I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Resa runt i Sydamerika

Övrigt - Blandat

2009-04-16 12:07

Resa runt i Sydamerika

Hejsan!

Jag funderar på att skippa kalla Skandinavien nåra månader under nästa vinterhalvår. Funderade först på Australien men det är ju sjukt dyrt där plus att det känns som alla drar dit nowadays. Så därför har jag nu blivit väldigt sugen på Sydamerika. Har dessutom dessutom läst spanska i flera år så kan förhoppningsvis lite iaf.

Så.. Någon som var i Sydamerika och rest? Vad ska man se? Hur är prisnivån och vad kan man förvänta sig att göra av med, typ per månad, när man är där? Rio De Janeiro och Buenos Aires är väl det som fått mest ros av det jag läst hittills.

Låt oss diskutera :)

abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö

2009-04-17 13:38
Jag är Australien just nu och är ingen höjdare enligt mig. Dyrt och tråkigt. Jag planerade att stanna här i ett år men efter en månad tog jag mig till sans och köpte en biljett till tillbaka Sydamerika. Så nästa helg sticker jag till Peru.

Har tidigare varit i Rio de Janeiro i 6 månader och vet inte vad jag ska säga där, en helt underbar stad. Eftersom jag inte har varit nån annanstans i Sydamerika har jag ju ingenting att jämföra med, men speciellt billigt är det inte, iaf inte om man jämför med t.ex. Thailand. Det är billigare än Sverige iallfall.
Det beror ju också hur mycket du hade tänkt festa och var du har tänkt att bo, själv bodde jag i en favela för ca 1000 kr i hyra per månad. En utekväll behöver inte gå på mer än en hundring. Lagar du mat hemma=ännu bättre.

2009-04-19 11:27
Wil: Ah okej.. Men Sydamerika lär ju vara bra mycket billigare än Australien iaf? Eller är jag felinformerad när jag tror att Aus är dyrare än Sverige. Hur är det med språket i Rio då? Snackar folk engelska? Har du lärt dig mycket portugisiska? Har du vart över till Buenos Aires nån gång? Mycket frågor men blev sjukt taggad här! :)

Men du kan ju inte bara ge upp på Australien så där! Lär dig surfa, åk till den där staden i norr(?) där klimatet är helt tropiskt och annorlunda, snorkla bland alla coola rev, osv. :)

Reser du ensam btw? Tack för tipsen iaf!

Anyone else?

2009-04-19 15:45
Jag skulle nog säga att Australien är dyrare än Sverige fast inte överdrivet mycket.
Inte speciellt många som snackar engelska i Rio, men jag kom dit första gången utan nästan någon portugisiska, bara det allra allra grundligaste. Nu kan jag ha en konversation och så men jag skulle inte säga att behärskar språket speciellt bra. Fast jag har ju inte pluggat något heller utan bara lärt mig själv.
En annan grej är att trots att allt det roligaste händer under deras sommar (karnevalen, nyår osv) så kommer jag nog inte dit på sommarn nästa gång. Alldeles för kvavt för mig, tar en dusch och så efter 5 minuter är man svettig igen. Slö blir man också. Fast det kanske bara är jag.

I Buenos Aires har jag bara spenderat 12 timmar på flygplatsen så där kan jag inte säga så mycket. Verkade iallafall som som också har en del fina brudar :)

Jag hade planerat att göra allt det du skrev men grejen är att jag kom till Australien för att jag tänkte spara ihop pengar till att resa i Sydamerika. Men hittar ju inget jobb och det är fan så dyrt att leva här om man inte har nåt jobb, inte direkt så att man kan trösta sig med en öl när den kostar 10 dollar (57 spänn!). Så därför passar jag på att sticka över till amerikat medan jag fortfarande ar lite cash kvar.

Japp, jag reser själv.

