Producent
2009-12-13 12:16
ge mig tips på god mat
det e dagen efter o det brukar juh alltid sluta med pizza eller nån annan form av snabbmat. Men idag tänkte jag hoppa över det o försöka snickra ihop nått eget iställe. Öppen för alla typer av förslag av mat...Helst ska det vara relativt enkelt o självklart gott. Min fantasi har gått o lagt sig, vet inte alls va jag ska äta...Även nån grym sallad e välkommen
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Toastare
2009-12-13 12:17
Anledningen att det blir pizza, kebab osv. är ju för man inte pallar laga mat. Unna dig en pizza! det hade jag gjort om det inte var så att jag var nykter igår.
Jag skyller allt på Emma!
Producent
2009-12-13 12:22
Börjat tröttnat på att alltid äta snabbmat dagen efter. Fixar hellre ihop nått eget idag iställe.
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Köttbullar och potatis med svampstuvning och kokt broccoli. Hårdbrödmacka med en skiva ost och ett stort glas mjölk till det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare
2009-12-13 12:29
Detär ju fett som gäller i alla fall, så en fet sås eller grädde som bas är ett måste! Nått som är enkelt är kycklingfilé strimlad, strimlad röd paprika, hackad gul lök, skivade färska champinjoner, grädde, salt, peppar och curry. Med ris. Enkelt att göra. Sen en vanlig grönsallad till med tomat, gurka.. det viktigaste är en grym dressing. Olja, vinäger, italiensk salladskrydda, färskmalen peppar och pressad vitlök.
Producent
2009-12-13 12:30
Det där lät inte så dumt...dock potatismos med egna köttbullar o lingonsylt
stek lök och vitlök i olivolja..släng ner strimlad kycklingfilé..vänd i lite champinjoner...på med matlagningsvin eller vinäger..2 msk..salta och peppra..dra på 4 dl grädde..eller 2 dl grädde och 2 dl creme fraiche..vänd ner pasta som är kokad till al dente och låt det gå ihop till pastan är färdig.
Amazighen will remember
1dl KONCENTRERAD apelsinjuice 1 hönsbuljong 2msk soja 1dl vatten 2 kyckling filéer 2msk mjöl 2dl creme fraiche 2 röda paprikor penne pasta blanda vatten,buljong,soja och juice till buljongtärningen löst upp sig...strima kycklingen..släng i den i omgångar så inte såsen blir kall av all kyckling. när all kyckling är i. låt den koka i 4 minuter. blanda ihop mjöl med creme fraiche..släng ner det i kycklingen. när det rört ihop sig väl så strimla paprikorna väl och släng ner det. låt paprikorna gå i ett tag. UNDERBART dagen efter då smakerna gått ihop sig. Servera med penne pasta.
Amazighen will remember
400 g spenat 1 liter mjölk salt peppar socker smör ägg 4-5 portioner släng ner smör i en kastrull..släng i spenaten och låt den stekas lite. häll på all mjölk. salt och peppar efter tycke. och lite socker. låt det koka på svag värme i 15 minuter. medans så koka ägg. lägg ägghalvorna i soppan vid servering. Och vips. Du har världens godaste soppa.
Amazighen will remember
Just ja..red av soppan med mjöl eller maizena.!!! glömde det.
Amazighen will remember
Producent
2009-12-13 13:48
soppan lät riktigt god....
kycklingsallad med mozzarella i är ju fett gott! Vi brukar ha detta i: Färdig grillad kyckling isbergssallad gurka tomat mozzarella champinjoner rödlök paprika vitlök olivolja salt peppar. SMASKENS! Annars kyckling i ugnen med champinjonstuvning. Släng i kykling släng i champinjonstuvningen släng på ost och knapriga chips (dom med vitlökssmak är sjukt goda på!!) in i ugnen. MUMS!
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Håller med Emelie om kycklingsallad med mozzarella. Fy fan! Klyftpotatis med kycklingfile i svampsås med sallad till.
Mina favoritrecept: Kallrökt lax grädde citron gräslök valfri pasta salt&peppar Släng laxen i en stekpanna, kör i grädden, koka pastan. Servera med klippt gräslök på och pressa lite citronsaft över allting. Hur enkelt som helst och blir gott. Honungsmarinerade kycklingstrimlor Spenat Getost Salt&peppar tabasco Jag brukar först steka kycklingen och lägga den åt sidan. Sen kör jag i spenat och getost tills osten har smält och sedan lägger jag tillbaka kycklingen. Salta och peppra och kör några droppar tabasco i. Servera med pasta. Valfri sallad Körsbärstomater Pinjefrön Honungsmelon Parmaskinka Halloumiost Lägg upp sallad,tomater,melon och parmaskinkan. Rosta pinjefrön i en torr panna, stek sedan halloumiosten i olja tills den är gyllenbrun. Blanda ihop hela härligheten och häll på lite olivolja och kör ett varv med svartpeppar på. Tomater Paprika Tomatpuré Halloumiost Ta ut kärnhuset från tomaterna och skär dem i bitar. Skär paprikan och halloumiosten i bitar. Ha inte full värme på pannan och börja med paprikan, sen i med tomaterna och till sist halloumiosten. Lägg i lite tomatpuré och låt allting blandas en stund. Krydda med salt,peppar,chili,timjan eller vad du nu vill. Servera med ris.
