Våran höna går konstigt.
Tja, detta är nog en väldigt liten chans att någon kan hjälpa mig, men vi har kosher höns här hemma, en utav dom har för några månader sen ruvat ägg och fick småttingar, men det slutade inte där utan hon har även det ruvat flertal gånger efteråt och sällan ätit etc. Problemet dök dock upp för en vecka sedan ungefär, hon har tappat nästan alla fjädrar från en dag till en annan, och så går hon som om hon vore full, balansen är skev och hon har svårt att gå. Vi har hört att det finns virus (etc) som sätter sig på hjärnan som orsakar detta men jag kan inte hitta något alls =/, hon är dock ute nu och äter normalt, fjädrarna börjar växa tillbaks men hon går fortfarande väldigt skevt. Någon som har en aning eller kanske vet något höns forum? Long shot, men endå =) Tack!
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
skicka hönan till mig så kan jag äta upp den till middan det kommer att bli gott med potatis och brunsås heeheh
Om du skickar din syster till mig? =(
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Producent
2009-10-21 12:47
ska du äta hans syster med brunsås o potatis? heeheh näjmän, du kanske kan ge veterinären hönan, han kanske kan fixa den bättre än whoa´s blandatforum : <
Hur kan levande höns vara kosher, borde den inte bli det när den väl har slaktats av auktoriserad jude?
En rotnonchalant kannibalistisk kulturkameleont med omättlig hunger för allt från tahitisk högerprogg till ethiopisk slapstick.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Mareks even.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Man går väl inte till vet med hönor. Slår man inte bara ihjäl dem om de blir sjuka?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Producent
2009-10-21 13:02
vem hjälper en hönas ben om inte en vet? (i really want to know)
Man slår ihjäl dem säger jag ju, och köper en ny. Vad kostar en höna? 100 kronor? Normalt sett är det ju bönder som har hönor, det kan ju inte vara konstnadseffektivt att laga en höna om det kostar 100 kronor att köpa en ny. Samma gäller exempelvis hamstrar och dansmöss. Går de sönder lite så slår man ihjäl dem och köper nya.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Stubbe + Höna + Yxa + Lite fantasi.
Toastare
2009-10-21 13:33
Jag hade ringt veterinären för att få råd via telefon. Sen kan ni ju bestämma utefter det om ni ska åka in eller äta höna till middag.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2009-10-21 13:34
Vd är kosher höna för ras? Hittar ingen info om det... kosher är ju ordet judar använder för den mat de får äta. Är det vanliga höns som ni slaktar kosher?
varför ringer du inte till ngn random djurklinik? det lär gå galet mycket fortare att få antingen svar eller tips på andra ställen ni kan kontakta istället för att sitta och vänta på att folk ska svara här : )
candide - En anledning till att det är bra att kontakta veterinären är för att försäkra sig om att inte de övriga hönsen blir smittade. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande. Jovars, men att laga hönan känns ju lite väl... såvida det inte är ett husdjur som man tycker väldigt mycket om.
Tack för tipsen. Kosher är japanska dvärg höns, tror dom heter kosher iaf, kanske är felstavat. Saken med henne är väl att hon är minst 2 år gammal, så den där sjukdomen låter lite fel :S får läsa mer om det. och varför skulle vi bada döda henne och skaffa en ny? skulle ni göra samma sak med era katter eller hundar? Och kom inte å säg att det är anorlunda. Vi får väl ringa en vetrinär om det. Men tack för dom som gav tips.
Höns tappar fjädrar hela tiden och under tiden dom ruvar utvecklas inga nya. När dom ruvar äter dom också dåligt för dom vill ju hålla koll på äggen, därav går dom inte så långt iväg för att få mat. Prova ge henne pulvermjölk och krossad majs tillsammans. Höns kan ju även bli shaky i perioder efter dom har blivit skrämda, så hon kanske har varit med om något jobbigt? Jag har också sett detta hända höns ett par gånger, då har det slutat lite olika. I vissa fall med död som utgång andra gånger har det blivit bättre helt plötsligt. Tänk på att du aldrig ska äta djur som dött av eller slaktats pga odiagnoserade sjukdomar. Just my two cents...
