I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Australien. lätt med jobb?

Övrigt - Blandat

2009-05-20 18:08

Australien. lätt med jobb?

Ja alltså..

Är det lätt att få jobb i Australien? hur tjänar man i förhållande till hur dyrt det är?
Jag kommer ha pengar så jag klarar mig ett tag, men måste ha ett jobb.
Är det lätt att få jobbvisum?
är 21 och åker i början av oktober.

väldigt preliminärt än så länge, tacksam för svar

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2009-05-21 16:22
Tjabba!
Va nere i Australien Februari - April. Asnice land. Hade drygt 32k med mig och fick 9 papp från mitt jobb medans jag var där nere!

Kan börja säga med att hitta jobb i Sydney är det bara skita i. Åk till småstäder. Skulle rekommendera Darwin, Perth alt Brisbane.
Tanken var att jag och polaren skulle jobba och leva där i ett år men det vart lite strul så vi tog en semester istället. Lyckades iallafall vara där i nästan 3 månader. Finanskrisen har slagit väldigt, väääldigt hårt i Oz. Du får lättast jobb på barer, resturanger alt sälj-jobb. För att kunna servera alkohol måste du gå massa utbildningar bla bla bla.

Jag kan rekommendera Melbourne om du vill känna dig lite mer som hemma typ. Melbourne är den mest europeiska staden i Oz. Mycket skateboardåkare och mycket, MYCKET Graffiti. Åk ut till St Kilda för att se schyssta målningar. Finns även inne i stan, CBD(City Buisness District).
Dom har även en av dom kändaste surfstränderna där, Bells Beach. Men det tar en stund att ta sig dit. Om du sett Point Break med Patrick Swayze och Keanu Reeves, i slutet har dom spelar in på Bells Beach. Kan även säga att jag hade nöjet att träffa Tony Hawk när jag var där, MÄKTIGT! Bodde på ett jävligt nice hostel vid Bourke St som är mitt i China Town, 25 dollar natten. Bodde där en vecka. Ska leta reda på namnet.

Vi började vår resa i Sydney. Stor stad och mycket folk. Bodde på Wake Up hostel, aningen dyrare. 35 dollar natten för en sexbäddare. Bodde där i 3 veckor för det va så jävla nice :D. Kan rekommendera dig att ta dig till Taronga Zoo, Manly beach och Bondi Beach. Vattnet är kallt i Sydney tillskillnad från Surfers Paradise där jag också va.
Vi lyckades även fira St Patricks Day i Sydney vilket började med en kall Guiness kl 12:00 på dagen :)

Efter Sydney så tog vi oss med en 11 timmars tågresa för 69 dollar skallen. 1 dollar = 6kr. BILLIGT! Vi åkte till Surfers Paradise, vilket är precis vad det låter som. Paradiset. Bodde på ett fett hostel som hetter Surf n Sun. Lyckades hustla dom lite så vi fick pröjsa 24 dollar natten för en sex bäddare. Egen toalett och dusch på rummet, riktigt nice. Vi var där i två veckor. Regnade en gång. Stekte på stranden varje dag, på kvällen drack man Goon(billigt lådvin) 65 spänn för 4 LITER! Sjukt nice.

http://photos-c.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v2606/14/52/731752141/n731752141_2067210_4529728.jpg

Orkar inte skriva ner resan i detalj. Men det var en riktigt fet resa. Brännde 40 000 svenska kronor på kläder, boende och mat i 3 månader :D Jävligt kul. Ska försöka ta mig dit igen dock på ett turistvisum.

Man träffar en hel del sköna människor och alla är så jävla vänliga. Standard uttryck som Cheers, mate och g'day kommer bli vardag för dig. Surfers Paradise måste du åka till! Så jävla nice stad med störda nattklubbar. Strippklubbarna är också jävligt nice. Om du är i Sydney tar du dig till Kings Cross på Lördagar. Helt sjukt! Jävligt mycket folk, se till att gå på Moulin Rouge och World Bar. Import öl/sprit är skitdyrt. Victoria Bitter är nice australiensisk öl :)

Trevlig resa!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2009-05-22 17:05
Visum är väldigt enkelt att skaffa. fyll i en ansøkan online, sätt in cashen och vänta ett par dagar. Länk till http://www.immi.gov.au/e_visa/working-holiday.htm

Du kan dra ok med cash inom bygg och industri. Serviceyrken ger noll men du lever på dricksen. Sålänge du är villig till att pyssla med vafan som helst så får du jobb. Under året jag bodde där måste jag ha haft minst 10 olika jobb inom nästan lika många branscher.

Enklaste sättet att leva billigt är att fixa veckodelas på hostels alternativt hyra färdigmøblerad lägenhet. Att betala øver 20 dollar per dag fanns inte på kartan när jag bodde där.

I Melborune levde vi i cbd før 90 dollar veckan (sex bäddar) och 100 dollar veckan i st kilda (enrummare med tre sängar).

I Brisbane betalade jag allt från 70- 120 dollar veckan och bodde på en rad olika hostels samt lägenheter.

I Port douglas (strax norr om Cairns) tryckte vi in fem pers i en etta på stranden och betalade 20 dollar var i veckan ;)

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2009-05-22 20:11
riktigt tacksam över era svar!

ställen och sånt som vi ska besöka är inte bestämda..kommer kanske ha 30 000 med mig ner i fickpengar, beror helt på hur det blir med jobb hemma i sverige (bor i oslo nu).
hade väl tänkt stanna oktober - maj, vilket betyder att jag måste antagligen jobba en del där nere:) men ni tror det är lugnt då med jobb?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-14 23:42
Om du söker dig ut på landet nån gång i landet så funkar det väl så att man kan få bo gratis hos en familj om man hjälper till lite där i hushållet nåra timmar per dag. Har aldrig vart i Aus själv men hört ryktas om detta upplägget.. Så det kan ju vara ett alternativ för iaf en tid av din resa.
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö

2009-06-25 07:50
Va i aus från sep08 – maj09 och som sagts högre upp så har finans krisen slagit rätt hårt där nere. När jag var där i början så var det inga större problem att hitta tillfälliga jobb, men detta blev svårare med tiden.
Jag jobbade och bodde större delen av min tid i Avalon (Northern Beaches) en mindre förort till Sydney (ca 1 timme med buss ifrån centrum)
Jag var i huvudsakligen i oz för att surfa hence att jag blev fast i Avalon i 6 månader. Riktigt bra vågor när de väl kommer lite swell.
Där finns det iaf där ett hostel som har en ”arbetslista” du skriver upp dig via denna, sen ringer privatpersoner/företag i omgivningen till hostelet och vill ha arbetare. Detta är alla svart jobb och de flesta jobben är tunga labouring jobb (gräva 8h/dag i en månad woooh!!) men tjänar rätt fina pengar på detta 20$/h. Jobben torkade även upp lite där på slutet.
Vad jag har förstått så ska det iaf finns en del hostel som detta runt om i oz. Ingen personlig erfarenhet för när jag väl lämnade Avlon va den endast chill som gällde.

Lite flummigt skrivit möjligtvis, behöver en kaffe!
Fråga gärna om det är nått du undrar över så försöker jag ge svar i möjliga mån.