Still in the bridge
bra bakis käk är ju annars köpa en färdig grillad kyckling, vitlöksbröd och guaccemole.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
Toastare
2009-12-14 12:53
Saknar inte spenatsoppan.. buljong? Hur mycket orkar folk laga när de är bakis? Och smala saker som kyckling och mozarella? Är det bara min mage som skriker efter fett och socker dagen efter?
Va skön. Gör antingen lite fläskfilé inlindad i bacon med nån skön kräm inuti. Typ nån av creme friasche färdiga smaker. Sen kör du en skön championjonsås till. Ta lök och fräs, i mitt mer fett och i med skivade championjoner, lite vitlök sen kör du i grädde och reder av. Med potatismos, så klart. Klockrent. Själv är jag dock ruskigt sugen på korvstroganoff , så det ska jag nog göra ikväll.Tacogratäng är annars ruskigt underskattat. Kör en ungsform. Stek köttfärs med taco krydda. Ha i chremfraich och gräddfil i formen. Släng på köttfärsen och sen lite purjolök. In i ungnen. Den krämiga Creme Fraice gör den så jääävla god. Fixa lite avokado till också och stark tacosås. Kanske lite nachochips och extra gräddfil.
Cheeze n makaroni + köttbullar är ju kunglig dagen efter mat. koka upp valfri pasta, häll i lite salt i vattnet(med pastan) Riv ost, Gärna vanlig smörgåsost för då blir de klibbigt och gott. Ta i rätt mycket smör, kasta i osten.. veva rundor lite. kasta in köttbullarna i micron(om du pallar stek dem) Servera med ett glas 3,0% mjölk eller eldorado limeläsk. mums
The News called it crack, i called it diet coke..
BountyBoo Kyckling och mozzarella är väl inte direkt fettfritt? Iaf inte såndär färdig grillad kyckling! hehe.
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
PrinsMio För att göra din tacogratäng ännu godare så kan du blanda philadelphiaost och cream fraish istället och lägga i botten, på med tacofärs, vitlöksstekta champinjoner och riven ost på toppen! smaskens smaskens!
Varma mackor, små minipizzor typ.
Stek så många paket bacon du orkar äta (knaprigt). Lägg eventuellt på mackor. Ät.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Här är mitt tips, det är enklare än vad det kanske låter och jättegott å frächt! för fyra personer behöver du: 4 bitar ca 140 gram styck vit fick som torsk eller hokifilé. 500g potatis 1 burk inlagda grillade paprikor ca 300g 2 avocados saft av 1 citron 100g fetaost ruccola 1 kruka ( kan man skippa) citron eller lime till garnering Gör såhär: 1. Tina fisken. skala och koka potatisen. Häll av oljan från paprikorna och spara den, skär dom i grova bitar. Gröp ur avocados och skär i grova bitar. Blanda paprika och avocado med 1/2 dl paprikaolja och citronsaft. Smula ner fetaosten salta och peppra. Halvera potatisarna och vänd ner i salladen. 2. Torka av fisken med hushållspapper om den är blöt.skär i portionsbitar, salta, peppra och häll på lite av paprikaoljan. Stek på varje sida i ca 3 min på medel-hög värme. 3. Servera med salladen i botten och fisken på topp med lime på. Gott med baguett och öl till! Hoppas nån testar ja tyckte det var gött.
mathematics!
Börjat tröttnat på att alltid äta snabbmat dagen efter. Fixar hellre ihop nått eget idag iställe. Ett tecken på att man krökar för mycket? ;P
Redline!
Producent
2009-12-14 22:25
kycklingfilé med wokade grönsaker och quinoa. Stek de uppskurna kycklingfiléerna i pressad vitlök och olivolja. Krydda med salt, peppar, curry, cayenne peppar, chilipulver, paprika pulver, lite mjölk, ketchup. Samma kryddor till grönsakerna. Koka upp 2 dl vatten, häll i quinoan när vattnet börjar koka. Lägg på lock och låt det koka tills det är torrt på låg värme. Stek kycklingen på hög värme och grönsakerna på låg. -Det gjorde jag igår när jag var bakis.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Emilie: Champinjoner ställer jag mig tveksamtill, men självklart har du rätt om Philadelphia. Det ska ju vara det istället för gräddfil. Jag som glömt bort mig! Grymt bra av dig att påminna mig :)
Det är inte vilka champinjoner som helst, det är vitlöksstekta i massa smör, salt och peppar! SJUKT gott.
anka, älg, lamm, duva ngt vilt typ...göttigt
Men champinjoner känns inte så mexikanskt och därför känns det fel! :)
PrinsMio äsch, du får väl lära dig att tänka utanför dörren! ;) stek dom i tacokrydda så blir dom mer mexikanska! haha.
