Snälla hjälp!! hur tvättar man kläder med tvättmaskinen???
Är alldeles själv hemma mina föräldrar och syskon har åkt bort till kroatien och nu är jag hemma och behöver tvätta mina kläder. Har handdukar, kalsonger , några T-shirts , shorts och några mjukis byxor. Har tagit en titt på tvättmaskinen heheh och fattar inget. Man ska ställa in grader och sen finns det vet ej vad det är men det är siffror 1-11 . Man ska inte tvätta med olika färger men hur fan ska jag veta hur många grader kalsongerna eller handdukar ska tvättas på?? nån som kan hjälpa mig?? måste tvätta idag har använt alla mina kallingar hhehehe
det e ju fan raketforskning ! alla maskiner har ju olika fantasier om hur man gör det också. du ska iaf vända dina tishor ut å in!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skojar du eller? Har du aldrig tvättat innan? Jag tvättar oftast allt i 30 grader, saker som inte är ömtåliga, alltså mjukisbrallor, kallingar, strumpor och handdukar kan ju tvättas ganska varmt. Det är väl oftast det enda du behöver välja, och vilket program du vill ha, med eller utan spin och jada jada, bara att ta ett.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
jag försökte hitta på ett svar men kände mig mest mållös. 22 år och aldrig tvättat sina egna kläder... har betjänterna semester eller?
Negative, negative. Our destination is Gaza.
byxor utochin med. vit grått färgat i ett.. resten svart så gör jag.. kör alltid på 40grader. Inte för mycket tvätt medel.. rätt komiskt att man inte kan tvätta när man är så pass gammal. no disrespect loool.
Jag har ingen personlighet
strumpor och handdukar och underklader kor jag i 60, vanliga klader som inte ar lika 'skitiga' i 40. 30 for vissa undantag. farger och svart tillsammans, vitt och ljust separat. sunt fornuft. siffrorna 1-11 hajar jag inte men det kanske har att gora med olika tvattprogram? alternativt koper du fler kallingar elelr vander ut och in pa dom.
Han kanske fortfarande bor hemma? Tycker iofs att det är lite konstigt men helt otänkbart är det ju inte. Att inte kunna lista ut hur en tvättmaskin fungerar är dock helt otroligt.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
jag trodde jag larde mig sent (17) men 22 ar ar ju lite val... tradskaparen har det javligt slappt helt enkelt.
jag kor allt pa 40 grader 1400 varvs centrifug och bara color tvatt medel och utan mjukmedel har funkat bra hittils om man bortser fran att ett par jeans haller ca 6 manader.
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "
men kan någon förklara steg för steg?? det blev för mycket för min hjärna 1.Kallingarna - kan man tvätta allihopa på en gång?? har svarta , vita och röda. 30 grader var det?? 2. handdukar- också olika färger , tvättar man dom tillsammans ändå?? 3. T-shirts - också olika färger hur många grader var det igen?? Jag är nybörjare på det här så ta det lugnt och nej jag har aldrig tvättat kläder det brukar min morsa sköta men hon hade så bråttom med att packa kläderna så hon glömde visa mig hur man gör. Lärde mig sätta på diskmannen igår och jag tror att jag lyckades , tallrikarna är iallafall rena.
vitt för sig,rött för sig å färg(inkl svart) för sig chefen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Haha! The good life. Kallingar kan du tvätta i massa grader, typ 60, du kan väl blanda hejvilt om du inte bryr dig om missfärgningar och så. Bryr du dig så är ju rött och vitt en ganska dålig kombo, kan lätt bli rosa då. Handdukar kan du ju köra på ganska hög temperatur de med. Tishor kör jag på låg temperatur, vända ut-och-in.
Fan jag har tvättat sedan jag var 10 bast typ, fan har du för föräldrar egentligen?
Don't!
Mitchy P10 En vecka eller? Det är väl helt normalt att morsor tvättar när man bor hemma. Själv tvättade jag aldrig när jag bodde hemma, hälsar jag på morsan under en längre tid nu tvättar hon åt mig, inte så att jag frågar henne, det bara blir så.
Candide Att utgå ifrån "min" ålder på whoa är inte direkt.... Jag ser det ett steg att lära ungarna klara sig själv, jag är glad för det. Men kul för dig/er att ni har bekvämheter, fan hjälp till lite i huset om ni hälsar på? Fast vad vet jag, du kanske diskar istället, höhö.
Don't!
