|
|
|
|
|
Svensk kassahantering och kvittons fullkomliga orimlighet.
Att handla i Sverige skiljer sig inte mycket från att handla i Turkiet. Visst det är ett mer avslappnad klimat att röra sig på en Turkisk marknad där människor av alla färger, former och etnisk härkomst skriker varandra i öronen och säljer styckade kycklingar under disk, men ibland kan jag faktiskt uppskatta att gå med en gammal trött kundvagn och hala ner lite slappa standardvaror framför mig i en lugn och stillsam miljö, kanhända lite för steril för att maten ska ha den där skitiga touchen som stimulerar smaklökar såväl som immunförsvar. Men ändå.
En sak med Sveriges standardiserade kassa- och kontanthantering i mataffärerna håller dock på att göra mig bokstavligt talat less.
VAR MAN ÄN GÅR Å VAD MAN ÄN KÖPER ENVISAS PERSONALEN MED ATT TVINGA PÅ KUNDERNA EN LITEN LAPP DÄR DET STÅR VAD DOM HAR KÖPT OCH VAD DET KOSTAT!
Va i helvete!? Dom inte bara erbjuder en möjligheten att ta kvittot, utan dom pressar ner det i handen på en, och det ska fan inte mycket till innan dom börjar knöla ihop skiten å kasta det i bakhuvudet på en om man vänligt försöker avböja och gå därifrån.
Här tar min lilla pung och vankar ner till snabbköpet för att köpa något efter-maten-sött, får växel tillbaka, MED KVITTOT. Eftersom kvitton efter några dagars handlande lätt blir flera tusen vill man gärna inte förvara dessa i pungen - där ska man ju ha sina kontanter. Men där står jag, med en påse frukt, mina växelpengar, min öppna pung samt ett kvitto. Hur många händer måste man ha välsignats med för att snabbt och smidigt kunna handla utan att vara tvungen att tappa sina pengar och torkade fikon på golvet vid kassan?
Inse, jag vill inte ha något jävla kvitto, jag vet att jag köpt fikon, jag var förihelvete där! Nu vet jag förstås att svenskar gärna vill ha saker på papper, om dom har läst en bok dom lånat på biblioteket vill dom att deras namn, eller lånekortsnummer ska skrivas och stoppas i en liten ficka sist i boken, och om dom kan använda ett tangentbord vill dom gärna ha ett litet diplom där det står att dom bemästrar office-paketet.
Men att vilja ha en liten skrynklig lapp i byxfickan där det bedyras att man har köpt tändstickor, det är att ta det för långt.
Enad front mot kvitton! Nästa gång du erbjuds ett, hånskratta. Får du kvittot nerknölat i handen, släng det på golvet, eller åtminstone i slutet av rullbandet. Om kassorna blir överfulla med papper måste dom inse att situationen är ohållbar. Regnskog hit å regnskog dit, jag vill bara lägga ner min växel utan att behöva klämma fast mina fikon i armhålan. Jag har ju trots allt betalat för mig. Det kan jag bortom alla tvivel bevisa.
Ridå
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Jag tar aldrig kvitto. Inga problem. Ett annat tips är att skaffa en blogg. :)
jagvillocksåhaenblog.com
|
|
|
tyvärr så står det ofta i rutinerna för dom som jobbar i kassan att ta för vana att alltid fråga om kvitto. gissa om man är less på att fråga om folk vill ha sitt jävla kvitto..ändå ingen som vill ha skiten..
|
|
|
Men snälla.. Är detta verkligen ett problem för folk?
|
|
|
Jag tar aldrig kvitto. Inga problem. Ett annat tips är att skaffa en blogg. :) burn?
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
|
|
|
Knappast något som hindrar dig att lämna kvittot i den lilla skräplådan vid kassan (som ju ofta finns) eller helt sonika be dem slänga det åt dig alternativt bara ta kvittot och göra vad fasen du vill med det.
