I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ni som trivs på ert jobb, hur gjorde ni?

Övrigt - Blandat

   

2009-08-17 17:52

Ni som trivs på ert jobb, hur gjorde ni?

Bakgrund:
Har slutat gymnasiet för drygt ett år sen och lyckades få ganska bra betyg. Under sista året och efter gymnasiet har jag haft ett par jobb och vantrivts större delen av tiden.

De jobb som jag försökt mig på är: Telemarketing, Butiksbiträde i matvaruaffär, Försäljare av elektronik samt Brevbärare som jag fortfarande håller på med. Telemarketing förstår nog de flesta varför jag inte vill jobba med. Försäljaryrket i sig var inte så jobbigt, däremot blev jag avskedad på grund av orsaker som inte riktigt stämde och som inte alls hade kommit fram innan, varken genom ett utvecklingssamtal eller via daglig kontakt med chefen (fick senare reda på att de avskedat typ 15 pers till i samma vända) Om den matvarubutik som jag jobbade i som butiksbiträde kunde man bland annat läsa om i tidningar att dom förgiftade mat som slängdes så att hemlösa blev förgiftade. Det som man inte fick läsa om i tidningar var bl. a. att jag (och säkert andra) muntligt blev beordrad att inte släppa in romer in i butiken "för att de stjäl". Där kunde man också om man var tillräckligt duktig belönas med 12-timmarspass eller mer.

Som brevbärare på det jag jobbar nu vantrivs jag inte mycket mer än att jag bara är behovsanställd och således inte får ett planerat schema utan oftast blir uppringd dagen innan eller samma dag som jag jobbar samt att det är det sämst betalda: Jag får i snitt 4500 kronor efter skatt i månaden. Skulle jag istället få en fast anställning skulle det göra att jag är tvungen att börja klockan 7 på morgonen varje dag för att även sortera posten.

Jag har nu mer eller mindre fått bekräftat att man inte riktigt kan få något vettigt jobb där man slipper skitlön kombinerat med dåliga arbetsvillkor utan en vettig utbildning.Det som jag tidigare varit intresserad av att plugga till och som fortfarande känns aktuellt är att jobba med musikproduktion/inspelning/ljudteknik eller samhällskunskapslärare (eller något annat som har me samhällskunskap att göra)

Att jobba proffesionellt med musik känns nästan lite som en chansning, och lärare inom samhällskunskap känns också osäkert iom att det finns överskott på lärare samtidigt som det sparkas lärare på löpande band. Därför är jag intresserad av att höra hur ni har gjort för att slippa dåliga jobb.

Frågeställiningen är alltså:

Ni som trivs på ert jobb, hur gjorde ni? Vad jobbar ni med, ad pluggade ni och vad är det som gör att ni trivs på ert jobb?

Observera att det här inte är en tråd som handlar om hur dåligt ert jobb är.
Förlåt för långa och dåliga formuleringar.

/paco

Twang System fi de werl