I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sverige Sweden?

Övrigt - Blandat

2009-05-15 11:53

Sverige Sweden?

Hur tänkte de när de översatte? Det är ju inte ens likt.

2009-05-15 12:07
Namnet Svitjod och dess olika former gav upphov till det latinska namnet för Sverige: Suethia, Suetia och Suecia liksom namnen på Sverige i västgermanska språk som engelskans Sweden och tyskans Schweden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svithiod

Svitjod låter fett, tycker vi borde behållt det.
Boyz n the wood

2009-05-15 12:12
heheheeh...svitjod. ser ingen likhet med sverige, men oki.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-15 12:16
I lågstadiet fick jag lära mig att Sverige kommer ifrån Svea Rike. Aldrig hört Svitjod innan... iofs blev vår lärare senare sparkad av nån random anledning.

2009-05-15 12:27
Samma som jag har hört, fast det var mer Svea Rige eller nåt sånt. Svitjod?
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2009-05-15 12:37
ja..vad fan svitjod??

Om det är wikipedia kan vem som helst ha hittat på det där jue!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-15 12:54
när landet sverige bildades av svear och götar så skulle man visa att man lagt asatron bakom sig. så då tog dom sve(svi) och la till rige(rike) då ordet rike var starkt förknippat med kristendomen och guds "rike". om jag har fel får ni skylla på svt
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2009-05-15 13:05
Ja, alltså, som jag förstår det kommer Sverige från Svearike medans Sweden härstammar från Svitjod.
Boyz n the wood

2009-05-15 13:17
jag lånar tråden, är ju lite i samma ämnde. varför är göteborg den enda (?) staden som har en engelsk översättning?
svårare att säga för en engelsman eller att det var sveriges handelsstad förut? spekulationer.
Toastare

2009-05-15 13:28
chana_masla, det har jag också undrat över... har precis skrivit ut destinationer på en destinationskarta för Arlanda och där är bara Göteborg på engelska.
Mycket märkligt..

Jag skyller allt på Emma!

2009-05-15 13:33
Har också alltid undrat det. Minns att jag ställde denna fråga till en gammal geografi lärare på gymnasiet och hon gav mig nån halvdan förklaring om att det kanske har att göra med att Göteborg är/var en, relativt viktig, hamnstad som vätter mot väst.
Men jag vet inte..
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Graffare

2009-05-15 13:34
...och varför har denna lilla danska staden Helsingör ett engelskt namn? Elsinore!
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2009-05-15 13:34
Sverige på Isländska heter "Svíþjóð" och är alltså deras form av detta "Svitjod", þ uttalas för övrigt som engelskans "th" i thing medan ð uttalas som "th" i this o.s.v. Isländskan är ju som bekant ett uråldrigt språk så bara där förstår vi att ordet Svitjod är mycket gammalt. "þjóð" betyder förövrigt något i stil med "rike" eller "folk" så Svitjod är bara en ännu äldre version av Svea Rike.
Intressepenisen hårdnar!

2009-05-15 13:36
chana_masala P20, BountyBoo F29

The city was named after the Geats (Swedish: Götar varied: Geatas, Gautar, Goths, Gotar, Gøtar, Götar), the inhabitants of Gothia, now southern Sweden - i.e. "Defense of the Geats". The river on which the city sits is the Götaälv or Gothia River. Göta borg is the fort on the Göta River, built to protect the port, which was created to be Sweden's commercial window to the west.

In Dutch, Scots, German and English — all languages with a long history of being spoken in the trade and maritime-oriented city — the name Gothenburg has traditionally been used for the city. The French form of the city name is Gothembourg. Gottenburg can also be seen in some older English texts. These traditional forms are now sometimes replaced with the use of the Swedish Göteborg, for example by the Göteborg Opera, Göteborg Ballet, Göteborg International Film Festival, and by the city itself (in English, the City of Göteborg). Many British newspapers, and the U.S. Navy, also refer to the city in English as Göteborg. Effective February 1, 2008, however, Göteborgs universitet, previously designated as Göteborg University in English, changed to the University of Gothenburg. Other old variations in Swedish are Götheborgh, and the more common, Götheborg. One English text written in the late 15th century says the name as "Guthaeborg".

