I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Flyttstädning i andrahandslägenhet

Övrigt - Blandat

2009-04-16 08:38

Flyttstädning i andrahandslägenhet

Jag har nyligen flyttat från en andrahandslägenhet, och för mig var det naturligt att jag skulle flyttstäda innan jag lämnade tillbaka lägenheten i det skick som jag fick den.
Nu, två veckor senare ringer min förra hyresvärd upp och säger att personen som ska flytta in idag var besviken med städningen, att det är damm på ställen där jag minns att jag har städat, och säger att han måste anlita en städfirma som jag kommer att få stå för.
Det står ingenting i kontraktet (standard hyreskontrakt från andrahandsguiden.com) om att jag måste städa när jag flyttar, vilket det står uttryckligen i mitt nya förstahandskontrakt. Till kommer också att min förra hyresvärd inte har kontrollerat städningen, och att de som han sålde lägenheten till flyttar in i mitten av April, en månad som jag enligt uppsägningstiden redan betalat för (även om vi gjorde en deal så att jag fick med mig ett billigt köks- och skrivbord när jag flyttade).

Har man som andrahandshyresgäst ett krav på sig att lämna lägenheten kliniskt ren efter sig, även fast det inte uttryckligen står i kontraktet?
Och borde jag rättsligen kunna försvara mig med någon av de andra felen som jag anser att han begått?

Nån som vet?

2009-04-16 08:42
Man upphör aldrig att förvånas av människor.

"missnöjd med städningen"... Städa själv då om det inte passar.
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2009-04-16 10:51
Whodat: Ring till hyresgästförening och hör vad dom säger!

Chicho: Jo fast jag kan ju själv tala om hur trist det var å flytta in här när det inte var ordentligt städat.
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö

2009-04-16 10:56
whodat:

Damm kommer ju nytt på två veckor. Är de angelägna känns det som om hyresvärden får inspektera när du flyttar, inte två veckor senare. Sen tycker jag iofs det är sjysst att städa noggrant när man hyrt i andra hand. Var det skitigt när du flyttade in eller? Vilka andra fel anser du att hyresvärden har begått?

Chico:

Låt mig gissa, du bor kvar hos mamma?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2009-04-16 11:03
Ringde hyresgästföreningen, och de sa att det helt och hållet är personen det står på kontraktet som bär ansvaret för allt som har med lägenheten att göra, iaf när det gäller hyresrätter. Nu är gäller det här dock en bostadsrätt, så efter ett samtal med HSBs jourjurist så säger han att jag har rätt till kompletteringsstädning. Skulle han ha fixat firma så är det han som får stå för det. Tydligen..

2009-04-16 11:07
Refused

Det var lite skitigt på vissa ställen när vi flyttade in, men vi stod och slet och städade i min mening allt man kan tänka sig ska städas i lägenheten dagen efter vi lämnat den. Vi hade även pratat med en person som jobbat som flyttstädare innan för att ha koll på allt som skulle göras.
Annars har inte hyresvärden begått några fel. Allt har varit otroligt bra hela tiden jag bott där. Det är bara nu jag tycker det är dåligt av honom att inte ha besiktat, och sen säga att vi kommer vara tvugna att betala för ytterliggare städning.

2009-04-16 11:09
whodat:

Hur många var ni, hur länge städade ni, och hur stor var lägenheten? Bara för att få något slags uppskattning...

Jag håller med om att han borde besiktigat direkt, det är hans ansvar. Ring honom och be om att få komplettera som HSB föreslog, tycker jag verkar vettigt.

2009-04-16 11:23
Refused

Vi var två, och vi städade en tre rums lägenhet på 70kvm mellan 12.00 och 20:00.
Vi vet även att han varit i lägenheten, då han hämtade sina gamla möbler och bestick som han lagrat hos oss tidigare, så vi antog ju självklart att han skulle kollat så att allt var städat och rent.

Jag försökte ringa honom innan jag pratade med HSB, men han la på två gånger, sen var telefonen avstängd. Jag är rädd att han redan har anlitat den här städfirman nu, och isåfall går det kanske inte lösa på annat än ett rättsligt sätt, om han inte tar den kostnaden själv.

2009-04-16 11:29
Ja, tiden känns ju inte orimligt kort på något sätt (även om det säkert hade gått att städa längre också såklart).

Tycker han verkar bete sig underligt och inte tillmötesgående, såvida han inte har någon speciell orsak till att stänga av mobilen. Gissar att du har erlagt deposition som du nu är orolig att han ska ta till städningen?

2009-04-16 11:51
Näe, jag kan inte komma på var det är vi missat heller, men tydligen var det dammit överallt. Har inte fått det specificerat för mig direkt. Problemet ligger väl i att han sålt lägenheten och den nya ägaren flyttar in idag, och då måste det fixas idag.
Vi har inga pengar innestående hos honom, utan vi har betalat alla hyror och lämnat in nycklarna redan, så det jag är rädd för är att jag måste betala ytterligare för städfirma, liksom. Men det borde ju vara hans ansvar att se till att det är städat ordentligt innan lägenheten byter ägare, tycker man.

2009-04-16 12:29
Vad ska han göra, stämma dig? Lär inte hända. Dock kan ju era relationer skadas rätt ordentligt, om det är något du värdesätter.

Tycker hur som helst ni bör kunna komma fram till något slags kompromiss.

2009-04-16 12:45
Ah, fick tag på honom nu och han skulle åka dit ikväll och städa själv, så problemet är löst. Relationen är väl inget jag värdesätter så, det är synd bara att det ska sluta på tvären när det gått så bra fram tills nu.

Och ja, tråden kan tas bort nu om den anses skräpa. :)

2009-04-17 00:22
Nice, vad fick honom att ändra sig?
HMOR