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
hahahaha. Jag sitter själv i kassan och frågar folk om dom vill ha kvittot.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress
"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
|
|
|
Fan vilket ointressant och krystat "problem". Känns som att du suttit hela dagen och verkligen försökt komma på nånting att skriva om.
"Vill du ha kvitto?" "Nej tack"
I åtminstone 9 fall av 10 går det nog till sådär.
http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci
|
|
|
tja, det hela bottnar väl i att vi i sverige har ett hyfsat fungerande mervärdesskattesystem som drar in i runda slängar 500 miljarder till statskassan varje år. och en grund i detta fina system är just kvittot som bevis på genomförd transaktion. tror inte mervärdesskattesystemet är så välutbyggt i turkiet. typ. säg "inget kvitto tack" så löser sig allt.
och lägg all denna energi på nåt som betyder nåt nästa gång? =)
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
|
|
|
Jag stör mig mer på att personalen som känner igen mig och servar mig varje dag på min lokala ICA inte har lärt sig efter åtta år att jag inte vill ha kvittot.
Redline!
|
|
|
Det är väl lag på att lämna kvitto?
|
|
|
kvitto får man ju som bevis på att man köpt något så att man kan komma tillbaka om de skulle vara något fel på varan.
|
|
|
var handlar du någonstans? jag går nämligen igång på att bli tvingad ta emot kvitto, och skulle tacksamt ta emot alla tips jag kan få dit jag kan gå för att få tillfredställelse....
|
|
|
tyvärr så står det ofta i rutinerna för dom som jobbar i kassan att ta för vana att alltid fråga om kvitto. så vitt jag vet man skyldig enligt lag att fråga om personen vill ha kvittot. Tydligen förbannat svårt att säga "nej" för en del..
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
|
|
|
Det jag stör mig på när det gäller kvitton är att man i vissa butiker får ett ca 2 km långt kvitto när man köpt max 2-3 varor..
|
|
|
Va ni tjötar! Ni vet att de Måste fråga ändå klagar ni värre än min mormor å hennes vänninor. Släng det i papperskorgen för f*n!!! För långa kvitton? Gå å lägg dig! Kvitto som kvitto, så stor skillnad kan det knappast vara.
|
|
|
Visst det är miljömedvetet att slopa kvitto.
Men om jag köper en dyr jävla ost och kommer hem, och ser att den är möglig, tar jag med mig min mögliga ost, och kvitto nästa gång och påpekar detta.
Där jag handlar inte bara får jag en ny ost, jag får också ostens dubbla värde i cash. Som en goodwill för mitt besvär.
Den dagen du verkligen längtat efter en ostmacka, och ser din mögliga ost när du kommer hem, kommer du ångra att du inte tog kvitto.
|
|
|
I sverige är det lag på att ERBJUDA sina kunder möjligheten att ta kvitto och om jag köper en dator vill jag ha kvittot ifall jag sen ska sälja den, utnyttja öppet köp eller om det är fel på den.
Scenariot jag stör mig på är när man köper en tändare, och får kvittot tillbaka tillsammans med växeln. Och ja; dom flersta kvitton jag får slänger jag, och oftast säger jag "nej tack" när jag blir erbjuden.
Skräplådan nån nämnde sitter oftast bakom kassan, ioförsig lite kul att demonstrativt luta sig över kassan å slänga kvittot, men rätt störigt.
Jag vet att det inte är ett stort problem, men det är ändå så att dom flesta inte vill ha kvitto, och alla handlar i stort sett varje dag. Sammanräknat blir det väldigt väldigt många kvitton som folk inte vill ha.
Ungefär såhär ser kvittosituationen ut när jag handlar:
30 % av gångerna
"Kvitto?" "nej tack" *knyckel*
40%
hej det låg ett kvitto bland växeln, fan jag har redan 50 stycken i plånkan, får rensa nån dag, det här sorterar jag ut från växeln å slänger, fan va meckit det blev, jag har händerna fulla liksom. nu tappade jag min frukt på backen å folk bakom tycker jag segar.