Haha, jag har inte börjat tvätta själv än, men dags att börja. :D
be the change
Nej, jag förstår att du inte är 10. Jag vet inte jag, tvätta är ju som någon redan sagt inte raketforskning, det krävs kanske inte så mycket träning i det. Men det kan ju alltid vara vettigt att låta sina ungar ta ansvar vid tidig ålder.
haha vad e grejjen med att inte kunna tvätta? som att de skulla vara svårt!! //Yde - haha
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
candide Jo, speciellt som jag då jag bodde i lägenhet och fick boka tid & hålla dessa (då det är svårt att få tag i tider) och få det att funka. Det var lite komplicerat i början kan jag lova.
Don't!
Ett säkert kort är att sortera upp en hög med ljust såsom vitt, ljusgrå och svaga färger. En annan hög med röda kläder (dom färgar alltid av sig) En annan hög med färgat och svart (Svarta jeans tvättas separat). Sen tvättar du vardera hög för sig på 40 grader. :)
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
En enkel tumregel: Alltid rött och vitt i samma maskin - "Polkagris-metoden". Lycka till :)
Signatur får rum här
Hade glömt bort hur man tvättade, var så länge sedan jag gjorde det. Så jag failade en heltvätt session, syrran lackade och skrev ni massa lappar på hur man ska tvätta för deras jävla instruktioner till tvättmaskinen berättade inte ett skit bara hur man installera den :( Det behövs en kvinna för att hålla huset rent Boxer,kalsonger osv, ska du vända ut och in tillsammans med strumpor, sängkläder och handdukar i 60C Resten ska vara i 40C om det inte säger något annat på plagget. Jeansen tvättar jag för sig själv i 40C, beroende på om dom är jävligt smutsiga så blir det 60C obs dock ska du inte göra det. Se till att ordna färgerna med rätt. Allt kan du stoppa i centerfiguen (stavning?) Strumpor, boxer och små handdukar och överkast till kuddar drar jag in i torktumlaren, resten hänger du upp. Good luck, jävligt avancrade grejjer det där
Det är väl helt normalt att morsor tvättar när man bor hemma. Jag tycker det e helt skevt att ens morsa tvättar åt en i vuxen ålder. din morsa har fan tagit hand om dig i 22 år och tvättat dig i röven, torkat snor och plockat upp efter dig. dags att visa uppskattning och ta ansvar - man up!
Mabuhay!
Man kan tvätta allt i 40grader... tvätta tillsammans: Vitt och ljusa färger, svart och mörka färger, Rött för sig själv. Schysst att vara 22år och bo hemma, och inte kunna tvätta kläder.. Tror någon fick allt serverat på guldfat som liten/vuxen.
ger dig ett tips, har precis blivit tvungen att lära mig skiten, första ja gjorde va blanda mina vita tshirtar med alla andra, så nu är vissa rosa.. gör inte samma sak haha annars kan du ju alltid skaffa dig en flickvän som tvättar åt dig? (:
Jag har aldrig tvättat heller =)
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
jsg lärde mig inte förrän jag flyttade hemifrån och var tvungen...
Tja, det mesta är sagt, men för att summera:Tvätt - Dela upp tvätten i ljusa och mörka färger - Tvätta t-shirtar och byxor i 40 grader - Tvätta kallingar, strumpor, träningskläder, handdukar och sängkläder i 60 grader Torkning - Häng kläderna som du tvättat i 40 grader - Torktumla kläderna som du tvättat i 60 grader
AIK
Att ens bo hemma vid 22 års ålder eller att inte kunna tvätta sina smutsiga underkläder vid nämnda ålder övergår mitt förstånd.. Får jag kids kickar jag ut dem den dagen de fyller 18, inte en dag senare. Behöva stöd för hyra, mat osv? Sure, no problems, men bo hemma kan de glömma.
Vi får se GAIA när du väl står där. :)
be the change
Kolla på lapparna på kläderna sortera efter färg o temp. Släng i tryck på så många grader de ska va. kör! tut-tut!
rött o vitt tillsammans i 90 grader, då blir det rent!
fullfjädrad när jag kickat en gås..
Dela upp tvätten i färger och ömtåliga plagg. Då kanske du får en vit/grå hög med kallingar,mjukisbyxor och handdukar. Och en vit/grå med t-shirts... Detta blir alltså TVÅ tvättar. De ömtåliga kläderna tvättar du i hög värme, typ 70 eller 90°. Hög nummer två tvättas i 30-40. Sen gör du samma sak med dina mörka kläder. Sen gör du samma sak med dina färgglada kläder.
jag tvättade för första gången förra veckan med tvättmaskin..chansade lite bara med alla knappar,sköljmedel o allt vad det heter. resultatet blev över förväntan
Awaiting Beheadment and Mutilation
GAIA P27 Ärligt talat!? Hur fan kan du kicka ut dina egna barn om dom inte har någon inkomst, det är inte så jävla lätt att få jobb idag..