2009-04-20 18:32
colombia är det bästa landet i amerika. missa inte!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-21 08:52
buenos aires är väl en fin stad. men delar av argentina, påminner extremt mycket om europa,
för att det är ett rätt rikt land, så buenos aires är typ london fast på andra sidan jorden.
ingen stad jag blev kär i direkt, men absolut värd att åka till.

jag gjorde av med 30.000 på 6månader, och levde inte supersnålt, köpte lite grejjs innan jag åkte hem, tatuerade mig en del osv.
fast beror helt på vart du är, jag var ca 3månader i argentina, resten i chile, brasilien, bolivia och peru. är du 6månader i bolivia, klarar du det säkert på -10.000, om du ids.
gör en lista på bästa grejjerna jag gjorde och såg osv.
vandra i torres del paine i (södra chile), caleta sara (argentina), vandra i el chalten (södra argentina), tog dykarcert i puerto piramides (argentina), ushuaia (södra argentina), smet in i machu picchu (peru), iguazu fallen (norra argentina), pantanal (brasilien), isla del sol (bolivia), la paz (bolivia) säkert nå jag glömt, ville se saltöknen, men var mot slutet så less på se saker, att jag inte var särskillt brydd längre.

2009-04-24 11:49
Wil: Tack för att du skriver lite detaljerat om dina upplevelser. :) Uppskattas! Hur mycket cash hade du sparat ihop egentligen innan du gav dig ut i världen? Känns som dina turer måste kosta multum! Och hur är det egentligen att resa själv? Du kanske träffat massa folk eller det kanske är soft och typ personligt utvecklande att glida omkring och klara sig själv ute i världen?

Super-Nerd: Jag ställer mig väldigt osäker till det påståendet så antar att det var pure joke! :)

Miaz: Tack så jättemycket för tipsen och erfarenheterna! Så Argentina är alltså lite likt Europa.. Hade jag inte tänkt mig, mest för att jag läst massor genom åren om hur tufft dom haft det med sin ekonomi.

Vilken stad i Sydamerika blev du mest kär i då? :) Och den givna frågan: hur gick det med spanskan? Kunde du sen innan eller lärde du dig snabbt? Gick det inte mycket pengar på att flyga från land till land? Eller du kanske pinade dig igenom billiga bussresor..

Thank you folks!

2009-04-24 18:12
ska rätta mig lite. södra argentina är rätt rikt, norra är fattigt.
la paz i bolivia är utan tvekan den grymmaste staden jag besökt, punkt.
tänker inte försöka beskriva varför. enda dåliga var de extrema föroreningarna.
annars var ushuaia rätt mysigt, och el chalten, (båda i argentina) fast inga utav dem
ska kanske räknas som städer, ushuaia möjligen.
reste med en kompis som kunde flytande spanska, så kom undan på så vis.
krävs inte att man kan spanska, men tror man förlorar mycket på att inte kunna det.
liftade från ushuaia tillbaks till buenos aires, annars åkte vi buss överallt.

2009-04-25 05:42
Steal: Jag kan väl säga att jag lever på runt 8000 i månaden i Rio, men helt ärligt fattar jag inte vad jag gör med mina pengar. Jag har en australiensisk kompis som lever på ungefär 2000 kr i månaden. Så det går ju att leva bra mkt billigare.
Jag är van vid att vara själv så att resa själv är lugnt. Faktum är att jag aldrig har rest med någon så jag har inget att jämföra med.
Tips: Det är bra att vara försiktig men onödigt att vara rädd. Då kan man lika gärna stanna hemma. Visst kan det hända att du blir rånad eller bestulen eller så men chansen att du skulle bli allvarligt skadad eller dödad är jävligt liten. Så skit i alla som säger att du kommer bli kidnappad eller styckad and whatnot.

Miaz: Varför vill du inte beskriva La Paz? Vill gärna läsa...

Colombia är ett land som jag hört en jävla massa positivt om, blir lätt ett besök där nån gång.