29 %
betalar, säger tack å skyndar vidare innan jag blir frågad, hör ett knyckel bakom mig eller ibland ett avlägset "kvitto på det?"
1%
jag vill ha kvittot och ber om det
Ridå
|
|
|
Va ni tjötar! Ni vet att de Måste fråga ändå klagar ni värre än min mormor å hennes vänninor. Släng det i papperskorgen för f*n!!! NicolasJag har rotat fram dina skelett i garderoben. För inte så länge sen satt du i en annan tråd å beklagade dig över en kärna som fastnat mellan två tänder.
Ridå
|
|
|
Mest efterblivna inlägg jag läst på ritkigt länge.
På ICA har ja så gott som aldrig fått ett kvitto i handen utan det läggs bland varorna. Antingen säger du "Det e bra tack" på frågan "Vill du ha kvitto" eller så struntar du i att ta emot det bara. Hur svårt kan det va.
Poängen med kvitto är att trots att du köpte dina små pissiga fikon så kanske du märker när du kommer hem att ett va ruttet och vill lämna tillbaks det.
En annan poäng med kvitto är att se att tjejen i kassan knappat in rätt PLU kod på dina små äckliga jävla pissfikon och inte knappat in nåt annat så du slipper betala för mycket.
Enat jävla front mot dig din tönt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Det största problemet med kvittona är inte att de erbjuds, det är ju inte svårare än att ignorera det, tacka nej eller låta det ligga kvar i kassan. Kvittona blir ett problem när dom skrivs ut automatiskt, det finns ingen som helst jävla poäng i att butiken ska producera 2 ton bullpapper som inte ens duger att torka 15:åringen i fruktavdelningen i röven med.
Under min tid på Meny i Oslo så slängde jag två till tre överfulla plastkassar med kvitton var dag i många månader innan idioterna plötsligt blev mindre idiotiska och beslutade att helt enkelt låta oss skriva ut kvitto till dom som faktiskt bad om det. Det är så det ska vara.
mera msz!
|
|
|
Töntnörden:
Var handlar du egentligen? Jag har ALDRIG varit med om att någon tvingar på mig ett kvitto.
Känns lite som om det hände dig för första gången idag, du blev irriterad, och plötsligt kändes det som om det hände jämt och ständigt...
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
|
|
|
det ska fan inte mycket till innan dom börjar knöla ihop skiten å kasta det i bakhuvudet på en om man vänligt försöker avböja och gå därifrån. Jo, det ska det. Det ska nog jävligt mycket till innan dom kastar kvittot i huvudet på nån. Skulle nog tippa på att det aldrig har hänt någon nånsin.
Jag vissla' på en taxi, den formligen flög Den skulle vara ny, men skylten ljög
|
Hangaround
2009-12-15 20:37
|
Alltså, okej om du hade haft en miljöaspekt i hela din pinsamma i-landsproblemsformulering men inte ens så långt verkar du tänka i din trånga vardag? Du behöver skaffa dig en hobby alternativt gå till psykolog/börja boxas för att kanalisera underskuffad ilska (eller what ever detta egentligen handlar om).
Som många redan nämnt så kan du löjligt enkelt bara tacka nej till kvittot och därmed slippa det. Har dom exempelvis gett dig kvittot i handen tillsammans med din växel kan du också lika löjligt enkelt ta ur det och be dom slänga kvittot åt dig på plats. Om du ändå nu tar emot en jäkla massa kvitton (som det ju verkar eftersom ett annat problem är att du får händerna fulla av kvitton när du ska ta upp mynt ur byxfickan etc) är att du varje kväll när du byter om för att gå och lägga dig tömmer fickorna på kvitton (och annat som du kanske vill ha i ett par andra byxor dagen efter?) hemma. Här är tre extremt konkreta tips på hur dina situationer kan lösas, fler finns ovan i tråden och säkert samma har tagits upp förut.