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
Tvätta kläder? Gör man sånt?
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
färgat 40, vitt/ljus-ljusa färger 40, handukar, lakan 60
Eh gå till en sjö/hav o häll en massa jävla tvätt medel o pulver o tvål osv och bada med kläder? Enklare så
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
hehe vilken glidare. hoppas du löste det man. jg har samma problem, sambon e bortrest, va ska jag göra
Sen undrar jag GAIA, vad är det med Sverige och flytta hemifrån så fort som möjligt?
Min tvättrutin är... 4 högar: en hög med svart, en vit, en blå o en röd. den blåa innehåller mest handdukar och sånt, den kör jag på 60, den vita innehåller även handdukar och vissa kläder. beroende på vad som ska tvättas såm kör jag den antingen på 60 eller 95, svart där jag har det mesta av mina kläder kör jag på 40 eller 60 beroende på plagg just då och rött kör jag oftast på 40.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
GZARZA P20 Jag kan lätt hjälpa till med hyra, mat osv, det är inte poängen. Pengar är bara en parentes. Det handlar om att ungarna får egna vingar och skapar sig ett eget liv. Upplever saker, jobbar, reser, tar lite ansvar för sig själva. Inte bor hemma hos mamma och pappa tills de är way beyond vuxna.easyskanking P22 Vete fan, bor inte i Sverige och kommer nog inte flytta tillbaka dit heller. Spelar ingen roll var man bor liksom, det är just att jag upplevt att många bor hemma i tusen år. Pinsamt att bo hemma när man börjar dra sig mot 30 t.ex. som jag vet att en och annan gjort. Nåja, det är väl kanske bara en åsiktsfråga och det finns väl inga "rätt" eller "fel", bara åsikter..
Producent
2009-07-11 00:21
fan va petiga alla är. jag slänger in de som behöver tvättas, spelar ingen roll va för färg eller matrial. sen 40 grader ibland 50 när jag känner för de. funkar fin fint för mig.
People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.
22år och aldrig tvättat ? Lever du som Zack and Cody eller :P
GAIA P27 Aight, då är jag med, tror att många vill flytta hemifrån när dom väl kan..
Producent
2009-07-11 12:19
jag lärde mig detta för några veckor sedan, har tvättat själv en gång sedan dess. Jag är fan rädd för tvättmaskiner.
Shit! Vet inte riktigt hur jag ska reagera.. Tvätta för mig är så jävla självklart, sen jag va typ 12 har jag gjort det själv. Sa till min mamma att jag köper stora kläder för att dom ska va stora, INTE för att hon ska krympa dom i tvätten. Sen dess tvättar ingen annan än jag mina kläder. Det är ingen fucking konst att tvätta och kan man inte de när man är 22, då är det på tiden för länge läääänge sen att man lär sig :) Lycka till mannen
Ta mig inte seriöst Jag är inte på riktigt
Producent
2009-07-11 13:59
Jag lärde mig att mecka bil när jag var 14 år. kan du det? jag menar... det är ingen fucking konst det heller ;)
Michelle vill inte lära mig tvätta kläder , varför han man mamma?? om man flyttar hemifrån så tvättar frugan mina kläder. Haha tur att jag inte ska gifta mig med en svensk tjej:) Konstigt P21 är utbildad som lastbilsmekaniker så jag kan mecka men är inen geni på det Nelione P19 22år och aldrig tvättat ? Lever du som Zack and Cody eller :P hahaha vem är dom?? so jag sa innan jag har aldrig tvättat kläder , lagar aldrig mat ( ibland lyckas jag fixa goda smörgåsar) och diskar aldrig ehhehe vilken tur jag har. Sen klipper jag gräs hemma och hjälper farsan med att renovera rum och sånt. Men igår så skulle jag steka strömmings file och jag misslyckades kommer inte ihåg hur morsan gjorde så det blev kebab piza istället. Men mat vill jag lära mig laga men brukar faktisk laga lasagne och tackos hemma( 3-4 gånger om året) men annat kan jag inte.
Producent
2009-07-11 18:32
hehe, jag frågade michelle. som verkade tycka att alla ska kunna tvätta bara för hon lärde sig det i en tidig ålder.