This game has no end.
mm, det var en tanke vi hadde, att hon är undernärd och helt enkel utmattad och därför är som hon är, men hon är ju aktiv och äter normalt så vi får se vad som händer. Och det sissta är ganska självklart =)
Det låter troligt att det är så. Men vånta och se. Det må vara självklart för vissa, men inte desto mindre värt att understryka. =) Hur är hennes värpning nu? Värper hon som tidigare?
This game has no end.
Fatcaesar - Kanske du menar "chabo"?
candide - Det är väl du som tjatar om att "laga hönan"?
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Aleksandra P24 Jag vet faktist inte om hon värper nu :S kan kolla. Mabande P32 nope är inte dom, ska försöka fixa bild.
Alltså springer du omkring med höns hemma?
-- Mellanslagsanvändare --
Sick Boy P25 Yes, Vi bor i hus så klart vi gör =) trevligt sälskap
Toastare
2009-10-22 00:01
dvärgkochin menar du nog :) Kosher är som sagt något helt annat..
Toastare
2009-10-22 00:01
..och höns är bäst! Kan bli sjukt tama.. och det är gott med ägg!
Appropå hönor osv, trådskaparen jag antar att ni äter en och annan av kycklingarna när det kommer en kull. Exakt hur skiljer sig smaken mot det man köper i butiken? Vill gärna tro att det man får i butiken är fett torrt och smaklöst jämfört med det man tar rätt från bakgården, sant eller falskt?
Toastare
2009-10-22 00:19
GAIA, kycklingarna äter man väl ändå inte..möjligtvis ungfågel eller höna. om du köper en majskyckling som varit frigående märker väl du skillnad bara där från nån fryst stackare.
Ja asså, jag menar ju liksom "kyckling", inte när de är skitsmå men lite större. Har hört att man inte ska äta höna för de är segare och tråkigare i smaken. Typ lite sådär ungfågel som du säger är väl det jag menar. Sen så äter jag ju såklart aldrig fryst kyckling men har för mig de har massa vatten i filèerna man köper i butik och sen ligger det inplastat och kanske de tillsätter ngt osv osv. Har aldrig ätit kyckling straight från gården. Typ slakta den och 5 minuter senare hacka upp den för en gryta. Du kanske kan beskriva om det är stor skillnad? //Paz
Toastare
2009-10-22 00:28
Höna vad det man fick på dagis och i skolan med ris och currysås.. ska för det mesta kokas och som du säger är det segare kött. Fryst dålig kyckling och viss färsk innehåller saltlösning som man sprutat in. Därför köper man bättre kyckling som varit frigående och helst käkat majs (de är mycket gulare i köttdisken) det är riktigt gott kött. Men torrare är det inte, beror helt på hur du tillagar. Svensken är rädd för rått kycklingkött och lagar gärna det för länge..och då blir det torrt. Men det är klar skillnad i smaken. Har ätit mycket unghöna och höna också som varit hemmauppfödda och de smakar ju såklart bäst. Som det mesta köttet som fått leva ett bra liv på bra foder..
BountyBoo F29 Yes du sa det! Så hette dom :P Majs kyckling är ju också mycket fetare, ungefär som anka. GAIA P27 nej vi äter inte dom, för det första finns det kanske bara 2-3 hundra gram kött på dom max.. väldigt lite, sen så är det husdjur :) vi äter inte dom. Eller.. min morfar har inga problem med att nacka dom och käka, visst om man föder upp höns (vilket vi inte gör) så kan man ju nacka en när man känner för färsk kyckling. Och ja, färsk kyckling går inte att jämföra med det man köper, det är "mörat" med salt lake.. Jävla bajs kvalite är det. Asså, Kycklingar är dom väldigt länge, tror det är tills dom blir könsmogna vilket nog tar olika tid för olika raser, Sen höna är segare ja.. som med allt kött som har levt länge, höna har dock mycket mer smak och är perfekt för grytor samt soppor =) vi äter höna då och då.
