I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lantisen VS stadsfjollan - vem hatade vem först?

Övrigt - Blandat

2009-09-12 18:16

Lantisen VS stadsfjollan - vem hatade vem först?

Fördomar om de andra frodas ju i båda läger, men vem började "hata" vem först? Var det lantisarna som hatade stadsfjollorna, svikarna, som lämnade glesbygden, tyckte jakt var brutalt och alltid drack kaffe med konstiga namn? Eller var det stadsbon som hatade den konservativa glesbygden med sina grusvägar, barbariska jakt och svarta kaffe?

Detta är ju förstås väldigt grovt och fördomar lär fortsätta frodas, speciellt i den här tråden, men vad tror du? Lite hönan och ägget över detta måhända, men ge mig din teori!

Vi blir aldrig som dom från stan!

2009-09-12 18:22
stadsfjollans hat mot lantisen är ett simpelt uttryck för självförakt, alltså var det stadsfjollan som började hata lantisen, eftersom lantisen var en ständigt upp in jor fäce kind of påminnelse om vad stadsfjollan en gång varit, och kanske, i jämförelse med andra stadsfjollar i andra delar av världen fortfarande var.

2009-09-12 19:09
Tror överklassen var upphovet till hatet med sin ogillande syn på de vanliga /enkla människorna, så de var definitivt först. Sen tror jag stadsmänniskorna ser tyvärr ner på de som bor på landet och anser sig vara mer värda med närhet till allt och alla.

Trivs själv och bo i storstan i denna skede av livet, får se om man i framtiden när man bildat familj och vill ha lugnare tillvaro flyttar ut igen.

2009-09-12 19:23
Jag tror att det är tvärtom, lantlig bitterhet skapar hat mot folk i städerna.

Jag känner inget hat från stadsmänniskor rörande lantisar.
http://www.earforcefm.blogspot.com
Producent

2009-09-12 21:22
Jag känner inget hat från stadsmänniskor rörande lantisar.

- Vilket inlägg som helst kommer någon från stockholm börja snacka om dessa "jävla bönder".

Nej men seriöst, stockholmare verkar ha något emot folket på landsbygden.

Och för att vara ontopic; Jag tror "hatet" kom från lantisarnas sida från första början, det var dyrt att bo i staden förr i tiden vilket gav upphov till att folk av det adliga slaget slog sig ner där och levde på det som bönderna producerat.
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold

2009-09-13 00:13
Traditionellt sett så har ju storstadsborna mer pengar, högre utbildning och utövar med inflytande på landsbygden än tvärt om; institutioner och auktoriteter tenderar att vara baserade i storstäderna. Historiskt sett så har städerna även 'stulit' landsbygdens resurser; maten bönderna producerar går till att föda städerna och de unga har alltid flyttat från landet till städerna.

Således tror jag att landsbygdens hat mot städerna kom tidigare och är betydligt starkare. Stadsborna är oftast mer nedlåtande än öppet fientliga, vilket kanske inte är så konstigt. Det är väldigt sällan 'lantisarna' kan påverka stadsborna direkt, medan de policies som sätts och affärer som görs i städerna ofta har direkt påverkan på landsbygden.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-09-13 13:53
Med lantisar, menar vi då alla i Sverige som inte bor innanför tullarna i Stockholm?

2009-09-13 22:12
lantisarna är bittra
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-13 22:24
bitter på vadå?
SMÅLAND!

2009-09-14 01:26
lantisarna är bittra
Japp och alla stockholmare är homosexuella som lyssnar på techno och alla som röker Cannabis har dreads och 4 dokument i ryggsäcken med legaliseringsargument! Lämna fördomarna i rumpan där dem hör hemma:)
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2009-09-14 01:32
stockholmare är dåliga helt enkelt
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2009-09-14 05:18
Jag är väl närmare "stadsfjolla" även fast jag avskyr stockholm.
Jag har lite svårt för korkade outbildade människor, och folk i städer är i regel mer "medvetna" om hur de projicerar sig själva än sin lantliga dito.

Jag har svårt för "lantliga" dialekter, kepsar, lössnus, fatöl, tribals, konstiga frisyrer, alldeles för stor öppenhet och allmänt vulgärt beteende.

"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2009-09-14 10:03
App

Jag har sett en del människor av den typen i huvudstaden med om jag inte missminner mig totalt. Dock grov stockholmska ist för lantlig dialekt, men hur "medvetet" känns det?

2009-09-14 10:06
Det du skriver verkar handla om socioekonomisk status i större utsträckning än var du bor egentligen.

2009-09-14 11:42
App, jag tror du tar fel på lantisar och s.k white trash.

vi lantisar har trätoffler, dricker rödvin och plockar blåbär, lycklig orörda av nattrafik och discodans

det är white trash som har mycket smink, är högljuda och gillar piercings
when I play doctor, I play to win

2009-09-14 13:04
Går egentligen inte att ha en sån här tråd utan fördomar och anekdotisk bevisföring. Så here we go!

Från mina erfarenheter av att ha bott i och nära landsbygden har jag bildat mig en uppfattning om att det verkar finnas två olika varianter av lantisar.
Först den väldigt laid back, jordnära, helylle lantisen som tar varje dag som den kommer. Föredrar inte nya/främmande saker men hyser inte heller något hat utan är helt enkelt genuint ointresserad av att ändra på sina säkra rutiner som funkar bra och alltid har funkat bra. Den här lantisen ogillar inte direkt folk som har andra livsstilar men är inte heller särskilt nyfiken på dem och kan beskrivas mest som likgiltig när det kommer till stadsbor och deras nymodigheter och oliktänkande.

Sen har vi den bittra traditionsstrikta lantisen som är väldigt mån om att bevara saker som de alltid har varit och tycker att alla andra borde leva på detta viset också. Den här lantisen avskyr stadsbor och hatar allt som är främmande, nytt och som visar sig vara svårt att förstå sig på. Röstar alltid på SD eller liknande partier av rent missnöje och har ett starkt inflytande på sina barn med sina åsikter och värderingar.
Avkomman till den här lantisen är bönderna/raggarna som hänger på bensinmacken kl 02:30 på en lördag med sina volvo 240 och epatraktorer pyntade med sydstatsflaggor och lastade med HB färskt från Moppe-Jonnys badkar. Traditionsenligt med en drös 13-15 åriga fjortisar med rakade/påmålade ögonbryn, vita tights med svart string, några av dem med en bulle i ugnen.
Björn Rosenström, Ultima Thule och Eddie Meduza spelas från epatraktorerna medans vissa av dem fyllesjunger med till låtarna.

Lantis #2 är anledningen till att jag numera är en "bitter stadsbo" som helst inte åker alltför långt utanför de större städerna i det här landet.
Som sagt, detta är anekdotisk bevisföring och födomar av allra högsta grad som bör tas med en nypa salt. Allt är helt enkelt baserat på mina erfarenheter och det finns säkert lantisar som verkligen inte passar in i någon av mina mallar.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2009-09-14 13:32
bra skrivet marvingaye
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-14 13:50
marvingaye känner till båda dom där men kan inte se mig själv om någon av dom, inte heller mina vänner passar in i dina kategorier.

Närmsta stad ligger 2 mil ifrån mig och jag har bott har hela mitt liv.

SMÅLAND!

2009-09-14 13:53
ASUL P22 sant
SMÅLAND!