I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ras? Karelsk? Någon som vet något om det?

Övrigt - Blandat

   
Groupie

2010-01-08 17:56

Ras? Karelsk? Någon som vet något om det?

Usch usch usch vad jag inte tycker om att använda ordet ras. Känns hemskt att ens göra det men nu handlar inte detta om någonting rasistiskt överhuvudtaget utan bara ren nyfikenhet.

Jag har länge spekulerat kring min släkts rötter på mammas sida på grund av delvis deras utseende men också lite på deras sätt att vara som skiljer sig ganska rejält från andra finskar. Min mamma är alltså finsk. Jag har frågat henne om vart fan vi kommer ifrån för vi har (speciellt kvinnorna i vår släkt) mörkt hår, min mormor och mamma har svart/mörkbrunt, jag har inte så mörkt men det blir mörkare med åren, isblåa ögon, även där min mamma och mormor, jag har melerade, i solljus är de riktigt ljusa ibland, sjukt bra pigment, blir i princip pepparkakor bara genom att ligga i solen i någon timme. Men sen är det också näsorna, jag har ärvt min mammas näsa som inte alls är en typisk skandinavisk näsa, jag har bland annat en knöl på näsryggen vilket min mormor och mamma också hade/har.

Sedan såg jag ett gammalt släktfoto och fan! Alla jävlar ser likadana ut. Jag har ALLTID fått höra att jag ser utländsk ut, även fast jag varit blonderad och blek, och varje gång jag säger att jag är finsk tror folk knappt på mig. Min mamma kläckte ur sig en gång att vi har zigenare i släkten men tog sedan tillbaka det vilket fick mig att spekulera ännu mer. Kan det vara så att hon ser det som skamligt? Kan det vara så att det är sant?

Men sedan fick jag höra att folk från Karelen ses som ett eget folk. Min mamma är från norra Karelen, hela hennes släkt har alltid bott där och är uppväxta där förutom sen då när hälften flyttade till sverige. Försökt kolla upp det där på nätet men jag har inte hittat så mycket förutom typ detta,

Stereotyper knutna till karelare: Mer livfulla, glada och musikaliska (än finländare), en åsikt som formades vid mitten av 1800-talet, före det ansågs de vara bland annat argsinta. I en finsk lärobok från 1929 beskrivs karelare såhär;

"Karelaren har slank midja och är längre. Ögonen är mörkare, håret vanligtvis brunt och för det mesta smålockigt. Till naturen är karelaren flitig, konverserande och företagsam. Karelaren har dock inte vår seghet i arbetet. Detta kan ses i synnerhet på det, att de inte har lika stor iver för jordbruk som vi. Däremot gör karelaren gärna affärer. Karelaren älskar sånger och spelande."

Dock är det lite svårt att tala om ras, då karelare inte har någon egen homogen etnicitet. De är snarare kraftigt utblandade med influenser från alla väderstreck. Utseendemässigt talar vi om östfinländare med ofta brunt hår (eller det många svenskar anser vara ett typiskt finskt utseende).

Ni som har läst Väinö Linnas mästerverk Okänd soldat minns säkart karaktären Rokka, en karelsk bonde som beskrivs med många av stereotyperna som av finländare givits karelare. Rokka baserades på en sann figur, en karelare vid namn Viljam Pylkäs, som såg ut såhär (http://guns.connect.fi/gow/rokka.jpg).


Hahaha. Så sjukt generaliserande men vissa saker stämmer faktiskt. Vi är familjen Vallius med det stora V:t. Vi är kända för att vara livfulla och gränsöverskridande. Sak samma! Men det stämmer inte med utseendet, ögonen hos oss är inte mörkare, vi har SPIKRAKT hår men mörkt och inte fan har vi det där "typiska finska utseendet".

Jag vet jag vet, jag pratar om ras här faktiskt och jag gillar det inte, jag vill bara veta vart mina rötter kommer ifrån och ser absolut inte någonting vad det än är som skamligt på något sätt, tvärtom.

Nu undrar jag bara om någon har tips på kanske någon webbsida som det står lite om "kareler" och hur de ser ut, rasbiologi liksom, eller kanske något forum man kan fråga på? Hur fan ska jag gå tillväga för att ta reda på detta? Jag är fastklistrad i detta nu. VILL veta!

Vill bara poängtera att jag faktiskt inte går runt och ser människor efter deras "ras". Jag ser människor som människor. Anledningen till att jag använder ordet ras nu är ju för att få ett humm om mina rötter genom vårt utseende.

Kan ju slänga upp någon bild så ni kanske förstår vad jag menar.


Ögonfärg. Som sagt, den varierar. Mamma har mer blåa medan jag har gråaktiga ibland, ibland gröna, ibland blåa och på sommaren ljusturkosa nästan. Denna är nog den jag har oftast tror jag haha.


Jag vet, inte smickrande att lägga upp bilder på näsor så där men där är knölen haha.


Min mamma. Dock färgat hår.


Jag.

Jag kan inte tala för dom som inte talar för mig.