I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-04-24 18:48

Munspel!

Fick vantarna på ett munspel häromdagen och har suttit och blåst på för fullt sen dess, riktigt roligt än så länge. Tänkte kolla om det är några andra som spelar någorlunda vettigt och vill dela med sig av lite tips till en nybörjare.

phow phow.

2009-04-24 20:42
Bor du i Sthlm? Stalka plattan och runt Åhlens efter munspelsmannen, följ hans exempel så har du skivkontrakt illa kvickt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-24 20:46

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-24 20:48
Lär dig spela ett hål itaget, och lär dig att spela melodier
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2009-04-24 23:59
Jag har spelat några år... lär dig andnings tekniken typ =)
Rock out with your cock out!

2009-04-25 00:15
Normalt Mike?
 DIF!

2009-04-25 00:28
Andningstekniken är viktig att lära sig. Ett tips kan vara att lära sig lite enklare melodier i början. Munspelet i t. ex. Länk till http://www.youtube.com/watch?v=ced8o50G9kg av Bob Dylan eller Länk till http://www.youtube.com/watch?v=7fXaC07X5M8 av Neil Young är lätta att spela. Det är enkelt munspel som inte kräver så mycket teknik men ändå så att man får lite kontroll över tonerna på munspelet samt att man får lite andingsteknik. Annars finns det många munspelsguider på nätet på youtube osv där man kan få lite tips och övningar.

Sen efter det kan man gå vidare till mer avancerad anding och böjning av toner (vilket kräver kontroll över tungan och hur man ska forma den) så kan man lära sig spela som min favoritmunspelare Sonny Boy Williamson Länk till http://www.youtube.com/watch?v=RxDUBAx_gxc
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2009-04-25 00:30
Kan ju tillägga att användingen av händerna också är viktiga för att skapa vibrato, även om man kan göra det med halsen också så är ändå händerna det bästa verktyget för det ändamålet, det är även lättare.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2009-04-25 11:39
på tal om munspel, ja lånar tråden lite, så har ja undrat en bra stund nu, sen ja börja lyssna på dylan; är han, dylan alltså, bra på munspel? medioker? dålig? eller spelar han så pass simpla saker så pass säkert att d e svårt att säga? har letat endel men inte hittat nått där han bara spelar munspel, o eftersom ja inte har en aning om va som e bra eller dåligt hade ja nog inte kunnat avgöra mer än om ja tyckte d lät bra eller inte. om ja nu fick fram frågan =)
norman bates behemot
bubba fett alfred bello
arthur's detour azazello

2009-04-25 11:46
För övrigt tycker jag Youtube-rubriker kan vara riktigt dråpliga! "Alkis med munspel", garvar ihjäl mig.
Intressepenisen hårdnar!

2009-04-26 15:01
Dylan blåser bara in och ut i munspelet på de allra simplaste viset.
LEGALISERA CANNABIS

2009-04-26 15:07
Lite grann som munspelsmannen..

2009-04-27 13:51
munspelsmannen var bra

2009-04-27 23:20

Jag lirar munspel och här kommer ett smakprov..!

2009-04-28 19:03
coolt med beatbox och munspel men det känns fortfarande jävligt lantis, väntar på att nån dåre ska hoppa in och köra dueling banjos med banjo..
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2009-04-28 22:09
andas inte när du spelar, det låter inte bra då

2009-04-28 22:41
börja med melodier utan böjda toner tex Neil young - heart of gold

här var nån som lärde ut den också, går nog hitta tab på google också

Men tänk på att ett munspel är gjort för en tonart. Så om du tex har ett munspel i C så kommer det låta annorlunda än det där som är i G. Men går ju att spela samma saker ändå, bara i annan tonart.

för övrigt jävligt skön låt med munspel

2009-04-29 00:06
Lär dej spela som John Popper, han är bäst

???

2009-05-10 02:34
jag har då aldrig sett nn fulare snubbe.. men han rockade stället !

2009-05-10 02:55
Bawacka

Jävlar vad fett! :) Snyggt jobbat ;)
Hej

2009-05-11 09:41
min bror har just fått ett munspel. jag funderar på att köra ner det i halsen på honom. jag har förövrigt redan stulit det och gömt det några gånger, men han har alltid hittat det^^

2009-05-11 11:03
Polarn lirat ett tag. Verkar lite skoj men verkar så jävla svårt att lära sig av någon annan då man inte direkt kan peka i nåns mun när han blåser hur han gör fel eller rätt.

Vi beslöt oss båda för att lära oss ett instrument då framförallt jag är totalt omusikalisk.
Jag köpte en ukulele och han ett munspel. Jag lärde mig två accord och sen gav jag upp då jag kunde spela 2 låtar och det lät fruktansvärt..
Han fortsatte och brukar sitta och mysa med sitt munspel. jag blir lite avundsjuk och tänker att jag ska dra fram min lilla bäbisgitarr och bara gå loss och våldta honom musikaliskt som en galen suprise nån kväll men jag orkar inte lära mig.. Jag har inget tålamod till musik. Jag vill bara gå loss med ren känsla och få det att låta fantastiskt. Vilket det inte gör om man inte kan spela :/

För i helvete kan man tyå hypnotiseras och lära sig spela snabbt?:D
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!