I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att beställa varor (i det här fallet en tröja) från USA

Övrigt - Blandat

2009-05-05 23:41

Att beställa varor (i det här fallet en tröja) från USA

Ja dagen innan valborg så köpte jag en tröja från ett företag via ebay, och jag fick dagen därpå ett mail om att varan var skickad och så får man ju en tracking-kod och nu när jag kollade på den idag så har det inte hänt nånting sen i torsdags, och då frågar jag er med erfarnhet: Hur lång tid brukar det ta att få varor från USA hem till sig i Sverige. Finns det någon risk att det fastnar pga tullavgift eller så?

Så här lyder den enda infon jag hitills fått:

Den skickas från Albuquerque.

"Your package will be shipped by PayPal Shipping with U.S. Postal Service"

"Status: Electronic Shipping Info Received

The U.S. Postal Service was electronically notified by the shipper on April 30, 2009 to expect your package for mailing. This does not indicate receipt by the USPS or the actual mailing date. Delivery status information will be provided if / when available. Information, if available, is updated every evening. Please check again later."

(Inlägget ändrat av Rachel 2009-05-06 00:50:54)

DIF!
Moderator

2009-05-06 00:00
Den där tracking-funktionen har aldrig fungerat för mig när jag har beställt ifrån USA och jag har alltid fått paketen efter några dagar, en vecka på sin höjd, så det behöver du nog inte oroa dig för.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-05-06 00:05
Snackade med någon om hur det funkade med tull på saker från USA. Jag påstod att det måste "fastna" i tullen för att en tullavgift ska tillkomma, dvs att tullen gör ett stickprov typ. Han sa att alla varor blev betullade som kom från t ex USA. Hur funkar det egentligen?
Moderator

2009-05-06 00:11
halsont, egentligen tror jag man ska betala tullavgift för prylar man har köpt utanför EU, dock har aldrig behövt betala.

Här ska väl det mesta stå ang. tull osv. om du är sugen på att läsa mer ingående: tullverket.sel
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-05-06 00:16
Squirtle: Oh, riktigt skönt att höra, angående trackingen blev lite orolig där ett tag :)
 DIF!

2009-05-06 01:02
alltså det kan ta ett tag, så det är nog lugnt. Fick vänta en vecka en gång på att trackingnummeret skulle hittas.
Men det är skit skumt, beställde ett par skor från ebay (USA) fick betala 300 spänn för tull och skit.
Men har beställt skor från en annan sida då behövde jag inte betala något alls. Båda gångerna hade skorna shippats som gift.
Så det är olika, man får ha tur helt enkelt.

2009-05-06 11:38
som det står i meddelandet du fick.. det där betyder inte att paketet är på väg till dig utan bara att posten fått elektronisk förhandsinformation om att paketet ska skickas typ.

brukar ta några dagar till innan det syns att något hänt på trackingnumret.
vad det gäller tull så känns det mest som ett lotteri om man åker på det eller inte..

2009-05-06 17:36
Så där, fick tröjan idag, riktigt snabb leverans men trackingen var mao inte att lite på.
 DIF!

2009-05-06 18:57
haha
men va bra ändå, fick du tulla något?

2009-05-06 18:58
Nej, hur går det till igentligen, håller de paketet och skickar en avi eller är det man beställt gone då?
 DIF!

2009-05-06 20:15
Med tull så brukar man få betala till personen som levererar paketet. Eller så får man gå till stället som har hand om leveransen för att hämta ut och får betala där.

Imorgon kommer jag få betala 1138 spänn i tull, det är helt galet.

2009-05-06 20:34
wow det låter inget vidare, var är det du har köpt då? Det måste ha kostat en del?
 DIF!

2009-05-06 23:08
ja men beställde med två till, så allt blev 5000. Hela tullen blev 2000. Jag beställde för 2500 typ.
Beställde förra sommaren för 4500 då blev tullen 1200. Så fattar inte varför de blev så mkt.

2009-05-07 00:06
Men vad är det för sorts varor? Spelar det någon roll för tullen, eller spelar summan in? Eller är det hela ett lotteri?

När jag får återbäringen så lär det bli att beställa lite mer för ca 2000 och det vore ju lite surt att behöva betala en lax i tull. Det är då kläder det gäller igen.
 DIF!

2009-05-07 11:22
Det var kläder från en hemsida. Summan spelar in.
Jo men om jag skulle beställt själv skulle tullen blivit mycket mindre. Men vi trodde om man beställde fler blev det billigare men så vare inte. Vi har alltid beställt flera förut så fattar inte varför de blev så dyrt. kanske de har ändrat något.

Skor är en annan sak, då brukar det vara lotteri. Ibland behöver man inte betala något för att säljaren har skickat som gift. Men ibland skiter de i att de står gift.

Fick iallafall kläderna idag de var jätte fina så tänker inte så mycket på tusingen hehe :)

2009-05-07 13:03
När det gäller tullens avgifter är det 3 saker som kan kosta:
Tullavgiften, momsen (varor från usa säljs ju "momsfria") och postens speditörsavgift på minst 100 kr.

Så, även om tull och moms är jättelågt blir det alltid minst en hundring att pynta när man hämtar sitt paket (som postförskott), vilket är surt som fan. När moms och tull räknas så räknas även fraktavgifter in.

Här är den korrekta guiden från tullverket när det gäller varor från usa för personligt användande bveställt över nätet; länk.

Det absolut bästa sättet att slippa tull är förstås att be dem deklarera innehållet som GIFT (gåva) och ett värde som är lägre än 500kr per gåva och mottagare. läs mer här.
Ett annat bra tips är att hålla sig till vanliga postpaket, inte UPS/DHL/dylikt. Den vanliga posten rullar igenom gränsen på egen hand medan kurirföretagen har ett ansvar att alltid tulldeklarera sina paket. Chansen är alltså mkt högre att glida igenom med "enklare" postservice.

När det gäller första inlägget så är det helt enkelt så att man skrivit ut en förtryckt fraktsedel och satt på paketet istället för att låta posten göra det. Man matar in uppgifterna i sitt datorprogram och får ett kolli-id och paketet registreras i förväg men aktiveras inte förrän postgubben varit och fysiskt hämtat paketet. Det är standard procedure.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-05-07 15:50
pereZosOo

Räkna med ca. 25% extra i tull+moms i tillägg för det varorna kostade när det gäller kläder. Det är olika procentsatser för momsen beroende på vad du beställer (och även vart grejerna skickas ifrån, tror jag). För att göra det enkelt - ta summan för det du beställde multiplicerat med 1.25 för en uppskattning på den slutgiltiga kostnaden.

Sen är det ju inte säkert att försändelsen fastnar i tullen. Ett sätt att undvika det på är att be företaget du beställer från skriva ner värdet på paketet till runt $45 och/eller märka det som gåva. Det är förvisso inte lagligt men många gör det ändå, Karmaloop gör det dock inte. Av egen erfarenhet så har jag märkt att paket som skickas med USPS sällan fastnar i tullen (både med och utan ovanstående tips tillämpat) medan paket som skickas via budfirmor som FedEx och DHL fastnar i tullen mer än hälften av gångerna.

2009-05-15 13:56
Åkt på tull och det suger..Beställer inom EU,much better..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.