2009-04-25 12:39
FYFAN! KATASTROF! Alla som rest runt i Sydamerika, kolla här:

Jag befinner mig som sagt i Perth, Australien. Imorse skulle jag hoppa på mitt flyg till Lima i Peru, men när jag ska checka in så säger kärringen att jag inte får gå på eftersom jag inte har en biljett UT ur Lima. En hemresebiljett alltså. Så jag får helt enkelt ta taxin hem och maila STA travel som sålde biljetten till mig.
Och tydligen så räcker det inte med att man har visum till ett land utan man måste ha en hemresebiljett också, vilket jag aldrig hört talas om. Det räcker inte med att t.ex. visa en biljett ut ur Lima, utan slutdestinationen måste vara Sverige.

Jag fattar ingenting.

Hur har ni som rest runt i Sydamerika gjort?

2009-04-26 08:25
hörde innan jag åkte att man måste ha flygbiljett ut ur landet också. jag bokade en öppen tur-retur på kilroy, och tror hursomhellst inte att det går att boka enkel till sydamerika där.

2009-04-26 09:49
Men fan, hur fan kan dom sälja en biljett till mig som jag inte kommer kunna använda. Jag har visum, jag är inte efterlyst eller något, då räknar jag fan med att jag ska kunna använda biljetten.

2009-04-26 19:43
steal

jag är seriös på fullaste allvar. skrota dina fördomar kring colombia och åk dit, så får du se vad jag pratar om. annars kan du ju inhandla en loney planet colombia, om du inte tror att det är ett etablerat turistland.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-27 09:40
Super-Nerd: Ah okej. Har du vart där? Vad gillade du bäst i landet?

2009-04-27 18:47
Naturupplevelserna - Colombia är Sydamerikas mest mångfascetterade land.
Språket - finaste spanskan i världen.
Människorna - de trevligaste och charmigaste på jordklotet.
Kultur och nöje - det finns fler musikstilar i Colombia än i Brasilien och Colombiansk salsa är väl det sexigaste som man kan hitta?
Historia/samhällsutveckling: kan det bli mer intressant?

åk.

2009-04-30 21:54
Hur går det till när man tar bussen över ländsgränserna? Hur noggranna är dom med byråkrati och sån skit? Har aldrig korsat en landsgräns på land.

2009-05-01 06:02
man får kliva ur bussen, ställa sig i kö för att bli utstämplad.
sätta sig på bussen, åka 100m, gå ut, stå i kö igen för att bli instämplad i nästa land.
int så mycke mer.

2009-07-28 05:05
Hallå
Jag bor i Chile där jag driver och äger ett företag som jobbar med solenergi. Jag har i storsätt varit i alla länder i sydamerika pga jobbet.
Brasilien och Argentina är helt klart dom 2 dyraste länderna, sen kommer väl Chile.
Peru och Columbia är helt klart billigare, och tror mej vilket land du än väljer så kommer du få en otrolig upplevelse, allt handlar bara om vart du åker och när du åker dit! Jag har dessvärre bara flygit från stad till stad, jag har aldrig typ bussat el backpackat igenom sydamerika!
Men som precis i alla andra länder i världen så finns det fattiga och dyra områden. T.ex där jag bor i Chile ligger hyra på ca. 8000 kr i månaden men det är ett av dom bättre områden i Chile, men t.ex där jag bodde när jag flytta dit i början kosta typ 1500 kr i månaden och det va 2 sov rum 1 vardagsrum och kök på typ 80 mt2. Så allt har och göra med va du vill ha för standard och så vidare!
Sen språk delen, vilket land jag än har varit i sydamerika så har det väldigt få som har pratat flytande engelska! Så den spanska du kan ska du använda.
Och det går att boka enkelbiljetter till iaf Chile, min familj och vänner har gjort så det är jag säker på!
Skulle resan bli av så får du ta svängarna om Chile och hojta, så ska jag bjuda dej på en riktigt fet klubb, så ska jag visa dej hur man festar i Chile :)

/
Simon

2009-08-29 00:43
Sag att jag skrev helt fel i mitt forra inlagg! Argentina ar inte dyrt, haha det ar billigare an Chile :)