Graffare
2009-12-15 00:23
"Grönt och Vitt" Det du behöver; Hackad spenat, krossade tomater, keso, pennpasta, gratängost. Koka pastan, värm tomaterna, micra spenaten... Rör ihop allting i en keramikform... Lägg på osten och in i ugnen 220 grader i 20 minuter. Riktigt gott käk det där.
Njae, bönor skulle jag kunna köpa, även om det inte är så gott, men champinjoner känns väldigt olustigt tycker jag :) Annars är det kanon. Frågan är om man inte ska köra en sån ikväll... Hmm, det är soft att vara arbetslös kock då kan man laga mat hemma och käka istället för att stå och slita åt andra.
Du är dessutom kock och dissar mitt underbara tips om champinjoner! fy! trodde kockar tänkte lite längre än vad som står på recept? ;) hihih. Jag skulle vilja ha tips på sjuklingsmat, när man är för trött för att egentligen äta.. Jag funderar på clementiner...
Haha, ja, men man kan inte blanda massa ingredienser hur som helst ju, lite gränser finns ju :) Kör apelsin med salt på, det är så jääävla gott :)
Varför skulle man inte kunna blanda massa ingredienser som helst? I min värld finns det inga gränser! :D
Haha, aj aj aj, du låter som en tjej jag vill dejta ;) Njae, lite kan man ju blanda. Franskt går bra att blanda med svenskt osv. Men spansk/sydamerkanskt blir inte så nice att blanda med svenskt :p Fast man kan ju göra en annan slags gratäng med älgfärs istället för nötfärs och rosmarin och timjan istället för tacokrydda, så kan man slänga på ltie vitlöksmarienerade champinjoner eller kantareller. Det hade nog varit riktigt grymt :P
tänk till tacos, har du inte champinjoner till det? :) åh, det finns ju huuuuur mycket gott som helst!!
kolla prinsmio du kan ju! bara för det ska jag jaga en älgfärs nu hoppas dom springer runt på landet nånstans
Haha, jag har mina dagar :P Champinjoner till Tacos? Nej, nu damen, får du ge dig :P
Tycker också champinjoner till tacos fungerar utmärkt, men alla är vi olika :) Den där annorlunda gratängen med älgfärs lät riktigt gott! Måste nog provas, om man nu någonsin har älgfärs ;)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
Tror inte älgfärs är så svårt att få tag på. Borde väl finnas på Ica? Kanske inte då får man väl söka sig till saluhallarna :)
Samtidigt som du kokar pasta ska du koka upp: kokosmjölk svarta bönor vita bönor kikärtor röd och gul paprika morot salt, svartpeppar, kanel, curry, chilipulver, basilika, franska örter rör ner pastan i grytan. koka på låg värme en stund. Ät. Gott!
Omelett går alltid hem, och är fruktansvärt enkelt att göra. Blanda i diverse grönsaker som du har hemma och täck över med ett tjockt jävla lager ost innan du viker den på mitten. Annars så är det ju lätt fixat att steka upp lite av gårdagens potatis, även där bör ostprincipen appliceras. Går även utmärkt att fräsa lök, paprika och dylikt i pannan innan du slänger i potatisen.
Gjorde faktiskt omelett till lunch idag, det var gott.
egg nudlar, wok, kebab/renskav fixa ihop de där, när allt är tillagat så rör du om det i en skål på med salt o peppar, klart! GLÖM INTE Sweet chili-såsen sen! Do like hard man do!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det stod GOD mat däruppe.
Lasagne? Hur gott som helst och roligt att laga och så får man bygga lite och så. Klassisk italiensk är ju en höjdare däremot kan man variera hur mycket man än vill. Blev bjuden på en kycklinglasagne med grädde, fetaost och färsk spenat för ett tag sedan, mycket gott för att visa ett exempel.
Det är inte hur viktig man är utan hur viktig man verkar
Men ofta man orkar sätta igång och laga lasagne på bakfyllan? Det tar väl hur lång tid som helst att laga dessutom?
pytt i panna breeee med 2 ägg och rödbetor
what is a.m.b?
Producent
2009-12-24 00:35
^kör findus oxpytt. Krydda med chili peppar, cayenne peppar, svartpeppar, salt, chili peppar, paprika pulver. Lägg också på ketchup, creme fraiche, feta ost och färsk bassilika.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.