare hund. (Som dessutom slipper bli totalt förvirrad, den försöker ju vara snäll och slicka dig i mungiporna, en gest som visar att den är underlägsen dig. Om du då straffar den för att den försöker blidka dig leder det ju till att den försöker blidka dig ännu hårdare. Kanske genom att hoppa ännu mer! Straff kan ofta förvärra problemet (precis som med strypkoppel) det gör däremot inte positiv förstärkning. Eftersom man bara berömmer hunden när den gör rätt).

2009-03-02 14:06
Så det är väl upp till ägaren, hur man vill uppfostra sin hund, men såsom du får det att framstå så har de flesta "plågat" sin hund med negativ inlärning. Det är nog inte så rätt, av vad jag har för erfarenhet. Alla våra hundar som vi haft i familjen har varit glada, utåtriktade och initiativrika hundar, som verkligen haft det bra och aldrig gjort en fluga förnär.

Visst är det så. Min förra hund (som vi fick när jag bara var i elvaårsålder) uppfostrade vi på samma sätt som du nu gör. Vår uppfödare sa t.ex. till oss att när hon bet oss i händer och fötter skulle vi vika in läpparna och trycka till. Så att hunden fick känna att "det gör ont när den bits". Vi litade såklart på henne och gjorde så. Jag brottade även ner henne när hon hoppade på mig. Vi använde oss helt enkelt av "vanlig svensk hunduppfostran". Vi visste ju inte bättre, varken jag eller mina föräldrar hade hört talas om "positiv förstärkning" "shaping" osv. Vår hund var världens finaste och snällaste, jag skulle utan problem lämnat henne ensam med små barn. Hon var också alltid hur glad och lycklig som helst. Nu använde vi straff sjukt sällan (om ens någonsin) när hon blivit lite äldre, så jag hoppas att hon glömde bort det och inte gick och väntade på nästa bestraffning. Jag får dåligt samvete när jag tänker på hur vi uppfostrade henne. Och vi använde oss aldrig utav slag eller liknande. När hon var liten tog jag tag i skinnet så hon gnällde till osv. Nu önskar jag såklart att jag aldrig gjort något sådant. Särskilt eftersom det är helt onödigt. Min nuvarande hund (som dessutom är en "skarp och dominant" ras slutade bita mig i händerna enormt mycket snabbare än vad min förra (en Golden) gjorde. Det var för att jag aldrig röt ifrån, nöp till eller knuffade bort henne när hon bet. Jag ignorerade bara henne när hon bet och det är ju inte kul att bitas när man ändå inte får någon reaktion tillbaka. Sedan viftade jag med hennes knut framför nosen och gav en massa beröm när hon bet i den istället. Det tog inte många dagar förrän hon sprang och hämtade knuten när hon var bitsugen.

Oj, det där svävade ut lite. I vilket fall, visst är det lite så att de flesta plågar sina hundar en aning. När dom skäller, nyper, drar osv. Men det är ju inte medvetet. Du har ju lärt dig att uppfostra dina hundar på detta sätt och tror därför att det är okej. Nu vet du ju däremot att det är helt fel och nu finns det ju ingen anledning att fortsätta använda sig utav föråldrade och totalt utdaterade metoder. Läs något som Anders Hallgren skrivit!

Ah, det blev lite mycket och jävligt rörigt... Hoppas du/ni orkar läsa.

Poängen är: Ny seriös forskning visar att hundar inte har en hierarki med en ensam alfahanne i toppen. Den visar att positiv förstärkning fungerar i längden (vilket straff inte alls gör på samma sätt, det måste underhållas osv) och gör att hundarna mår bättre. Man måste lära sig hundspråk helt enkelt. Lära sig förstå varför hunden gör som den gör och när den gör det.
Läs vadsomhelst som Anders Hallgren skrivit. Han hänvisar alltid till aktuella forskningsrapporter där det behövs osv.

2009-03-02 14:15
Här är lite mer om Ceasar:
Länk till http://www.kvp.se/nyheter/1.1324989/han-anvander-tortyrmetoder
Tydligen så visar inte TV4 de avsnitt där han använder sig utav metoder som är förbjudna i Sverige... Tråkigt att dom är så cyniska att dom visar resten ändå. Flooding är ju inte en bra metod. Jämför med att bota en spindelfobikers rädsla för spindlar genom att stänga in personen i en garderob och fylla den med spindlar och inte släppa ut personen förrän han lugnat ner sig.

2009-03-02 16:34
Är det någon som vet vilken sele man kan ställa in mest? Jag ska ju köpa en till min hund men hon har inte växt klart än. Hon har förbrukat en sele och vill gärna att det här är den näst sista selen jag köper.