@ wiki
Graffare

2009-05-15 13:39
Sen är det väl ball att Skåne heter Scania på engelska och Schonen på tyska :)

Har även sett Skania på polska och Escània på spanska samt Scanie på Franska.

Men det är väl för att det är en så viktig del av Sverige.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Toastare

2009-05-15 14:15
anna_m_maria, där ser man...

Nattugglan, tänkte också på Scania...

Svitjod hette ju Sverige väl på Vikingatiden? Eller jag vet att jag läst det på gamla gamla kartor eller sjökort..
Jag skyller allt på Emma!

2009-05-15 17:14
dalarna översätts ju till dalecarlia om man vill leka internationell, vilket man ju allt som oftast vill för att verka tuff
http://www.kommandot.se/wp/
Moderator

2009-05-15 17:26
Faen, läste rubriken snabbt och någonstans i mitt undermedvetna trodde jag det skulle handla om miss sweden.

Tack för svaret på Gbg dock, slipper man fundera på det längre! :)
time isn't wasted when you're getting wasted .

2009-05-15 21:05
Wasteapa.
ð uttalas inte som "th" utan mer som d. men bokstaven heter "ed"

Bounty correct.
Islänningarna har är de landet som mest behållt fornnordiskan, därför heter sverige fortfarande Svíþjóð på Islänska.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2009-05-16 00:03
Nattugglan:

Helsingör är väl förhållandevis känt i England. Tänk Hamlet...
...ser ut som en påse blandfärs direkt ifrån kylen...

2009-05-16 02:10
Sverige på urnordiska = svitjod. nuff said

2009-05-16 02:32
Vadå? Ska vi ut alla, alla länder p.g.r av namn? Svö(utala)rge?
Vi finns i varje hörn

2009-05-16 04:55
uff.. riktig jantelag feeling... swennebanas
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2009-05-16 11:44
Auro P20
Va?
Det där får du nog utveckla lite.

Eller så får du slå upp jantelag i närmsta ordbok.
Boyz n the wood
Producent

2009-05-24 21:06
Något jag funderar mer över är Tyskland.

svenska, Tyskland
engelska, Germany
spanska, Alemania
tyska, Deutschland

God knows hur det är på andra språk.
I'm Just A Human

2009-05-24 22:45
Alemania är vad jag vet ifrån ett antal tyska stammar som slog ihop sig, och försvarade sig mot rom, och sen har det hängt med från latinet in i spanskan (och kanske dom andra språken, är osäker) som en benämning på den tyska nationen.

Det svenska ordet tysk kommer från samma rot som deutsch har jag för mig, ung. diutisc vilket är ett germansk ord som betyder folk eller liknande. italienska: tedesco = Tysk
Germania = Tyskland

Germany är således latinskt. (Germania)

Intressant fotnot är att ryssland (Russia, Rus, osv) kommer från Roslagen, varifrån vikingarna som skapade någon slags slavisk stat eller liknande kommer ifrån. Har att göra med finskans benämning på svenskar också (Ruotsi). Tror jag.
Sittin sideways...

2009-05-24 23:18
chana_masala P20

jag har även rykten om att Karlstad heter Charlestown i usa, dels för att många värmlänningar utvandrade till usa för många år sen och där bildades en by/stad som döptes till karlstad. så om du har en stor atlas så ser du namnet karlstad ngnstans i usa.
Producent

2009-05-24 23:42
Kan inte anledningen till att Göteborg och Helsingör har översatts till engelska ha med att de har ö i sina namn?
Jag har sett Malmoe också.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-05-25 11:22
suomi - finland