I övrigt håller jag med Midas tips om att skapa en blogg. Annars är mitt kanske mest absoluta tips till dig att le och försöka vara lite jävla glad. Livet kan omöjligt vara så jobbigt som du verkar få det att vara på grund av ett par kvitton.
you killed the part of me that cares.
|
|
|
Nicolas Jag har rotat fram dina skelett i garderoben. För inte så länge sen satt du i en annan tråd å beklagade dig över en kärna som fastnat mellan två tänder.
Skillnaden är väl dock att jag fick fram det på två meningar. Jag startade inte en tråd och skrev veckans längsta inlägg.
|
|
|
shit vem är den här töntnörden. han bara gnäller och gnäller. skaffa en blogg så kan du gnälla vidare där istället. eller börja gnällrappa om ditt svåra liv.
köpeki kelb
|
|
|
Du var manus författare till Hipp hipp, eller?
Dagens i-landsproblem
Don't!
|
|
|
phatie Finns en tråd här på whoa någonstans way back där jag faktiskt gnäller om samma sak som trådskapare fast med hänvisning till hur mycket onödigt papper som går till spillo och träd som får sätta livet till. Kör in något slags system och kunna få elektroniskt kvitto till mobilen a la sms eller ett mejl hem.
|
Hangaround
2009-12-15 22:03
|
Kaneida
Ja, okej, dåså. Då hade trådskaparen i denna tråd alltså lika gärna kunna skita i att posta denna? :)
|
|
|
phatie Eller skaffa sig en blogg :)
|
|
|
haha vilket I-landsproblem!
För övrigt är det ju bra med kvitton i de flesta fall, så man kan se så att man inte blivit lurad på pengar om man handlar med kort.
|
|
|
wow, det här var det bland dummaste jag läst. man blir aldrig påtvingad kvitto, och de ges inte för att påminna om vad och var du köpt nåt, utan för att styrka att du gjort det, om något skulle vara fel, behöva reklameras eller liknande. ta inget jävla kvitto om du inte vill ha det?
du är kär i mig.
|
|
|
Börja handla med kort istället så slipper du få kvittot i handen och tappa dina pengar. Kontanter är bara otympligt och förlegat...
It's sucking my will to live http://culkin.blogspot.com
|
|
|
Om du tror att du kommer undan kvitto för att du handlat med kort så lär du ha aldrig handlat med kort.
|
|
|
En blogg eller en grup på Facebook vore nog att rekommendera om du verkligen vill starta opinion kring det hela...
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
|
|
|
|
|
|
När det blir växel tillbaka så lägger man kvittot med pengarna för att slippa fråga om de vill ha kvittot och kludda. Det är tusen andra frågor man ställer så man slipper gärna de man kan. Speciellt i livsmedelsbutik för ingen verkar någonsin höra vad kassörskan säger ändå.
Hur många kärringar tror du hade blivit sura om man hade slängt alla kvitton, så att man istället får skriva ut ett nytt som de kan gå igenom för att kontrollera att man slagit rätt? Kärringarna är verkligen de som kan förstöra ens dag, så då hade jag hellre förstört din.
dessutom har de placerat kvittorullen mot kunden så att man själv får ta kvittot om man vill ha det nu för tiden.
Ja, jag är glad jag inte jobbar på ica, och du borde verkligen skaffa dig en blogg.
Fried little fishies
|
|
|
haha mest patetiska tråden på ett tag :)
|
|
|
orka bry sig om kvitton. säg nej
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Hoppas allt du köper går sönder.
va?
|
|
|
Förstår varför du heter töntnörden
http://duckdown82.tumblr.com/
|
Producent
2009-12-19 15:33
|
vad är det svåra?!
-"kvitto?" -"nej tack" "hej då"...
|
|
|
På Ica där jag handlar frågar dom alltid om man vill ha kvitto!
-You cant smell vodka, thats the beauty of it. -Being a rebel aint easy, theres rules to play by.
|
Graffare
2009-12-20 11:55
|
kvitto är bra om man handlar och sen ska till flera affärer. puss :)
They called me Mr. Glass
|
|
|
Orkade inte läsa igenom hela tråden men vet ivilketfall att snart (efterårsskiftet?) så blir det lag på att man måste kunna erbjuda ett kvitto för allt man köper..