2009-03-02 17:54
Haha shit vilken debatt det blev här och allt han ville ha var tips på bra halsband :D

Jag passa på och fråga jag med, tips på bra hållbar sele? Måst e ju prova nu när ni säger att många drar mindre!
Antoine "Flash" Howard (1975 - 2004) R.I.P

2009-03-02 18:23
Det är ju skitbra. Så fler hundar slipper gå runt och vänta på nästa bestraffning eller vara allmänt förvirrade då deras ägare sänder ut helt onaturliga och konstiga signaler.

Peacerich och baldur: Det är cool att säga "Okej, jag ger mig. Nu när jag vet att det är vetenskapligt förankrat att positiv förstärkning är det enda rätta så böjer jag mig och ger dig rätt!"
hehe

2009-03-02 18:45
nån som har en länk där ceasar konfronteras ang dessa metoder eller någon seriös debatt med honom? skulle vara intressant. har alltid trott att han var genuint duktig och sympatisk, men nu undrar man
Mabuhay!

2009-03-02 19:41
Han lär väl resonera som så att "det funkar ju" typ. Vilket det gör, men bara till en viss del. Om man använder sig utav straff så måste man upprätthålla det. Och det är bl.a. det som är plågsamt för hunden i långa loppet...
Jag skulle också gärna se honom försvara sina metoder. För vetenskapligt förankrade är dom knappast. Men det är tyvärr sådär hunduppfostringen sett ut i alla tider antar jag.

Jag skulle vilja se en debatt mellan honom och Anders Hallgren. Han bor i USA så han kan nog uttrycka sig väl. Ceasar skulle lika mycket stryk som hans hundar...hihi

2009-03-03 01:17
gurra:
Jag har sett en jäkla massa "cesar"-avsnitt men aldrig sett honom att använda sig av ett sånt halsband, vad är de för bull du kommer med???

Det handlar inte om att göra hundarna illa på något sätt, varför skulle jag vilja det bara för att jag inte springer runt med en klicker och sväljer allt om positiv inlärning(som vissa andra)??
Det det handlar om för mej och min flock, har fyra flattar, är att vara en bra ledare och jag kan säga dej att de vill inget hellre, jag märker ju när hundarna mår bra och flocken är balanserad. Det gör dom när jag tar på mej ledarrollen på rätt sätt. Det betyder inte på något sätt att jag någonsin gör dem illa eller bestraffar dem däremot använder jag mej av ett dominant och konsekvent beteende när det behövs. Ibland använder jag mej av negativ förstärkning och ofta av positiv.
Självklart är inte det här lätt, det har krävt mycket träning och relationsbygge ända sedan jag fick hem varje individ vid 2 månaders ålder..
Om man som jag tränar mina hundar till vad de är avlade till, alltså fågeljakt och inte skulle använda mej av det förhållningssätt och hundtänk jag har skulle man inte komma långt.. en klicker eller massa köttbullar skulle tyvärr vara värdelöst men varsågod och prova!

Sen när har jag pratat om straff??? varför skulle jag trycka ner hundens nos i dess bajs??? snacka om att tillskriva någon åsikter..
Jag finner ingen nytta i att bestraffa hunden, det är också fel sorts tänk, människopsykologi återigen.. Om någon trycker ner hundens nos i bajset då den har bajsat inne beror det nog snarast på att personen som gör det är frustrerad över att hunden bajsar inne som i grunden beror på personens lathet att inte träna rumsrenhet ordentligt.

Negativ förstärkning använder jag mej av när hunden gör något oönskat men då gör jag det i precis rätt tillfälle så att hunden förstår annars undviker jag det. Precis som en tik mot sina valpat eller en ranghögre mot en ranglägre flockmedlem.

Positiv förstärkning är desto viktigare, i min träning består den av mitt kroppspspråk. min röst, att klappa, busa osv.

Men klicka på du och lycka till, jag har sett resultatet av mitt förhållningssätt till mina hundar och är övertygad om att det är det rätta, för oss..

2009-03-03 01:29
gurra:
nu har jag skummat dina andra inlägg och jag vet inte vad jag ska säga? du har aldrig själv sett the doch whisperer men verkar ändå tro att du vet allt om cesars metoder och redskap, makalöst mannen, makalöst!

Du påstår även att det handlar om att lära sej hundens språk, det är ju precis det cesar gör! han använder sej sedan själv mkt av sitt eget kroppsspråk för att visa hunden. Kan intyga om att när man börjar förstå den biten så är det smått magiskt, hunden gör som du vill utan att du säger något eller utan yviga rörelser, den förstår, det handlar om din känsla och energi som du förmedlar..
Detta är precis vad cesar gör därför sätter sej hunden när han använder kroppen och säger "tss" inte nån fuckin jävla tazor! Jag vet för jag gör exakt samma sak själv och ja det funkar..

oj oj jag pallar inte detta..