Btw på tal om tama.. dom är inte jätte tama, men tuppen ni ser på bilden är Charlie, våran tupp =) när man ska plocka upp han så brukar han stänga in sig själv i ett hörn för att bara krypa ihopp mer typ, Och när man får tag på han så brukar han alltid småkacla, mjäka typ.. Det är så sjukt gulligt, brukar klia han under vingarna då haha :D Dom är också väldigt bra på att utveckla egna personligheter, det är helt underbart att titta på dom hur dom beter sig mot varandra :P
Hmm ok, har för mig de göder sönder dom också med extremfoder för att få dem tjocka osv. Att de man köper i butiken egentligen är väldigt unga men götts så de knappt kan gå? Tror en kyckling som ätit lite softa grejer ute i naturen smakar lite mer "vilt" och godare än en som suttit i ett bås och matats med pellets, :)
Lustigt att ha hönor som husdjur men varför inte, hehe.. Impossible om man bor i lägenhet i stan dock kan jag tänka mig.
GAIA P27 Well jag vet inte hur det är i sverige, men i usa är det framavlade hönor som dom bara trycker i foder i för att dom ska växa snabbt, och det stämmer att dom inte kan gå.. kan ta några få steg och så är det neråt igen. Och det stämmer allid, saker som gått fritt, utan stress (vilket sätter smak) bra foder och får ta den tid på sig att växa, smakar alltid bättre. Bara att gå ut och jämföra Oxfilé (vilket igentligen är en ko O.o) mot Rådjurs filé eller älg filé. Det är dimensioner imellan.
GAIA P27 haha, whatever floats your boat :P Dom är helt underbara att ha =) jag hadde gärna velat ha mer djur men vi bor trots allt i förorten i angered/göteborg, men vi hyr hus så bor inte nära några andra och kan därför ha dom. Bor man i ett område (typ radhus) måste man söka tillstånd pga smita etc.
Fatcaesar Nice, nice.. Kanske man ska ha några hönor då när man köpt sig ett soft hus nere vid medelhavet? Ett par olivträd, lite gott vin och ett par hönor? :)
GAIA P27 Absolut, om man gillar fjäderfän dvs :)
Toastare
2009-10-22 11:52
Man får ha höns i lägenhet... min gamla klasskompis pappa jobbar på länsstyrelsen och han berättade att folk fått tillstånd för att ha dvärghöns i bur under diskbänken. Nu när jag skriver det låter det dock som en skröna.. :) och håller med, käka dvärghöns känns väl lite sådär.. Jag och min sambo ska absolut ha hönor när vi flyttar till hus sen! Sen får man se om det blir att äta nån eller om det blir att köpa nackad höna från grannen.. kan tänka mig att vi bailar när det gäller att döda en av sina egna. Men äggen är ju guld!
Toastare
2009-10-22 11:53
och man får ha hönor (men inte tupp) i bostadsområde om de har rätt storlek på hönshus och möjlighet att gå ut. Det hade några i Lund där jag växte upp.. hörde deras kacklande vid busshållplatsen.
BountyBoo F29 va? det låter ju helt sjukt faktist :S men visst jag kan ha helt fel. Men att nacka en höna är svårt ja, Jag som dessutom "vill" eller är påväg att bli vegiterian, men asså som höns ägare måste man veta att det kan komma tillfällen då ni måste avliva någon av dom, kan vara framfall, kan vara sjukdom, kan vara att en räv har varit på dom. Senast i somras var jag påväg att ta livet av en höna pga framfall, men det löste sig dock vilket tur är, men ja det är smällar man får ta, kan inte låta dom lida. Hm, det sissta låter ju skumt, men det jag hört är att man inte får ha det i tätområden just pga smittor, dom skiter ju något förbannat, men utrymmet behöver dom inte så värst mycket.
Det var ett jädrans snack om att laga samt hönor i allmänhet ? :S Visste inte att hela whoa hade gått och blivit bönder. Dom ser söta ut dock.
Dra åt helvete!
Skulle vara ganska soft med en liten hönsgård, men så ofta som vi är iväg nån vecka känns det som att de skulle behöva vara höns med puckel så att de klarade sig ;) Av nån anlednign blev jag sugen på hönscurry... Tack för den, Bounty : / 10-4, over...