Eyde noroozeton khojaste - gott nytt år!

Övrigt - Blandat

Eyde noroozeton khojaste - gott nytt år!

Åker bort imorgon, så jag passar på att önska alla er iranska bananer ett gott nytt år!

Hoppas ni äter massa god mat, målar roliga ägg, flirtar med guldfiskarna och myser med era nära och kära, och hoppas att alla problem ni kan tänkas ha i livet, löser sig. och att alla framgångar ni har bara fortsätter.

Be hamegi tabrik migonam - Eydetoon mobarak!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

Målar man roliga ägg på Iranska nyåret?

Brought to you by Carl's Jr
nej, nej, nej, det där är ju påsk, du har fått det om bakfoten
when I play doctor, I play to win

Vadå är det samma sak!?..

Hoppas ni äter massa god mat, målar roliga ägg, flirtar med guldfiskarna och myser med era nära och kära, och hoppas att alla problem ni kan tänkas ha i livet, löser sig. och att alla framgångar ni har bara fortsätter.

måste man vara iranare för att ta åt sig detta?
Steve Rifkind must of been sniffing!

Det är lite det jag undrar med..

Jag är väldigt lite Iranie, men jag har målat ägg, myst med guldfiskar eller va det nu va och haft mig hela livet.
vad händer med fiskarna efter festen egentligen?

Ni måste inte vara iranier för att göra alla ovannämnda aktiviteter, men jag riktade det främst till iranier, då vi har ett firande imorgon där äggmålning FAKTISKT är tradition.

Sen så är denna tradition några årtusenden äldre än påsken.

Päronpung: Intressant fråga. Vad tror du själv?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-19 18:34
Vadå, om man kommer från iran så stöter man på fiskar på nyår?:S
www.myspace.com/verbalvandalmuzic
Poet

2009-03-19 18:45
Men herregud vad ni ska larva er! Snubben onskar alla som firar det typiska indo-ariska nyaret som infaller den 21'a mars. Sluta marka ord och spela markvardiga.

Happy newroz till iranier, kurder, afghaner och alla andra som firar det.
www.wallyjohnson.se
jump those fires
tycker de där är mkt mysig högtid, synd bara att de fortfarande är svinkallt ute..
"God, give us the serenity to accept what cannot be changed,the courage to change what should be changed, and the wisdom to distinguish one from the other."
(för de är la då man hoppar över eldar, right?)
"God, give us the serenity to accept what cannot be changed,the courage to change what should be changed, and the wisdom to distinguish one from the other."
vilka haters..

man behåller fisken, vad ska man göra äta upp dom :D hahaha
Ejdet mobarak!
och ja man hoppar över eldar då
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
ejde shoma mobarak bashe! :D:D
Eidetoon mobarak!
Jag ser fram emot att få lite eidi cash ;D
Vad gör ni med guldfiskarna egentligen?
Spikar fast dem på väggen
Sale no mobarak

*äter 3 kilo kakor*
*får pengar*
*får ont i magen*
*pappa förbannar mullorna*
*fortsätter äta kakor*

CHHEA!!!
Åååååååh jag vill också äta massa kakor!
finns fan kakor på konsum djupviken ;P;P
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci
Gott nytt år alla sandnegrer
Ni måste inte vara iranier för att göra alla ovannämnda aktiviteter, men jag riktade det främst till iranier, då vi har ett firande imorgon där äggmålning FAKTISKT är tradition.

Faaaaaast e den det??

Påsken har ju firats länge inom judendomen (Pesach).. den kan åtminstone härledas över 4000 år tillbaka.

Iranierna firar att det blir blir 3747 enligt den persiska zoroastriska kalendern Men bara år 1388 enligt den islamiska solkalendern som är officiell kalender i dagens Iran. Det är också ytterst otroligt att just äggmålningen skulle härstamma från det allra första nyåret..

Tror du mej inte? Fråga min mamma!
då har man sitt bord dekorerat med koranen och fisken och alla andra smått och gott, sen har vi våra fina persiska bakelser! MUMS!! och en aqua di gio och lite cash i handen...... inga fel
gott nytt år på er...
haha, vadå, är guldfisken till för dekoration?
haha asså man ställer i ordning ett bord med ett antal traditionella grejer bl.a 7 saker som börjar på "S", en skål med guldfiskar, en spegel, målade ägg m.m.

Damn it. Vad fan gör jag hemma när jag borde vara hos min far och umgås? Tack för påminnelsen!
Delam tange barat
ojoj, spring rachel! Min mamma blev sur över att jag satt i mitt rum och inte i vardagsrummet med henne när det nya året började... Misstänker att mina eidi pengar uteblir totalt nu ;P
va mysigt ni verkar ha de! kan inte ja åxå få bli iranier.. yani.. =)
Man måste ha en viss procent hårmängd på kroppen för att accepteras som iranie ;P
Det är också ytterst otroligt att just äggmålningen skulle härstamma från det allra första nyåret..

e det säkert att man målat ägg varje påsk sen den första?

eide hamaton mobarak, omidvaram sale khobi bashe baraje hamegi
Face it motherfucka, I can pay to get rid of you
I got more heads in the hood than pagan rituals
Admin

2009-03-20 22:18
Vilket ballt sätt att fira nyår, eldar, guldfiskar och roliga ägg!

Om det inte krockade med våra svenska traditioner (att bli ganska redlös) så skulle jag vilja se viss kulturell överföring, fatta att se farsgubben flyga över en eld, spriten gör att det nog blir för lättantändligt och risken att hamna i elden är för stor.

Glatt nyår på er (newroz, hette det så?).
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
Rucser P21
Men citatet var:

men det va otroligt OT, så skit i de =)
Poet

2009-03-21 00:44
Islam har inget med den har traditionen att gora. So put that quran down!
www.wallyjohnson.se
alltså jag är iranie och min mor åkte till iran imorse för att fira newroz me hennes föräldrar och syskon, men nu till det jag vill veta:

va inte friheten större innan la revolución? slippa slöja och allt annat kvinno förtryck? för jag vet ju att flaggan ändrades och från ett lejon till den där islamiska symbolen.

jag vet inte så mycket från innan revolutionen, men jag vet att nu vill jag slänga ut dom där mullorna som styr. tycker det är så jävla skam att ett sånt fint land som iran ska styras av islamister/extremister(?).

en grej är liksom att kvinnor och män får inte gå igenom samma metall detektorer och sånt.
jag hoppas att det blir en ny revolution och att de blir ett rätt demokratiskt styre!
Försöker inte mullorna förstöra denna traditionen i Iran då man anser att den står i kraftig konflikt med islam? Jag har hört det nånstans, stämmer det?
muffinsmannen: Det finns ju en anledning till vf det blev revolution. Om inte folket själva hade velat ha revolution så hade det inte hänt. Problemet var att "mullorna" ljög som fan, och folket blev lurade till något som inte stämde överens med vad de hade blivit lovade.

Pisces: Det stämmer...
MuffinsMannen, pisces, NakedAndFly

Ge er med det politiska snacket. Det är nyår.
Bebakshid Jamshid!
Jag firar persisk nyår på mitt eget sätt eftersom jag alltid fyller år i samband med den =)
Ellilicious F25 då får man passa på att säga grattis då ;)
MuffinsMannen
Hoho tackar så mycket :)
elli

min pappa, två morbroder och bästa vän fyller också år den 21 :)