Sen kontra Italien där är det lag på att ta emot kvittot.. Orkar inte leta upp någon källa men om någon kontrollerar dig utanför en affär har du skyldighet att kunna visa upp kvittot.
10-4
|
|
|
Laller: "På ICA har ja så gott som aldrig fått ett kvitto i handen utan det läggs bland varorna."
Jävligt soft kontring på påståendet att man blir påtvingad kvitton man inte vill ha.
Refused:
Har stört mig på kvitton i mer än ett år, men inte förrän nu har jag haft tid, ork å humor nog att starta en tråd om det.
Gurra_B:
Spelade fia med knuff med några klasskamrater i femman å nån blev sne å slog näven i bordet för han höll på att förlora, varpå en annan klasskamrat sa: - ta det lugnt, du behöver inte smälla i bordet så pjäserna hoppar upp en meter.
En av tjejtjejerna suckade då så högt hon kunde å sa: - alltså, vet du hur högt en meter är? Det där va INTE en meter.
Just nu va du den där tjejtjejen, inte för att det är fel att va en tjejtjej, men kom igen liksom... ´
socials: Är det inte dags att du börjar hänga efter nån annan? Okej, jag är cool å så, men fan en 27åring ska inte sitta dygnet runt å dragga whoas forum efter töntnördens inlägg så att han kan gå in å skriva nåt ännu töntigare. Jag skaffar en blogg när du skaffar ett liv.
Till alla andra hatare:
Ni har ju inte läst i tråden. Ja, mitt tyngsta argument (vilket jag inte tar upp i första inlägget förutom regnskogschmegnskog) är att det skrivs ut en miljard ton (förlåt att jag överdriver Gurra_B) klorblekt papper varje dag som folk inte vill ha. Byt ut skiten mot en print-knapp som man kan trycka på de enstaka tillfällen folk vill ha kvitton.
Jag tror i ärlighetens namn inte att jag fått användning för kvitto i hela mitt töntiga jävla liv, ändå har jag fått åtskilliga kilon utskrivna åt mig.
Jag vet att förintelsen va hemskare än att jag får kvitto utskrivet varje gång jag handlar, å jag kanske borde starta en tråd om det i stället, men må den utan skuld kasta första stenen. Om en enda person som varit inne här å sågat inte har gnällt över småsaker nångång så ska jag äta upp socials mammas skitiga underkläder. Betrakta det som ett tidigt nyårslöfte.
Ridå
|
|
|
Ni har ju inte läst i tråden. Ja, mitt tyngsta argument (vilket jag inte tar upp i första inlägget förutom regnskogschmegnskog) är att det skrivs ut en miljard ton klorblekt papper varje dag som folk inte vill ha. Du stöder dig alltså inte på argumentet, utan hånar det istället... ändå är det "ditt tyngsta argument". Okok.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
|
|
|
Mitt tyngsta argument mot kvitton är att det är ett jävla slöseri på papper etc. I mitt första inlägg hånar jag att regnskogen stryker med å hävdar att det enda jag vill är att slippa kvitton. Det vill jag också.
Om du läser igenom första inlägget kan du se att jag konsekvent använder ordet "pung" istället för "plånbok" och borde därför kunna sluta dig till att jag skriver med glimten i ögat.
God jul på dig. Glöm inte å be om kvitto på julklapparna ifall nån skulle vilja byta. Men risken är att du inte behöver be om det utan att du antingen får det ihopknycklat med växeln eller inslaget i presenten.
Ridå
|
|
|
1. misslyckad tråd, ingen skrattade. 2. misslyckad användare, ingen bryr sig egentligen.
köpeki kelb
|
|
|
töntnörden, nu skyller du bara ifrån dig
|
Hangaround
2009-12-22 21:23
|
slut lip! säger jag. finns fan bra mycket vettigare saker att bry sig om, lägg din energi på det istället.
|