I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sveriges fulaste stad?

Övrigt - Blandat

   

2009-11-08 20:34

Sveriges fulaste stad?

Ja, vilken är då enligt dig Sveriges allra fulaste stad? Vi är väl rätt förskonade från stora, smogtyngda betongdjungler här i landet men en del städer borde ju rimligtvis ligga i topp när det kommer till att ranka fulheten i våra städer. Efter 60- och 70-talets våldtäkter mot både stadskärnor och -utkanter har ju t. ex. varje större respektabla håla en egen Domus-kloss mitt i centrum likt en Von Ankas pengabinge. Ett annat skräckexempel är väl de fina, gamla kvarteren runt Sergels Torg som ser ut som DDR numera.

Min egen röst lägger jag nog på Sundsvall, en stad som det tycks ha gått snett för rätt tidigt. I Jämtland är ju Sundsvall det som folk i allmänhet gärna spottar mest på, efter Stockholm dvs, ömsom hjärtligt, ömsom på bittert allvar, kanske har detta påverkat min syn på staden litegrann. Sundsvall har ju brunnit ner till grunden inte bara en utan två gånger, något som säkerligen påverkat både stadsplaneringen som bidrar till känslan av att bo i ett slags Ruhr-område är väldigt påträngande. Staden har också förorter av sådan arkitektonisk kaliber att de känns som plockade från nån av landets storstäder, något som känns rätt unikt för Norrland iallafall såvitt jag vet. Såhär på slutet kan jag ju ändå erkänna att Sundsvall har en rätt trevlig å med tillhörande gröna ytor intill och ändå ligger rätt naturskönt beläget vid Bottenhavskusten mellan två respektabla berg.

Och just det ja, du får inte välja din egen stad! Glöm inte heller att motivera ditt val!

Intressepenisen hårdnar!