I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Uppkörning

Övrigt - Blandat

2009-06-17 18:22

Uppkörning

På nått jävla vänster lyckades jag precis få godkänt på teoriprovet idag! :) (53p)
fråga mig inte hur fan de gick till men de gick!

nu är de uppkörning på måndag kl 9! kan ni langa så mycket tips som möjligt.. kommer ju vara sjukt nervös. "men va bara lugn" jo lätt att säga men de kommer jag inte att va! så som sagt har ni lite tips osv så langa gärna..

ARSENAL!
DJURGÅRDEN!

2009-06-17 18:31

Koncentrera dig på säkerheten i körningen, det spelar ingen roll om du får motorstopp eller misslyckas med att fickparkera första gången, har du en bra uppkörningsledare så fokuserar dem på huruvida du är säker i trafiken eller inte. Men sen handlar det ganska mycket om tur ang. vilken uppkörningsledare du får. Vissa är galet nitiska. Lycka till!

2009-06-17 19:14
ok.. vad brukar man kugga på ngn som vet? för lite koll i backspeglarna? glömma blinka?
ARSENAL!
DJURGÅRDEN!

2009-06-17 19:15
kan man åka till anna stad för att köra upp? i värsta fall får man väll dra till mora lr nått liknande! :)
ARSENAL!
DJURGÅRDEN!

2009-06-17 19:29
Underklassbarn P21

De polare som har kuggat har för det mesta kuggat på eco-drivingen, dvs. att de inte körde miljövänligt. Men det gäller väl bara att vara uppmärksam på skyltar osv, och att ta det lugnt.

2009-06-17 20:00
Det handlar mestadels om att du ska vara lugn, ha uppsikt, och ta det säkra före det osäkra.. men framförallt om att du har kontroll över bilen.

2009-06-17 20:14
I min stad är det många som kuggar på backningen. det är viktigt att kolla sig omkring, båda bakåt och framåt och backa väldigt försiktigt.
sen kuggar många på landsvägskörningen, och då kan det vara allt möjligt, från att hålla en bra placering, till att vända eller svänga vänster.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2009-06-17 20:30
eco driving innebär alltså mycket motorbromsning, inte stanna i onödan, göra så få kraftiga accelerationer som möjligt?

tror ni man är klarare och "tänker" bättre ifall man tuggar tuggumi? :p
ARSENAL!
DJURGÅRDEN!

2009-06-17 20:50
Tänk på placeringen så du ligger rätt när du ska svänga ut på en större gata eller liknande. Sen är det som de andra har sagt väldigt viktigt att visa att man är en säker förare, så överdriv med att kolla över axeln om du ska byta fil, kolla i speglarna hela tiden osv, god uppsikt helt enkelt. Var extremt försiktig när du åker förbi övergångställen bromsa alltid i god tid om du ser en människa i närheten av övergångstället! Gör ditt bästa bara, det är mycket nerver inblandade men det är inte så mycket du kan göra något åt, sen om du får ett miffo till uppkörningledare så ere bara pået igen och hoppas på bättre tur nästa gång!
my name is xelly smelly

2009-06-17 20:52
I Eco driving ingår även att du ska ha så höga växlar i som möjligt hela tiden och typ växla från 3an till 5an lr liknande, sen ska du släppa gasen i nedförsbackar och bara glida!
my name is xelly smelly
Groupie

2009-06-17 20:55
håll koll i speglarna, du måste ha rutin innan sväng först den i bilen sen sidospegeln och sen vrida på huvet och kolla ut genom fönstret lite. Och när du svänger ut på en väg kolla i spegeln när du gasar på. Och vrid alltid lite på huvet när du kollar speglarna så dom inte missar att du kollar. och vrid på huvet så dom ser att du kollar när du kör igenom en korsning även om du har gröntljus.
När du backar tror jag dom vill att man vrider sig och kollar bak istället för speglarna och sen kolla fram nån gång bara för att verka uppmärksamm.
lycka till!
..

2009-06-17 21:13
finns inga direkta tips utan det är bara att ha kört tilläckligt mycket innan så man gör allt per automatik.
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2009-06-18 09:12
var avslappnad, ät innan! sen är det spegelrutinerna, motorbromsa visst är det alltid bra men viktigast är att du kör mjukt, säkert och verkar kunna det du håller på med.
UPPSIKT.
jag är discoverys ansikte utåt

2009-06-19 00:46
har uppkörning i jakobsberg.. några som har kört upp där och har tips?
ARSENAL!
DJURGÅRDEN!

2009-06-19 02:50
Bästa tipsen är, Pressa kopplingen och varva till 6tusen släpp koppling, rivstarta från vägverket. Vid höger sväng, dra i kryckan så du får sladd och sväng. Växla aldrig högre än 3växeln på motorväg, du vill ju få ut alla hästarna ur bilen, stämpla på bara... din fot är gjord av bly . Avslutningsvis en eskimåsladd. Nemas problemas
Wearing my Rolex

2009-06-19 12:57
Kört runt lite i Jakobsberg och det ska nog inte vara några problem om du kan hantera bilen, tror inte det är allt för mycket trafik vid den tiden heller.
Som ovan skriver är säkerhet prio 1, att du visar att du har uppsyn och kan planera din körning.
Ha stenkoll på Högerregeln, missar du den en gång så är det kört.
Om du nu råkar göra nåt fel så tänk inte på det utan fokusera på -nuläget-,
stressar du upp dig mer i onödan har du lättare att göra fler misstag.
Yttre/inre kontroll kommer du bli tvungen att göra så se till att du kan det.

Kom dit utvilad, ät en stadig frukost och skulle nog råda dig till att undvika kaffe om du inte är en härdad kaffedrickare då det ökar chansen till att du blir "stirrig".

Kommer inte på nåt mer nu som ingen annan skrivit men hoppas det är till någon hjälp och lycka till.

Skriv in ett inlägg här sen så vi får höra hur det gick..

/K

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-19 20:00
Eftersom du frågar och är stressad så är du inte redo för körkort !
ROB

2009-06-22 17:30
Grejjade de! :) allt gick bra.. va dock sjukt nervös.. fick köra en saab som jag aldrig har kört förut med lite skum koppling... han sa bara att jag skulle köra lite mer miljövänligt sen va de lugnt.. missade dock när jag skulle kolla vart bromsoljan va :p
ARSENAL!
DJURGÅRDEN!